Dette afsnit indeholder en oversigt over særlige termer
og begreber, der forekommer i de enkelte kapitler. Hvis et ord
i teksten er gengivet i kursiv, betyder
det, at der er en forklaring til det i begrebsafsnittet. Begreberne
er ordnet alfabetisk.
|
|
|
A
|
|
|
|
|
|
Afbrudspro-
cent |
|
Beregnes som fuldførelsesprocent
minus 100%. |
|
|
|
Afbrudstid,
typisk |
|
Det antal måneder, som den største andel af
eleverne på en uddannelse vil benytte, fra optagelse til afbrydelse
af uddannelsen. Se eksempel under fuldførelsestid, typisk. |
|
|
|
Afbrudt
uddannelse |
|
Det antal elever,
der har afbrudt den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe
i perioden fra 1/10 året før til 30/9 i året. |
|
|
|
Afbrudt
uddannelse,
fremskrevet |
|
Det antal elever,
der forventes at afbryde den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe
i perioden fra 1/10 året før til 30/9 i året. Fremskrivningsforudsætningen
er uændret studieadfærd i forhold til udgangsåret. |
|
|
|
Afgang |
|
Afgang er summen af
afbrudt og fuldført. Det er dermed
det antal elever, der har afbrudt eller fuldført den givne
uddannelse eller uddannelsesgruppe i perioden fra 1/10 året
før til 30/9 i året. |
|
|
|
Afgang,
fremskrevet |
|
Det antal elever,
der forventes at afbryde eller
fuldføre den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe i perioden
fra 1/10 året før til 30/9 i året. Afgang er summen af afbrudte
og fuldførte forløb. Fremskrivningens forudsætning er uændret
studieadfærd i forhold til udgangsåret. |
|
|
|
Almengymna-
siale område |
|
Gymnasiet (1. til
3. g.), højere forberedelseseksamen (1. og 2. hf) samt studenterkurser
(1. og 2. stud.). |
|
|
|
Arbejdsstyrken |
|
Arbejdsstyrken udgøres
af personer (15-69-årige) der er beskæftigede eller ledige.
Blandt de beskæftigede i arbejdsstyrken regnes lønmodtagere
og selvstændige.
Når beskæftigede bliver opgjort, fraregnes der personer som
- har haft mindre end 80 timers arbejde i løbet af året
- ikke er arbejdsløshedsforsikrede
- ikke har en egentlig ansættelse
- ikke har fået indberettet ATP-bidrag i løbet af året. De
ledige omfatter ikke beskæftigede, der
- er arbejdsløshedsforsikrede
- modtager bistandshjælp og er registrerede som arbejdsløse
hos arbejdsformidlingen eller i kommunen. |
|
|
|
Arbejdsstyrken,
senest fuldført |
|
Det antal personer
(15-69-årige) i arbejdsstyrken, beskæftigede eller ledige,
der har pågældende uddannelse eller uddannelsesgruppe som
senest fuldført. |
|
|
|
Arbejdsstyrken
fuldført,
fremskrevet |
|
Det forventede fremtidige
antal personer i arbejdsstyrken (15-69-årige), beskæftigede
eller ledige, der forventes at have fuldført den givne uddannelse
eller uddannelsesgruppe som senest fuldført.
Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) studieadfærd
2) demografi
3) overgange ind og ud af arbejdsstyrken for to på hinanden
følgende årlige statusopgørelser. Der er her tale om en tværsnitsberegning.
|
|
|
|
Arbejdsstyrken,
i gang |
|
Antal elever, under
uddannelse (15-69-årige), der pr. 1/10 i året er i arbejdsstyrken
som beskæftigede eller som ledige. |
|
|
|
Arbejdsstyrken
i gang,
fremskrevet |
|
Det forventede antal
elever (15-69-årige), under uddannelse, der pr. 1/10 i året,
forventes at være i arbejdsstyrken som beskæftigede eller
som ledige. Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) studieadfærd
2) demografi
3) overgange ind og ud af arbejdsstyrken for to på hinanden
følgende årlige statusopgørelser.
Der er her tale om en tværsnitsberegning. |
|
|
|
Arbejdsstyrken,
uden for |
|
De personer (15-69-årige),
der ikke er tilknyttet arbejdsstyrken som beskæftigede
eller ledige. |
|
|
|
Arbejdsstyrken
uden for,
fremskrevet |
|
Det forventede antal
personer (15-69-årige), der ikke forventes at være tilknyttet
arbejdsstyrken som beskæftigede eller ledige. |
Arbejdsstyrken,
ledige |
|
Den andel af arbejdsstyrken
der ikke var i beskæftigelse. Se evt. også beskrivelse af
AU-modellen. Ledighedsprocent beregnes som
antal ledige/antal i arbejdsstyrken i året. Se også arbejdsstyrken. |
|
|
|
AU-modellen |
|
En beregnings- og
fremskrivningsmodel, som behandler arbejdsstyrken
og uddannelsessystemet under ét:
Arbejdsstyrke/Uddannelsessystemmodellen. Det
kendetegnende ved denne model er, at fremskrivningsprocessen
er bygget op omkring en række uddannelses- og arbejdsmarkedsmæssige
tilstande samt et antal overgangs- og fordelingsfrekvenssæt.
Dette muliggør en beskrivelse af personernes bevægelser til
og fra forskellige delbestande i uddannelsessystemet
og på arbejdsmarkedet. Herved er det muligt at beskrive den
15-69-årige befolknings- og/eller arbejdsstyrkes
uddannelsesmæssige sammensætning nu og i fremtiden. Modellen
er under udvikling. |
|
|
|
B
|
|
|
|
|
|
Bachelorud-
dannelses-
området |
|
Dette uddannelsesområde
tilhører LVU-området, klassificeret på niveau
med mellemlange videregående uddannelser. Bacheloruddannelser
er afsluttende treårig uddannelser, som giver erhvervskompetence,
men som oftest fører vi- dere til en toårig kandidatuddannelse.
HA indgår fx også under dette område. Uddannelserne tilhører
hovedgruppen mellemlange videregående uddannelser.
|
|
|
|
Befolkning,
fuldført
uddannelse |
|
Antal personer i befolkningen
med en given alder, der har den pågældende uddannelse eller
uddannelsesgruppe som den seneste fuldførte.
Befolkningen kan også opgøres efter højeste uddannelse
eller højeste uddannelsesgruppe. |
|
|
|
Befolkning,
højeste
uddannelse |
|
Antal personer i befolkningen
med en given alder, der har fuldført den pågældende uddannelse
eller uddannelsesgruppe som den højest fuldførte. |
|
|
|
Befolkning,
fuldført
fremskrevet |
|
Det forventede antal
personer i befolkningen med en given alder, der vil have den
givne uddannelse eller uddannelsesgruppe som den senest fuldførte.
Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) studieadfærd og
2) demografi for to på hinanden følgende årlige
statusopgørelser.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
|
|
Befolkning,
i gang |
|
Antal i befolkningen,
der er i gang med en uddannelse eller uddannelsesgruppe. Opgjort
pr. 1/10 i året. Jfr. bestand. |
|
|
|
Befolkning
i gang,fremskrevet |
|
Det forventede antal
af befolkningen, der vil være i gang med en uddannelse eller
uddannelsesgruppe, opgjort pr. 1/10 i året. Jfr. bestand,
fremskrevet.
Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) studieadfærd
2) demografi
3) overgange ind og ud af arbejdsstyrken for to på hinanden
følgende årlige statusopgørelser.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
|
|
Befolkningstal |
|
Danmarks Statistik
opgør antallet af herboende personer, fordelt på alder, køn
og regioner pr. 1. januar i året. Undervisningsministeriet,
Statistik- og Informationskontor opgør alderen pr. 31. december
i året. |
|
|
|
Befolknings-
prognose |
|
En beregning som foretages
af Danmarks Statistik, der viser, hvorledes befolkningen forventes
at udvikle sig i fremtiden. I prognosen er indregnet ændringer
i fertilitet (fødselsmønster), immigration/emigration,
dødelighed samt flyttehyppighed.
(Se evt. befolkningstal). |
|
|
|
Bestand |
|
Det samlede antal
elever der befinder sig på den pågældende uddannelse eller
uddannelsesgruppe, opgjort pr. 1/10 i året. |
Bestand,
fremskrevet |
|
Det samlede antal
elever, der forventes at være indskrevet på den pågældende
uddannelse eller uddannelsesgruppe den 1/10 i året. Fremskrivningsforudsætning
er uændret studieadfærd i forhold til udgangsåret. |
|
|
|
Bestandstavler |
|
Bestandstavlen for
en given uddannelse viser, hvorledes en årgang studerende
ved uddannelsen med tiden fordeler sig på afbrudte
og fuldførte. Se desuden under integreret
elevregister regnskabstal. |
|
|
|
BNP |
|
Det beløb (her opgjort
i markedspriser), der står til rådighed for det danske samfund
til forbrug og investering minus nettoimport af varer og tjenester. |
|
|
|
Børnehave-
klassedækning |
|
Den andel, der
påbegyndte grundskolens 1. klassetrin, som gik i børnehaveklassen
året før. |
|
|
|
D
|
|
|
|
|
|
Demografi |
|
Demografien beskriver
befolkningens nutidige og fremtidige fordeling på bl.a. køns-
og aldersgrupper. Demografien indregnes i fremskrivningerne
for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet. |
|
|
|
Dimensione-
ring |
|
Fastlæggelse af antal
elever, der kan optages på en given uddannelse pr. år. |
|
|
|
DR |
|
Doktorgrad under DVU. |
|
|
|
DVU |
|
De videregående uddannelser
under ét indeholder følgende områder: KVU, MVU, bachelor,
grund- og basisuddannelser, LVU (herunder supplerende
sidefag) og ph.d. |
|
|
|
Dødelighed |
|
Dødelighed angiver
sandsynligheden for, at personer på givne alderstrin dør i
en given periode. Dødeligheden bruges til bl.a. at fortælle
noget om den fremtidige befolkningssammensætning og beregnes
ud fra kendte tal. Derved fastsættes forventet dødelighed
for hver alder/aldersgruppe. Se evt. befolkningsprognose. |
|
|
|
E
|
|
|
|
|
|
Efterkommere |
|
Efterkommere er født
i Danmark af forældre, hvoraf ingen er dansk statsborger født
i Danmark. Hvis der ikke findes oplysninger om nogen af forældrene,
og personen er udenlandsk statsborger, opfattes personen også
som efterkommer. Såvel indvandrere som efterkommere
indeholder både personer med dansk og med udenlandsk statsborgerskab. |
|
|
|
Egu |
|
Erhvervsgrunduddannelse
(individuelle ungdomsuddannelser). |
|
|
|
Elev/lærerratio |
|
Antal elever pr. lærer. |
|
|
|
Elementarni-
veau |
|
Det laveste niveau
i Statistik- og Informationskontorets forspalter.
Niveauet betegnes også som enkeltuddannelsesniveauet, fx uddannelser
som arkitekt og folkeskolelærer. |
|
|
|
Erhvervsfaglige
uddannelser |
|
Den overordnede betegnelse
for alle erhvervsuddannelser. |
|
|
|
Erhvervsfaglige
uddannelses-
område |
|
Den overordnede betegnelser
for alle erhvervsfaglige uddannelser. Indeholder grundforløb,
merkantile og tekniske hovedforløb, social- og sundhedsuddannelser
(SOSU), pædagogisk grunduddannelse (pgu) landbrugs- og søfartsuddannelser
m.v. samt erhvervsfaglig videreuddannelser fx driftsleder
”grønt bevis”. |
|
|
|
Erhvervsfre-
kvens,
fuldført |
|
Andel af personer
i befolkningen (15-69 årige), med en given fuldført
uddannelse (ledige eller beskæftigede). Oplysninger
er for senest eller højest fuldførte uddannelse
eller uddannelsesgruppe. |
|
|
|
Erhvervsfre-
kvens i gang |
|
Andel af personer
i befolkningen (15-69 årige), med en given igangværende
uddannelse i arbejdsstyrken (ledige
eller beskæftigede). |
|
|
|
Erhvervsfre-
kvens, frem-
skrevet, fuld-
ført |
|
Andelen af personer
på den pågældende uddannelse, der er i arbejdsstyrken
beskæftigede eller ledige. Se evt. erhvervsfrekvens,
fuldført.
Størrelsen er beregnet på baggrund af:
1) Studieadfærd
2) Demografi for to på hinanden følgende årlige statusopgørelser.
Der er her tale om en tværsnitsberegning. |
|
|
|
Erhvervsgym-
nasiale område |
|
Indeholder: højere
handelseksamen (hhx), højere teknisk eksamen (htx), samt adgangseksamen
til diplomingeniøruddannelserne. |
|
|
|
Erhvervsinto-
ducerende
uddannelser |
|
Indeholder: handel
introduktion (HI), teknik introduktion (TI)/1.skoleforforløb,
indgangsår til social- og sundhedsuddannelserne samt kurser:
i fx kursus i håndarbejde, almindelig husholdningskurser,
værkstedsskole og tekniker forkurser m.v. HI og TI er i dag
afviklede pga. EUD-reform. |
|
|
|
Erhvervskom-
petence-/kom-
pentecegivende uddannelse |
|
Fuldført
uddannelse som giver adgang til arbejdsmarkedet,
fx erhvervsfaglig uddannelse eller
videregående uddannelse (DVU). |
|
|
|
EUD |
|
De ca. 90 erhvervsfaglige
uddannelser som blev indført i 1991 og som erstattede
de "gamle" erhvervsfaglige uddannelser så som efg- og lærlingeuddannelser.
EUD indeholder en række forskellige erhvervsrettede uddannelser,
som over- ordnet kan opdeles i: merkantile erhvervsfaglige
uddannelser og tekniske erhvervsfaglige uddannelser. |
|
|
|
F
|
|
|
|
|
|
Fertilitet |
|
Fertilitet er fødselsmønster.
Man kan udtrykke den samlede fertilitet som det gennemsnitlige
antal børn pr. kvinde, som en kvindegeneration ville få, hvis
den gennem sin fertile (frugtbare) periode fik børn netop
i overensstemmelse med de givne fertilitetskvotienter. |
|
|
|
Flyttehyppig-
hed |
|
Det flyttemønster
der gør sig gældende i en periode for befolkningen. Anvendes
til regional fremskrivning af befolkningen. |
|
|
|
Folkeskole |
|
Den offentlige grundskole,
fra børnehaveklasse til 10. klassetrin (og 11. klassetrin). |
|
|
|
Forløbsmetode |
|
I en forløbsmetode
vælger man at beskrive enkelte elevårgange under deres samlede
uddannelsesforløb, med udgangspunkt i fx de sidste år i grundskolen
til død eller pensionering (eller så langt, som der foreligger
data). |
Forløbsunder-
søgelse |
|
Undersøgelse, hvor
der anvendes forløbsmetode. |
|
|
|
Forspalte
UVM_S_2001 |
|
Den seneste
forspalte er en valgt gruppering af uddannelserne på forskellige
niveauer. Forspalten UVM_S_2001(Undervisningsministeriets
2001 opdeling af uddannelsessystemet) er den forspalte, som
Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor
oftest arbejder med. Kendetegnet er, at den er rettet mod
uddannelsessystemet og niveauerne i systemet. Der grupperes
på følgende niveauer, og niveauernes koder indeholder følgende
antal cifre.
Kodecifre |
Struktur/opdeling |
|
|
1 |
Hovedområder 2 |
2 |
Hovedgrupper 20 |
3 |
Mellemgrupper 200 |
4 |
Undergrupper 200x |
5 |
Sum af enkeltuddannelser yyyyy |
8 |
Enkeltuddannelser yyyyyyyy |
|
|
|
|
Forspalte,
sammen-
sætning |
|
”Sammensætningsforspalten”
går ud på at sammensætte uddannelser, der ligger i naturlig
forlængelse af hinanden til én sammenhængende uddannelse.
Det oplagte er fx 1. til 3. g, der sammensættes til én treårig
uddannelse kaldet gymnasiet. Også andre uddannelser sammensættes,
fx:
1.hf med 2.hf til hf
HD-1.del med HD-2.del til HD
En elev, der fx fuldfører 1.g og derefter forlader gymnasiet,
vil i det tilfælde, hvor 1. til 3.g er sammensat, blive registreret
som have afbrudt det samlede forløb 1. til 3.g efter et år.
|
|
|
|
Fremskrivning |
|
"Mekanisk fremskrivning"
af de senest kendte udviklingstendenser suppleret med Danmarks
Statistiks befolkningsprognoser. |
|
|
|
Fuldførelses-
procent |
|
Procent af alle påbegyndte
elever på uddannelsen, der forventes at fuldføre
uddannelsen (dvs. uddannelsesskift i et forløb betragtes som
afbrud). Fuld- førelsesprocenten beregnes ved en sammenregning
af den senest observerede studieadfærd for forskellige elevårgange.
Afbrudsprocent beregnes som fuldførelsesprocent
minus 100%.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
|
|
Fuldførelsestid,
typisk |
|
Det forventede antal
måneder som den største andel af de, der fuldfører
uddannelsen vil bruge fra optagelse til fuldførelse af uddannelsen.
Eksempel: Der optages 500 personer på en uddannelse ét år:
80 fuldfører efter 36 måneder
50 fuldfører efter 48 måneder
200 fuldfører efter 60 måneder
40 fuldfører efter 78 måneder
60 måneder vil her være typisk fuldførelsestid. |
|
|
|
Fuldførelses-/
afbrudstid,
gennemsnitlig |
|
Det gennemsnitlige
antal måneder, der vil forløbe fra optagelse til afslutning
af den pågældende uddannelse. Den gennemsnitlige tid beregnes
for fuldførte og afbrudte hver
for sig. Tiderne fremkommer som sammenregning af den senest
observerede studieadfærd for forskellige studenterårgange.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
|
|
Fuldført
uddannelse |
|
Det antal
elever, der har fuldført den givne uddannelse eller uddannelsesgruppe
i perioden fra 1/10 året året før til 30/9 i året. |
|
|
|
Fuldførte,
fremskrevet |
|
Det antal elever,
der forventes at fuldføre en given uddannelse
eller uddannelsesgruppe i perioden fra 1/10 året før til 30/9
i året. Forudsætningen for fremskrivningen er uændret studieadfærd
i forhold til udgangsåret. |
Fuldtidsledige |
|
Se Ledige, fuldtids. |
|
|
|
Fuu |
|
Den fri ungdomsuddannelse
(individuelle ungdomsuddannelser). Uddannelsen er under
afvikling. |
|
|
|
G
|
|
|
|
|
|
Grundskole,
offentlige
og private |
|
Man skelner ofte mellem
offentlige og private skoleformer, for børneskolen med undervisning
fra børnehaveklasse til 10. klassetrin. Begrebet grundskole
dækker over begge ejerformer. Taler man om "folkeskolen",
er der alene tale om offentlige skoler. Grundskolen kan opdeles
i folkeskolen, frie grundskoler og efterskoler.
|
|
|
|
Gymnasiale
uddannelses-
område |
|
Er en samlet betegnelse for det almengymnasiale
område og det erhvervsgymnasiale område.
|
|
|
|
Gymnasie-
frekvens |
|
Den andel af en ungdomsårgang
(konstrueret ud fra de vægtede aldersgennemsnit m.v.), der
påbegynder fx gymnasiets en gymnasial
uddannelse. |
|
|
|
H
|
|
|
|
|
|
Hovedområde
|
|
Det øverste område
i Statistik- og Informationskontorets forspalter. |
|
|
|
Hovedgrup-
peniveau |
|
Et overordnet niveau
i Statistik- og Informationskontorets forspalter. |
|
|
|
I
|
|
|
|
|
|
Ikke kompe-
tencegivende
ungdomsud-
dannelser |
|
Alm. Husholdningskursus,
køkkenleder 1, andre husholdningsskolekurser, kursus i håndarbejde,
Hi, handel introduktion, værkstedsskole, indgangsår social-/sundhedsuddannelser,
produktionsskole og fri ungdomsuddannelse (fuu). Kendetegnet
for disse uddannelser er, at de alene give kompetence til
videreuddannelsesforløb. |
|
|
|
Individuelle
ungdomsud-
dannelsesforløb |
|
Individuelle ungdomsuddannelsesforløb
er i denne sammenhæng erhvervsgrunduddannelsen (egu) og den
fri ungdomsuddannelse (fuu). |
|
|
|
Indvandrere |
|
En indvandrer er en
person, som er født i udlandet hvis forældre begge (eller
den ene hvis der ikke findes oplysninger om den anden) er
udenlandske statsborgere eller født i udlandet. Hvis der ikke
findes oplysninger om nogen af forældrene, og personen er
født i udlandet, opfattes personen også som indvandrer. Såvel
indvandrere som efterkommere indeholder både
personer med dansk og med udenlandsk statsborgerskab. |
|
|
|
Institutions-
nummer |
|
Entydig 6 cifret kode
på en uddannelsesinstitution, hvor de tre første cifre refererer
til beliggenhedskommunen, og de sidste tre er et løbenummer.
Se evt. institutionsregisteret. |
|
|
|
Institutions-
registeret,
(uddannelses-
institutioner) |
|
Danmarks Statistiks
register over samtlige institutioner i Danmark hvor specifikke
institutionsoplysninger indgår. Fx institutionsnummer
(6 cifret entydig kode), navn og adresse, skoletype, administrationsforhold,
ejerforhold osv. Registerets oplysninger anvendes til adressesystemer,
men bruges også til statistiske formål, bl.a. som baggrundsregister
i tællinger, tilskudssystemer m.v. |
|
|
|
Integreret
elevregister |
|
Udtræk
af det integrerede elevregister stammer fra Danmarks Statistik.Registeret
er individbaseret, og indeholder oplysninger om de uddannelsessøgendes
uddannelsesadfærd tilbage til slutningen af 1970'erne. Se
tillige beskrivelse af integreret elevregister, enstrengning
og hullukning.
For hver person findes der oplysninger om:
- fødselsår
- køn
- uddannelseskode
- institution
- uddannelsens påbegyndelses- og afgangstidspunkt
- uddannelserne er igangværende, fuldførte eller afbrudte
|
|
|
|
Integreret
elevregister,
enstrengning |
|
Uddannelsessystemet
og elevbevægelserne i det er meget store og til tider en noget
uhåndterlig størrelse. For ikke at få et alt for kompliceret
statistiksystem har man valgt at harmonisere data i grundregisteret.
Ved enstregning har man forenklet hver enkelt persons registrerede
uddannelsesforløb, så én person på et givet tidspunkt kun
kan være registreret som værende i gang med én uddannelse
ad gangen (nettotal). Denne uddannelse er udvalgt efter nærmere
bestemte retningslinier. (Se evt. hullukning). |
|
|
|
Integreret
elevregister,
hullukning |
|
Når det integrerede
elevregister er enstrenget, sker
der en yderligere bearbejdning af registeret, kaldet hullukning.
Hullukning sker i to situationer. Personer, der skifter institution,
fortsætter på samme uddannelse, omregistreres, så det virker
som et sammenhængende forløb. Personer, der tager orlov, men
senere vender tilbage til samme studium, omregistreres, så
det virker som et sammenhængende forløb. Huller over et år
plus en sommerferie. Denne hullukning benyttes i samtlige
af Statistik- og Informationskontorets uddannelsesmodeller.
Man har derved altid sammenlignelige data uanset model. Hullukning
muliggør beregning af bruttotal. |
|
|
|
Integreret
elevregister,
regnskabstal |
|
På det harmoniserede
og hullukkede elevregister laves en optælling af elevbevægelser
og tilstande, som kan observeres i en given periode. Disse
optællinger kaldes regnskabstal. Se desuden
dataindholdet under det integrerede elevregister. |
|
|
|
Introduk-
tionsforløb |
|
Indeholde følgende
uddannelser: almindeligt husholdningskursus, køkkenleder 1,
andre husholdningsskolekurser, kursus i håndarbejde, handel
introduktion (HI), værkstedsskole samt indgangsår til social-
og sundhedsuddannelserne. |
|
|
|
K
|
|
|
|
|
|
Kandidatud-
dannelses-
området |
|
Også benævnt LVU.
Kandidatuddannelsesområdet indeholder fx uddannelser som:
jura, teologi, arkitekt, farmaceut, læge, landinspektør m.v.
Indeholder også efterfag m.v. Gruppen indeholde både udelte
og delt kandidatuddannelser. |
|
|
|
Klassekvotient |
|
Antal elever pr. klasse.
Svarer til antallet af elever, divideret med antallet af klasser. |
|
|
|
KVU |
|
Korte videregående
uddannelser. Fx akademi-/markedsøkonomer, politi/ fængsel,
erhvervssprog/formidling, tekniske uddannelser, IT-uddannelser,
kunst/kultur, sundhedsuddannelser m.v. I august/september
2000 trådte en ny reform i kraft for KVU (Undervisningsministeriets
ressort). KVU bygges nu oven på en erhvervsuddannelse
eller en gymnasial uddannelse med fællesbetegnelsen
”erhvervsakademiuddannelser”. Der er nu også større mulighed
for at opnå merit ved fortsættelse på MVU eller
LVU. |
|
|
|
L
|
|
|
|
|
|
Ledige,
fuldtids |
|
Fuldtidsledige er
en konstrueret værdi, hvor alle de ledighedsperioder, der
har været for personer med en given baggrund i en given optællingsperiode
sammentælles. Hvis to personer begge har været ledige i et
halvt år, vil de tilsammen udgøre én fuldtidsledig i det pågældende
år. Der findes mange forskellige måder at opgøre ledigheden
på, se også ledighedsramte. |
|
|
|
Ledigheds-
ramte |
|
Personer, der har
været ledige (berørt af ledighed) mindst én gang i løbet af
året. |
|
|
|
LVU |
|
Lange videregående
uddannelser benævnes kandidatuddannelser. Indeholder
også supplerende sidefag. |
|
|
|
Lærerløntimer,
gymnasiet |
|
Ved lærerløntimer
i gymnasier menes:
Skematimer + tillægstimer + rettereduktioner + feriereduktion
+ afspadsering + undertimer, dvs. lærernes samlede løntimetal
før henlæggelse til timebank og/eller eventuel udbetaling.
|
|
|
|
Lærerårsværk |
|
Antal ansatte lærere
omregnet til lærerårsværk. Hvis flere lærere er ansat på deltid,
kan de tilsammen udfylde ét helt lærerårsværk. |
|
|
|
M
|
|
|
|
|
|
Median vente-
tid |
|
Den midterste observerede
ventetid i en ordnet talrække. |
|
|
|
Median tal |
|
Det midterste observerede
tal i en ordnet talrække. |
|
|
|
Mellemlange
videregående
uddannelses- område |
|
Det mellemlange videregående
uddannelsesområde består af mellemlange videregående uddannelser
(MVU) samt bacheloruddannelser. |
|
|
|
MVU |
|
Mellemlange
videregående uddannelser består af fx folkeskolelærer-,
journalist-, fysio-/ergoterapuet- og sygeplejerskeuddannelser
m.v. |
|
|
|
N
|
|
|
|
|
|
Nettoind-
vandring |
|
Nettoindvandring er
forskellen mellem indvandring og udvandring. |
|
|
|
Normalklasse,
grundskole |
|
En klasse med elever,
som helt eller delvist modtager folkeskolens almindelige undervisning.
Elever, som får supplerende specialundervisning ved siden
af normalklasseundervisningen, medregnes som normalklasseelever. |
|
|
|
Normeret
over-
gangsmønster,
fuldførte/
afbrudte |
|
Det normerede overgangsmønster
er et teoretisk begreb, som konstrueres på baggrund af overgangs-
og bestandstavler. Overgangsmønster viser hvor
man ge procent af en konstrueret ungdomsårgang
(svarende til eleverne i 8. klasse), der foretager de forskellige
overgange i uddannelsessystemet. Der er tale om en tværsnitsberegningsmetode.
Som tværsnitsperiode anvendes 1/10 året før
til 30/9 året efter.
For at forstå, hvad det normerede overgangsmønster viser,
kan man antage, at man følger eleverne i 8. klassetrin for
at se, hvilke uddannelser de går til i de kommende år. Fx
vil næsten alle elever fra 8. klassetrin fortsætte på 9. klassetrin
(99%), og herfra vil måske en tredjedel gå til gymnasiet.
Når eleverne mange år senere har forladt uddannelsessystemet
helt, kan man lave en oversigt over de vandringer, eleverne
har foretaget. For ikke at skulle vente på en sådan opgørelse
efter forløbsmetoden, beregner vi i stedet det
normerede overgangsmønster. |
|
|
|
O
|
|
|
|
|
|
Omverdenen |
|
Defineret som værende
uden for uddannelsessystemet. At tilgå omverdenen betyder,
at personen forlader det ”ordinære” uddannelsessystem og ikke
vender tilbage til det igen. |
|
|
|
Overgangs-
mønster |
|
Beregning af overgangsprocenter
sker som en sammenregning af den senest observerede studieadfærd
for forskellige studenterårgange. Beregningen viser adfærden
efter hhv. fuldførte og afbrudte
uddannelsesforløb. Fx kan man se, hvor mange (af hver 100,
der fuldførte en uddannelse eller uddannelsesgruppe) der vil
forlade uddannelsessystemet (gå til omverden)
og hvor mange der vil påbegynde et nyt uddannelsesforløb.
Der er tale om en tværsnitsberegning. |
|
|
|
Overgangs-
procent,
fuldførte/
afbrudte |
|
Procent af alle fuldførte
og/eller afbrudte på en uddannelse, der inden
for 25 starter på en ny uddannelse. Den uddannelse, der påbegyndes,
kan godt være den samme som den, der blev fuldført eller afbrudt.
|
|
|
|
P
|
|
|
|
|
|
Ph.d. |
|
Philosophiae doctor
(ph.d.) er uddannelsessystemets højeste uddannelsesniveau,
som er en overbygning til kandidatuddannelserne. |
|
|
|
Prognose |
|
En prognose har indregnet
forskellige variable parametre, der angiver forventninger
til fremtiden, der ikke er udtryk for mekaniske fremskrivninger
af historiske tendenser. Fx opstilles der visse forventninger
til ind- og udvandring i en befolkningsprognose. |
|
|
|
Private
grundskoler |
|
De private grundskoler
er en fællesbetegnelse for: frie grundskoler, specialskoler
og efterskoler. |
|
|
|
Påbegyndte |
|
Det antal personer,
der påbegyndte og dermed er i gang med en uddannelse. Påbegyndte
kan måles pr. given dato, men også - som det ses for tilgang
- i en periode. |
|
|
|
R
|
|
|
|
|
|
Reduktion,
grundskolen |
|
En ikke direkte undervisningsrelateret
del af en grundskolelærers løn. Se lærerløntimer.
Denne oplysning er alene af historisk værdi, da reduktionen
ikke mere beregnes. |
|
|
|
Regnskabstal |
|
Se integreret
elevregister, regnskabstal. |
|
|
|
Restgruppe,
grundskolen |
|
Den andel af en ungdomsårgang
der går direkte til omverden efter grundskolen.
Af praktiske grunde betegnes denne gruppe ofte som den "ægte"
restgruppe. |
|
|
|
Restgruppe,
gymnasiale
område |
|
Den andel af en ungdomsårgang,
der efter en fuldført gymnasial uddannelse går
direkte til omverden. Denne overgang for dette
uddannelsesområde betegnes ofte som "den gymnasiale
restgruppe". |
|
|
|
S
|
|
|
|
|
|
Specialarbej-
dere m.v. |
|
Denne gruppe er den
del af arbejdsstyrken, der ved Danmarks Statistik
seneste traditionelle folketælling i 1970 blev indplaceret
i denne gruppe, og personerne her har ikke siden taget en
anden uddannelse under de heri behandlede uddannelsesområder.
Det kan nævnes, at der ikke er tilgang til gruppen, og derfor
vil den naturligt forsvinde med tiden. |
|
|
|
Special- og
supplerende
undervisning,
grundskolen |
|
Specialundervisning
består fx af undervisning af handikappede elever i enten specialklasser
eller som enkeltelever i normalklasser. Supplerende
undervisning består eksempelvis af bibliotekskundskab eller
undervisning i fritiden. |
|
|
|
Studiekompe-
tence |
|
Uddannelser, som giver
adgang til videre uddannelse. Fx grundskolen
og gymnasiale uddannelser m.fl. |
|
|
|
Studieskiftere |
|
Uddannelsessøgende,
der kommer fra et afbrudt uddannelsesforløb. |
|
|
|
Studietrins-
tilvækster |
|
Studietrinstilvækst
udløses, når elever gennemfører et trin eller moduler i et
uddannelsesforløb. Begrebet bruges hovedsagelig i de videregående
uddannelser, hvor institutionerne får tildelt ressourcer efter
antal studietrinstilvækster. |
|
|
|
T
|
|
|
|
|
|
Tilgang |
|
Det antal af elever,
der påbegynder den aktuelle uddannelse eller uddannelsesgruppe
fra 1/10 året før til 30/9 i året. |
|
|
|
Tilgang,
fremskrevet |
|
Det antal elever,
der forventes at tilgå den pågældende uddannelse eller uddannelsesgruppe
fra 1/10 i et år til 30/9 året efter. Fremskrivningsforudsætningen
er uændret studieadfærd i forhold til udgangsåret. |
|
|
|
Tværsnitsbe-
regning |
|
Med en tværsnitsberegning
kortlægger man, hvordan de studerende vil bevæge sig gennem
uddannelsessystemet, eller med andre ord giver man et bud
på sandsynligheder for overgange mellem de forskellige tilstande
i uddannelsessystemet i en valgt tværsnitsperiode.
Tværsnitsmetoden står som modsætning til en forløbsmetode. |
|
|
|
Tværsnitsme-
tode |
|
Se tværsnitsberegning. |
|
|
|
Tværsnitspe-
riode |
|
Observationsperiode
for bevægelser i uddannelsessystemet, som løber fra 1/10 i
året til 30/9 året efter. Denne periode på et års længde er
den mest anvendte. Man kan principielt vælge en tværsnitsperiode
af vilkårlig længde. |
|
|
|
U
|
|
|
|
|
|
Udelt kandi-
datuddannelse |
|
Frem til 1999 er følgende
uddannelser ikke delt i bachelor/kandidatstruktur:
Landinspektør-, dyrlæge-, teolog-, læge-, tandlæge- og civilingeniøruddannelserne.
Se tillige bacheloruddannelsesområdet. |
|
|
|
Uddannelses-
kode |
|
Uddannelseskoden er
en ottecifret kode, der entydigt refererer til en enkelt uddannelse.
Se evt. forspalte. |
|
|
|
UFL-modellen |
|
En model, der bygger
på Danmarks Statistiks register, og som beregner ledigheden,
fordelt på uddannelser. UFL står for Uddannelsesfordelt
Ledighed. Det kendetegnende for denne model er, at
man har mulighed for at sammenkoble ledighed og uddannelsesbaggrund.
Modellen opererer med forskellige ledighedsbegreber, fx antal
ledighedsramte/ledighedsberørte
i det seneste år og ledighedsramte i det seneste år, omregnet
til fuldtidsledige. |
|
|
|
Undergrup-
peniveau |
|
Et grupperingsniveau
i Statistik- og Informationskontorets forspalter.
Undergruppeniveauet er oftest den fineste detaljeringsgrad
i modellerne. |
|
|
|
Ungdoms-
uddannelser |
|
Herunder henhører
gymnasiale uddannelser og hovedparten af uddannelserne
under EUD m.v. |
|
|
|
Ungdoms-
årgang |
|
En ungdomsårgang er
det antal personer, der er født i samme år. Ungdomsårgangen
kan opgives som antal 0-årige, antal 15-årige eller evt. antal
18-årige afhængig af, hvad man vil relatere årgangen til i
uddannelsessystemet. Alderen er opgjort pr. 31/12, således,
at fx de 18-årige er fyldt 18 ved udgangen af året. |
|
|
|
Ungdomsår-
gang, 0-årige |
|
Antallet af nyfødte
opgjort pr. 31/12 i året. |
|
|
|
Ungdomsår-
gang,
konstrueret |
|
En konstrueret ungdomsårgang
er det antal personer, der findes på et givet trin i uddannelsessystemet.
Fx kan 1. klasse bestå af børn i alderen 5, 6 og 7 år. De
forskellige aldre vægtes efter deres andel af gruppen, og
beregninger kan foretages ud fra kendskabet til aldersklassernes
størrelse. Alderen opgøres pr. 31/12 i året. |
|
|
|
Ungdomsår-
gang, norme-
ret overgangs-
mønster |
|
Svarer til nytilgangen
fra omverden til grundskolens
8. til 10. klasse Dette svarer stort set til en 8. klasseårgang. |
|
|
|
Universitets-
sinstitu-
tioner |
|
Omfatter i 2000 følgende
institutioner: KU, ÅU, OU, RUC, AUC, DTU, lovhandelshøjskolerne
i: København, Århus og Syd, Danmarks Farmaceutiske Højskole,
KVL og Danmarks Lærerhøjskole. |
|
|
|
V
|
|
|
|
|
|
Ventetid,
gennemsnitlig
fuldførte/
afbrudte |
|
Det antal måneder,
som fuldførte og/eller afbrudte
på en uddannelse i gennemsnit venter, før de igen starter
på en uddannelse. Der er tale om en tværsnitsberegning.
Som tværsnitsperiode anvendes 1/10 et år til
30/9 året efter. |
|
|
|
Ventetid,
typisk
fuldførte/
afbrudte |
|
Det antal måneder
som fuldførte og/eller afbrudte
på en uddannelse typisk venter, før de igen starter på en
uddannelse. Dvs. den ventetid som de fleste har. Der er således
tale om en tværsnitsberegning. Som tværsnitsperiode
anvendes 1/10 i året til 30/9 året efter. |
|
|
|
Å
|
|
|
|
|
|
Årgangsdelte,
fuldt |
|
Eleverne undervises
på adskilte klassetrin. |
|
|
|
Årgangsdelte,
ikke fuldt |
|
Elever fra forskellige
klassetrin undervises i samme klasse. |
|
|
|
Årselever |
|
En årselev svarer
normalt til én elev undervist på skole i fx 40 uger. På uddannelser,
hvor undervisning/elev er kortere end ét år, sammenlægges
forskellige elevers undervisningstid op til de 40 uger, således
at flere personer tilsammen kun udgør fx én årselev. |