6. Det videregående uddannelsesområde
De videregående uddannelser (DVU)
giver erhvervskompetence. Generelt inddeles
de videregående uddannelser i niveauer efter varighed; her
opdeles uddannelserne efter 5 hovedgrupper:
korte videregående uddannelser (KVU),
mellemlange videregående uddannelser (MVU),
bacheloruddannelser, kandidatuddannelser,
også benævnt lange videregående uddannelser
(LVU), samt philosophiae doctor
(ph.d.).
De videregående uddannelser bygger oven på en ungdomsuddannelse.
Uddannelserne er teoretisk prægede, men nogle uddannelser
har indlagt praktik i uddannelsesforløbet. Uddannelserne
er af varierende længde.
På de fleste videregående uddannelser er der frit
optag, det vil sige, at uddannelsesinstitutionerne selv fastlægger
optagelsestallet ud fra fysisk kapacitet, kvalificerede lærerkræfter
og beskæftigelsesforhold for de færdiguddannede. De
pædagogiske og de sundhedsfaglige uddannelser har centralt
fastsatte optagelsestal.
Adgangskravene til uddannelserne er centralt fastsatte, mens
udvælgelseskriterierne (under adgangsbegrænsning)
bestemmes af institutionerne selv.
Med den permanente indførelse i
1993 af ”flerårsaftalen” for de videregående
uddannelser blev kandidatuddannelserne ændret fundamentalt.
Lange videregående uddannelser blev opdelt i to selvstændige
uddannelsesforløb: Et indledende afrundet 3årigt
bachelorforløb som giver erhvervskompetence,
men der som oftest fører videre til et kandidatuddannelsesforløb
af 2 års varighed. Kandidatuddannelserne kan føre
videre til forskeruddannelsen ph.d., som er et 3årigt selvstændigt
forløb. Undtaget få uddannelser har alle kandidatuddannelser
i dag en bachelor/kandidatstruktur. Før dette bestod kandidatuddannelserne
af udelte uddannelsesforløb.
Det korte videregående uddannelsesområde
Adgangskravet til de korte videregående uddannelser er
normalt enten en gymnasial uddannelse eller en relevant erhvervsuddannelse,
suppleret med studiekompetence i typisk matematik og engelsk.
De korte videregående uddannelser varer normalt 2 år
og giver erhvervskompetence.
I august/september 2000 blev der med KVUreformen oprettet 13
nye uddannelser, der alle giver ret til at bruge betegnelsen AK
efter uddannelsestitlen. De 13 nye uddannelser erstatter de tidligere
ca. 75 uddannelser (på nær datamatiker og transportlogistiker
m.v.). Uddannelserne giver adgang til relevante diplomuddannelser.
Som eksempler på korte videregående uddannelser kan
nævnes: Akademi/markedsøkonomuddannelserne, ituddannelser
som fx datamatiker samt korte videregående sundhedsuddannelser
som fx hospitalslaborant og farmakonom.
Det mellemlange videregående uddannelsesområde
Det mellemlange videregående uddannelsesområde består
af mellemlange videregående uddannelser og bacheloruddannelser.
De mellemlange videregående uddannelser (MVU) varer normalt
3-4 år og giver erhvervskompetence. Som eksempler på
mellemlange videregående uddannelser kan nævnes: diplomingeniør,
bibliotekar, folkeskolelærer, journalist, pædagog,
socialrådgiver, sygeplejerske, ergo- og fysioterapeut, jordemoder
og HD og ED(HD og ED er efter 1990 under åben
uddannelse, men medtages her af historiske grunde.
miske grad. Næsten alle universitetsuddannelser er i dag
opbygget af en bacheloruddannelse og en kandidatuddannelse med
mulighed for en efterfølgende ph.d.uddannelse). Adgangskravet
er oftest en gymnasial eksamen (eller dele heraf); også
visse relevante erhvervsuddannelser (EUD)
giver adgang. Fx giver bestået SOSUassistent adgang til
de sundhedsfaglige uddannelser.
Med vedtagelsen af MVUloven i 2000 indførtes professionsbachelorniveauet
og –titlen. Loven er fulgt op af reformer af de mellemlange
videregående uddannelser, som i dag bliver løftet
til bachelorniveauet og har fået tillagt professionsbachelortitlen.
Det nye professionsbachelorniveau forudsætter bl.a., at
undervisningen baseres på forskningstilknytning, og at uddannelserne
og undervisningen knyttes tættere til professionen. Professionsbachelorerne
giver nu adgang til relevante kandidatuddannelser. Fra 2003 vil
alle studerende starte på en professionsbacheloruddannelse.
Uddannelserne er vekseluddannelser, hvor der skiftes mellem praktik
og teori.
På samme niveau som de mellemlange videregående uddannelser
findes de akademiske bacheloruddannelser på universiteterne.
De er normerede til 3 år og giver erhvervskompetence. Der
er uddannelser inden for samfundsvidenskab, humaniora, naturvidenskab
m.v. Som eksempler på bacheloruddannelser kan fx nævnes:
Jura, biomekanik, økonomi, sociologi, skovbrug m.v. I gruppen
af bachelorer indgår tillige HA.
Strukturen for universitetsuddannelserne (bachelor 3 år
+ kandidat 2 år + ph.d. 3 år) blev fastlagt i 1993.
Før den tid var der kun samlede forløb frem til
kandidatgraden som første akade
Adgangskravet til bacheloruddannelserne er normalt en gymnasial
uddannelse med specifikke fagkrav som til de øvrige videregående
uddannelser. Bacheloruddannelsen er en afsluttet teoretisk uddannelse,
men giver også adgang til et kandidatuddannelsesforløb.
De lange videregående uddannelser
Kandidatuddannelserne er videregående teoretiske uddannelser
af normalt 2 års varighed efter en bacheloruddannelse dvs.
samlet 5 år. Enkelte kandidatuddannelser er dog stadig opbygget
som ét samlet forløb uden bachelorniveau (udelte
uddannelser), fx uddannelserne til farmaceut, tandlæge,
arkitekt og landinspektør. Uddannelserne giver erhvervskompetence.
Kandidatuddannelserne består af uddannelser inden for følgende
områder: humaniora, pædagogik, teknik, samfundsvidenskab,
naturvidenskab, sundheds, veterinær- og landbrugsvidenskab
m.v., Som eksempler på kandidatuddannelser kan fx nævnes:
civilingeniør, arkitekt, læge, jura m.v. Efterfag
indgår også som ”øvrige videregående
uddannelser”.
Ph.d.uddannelser
Som overbygning til kandidatuddannelsen findes forskeruddannelsen,
der afsluttes med en ph.d.grad og er normeret til 3 år.
Uddannelserne giver erhvervskompetence. Der findes uddannelser
inden for fx samfundsvidenskab, sundhedsvidenskab, naturvidenskab,
humaniora, teknik og veterinær- og landbrugsvidenskab m.v.
I slutningen af 2001 skiftede bachelor, kandidat- og ph.d.ud
dannelserne ressort fra Undervisningsministeriet til Ministeriet
for Videnskab, Teknologi og Udvikling. I dette kapitel behandles
alle videregående uddannelser uanset ressort. Det vil sige,
at også uddannelser, som henhører under fx Kulturministeriet,
Forsvarsministeriet m.v., er medtaget.
6.1 Bestand, tilgang og afgang af studerende
nu
I dette afsnit opgøres de historiske bevægelser
for studerende på de videregående uddannelser (DVU).
Tallene viser, hvor mange studerende der modtager eller har modtaget
undervisning på området fra 1992 til 2001. Bestanden
af studerende opgøres pr. 1/10 i året.
De øvrige bevægelser for de studerende måles
over en periode fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Tabellerne med bevægelser for de studerende sammentælles
i to forskellige totaler. Den ene sammentælling er summen
af alle de bevægelser, der forekommer: både
ind og ud af gruppen og internt mellem uddannelserne i gruppen.
Den anden sammentælling indeholder kun de bevægelser,
der sker til og fra de enkelte grupper som helhed. Fx vil overgange
fra tandlæge til læge tælles med i den første
sammentælling, men ikke i den anden. Bestandstallene derimod
indeholder kun én sammentælling.
Som tidligere nævnt blev det videregående uddannelsesområde
(DVU) omlagt inden for de ti, år
der her belyses. Det har stor betydning for tidsserierne. Man
bør holde sig for øje, at udviklingstendenserne
i meget høj grad er præget af områdets omlægninger.
Fx ses et skift i tilgangen af studerende
fra kandidatuddannelserne til bacheloruddannelserne efter 1992
(se evt. noter til tabellerne).
For bachelor, kandidat- og ph.d.området er indberetningerne
fra enkelte store institutioner til Danmarks Statistik de seneste
år manglefulde (se noter til tabel 6.1.1). Dette forhold
bør man holde sig for øje, inden der konkluderes
på udviklingstendenserne.
I tabel 6.1.1 og figur 6.1.1 opgøres bestanden af studerende
på det videregående uddannelsesområde fra 1992
til 2001. Antallet af studerende voksede markant i perioden fra
161.174 til 201.806 (en stigning på 25,2%).
I 2001 fordelte bestanden af studerende sig på følgende
måde: KVU 10,7%, MVU
37,5%, bachelor 22,5%, kandidatuddannelsesområdet
27,0% og endelig ph.d. 2,3%.
Antallet af studerende på KVU steg med hele 34,1% fra 1992
til 2001, fra 16.150 til 21.658 studerende. Stigningen skyldes
bl.a. de merkantile uddannelser, men også ituddannelserne
som havde en markant stigning fra 1.395 studerende i 1992 til
5.063 i 2001.
MVU havde områdets største bestand af studerende.
I 2001 læste 75.661 studerende her, heraf 37.916 til folkeskolelærer
eller pædagog. Fra 1992 til 2001 steg bestanden på
MVU markant med 38,3%.
I 2001 studerede 45.464 personer på en bacheloruddannelse.
Flest læste på en humanistisk uddannelse (8.360 studerende)
efterfulgt af naturvidenskab (7.524 studerende).
I 1992 læste 65.136 studerende på en kandidatuddannelse;
i 2001 var bestanden faldet til 54.410 studerende. Figur 6.1.1
illustrerer tydeligt skiftet i bestanden mellem bachelor- og kandidatuddannelserne
(jf. ”flerårsaftalen for de videregående uddannelser”).
Bestanden af bachelorer steg, og kandidatbestanden faldt, men
samlet set steg antallet af studerende for de to uddannelsesområder
fra 86.955 studerende i 1992 til 99.874 i 2001 (en stigning på
14,9%).
I tabel 6.1.2 opgøres tilgangen af studerende til det
videregående uddannelsesområde fra 1992 til 2001.
Områdets største procentuelle stigning i tilgangen
ses for bachelorerne (pga. strukturændringen). Fra 1992
til 2001 steg summen af tilgange med 103,7%.
Summen af tilgange til KVU steg med 4,3% fra 1992 til 2001, men
fra 1992 til 1997 viste der sig et konstant fald i tilgangen af
studerende (i perioden faldt tilgangen med 14,8%).
For MVU steg summen af tilgange konstant. Fra 1992 til 2001 udgjorde
stigningen 38,2%. I 2001påbegyndte i alt 24.159 personer
en mellemlang videregående uddannelse. Tilgangen til HD
og ingeniøruddannelserne faldt, mens tilgangen til folkeskolelærer-
og pædagoguddannelserne steg markant i perioden.
I 1992 var tilgangen til bachelor hovedsagelig koncentreret på
HA og erhvervssprog, disse uddannelser udgjorde 56,6% af bestanden
i 1992, mod 30,3% i 2001). I 2001 var summen af tilgange til området
14.241 studerende. I 1993 var tallet for tilgang af studerende
10.693. De højeste tilgange til området i 2001 findes
på HA og humaniora med en tilgang på hhv. 2.821 og
2.438 studerende.
For kandidatuddannelserne ses en samlet sum af tilgange på
13.890 studerende i 2001. Den højest tilgang ses for erhvervsøkonomi
med 2.132 studerende i 2001.
Fra 1992 til 2001 lå tilgangen af studerende til ph.d.
mellem 1.000 og 1.300 studerende om året.
Antallet af studerende, der fuldførte en
videregående uddannelse opgøres i tabel 6.1.3. Sammenlignes
1992 med 2001, ses at antallet af fuldførelser steg for
alle områder. Flest fuldførte MVU; i 2001 fuldførte
16.676 studerende en uddannelse herfra, efterfulgt af kandidatuddannelserne
med 9.005 fuldførte forløb.
Fra 1992 til 2001 steg antallet af nettofuldførelser på
MVU med 38,6%. Der var en markant stigning i antallet af nyuddannede
folkeskolelærere og pædagoger; stigningen udgjorde
hhv. 142,6% og 109,1%.
Bacheloruddannelserne havde grundet omlægningen områdets
største stigning i summen af fuldførte. Fra 1992
til 2001 steg antallet af fuldførelser med 77,1% ( i 2001
fuldførte 6.891 studerende et bachelorforløb).
Kandidatuddannelserne havde en stigning i antallet af nettofuldførelser
på 44,6% ( i 2001 blev der uddannet i alt 9.005 studerende).
Ph.d. havde også et pænt stigende antal fuldførelser.
I 2000 udgjorde summen af fuldførte forløb 1.035,
mod kun 453 fuldførte forløb i 1992; flest fuldførte
en sundhedsuddannelse.
I tabel 6.1.4 præsenteres antal studerende, der valgte
at afbryde en uddannelse inden for det
videregående uddannelsesområde fra 1992 til 2001.
Tabellen angiver, på hvilket niveau i studiet afbruddet
forekom samt i hvilket år. Ud fra denne tabel alene kan
det være vanskeligt at konkludere, om et stigende/faldende
antal afbrud også betyder et fald/en stigning i antal fuldførte.
Oplysningerne om antal afbrud skal suppleres med oplysninger fra
afsnittet "frekvenser og tider" og evt. fra dette afsnits øvrige
opgørelser.
I 2001 udgjorde summen af afbrud fra: KVU 3.101 studerende, MVU
6.667 studerende, bacheloruddannelserne 6.092 studerende og kandidatuddannelserne
5.689 studerende. Fra ph.d. afbrød 349 studerende deres
uddannelse.
Tabel 6.1.1 Bestanden af studerende på de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
Tabel 6.1.1 Bestanden af studerende på de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året (fortsat).
Tabel 6.1.1 Bestanden af studerende på de videregående uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året (fortsat).
1) Den nedgang der ses i perioden skyldes, at KVUerhvervssprog
efterhånden er blevet helt afløst af erhvervssproglige
bachelorer. I 2000 og 2001 består gruppen desuden nu hovedsageligt
af multimediedesignere.
2) Fra 1998 blev bibliotekarer ændret fra at være
en mellemlang videregående uddannelse til at være
en bacheloruddannelse. Begge uddannelsestyper indgår her.
Overbygningen til cand. bibliotekar i 2001 under de videregående
uddannelser.
3) Pædagoguddannelsen blev forlænget med ½
år til 3½ år fra starten af undervisningsåret
1992/93.
4) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen
var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.
De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af
fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
6) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag,
humaniora, teknik og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger
fra KU (samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora).
Der kan i øvrigt henvises til Ministeriet for videnskab,
teknologi og udvikling.
* Antal personer er mindre end 3.
Figur 6.1.1 Bestanden af studerende på
de videregående uddannelsesområder fra 1992 til 2001
opgjort pr. 1/10 i året.
Se noter under tabel 6.1.1.
Tabel 6.1.2 Tilgang af studerende på de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før
til 30/9 i året.
Tabel 6.1.2 Tilgang af studerende på de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før
til 30/9 i året (fortsat).
Tabel 6.1.2 Tilgang af studerende på de videregående uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året (fortsat).
a) Summen af alle tilgange.
b) Kun nytilgang til de videregående områder.
Se noter under tabel 6.1.1.
Tabel 6.1.3 Antallet af studerende, der fuldførte de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året.
Tabel 6.1.3 Antallet af studerende, der fuldførte
de videregående uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året
Tabel 6.1.3 Antallet af studerende, der fuldførte
de videregående uddannelser fra 1992 til 2001,opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året (fortsat).
a) Summen af alle fuldførte.
b) Kun fuldførte, der forlader de videregående uddannelsesområder.
Se noter under tabel 6.1.1.
Tabel 6.1.4 Antallet af studerende, der afbrød de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året.
Tabel 6.1.4 Antallet af studerende, der afbrød de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året (fortsat).
Tabel 6.1.4 Antallet af studerende, der afbrød de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året (fortsat).
Tabel 6.1.4 Antallet af studerende, der afbrød de videregående
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året (fortsat).
a) Summen af alle afbrud.
b) Kun afbrudte, der forlader de videregående uddannelsesområder.
Se noter under tabel 6.1.1.
6.2 Bestand, tilgang og afgang af studerende
i fremtiden
I dette afsnit præsenteres de fremskrevne
tal for de studerede på det videregående uddannelsesområde
(DVU). Det opgøres, hvor mange
studerende der kan forventes at modtage undervisning inden for
området i perioden fra 2002 til 2011. Bestandene
opgøres pr. 1/10 i året, og bevægelserne
af studerende er målt i perioden fra 1/10 året før
til 30/9 i året.
Tabellerne med de studerendes bevægelser sammentælles
med to forskellige totaler. Den ene sammentælling er alle
de forventede bevægelser: både ind og ud af gruppen
og internt i gruppen. Den anden sammentælling indeholder
kun de bevægelser, der forventes at ske ind og ud
af de enkelte grupper. Fremskrivningerne foretages på baggrund
af de bevægelser, man kender fra 2000, med udgangspunkt
i forventningerne til ungdomsårgangenes
størrelse. Se note 1) under tabel 6.2.1.
I tabel 6.2.1 og figur 6.2.1 opgøres den forventede udvikling
i bestanden af studerende fra 2002 til 2011.
Antallet af studerende på det videregående uddannelsesområde
forventes at stige med 3,5% fra 2002 til 2011. Stigningen dækker
dog over en varierende forventet udvikling i fremskrivningsperioden.
Fx forventes bestanden af studerende at falde i perioden fra 2002
til 2006; herefter forventes antallet af studerende stige. 2011
bliver året, hvor bestanden vil toppe med ca. 211.100 studerende.
I 2011 forventes bestanden at fordele sig således: KVU
10,4%, MVU 36,9%, bachelor
22,2%, kandidatuddannelsesområdet (LVU)
27,8% samt ph.d.uddannelserne
2,8%.
Sammenlignes 2002 med 2011, ses en nogenlunde status quotilstand
for antallet af studerende på KVU og kandidatuddannelserne.
For MVU forventes bestanden at stige med 3,0%, mens antallet af
studerende på bacheloruddannelserne vil stige med 7,8%.
I tabel 6.2.2 opgøres den forventede tilgang
af studerende fra 2002 til 2011.
Sammenlignes summen af tilgange af studerende i 2002 med slutåret
for fremskrivningen, ses at alle områder (på nær
kandidatuddannelsesområdet) vil opleve en stigning i tilgangen.
Nederst i tabel 6.2.2 beregnes nettotilgangen til det videregående
uddannelsesområde. I 2011 forventes tilgangen til kandidatuddannelserne
at ligge på ca. 14.500 studerende. Mod ca. 15.000 studerende
i 2002, så der er tale om et svagt fald.
KVU og MVU kan imødese en stigning i nettotilgangen på
hhv. 4,7% og 4,5%. Nettotilgangen til bachelor forventes at stige
mest (stigning på 10,8%).
I tabel 6.2.3 opgøres det antal af studerende, der forventes
at fuldføre en videregående
uddannelse fra 2002 til 2011.
Der forventes ikke de store spring i antallet af nettofuldførelser
på de forskellige hovedområder.
Sammenlignes udgangsåret med 2011, viser det sig, at kandidatuddannelserne
og ph.d. kan imødese et stigende antal fuldførte
forløb på hhv. 7,3% og 18,7%.
KVU forventes at have et nogenlunde stabilt antal fuldførelser
fra 2002 til 2011 på ca. 7.700 studerende pr. år.
De mellemlange videregående uddannelser og bacheloruddannelserne
kan forvente et fald i antallet af fuldførte forløb.
I 2011 vil omkring 16.900 fuldføre MVU og 7.400 vil fuldføre
en bacheloruddannelse. I tabel 6.2.4 opgøres
det forventede antal afbrud fra 2002 til 2011. Tabellen angiver,
på hvilket niveau i studiet afbruddet forventes at forekomme
samt i hvilket år. Ud fra denne tabel alene er det vanskeligt
at konkludere, om et stigende/faldende antal afbrud i fremtiden
også betyder et fald/en stigning i antal fuldførelser.
Oplysningerne i tabellen skal suppleres med andre oplysninger.
Af den nederste del af tabellen ses at i 2011 forventes antallet
af nettoafbrud at udgøre: på KVU (ca. 3.200), MVU
(ca. 6.100), bacheloruddannelserne (ca. 5.700), kandidatuddannelserne
(ca. 4.800) og ph.d. (ca. 300).
Tabel 6.2.1 Forventet bestand af studerende på de videregående
uddannelser fra 2002 til 2011, opgjort pr. 1/10 i året.
1) Pga. indberetningsproblemer fra en række institutioner
i 2001, har vi denne gang valgt at fremskrive elevtallene på
baggrund af adfærden op til 2000. Derfor kan der forekomme
"hop" fra de historiske tal i 2001 og til fremskrivningen. Statistik-
og Informationskontoret har vurderet, at denne fremskrivning giver
et mere sandfærdigt billede. Se evt. noter til de enkelte
uddannelsesområder. Bibliotekarerne er fremskrevet på
MVU fordi uddannelsen var ny i 2001.
2) Den nedgang der ses i perioden skyldes, at KVUerhvervssprog
efterhånden er blevet helt afløst af erhvervssproglige
bachelorer. I 2000 og 2001 består gruppen desuden nu hovedsageligt
af multimediedesignere.
3) Fra 1998 blev bibliotekarer ændret fra at være
en mellemlang videregående uddannelse til at være
en bacheloruddannelse. Begge uddannelsestyper indgår her.
Overbygningen til cand. bibliotekar i 2001 under de videregående
uddannelser.
4) Pædagoguddannelsen blev forlænget med ½
år til 3½ år fra starten af undervisningsåret
1992/93.
5) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen
var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.
De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af
fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende). Disse forhold påvirker fremskrivningerne.
6) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
Disse forhold påvirker fremskrivningerne.
7) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, hu
maniora, teknik og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger
fra KU (samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora).
Dette påvirker fremskrivningerne. Der kan i øvrigt
henvises til Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling.
Tabel 6.2.1 Forventet bestand af studerende på hovedgrupperne
under de videregående uddannelser fra 2002 til 2011, opgjort
pr. 1/10 i året.
Se noter under tabel 6.2.1.
Tabel 6.2.2 Forventet tilgang af studerende på de videregående
uddannelser fra 2002 til 2011, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året.
Tabel 6.2.3 Forventet antal af studerende, der vil fuldføre
de videregående uddannelser fra 2002 til 2011, opgjort fra 1/10
året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 6.2.1.
Tabel 6.2.4 Forventet antal af studerende, der vil afbryde
de videregående uddannelser fra 2002 til 2011, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 6.2.1.
6.3 Særlige opgørelser
for det videregående uddannelsesområde
Her præsenteres særlige opgørelser for det
videregående uddannelsesområde (DVU),
fx bestandens fordeling på køn
og alder, uddannelsesbaggrund inden påbegyndelse af en videregående
uddannelse, de studerende fordelt på oprindelse m.v.
I tabel 6.3.1 og figur 6.3.1 opgøres bestanden på
køn og hovedgrupper fra 1992
til 2001. Det videregående uddannelsesområde har nu
en pæn overvægt af kvinder, og andelen steg konstant.
I 1992 udgjorde kvinderne 51,2% af de studerende på de
videregående uddannelser; i 2001 var tallet 56,9%. I slutningen
af 1980’erne var der flere mænd end kvinder på
de videregående uddannelser (fremgår ikke af tabellen).
Den stigende kvindeandel forekommer på MVU,
kandidatuddannelsesområdet samt ph.d.området.
Fra 1992 til 2001 steg andelen af kvindelige studerende på
MVU og kandidatuddannelserne med hhv. 10,1 procentpoint og 4,1
procentpoint. For MVU’s vedkommende er forklaringen bl.a.,
at der har været en stigende tilgang
til typiske kvindeuddannelser som fx folkeskolelærer og
pædagog.
Selvom ph.d.området er domineret af mandlige studerende,
ses dog en stigende andel af kvinder (fra 31,8% i 1992 til 43,2%
i 2001).
Også på KVU var flertallet
af studerende mænd. Mændene udgjorde tillige en stigende
andel af de studerende. I 1992 udgjorde mændene 52,3% af
bestanden; i 2001 var det 55,8%.
I tabel 6.3.2 og figur 6.3.2 beregnes gennemsnitsalderen for
bestanden af studerende på de videregående uddannelser
fra 1992 til 2001.
De studerende på KVU var i gennemsnit 26,1 år i 2001.
Der har vist sig en stigende alder for bestanden; i 1992 var alderen
25,3 år. De ældste studerende i gruppen ses på
levnedsmiddel- og husholdningsuddannelserne med en gennemsnitlig
alder på 28,5 år.
På MVU var gennemsnitsalderen 28,1 år. Også
på dette område var der
en stigende gennemsnitsalder. Fra 1992 til 2001 steg alderen med
1,3 år. De ældste studerende ses naturligvis på
videreuddannelserne. Fx var alderen for diplomuddannelsen sundhed
i 2001 39,6 år. De pædagoguddannelsen var de studerende
i gennemsnit 30,0 år.
I 2001 lå gennemsnitsalderen på bacheloruddannelserne
på 24,7 år; i 1992 var alderen 23,5 år. Omlægningen
af området har naturligvis haft betydning for udviklingen
i alderen. I 1992 indeholdt gruppen hovedsageligt HA og erhvervssprog,
og her var gennemsnitsalderen for begge uddannelser 23,5 år.
De ældste studerende ses på psykologi, hvor de studerende
i gennemsnit var 28,5 år.
I 2001 var gennemsnitsalderen for de studerende på kandidatuddannelserne
28,0 år. De ældste studerende ses på psykologi
og teologi, hvor alderen var hhv. 31,1 år og 30,7 år.
Farmaceuterne var yngst med en gennemsnitsalder på 24,1
år.
Inden gennemgang af tabellerne 6.3.3 til 6.3.5 skal følgende
forhold nævnes: Statistikken er fra Den Koordinerede Tilmelding
(KOT) på Københavns Universitet og indeholder ikke
præcis de samme uddannelser, der ellers betegnes som DVU
(dog langt hovedparten af uddannelserne). Man skal tillige være
forsigtig med at konkludere på udviklingen over tid, da
der fra år til år er kommet flere uddannelser under
KOT’ens optagelsesområde. I
tabel 6.3.3 opgøres antal ansøgere og afviste under
Den Koordinerede Tilmelding fra 1995 til 2002. I 2002 ansøgte
57.673 personer som 1. prioritet en uddannelse under KOT’ens
optagelsesområde (ekskl. 1årig hhx). 10.725 ansøgere
blev afvist, svarende til 18,6% af ansøgerne. I 1995 blev
29,9% af ansøgerne afvist.
I tabel 6.3.4 opgøres ansøgere procentuelt fordelt
efter adgangsgivende eksamen fra 1996 til 2002. I 2002 havde 2/3
af ansøgerne en studenter eller hfeksamen, og studerende
med baggrund i højere handelseksamen (hhx) og højere
teknisk eksamen (htx) udgjorde hhv. 10,0% og 3,2% af ansøgerne.
I tabel 6.3.5 ses antal ansøgere, optagne og afviste på
KOT’ens optagelsesområde opgjort for udenlandske statsborgere
fra 1994 til 2002. Ansøgere med udenlandsk statsborgerskab
steg fra 4.560 ansøgere i 1994 til 6.231 ansøgere
i 2002.
I 2002 blev 3.749 studerende med udenlandsk statsborgerskab optaget;
dette var periodens højeste antal optagne; svarende til
ca. 60,0% af de udenlandske statsborgere der ansøgte om
en uddannelse; i 1994 var tallet ca. 42,0%.
I tabel 6.3.6 ses de studerendes studiebaggrund inden påbegyndelse
af udvalgte videregående uddannelser i 2001.
Der betragtes alene det sidste ”uddannelsesforhold”
inden start på en videregående uddannelse. Det kan
være en fuldført uddannelse
med studiekompetence eller erhvervskompetence.
Enkelte fuldførte uddannelser er grupperet sammen (erhvervsfaglige
uddannelser inkl. grundforløb m.v.). En del studerende
er studieskiftere, dvs. kommer direkte
fra et afbrudt uddannelsesforløb.
Endelig kommer en del studerende uden tidligere at have været
registreret i uddannelsessystemet (uoplyste), fx indvandrere eller
gæstestuderende, som har taget grundskoleuddannelsen
i andre lande.
For KVU kom 66% fra en fuldført uddannelse; 39% med studiekompetence,
24% med erhvervskompetence (oftest en erhvervsfaglig
uddannelse m.v.) og 3% med anden fuldført
uddannelse. 26% var studieskiftere, heraf kom 17% fra en afbrudt
videregående uddannelse.
På MVU havde 72% en fuldført uddannelse bag sig;
heraf havde 41% studiekompetence og 29% havde erhvervskompetence;
heraf 16% med en fuldført erhvervsfaglig uddannelse
m.v. og 13% med en fuldført videregående uddannelse
(oftest en kort eller mellemlang videregående uddannelse).
24% var studieskiftere der havde fra et afbrudt forløb
bag sig; heraf kom 16% med et afbrud fra en videregående
uddannelse.
Til bacheloruddannelserne kom 74% med en fuldført uddannelse.
Ikke overraskende kom 66% med studiekompetence; 49% med en almengymnasial
uddannelse, 16% med en erhvervsgymnasial
uddannelse og 1% med et fuldført erhvervsfagligt
grundforløb. 9% havde erhvervskompetence; heraf 3% en erhvervsfaglig
hovedforløbsuddannelse m.v. og 1% en bacheloruddannelse.
Studieskifterne udgjorde 21% for nystartede bachelorer; heraf
kom 12% fra en bachelor, kandidat eller ph.d.uddannelse.
Til kandidatuddannelserne kom 78% med en fuldført uddannelse
bag sig, primært en bacheloruddannelse (42%), men også
gymnasial uddannelse (21%) og MVU (9%). Andelen med bacheloruddannelse
virker lav, men det skyldes, at tilgangen til kandidatuddannelserne
er præget af, at der her er tale om to slags tilgange (til
hhv. udelte kandidatuddannelser og kandidatoverbygningsuddannelser).
Desuden ser det højt ud, at 4% påbegyndte en kandidatuddannelse
efter en fuldført kandidatuddannelse, men det er hovedsageligt
studerende, der valgte at supplere eller udbygge deres uddannelse.
13% var studieskiftere heraf; 5% fra en afbrudt bacheloruddannelse
og 5% fra en afbrudt kandidat eller ph.d.uddannelse.
I tabel 6.3.7 opgøres den procentuelle fordeling af studerende
på de videregående uddannelser fordelt på personer
med dansk oprindelse, indvandrere og
efterkommere, opgjort fra 1992 til 2001.
For alle hovedgruppers vedkommende
gør det forhold sig gældende, at en stigende andel
af de studerende er indvandrere eller efterkommere (hovedparten
var indvandrere).
KVU var det område, der havde den største andel
af indvandrere og efterkommere. I 2001 udgjorde indvandrere og
efterkommere 9,8% af de studerende; i 1992 var det 4,2% af de
studerende.
På de mellemlange videregående uddannelser og på
bacheloruddannelserne udgjorde indvandrere og efterkommere i 2001
hhv. 5,8% og 6,5% af bestanden af studerende.
7,6% af de studerende på LVU var
indvandrere eller efterkommere i 2001; i 1992 udgjorde 4,8% af
de studerende.
Tabel 6.3.1 Mænd og kvinders andel af bestanden af studerende
på de videregående uddannelser fra 1992 til 2001,
opgjort pr. 1/10 i året.
1) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før
uddannelserne formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog
m.v. fra før reformen havde denne struktur, at der inden
reformen var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser.
Bachelorreformen har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget
i omlægningsperioden. De seneste år er der indberetningsmangler
af antallet af fuldførte bachelorer på Københavns
Universitet og på Syddansk Universitet: For KU skønner
Danmarks Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
2) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
Figur 6.3.1 Fordelingen af bestanden af studerende på
de videregående uddannelser fordelt på mænd
og kvinder fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
Se noter under tabel 6.3.1.
Tabel 6.3.2 Den gennemsnitlige aldersfordeling for bestanden
af studerende på de videregående uddannelser fra 1992
til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
1) Den nedgang der ses i perioden skyldes, at KVUerhvervssprog
efterhånden er blevet helt afløst af erhvervssproglige
bachelorer. I 2000 og 2001 består gruppen desuden nu hovedsageligt
af multimediedesignere.
2) Fra 1998 blev bibliotekarer ændret fra at være
en mellemlang videregående uddannelse til at være
en bacheloruddannelse. Begge uddannelsestyper indgår her.
Overbygningen til cand. bibliotekar i 2001 under de videregående
uddannelser.
3) Pædagoguddannelsen blev forlænget med ½
år til 3½ år fra starten af undervisningsåret
1992/93.
4) Se note 1 under tabel 6.3.1.
5) Se note 2) under tabel 6.3.1.
6) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, humaniora, teknik
og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger fra KU
(samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora).
Der kan i øvrigt henvises til Ministeriet for videnskab,
teknologi og udvikling.
Figur 6.3.2. Gennemsnitlig aldersfordeling fordelt på
hovedgrupper opgjort pr. 1/10 i perioden 1992 til 2001.
Se noter under tabel 6.3.2.
Tabel 6.3.3 Ansøgere1) og afviste på
den Koordinerede Tilmelding (KOT), opgjort fra 1995 til 2002.
1) 1. Prioritetsansøgere, ekskl. 1-årige hhx.
2) Heraf opfylder en del ikke adgangskravene i fx. 1999 var det
2.118 ansøgere.
Kilde: Tilmeldingssekretariatet, Københavns Universitet.
Tabel 6.3.4 Ansøgere, procentuelt fordelt efter adgangsgivende
eksamen, opgjort fra 1996 til 2002 (KOT).
Anm. Tallene indeholder hele KOT‘ens optagelsesområde.
1) Anden baggrund er ansøgere, der fx ikke har en adgangsgivende
eksamen.
Kilde: Tilmeldingssekretariatet, Københavns Universitet.
Tabel 6.3.5 Antallet af ansøgere, optagne og afviste
for udenlandske statsborgere, opgjort fra 1994 til 2002 (KOT).
Note: Ekskl. Grønland, særpladser for: Færøerne,
Grønland og Island.
Anm. Tallene indeholder hele KOT‘ens optagelsesområde.
Kilde: Tilmeldingssekretariatet, Københavns Universitet.
Tabel 6.3.6 Procentuel fordeling af studerendes uddannelsesmæssige
baggrund fordelt på fuldført og afbrudt forløb
ved start på udvalgte videregående uddannelser i 2001.
Pga. afrundinger kan summerne afvige.
1) De seneste år er der indberetningsmangler af antallet
af fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
2) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
Disse forhold påvirker fremskrivningerne.
3) Grundskolens 8.10. klassetrin og ikke kompetencegivende ungdomsuddannelser.
Tabel 6.3.7 Procentuel fordeling af bestanden af de videregående
uddannelser fordelt på personer med dansk oprindelse, indvandrere
og efterkommere, opgjort for perioden 1992 til 2001.
Anm.: Uddannelsesopgørelsen svarer til Danmarks Statistiks
klassificering af uddannelser.
Kilde: Danmarks Statistik, "Statiskbanken 2003", samt egne beregninger.
6.4 Lærerressourcer
Siden gennemførelsen af budgetreformen for de videregående
uddannelser i 1994 budgetteres ikke længere på grundlag
af forudsætning om antal studerende i forhold til lærerårsværk.
Disse oplysninger er derfor ikke længere en del af finanslovens
oplysninger. Ved redaktions slutning var det endnu ikke muligt
af få nyere tal.
I tabel 6.4.1 opgøres antallet af lærere og lærerårsværk
på MVU institutioner og universitetslovsinstitutioner
fra 1994 til 2000. I dette afsnit betyder lærere:
fastansatte undervisere/forskere og deltids- og timelærere.
For både MVU og universiteterne er der en markant forskel
mellem antallet af lærere og lærerårsværk.
Denne forskel indikerer, at begge områder er præget
af mange deltidsansatte.
MVUinstitutionerne havde i alt 16.000 lærere i 2000; i
1996 var der 19.000 lærere. Antallet af lærerårsværk
udgjorde konstant ca. 3.000.
Universitetslovsinstitutionerne havde i alt ca. 32.000 lærere
i 2000. I 1996 var der ca. 30.000. I 2001 udgjorde antallet af
lærerårsværk ca. 10.000 i 1994 var der ca. 7.000
lærerårsværk.
I tabel 6.4.2 opgøres antal lærerårsværk
fordelt på universitetslovsinstitutioner fra 1996 til 2001.
I 2001 var der i alt ansat 9.786 lærerårsværk;
i 1996 var det 7.997 lærerårsværk. Således
steg antallet af lærerårsværk med 22,4% i perioden.
Københavns Universitet havde det største forbrug
af lærerårsværk (2.502 lærerårsværk
i 2000) efterfulgt af Århus Universitet med 1.783 og Danmarks
Tekniske Universitet med 1.236 lærerårsværk.
Et mindre antal lærerårsværk ses fx på
Danmarks Farmaceutiske Højskole og Handelshøjskolen
i Århus med hhv. 173 og 255 lærerårsværk
i 2000.
I tabel 6.4.3 og figur 6.4.1 opgøres lærerårsværk
på køn på universitetslovsinstitutionerne fra
1996 til 2000. Området var markant præget af mandlige
lærere. I 2000 var 71,5% mænd. Kvinderne udgjorde
dog en stigende andel af lærerårsværkene. I
1996 udgjorde de 25,0% mod 28,5% i 2000.
Tabel 6.4.1 Lærerressourcer for MVU og universitetslovsinstitutioner,
opgjort i personer og årsværk (i 1.000), fra 1994
til 2000.
1) Indeholder undervisere/forskere og deltids- og timelærere.
2) I 2000 omfattende: KU, ÅU, OU, RUC, AUC, DTU, handelshøjskolerne
i: København og Århus og Syd, Danmarks Farmaceutiske
Højskole, KVL og Danmarks Lærerhøjskole.
3) Skøn.
4) I 2000 omfattende: Sociale højskoler, teknika, handelshøjskoleafdelinger,
ergo- og fysioterapeutskoler, Jordemoderskolen, hospitalslaborantskoler,
lærer, husholdnings, håndarbejds- og pædagogseminarier,
Dansk Sløjdlærerskole, Sygeplejerskeskolehøjskolen
i Århus, Danmarks Journalisthøjskole og DPU (meget
få).
Kilde: ”Tal der taler – 2002”, Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontor samt SCLoplysninger.
Tabel 6.4.2 Antal lærerårsværk1)
på universitetslovsinstitutionerne opgjort på institutionsniveau,
fra 1996 til 2000.
1) Årsværk for undervisere/forskere samt deltids-
og timelærere, dvs. ekskl. stipendiater og adm. ledelse
og øvrigt personale.
2) Handels- og ingeniørhøjskolen Syd blev fusioneret
med Odense Universitet i 1999.
3) Tallet i 2000 er pga. Danmarks Lærerhøjskole indgår/er
lavet om til Danmarks Pædagogiske Universitet.
Kilde: Undervisningsministeriets Institutionsstyrelse, Forhandlingskontoret.
Tabel 6.4.3 Procentvis kønsfordeling af lærerårsværk1)
på universitets lovsinstitutionerne, opgjort fra 1996 til
2000.
1) Årsværk for undervisere/forskere samt deltids-
og timelærere, dvs. ekskl. stipendiater og adm. ledelse
og øvrigt personale.
Kilde: Undervisningsministeriets Institutionsstyrelse, Forhandlingskontoret.
Figur 6.4.1 Kønsfordeling af lærerårsværk1)
på universitetslovsinstitutionerne, opgjort fra 1996 til
2000.
1) Årsværk for undervisere/forskere samt deltids-
og timelærere, dvs. ekskl. stipendiater og adm. ledelse
og øvrigt personale.
Kilde: Undervisningsministeriets Institutionsstyrelse, Forhandlingskontoret.
6.5 Frekvenser og tider i de videregående
uddannelsesforløb
Dette afsnit indeholder beregning af fuldførelsesprocenter
samt fuldførelses og
afbrudstider for udvalgte uddannelsesgrupper
under det videregående uddannelsesområde (DVU).
Fuldførelsesprocenten beregnes hvert år ud fra det
mønster, der kan iagttages i tværsnitsperioden.
Fuldførelsesprocenten er således en beregnet størrelse
af, hvor stor en andel af de personer der er påbegyndt
en uddannelse, der forventes at fuldføre
(studieskift i et forløb betragtes
som afbrud). Således beregnes
procenten for afbrud som 100% minus fuldførelsesprocenten.
Der er generelt knyttet betydelige metodiske vanskeligheder til
opgørelse af fuldførelsesprocenter. Måler
man eksempelvis fuldførelsen i forhold til starten på
den enkelte uddannelse? Opererer man på undergrupper, mellemgrupper
eller hovedgrupper?
Hvis en uddannelse/gruppe fx oprettes eller nedlægges,
kan det resultere i nogle tilsyneladende overraskende fuldførelsesprocenter
og studietider. Vi har, bl.a. derfor, ikke bragt alle resultater
for undergrupperne. Dette områdes
strukturændringer har også stor betydning for fuldførelsesprocenterne,
og der har tillige været mangelfulde indberetninger om antallet
af fuldførte m.v. fra forskellige videregående uddannelsesinstitutioner.
(Se evt. afsnit noter og kommentarer i 6 og afsnit 6.1).
Den helt overordnede fuldførelsesprocent for hele det
videregående uddannelsesområde er ifølge profilberegningerne
fra Statistik- og Informationskontoret 85% i 2000. Sandsynligheden
for at en person, der påbegynder en videregående uddannelse,
også afslutter en videregående uddannelse om end ikke
nødvendigvis den som han startede på er altså
høj.
Ser man på enkelte udvalgte uddannelser eller uddannelsesgrupper
på hovedområder, er billedet naturligvis et andet.
Her vil man regne studieskiftere med som
afbrudte.
I tabel 6.5.1 ses udviklingen i fuldførelsesprocenten
for udvalgte videregående uddannelser fra 1992 til 2001.
På de korte videregående uddannelser (KVU)
var der varierende tendens til at fuldføre. I 2001 svingede
fuldførelsesprocenterne mellem 56% (ituddannelser) og 94%
(transportuddannelser).
Fuldførelsesprocenten for akademi/markedsøkonomer
m.v. lå på 67,5%; hovedparten af de, der afbrød
denne uddannelse, forventes at forsætte på et nyt
uddannelsesforløb.
De mellemlange videregående uddannelser (MVU)
har generelt høje fuldførelsesprocenter, svingende
mellem 68 og 94% i 2001. På enkelte meget populære
uddannelser fuldfører ekstraordinært mange studerende;
blandt disse havde fx journalistuddannelsen en gennemførelsesprocent
på 89,4% i 2001. 90,3% af de pædagogstuderende fuldførte,
mens folkeskolelæreruddannelsen havde en fuldførelsesprocent
på 71,6. For de fleste mellemlange uddannelsers vedkommende
vejer studieskifterne tungt, når frafaldet opgøres.
HD og erhvervssproglig diplomuddannelse havde områdets laveste
fuldførelsestendens i 2001 på hhv. 30,3% og 22,0%.
Som tidligere nævnt var bacheloruddannelserne præget
af omlægninger i perioden. Fuldførelsesprocenterne
i 2001 varierede fra 38,8% (sprog) til 68,2% (HA). For bachelor
naturvidenskab lå fuldførelsesprocenten på
44,6. Hovedparten af de, som afbrød, vil fortsætte
på et nyt uddannelsesforløb.
På kandidatuddannelserne (LVU)
var fuldførelsesprocenten for hovedparten af grupperne
over eller omkring 70%. Fuldførelsen for en række
af uddannelserne måles i forhold til starten på de
2-årige kandidatuddannelser. Blandt de ophørte kandidatstuderende
var der en overvægt af stu derende,
der forlod uddannelsessystemet frem for at skifte til et andet
studium. I 2001 fuldførte 90,5% veterinærvidenskab,
og 77,3% fuldførte tandlægestudiet.
I tabel 6.5.2 ses de gennemsnitlige fuldførelsestider
for udvalgte videregående uddannelser fra 1992 til 2001.
Tiderne er naturligvis påvirket af skiftet i de normerede
studietider, men også af omlægninger af uddannelserne,
fx pædagoguddannelsen som i perioden blev forlænget
med ½ år. Fuldførelsestiderne er dermed meget
varierende afhængig af uddannelsesgruppe. De længste
tider ses naturligt for de udelte kandidatuddannelser. Fx tog
arkitektuddannelsen gennemsnitligt 6,1 år at fuldføre,
mens teologerne var 7,8 år om at fuldføre.
For KVU ses at akademi/markedsøkonomerne i 2001 var 2,4
år om at fuldføre deres uddannelse. De længste
uddannelsestider ses for politi/fængsel og kunst/kultur
(Kulturministeriet) med en fuldførelsestid på omkring
3 år.
For de mellemlange videregående uddannelser lå fuldførelsestiden
for mange af uddannelserne på omkring 3 år. I 2001
tog det fx 3,5 år at blive pædagog, 4,1 år at
blive folkeskolelærer og 3,9 år at blive sygeplejerske.
Der findes også visse kortere forløb; fx tog det
0,9 år at fuldføre sygeplejediplomuddannelsen, og
videreuddannelsen for sygeplejersker tog ca. 1 år.
Hovedparten af bacheloruddannelser i 2001 tog omkring 3 år
at fuldføre; længst var den tiden for naturvidenskab
med 3,8 år, og kortest var fuldførelsestiden for
HA med 2,8 år. Efter gennemførelsen af bachelorreformen
faldt kandidatuddannelsesområdets gennemsnitlige fuldførelsestid.
Dette er en naturlig konsekvens af strukturen og afspejles tydeligt
i tabellen.
For kandidatuddannelserne ses en varierende fuldførelsestid,
fordi området indeholder både delte og uddelte uddannelser.
I 2001 tog det 7,4 år at blive læge og 7,8 år
at blive teolog. For den delte jurauddannelse ses en tid på
2,4 år.
I tabel 6.5.3 opgøres de gennemsnitlige afbrudstider for
de videregående uddannelser fra 1992 til 2001. Man skal
holde sig for øje, at der for visse uddannelser kan være
tale om et meget lille antal afbrud. Dette giver store variationer
i de gennemsnitlige afbrudstider. Samtidig hermed bør fuldførelsestiden
indgå i vurderingen af de gennemsnitlige tider for afbrud.
For de akademi/markedsøkonomerne var de studerende i 2001
0,8 år om at afbryde. For studerende på ituddannelserne
var tiden 0,9 år. For erhvervssprog/formidling var afbrudstiden
1,3 år.
MVU har også varierende afbrudstider. Fx var studerende
på HD i 2001 1,9 år om at afbryde. Sygeplejerskernes
afbrudstid var 1,4 år. De studerende på bygningskonstruktøruddannelsen
afbrød efter 0,8 år.
For bachelorområdet ses at de studerende, der i 2001 afbrød
jura, var 1,9 år om det, og at de, der afbrød psykologi,
var 3,2 år om at afbryde.
Også for kandidatuddannelserne varierede afbrudstiden.
Fx ses at de, der afbrød uddannelsen til civilingeniør
og læge i 2001, var 2,8 år om at forlade uddannelsen.
Mens de studerende på erhvervsøkonomi var 3,4 år
om at forlade uddannelsen. De studerende, der valgte at afbryde
tandlægestudiet, var 1,9 år om det.
Tabel 6.5.1 Fuldførelsesprocenter for studerende på
udvalgte videregående uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort
fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Tabel 6.5.1 Fuldførelsesprocenter for studerende på
udvalgte videregående uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort
fra 1/10 året før til 30/9 i året (fortsat).
Tabel 6.5.1 Fuldførelsesprocenter for studerende på
udvalgte videregående uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort
fra 1/10 året før til 30/9 i året (fortsat).
.. Beregning usikker.
a) Tallet i 1998 er skønnet.
1) Den nedgang der ses i perioden skyldes, at KVUerhvervssprog
efterhånden er blevet helt afløst af erhvervssproglige
bachelorer. I 2000 og 2001 består gruppen desuden nu hovedsageligt
af multimediedesignere.
2) Fra 1998 blev bibliotekarer ændret fra at være
en mellemlang videregående uddannelse til at være
en bacheloruddannelse. Begge uddannelsestyper indgår her.
Overbygningen til cand. bibliotekar i 2001 under de videregående
uddannelser.
3) Pædagoguddannelsen blev forlænget med ½
år til 3½ år fra starten af undervisningsåret
1992/93.
4) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen
var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.
De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af
fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
6) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, humaniora, teknik
og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger.
Tabel 6.5.2 Gennemsnitlig fuldførelsestid omregnet
i år for studerende på de videregående uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til
30/9 i året.
Tabel 6.5.2 Gennemsnitlig fuldførelsestid omregnet
i år for studerende på de videregående uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til
30/9 i året (fortsat).
Tabel 6.5.2 Gennemsnitlig fuldførelsestid omregnet
i år for studerende på de videregående uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til
30/9 i året (fortsat).
Se noter under tabel 6.5.1.
Tabel 6.5.3 Gennemsnitlig afbrudstid omregnet i år for
studerende på de videregående uddannelser fra 1992
til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Tabel 6.5.3 Gennemsnitlig afbrudstid omregnet i år for
studerende på de videregående uddannelser fra 1992
til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året
(fortsat).
Tabel 6.5.3 Gennemsnitlig afbrudstid omregnet i år for studerende
på de videregående uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året (fortsat).
Se noter under tabel 6.5.1.
6.6 Overgangsmønster ved fuldførelse
og afbrud fra det videregående uddannelsesområde
I dette afsnit opgøres overgangsmønstret fra fuldførte
og afbrudte uddannelsesforløb for de videregående
uddannelser (DVU) i perioden 1992 til 2001. I opgørelserne
kan man se, om en studerende efter at have afsluttet et uddannelsesforløb
går til omverdenen (forlader uddannelsessystemet),
eller hvilket nyt forløb vedkommende i givet fald påbegynder.
Det overgangsmønster, der præsenteres i opgørelsen, er det, man
kan forvente at se, hvis de overgangstendenser, man så i og op
til den givne tværsnitsperiode, fastholdes. Overgangene
vises fra givne uddannelsesundergrupper til
uddannelseshovedgrupper. Alle overgange fra en fuldført
eller afbrudt uddannelsesgruppe udgør 100%. Overgangsmønstret
har ændret sig for flere uddannelser. Man skal være opmærksom
på, at store spring eller ændringer i overgangsmønstret kan skyldes
omlægninger i uddannelsessystemet, dvs. at ændringerne ikke nødvendigvis
er udtryk for ændret adfærd hos de studerende eller færdiguddannede.
Beregningerne for såvel fuldførte som afbrudte forløb er omfattende;
derfor kommenteres kun på udvalgte overgange fra de enkelte undergrupper
med fokus på 2001. Der kan endvidere henvises til noter i afsnit
6.1 om mangelfulde indberetninger for visse institutioner.
I tabel 6.6.1 opgøres overgangsmønstret for de studerende, der
fuldførte en uddannelse under det videregående uddannelsesområde
fra 1992 til 2001. Der er stor forskel mellem mønstrene for de
enkelte grupper.
For de videregående uddannelser gælder det forhold, at uddannelserne
er erhvervskompetencegivende; derfor vil overgangen
til omverdenen efter gennemførelse af disse uddannelser være stor.
Dette overgangsmønster gælder ikke for de studerende der fuldførte
en bacheloruddannelse; her vil langt den overvejende del naturligt
fortsætte på et kandidatuddannelsesforløb.
For hver 100, der fuldførte akademi-/markedsøkonom m.v., vil
58 gå til omverdenen, 24 vil påbegynde en mellemlang videregående
uddannelse (MVU - herunder HD), og 5 vil påbegynde en kandidatuddannelse.
For it-uddannelserne (KVU) vil 86 af hver 100 fuldførelser resultere
i en overgang til omverdenen. 12 vil fortsætte på en ny videregående
uddannelse, heraf 6 på en mellemlang videregående uddannelse.
For hver 100, der i 2001 fuldførte HD (MVU), vil 70 forlade uddannelsessystemet,
mens 18 vil starte på et kandidatuddannelsesforløb.
For bygningskonstruktører (MVU) vil 94 ud af hver 100 fuldførte
forløb resultere i en overgang til omverdenen, 5 af de uddannede
vil påbegynde et forløb på enten en mellemlang eller en lang videregående
uddannelse.
For hver 100 folkeskolelærere, der blev uddannet, vil 82 forlade
uddannelsessystemet. For pædagogerne er overgangen til omverdenen
næsten identisk med folkeskolelærernes (83 vil forlade uddannelsessystemet).
Af de uddannede folkeskolelærere vil 10 påbegynde et nyt uddannelsesforløb
på en kandidatuddannelse.
Bachelorområdets uddannelser har som tidligere beskrevet et andet
overgangsmønster end mønstret fra fx MVU. 88 af hver 100 der fuldførte
HA vil påbegynde en kandidatuddannelse (primært cand.merc.), og
kun 6 vil forlade uddannelsessystemet.
Fra fuldført samfundsvidenskabelig bacheloruddannelse vil hele
94 af hver 100 fuldførelser resultere i en overgang til kandidatuddannelsesniveauet;
kun 2 vil forlade uddannelsessystemet med en bachelorgrad, og
2 vil påbegynde en mellemlang videregående uddannelse.
Fra fuldført naturvidenskabelig bacheloruddannelse vil hele 91
af hver 100 fuldførelser resultere i en overgang til kandidatuddannelsesniveauet;
kun 4 vil forlade uddannelsessystemet.
For jurister på kandidatniveau vil 93 af hver 100 kandidater
forlade uddannelsessystemet, og 4 vil påbegynde et uddannelsesforløb
på MVU.
Efter en fuldført teologisk kandidatuddannelse vil 7 af hver
100 kandidater påbegynde en ph.d.-grad, mens 84 vil gå til omverdenen.
For civilingeniører vil 75 af hver 100 fuldførelser resultere
i overgang til omverdenen. 7 kandidater vil starte på MVU (herunder
HD), mens 16 vil påbegynde en ph.d.-grad.
Efter endt lægeuddannelse vil 28 af hver 100 fuldførte forløb
resultere i en overgang til ph.d., mens 71 kandidater vil forlade
uddannelsessystemet.
Langt hovedparten af de studerende, der fuldførte en ph.d.-grad,
forlod uddannelsessystemet.
I tabel 6.6.2 præsenteres resultater af det beregnede overgangsmønster
for afbrudte uddannelsesforløb fra de videregående uddannelser
fra 1992 til 2001. Også her var der meget stor forskel i overgangsmønstret
på de forskellige uddannelsesgrupper. Mange af de, der afbrød
et videregående uddannelsesforløb, forblev i uddannelsessystemet
for at påbegynde en ny uddannelse. De forskellige undergrupper
har til tider et lavt antal afbrud. Dette forhold kan naturligvis
påvirke resultaterne.
Omkring hver tredje af de, der afbrød akademi-/markedsøkonom-uddannelserne
m.v., vil forlade uddannelsessystemet. 40 ud af hver 100 personer
vil forsætte på en videregående uddannelse, og 13 vil påbegynde
et erhvervsfagligt hovedforløb.
For de korte tekniske uddannelser vil næsten halvdelen af de,
der afbrød uddannelsesforløbet, gå til omverdenen og hver tredje
vil påbegynde et nyt videregående uddannelsesforløb.
For ingeniøruddannelserne (MVU) vil 21 af hver 100 afbrud resultere
i en overgang til omverdenen, 25 vil påbegynde KVU, og 3 vil starte
på en erhvervsgymnasial uddannelse. For hver 100
studerende, der valgte at afbryde sygeplejerskeuddannelsen, vil
14 forlade uddannelsessystemet, 26 vil starte på et erhvervsfagligt
hovedforløb m.v., og 27 vil påbegynde et forløb på MVU.
25 af hver 100, der afbrød HA, vil forlade uddannelsessystemet,
mens 60 vil påbegynde en anden videregående uddannelse.
For hver 100 studerende, der afbrød jura på bachelorniveau, vil
23 forlade uddannelsessystemet, mens 68 vil påbegynde et nyt videregående
uddannelsesforløb.
For hver 100 personer, der afbrød jurastudiet på kandidatniveau,
vil 76 gå til omverdenen, og 7 vil påbegynde en mellemlang videregående
udannelse.
For hver 100 personer, der afbrød en erhvervsøkonomisk kandidatuddannelse,
vil hovedparten forlade uddannelsessystemet (81 personer), og
10 vil påbegynde et uddannelsesforløb på MVU.
På civilingeniøruddannelsen vil 42 af hver 100 afbrud resultere
i en overgang til omverdenen, 20 vil påbegynde en mellemlang videregående
uddannelse og 22 vil påbegynde et bachelor- eller kandidatuddannelsesforløb.
Af afbruddet fra farmaceutuddannelsen ses at 16 af hver 100,
der afbrød uddannelsen, vil forlade uddannelsessystemet, 24 vil
påbegynde en uddannelse på KVU, og 22 vil påbegynde et forløb
på en mellemlang videregående uddannelse.
Hovedparten af de studerende, der afbrød ph.d.-uddannelserne,
vil forlade uddannelsessystemet. For fx ph.d. teknik ses en meget
stor overgang til omverdenen efter afbrud; hele 93 af hver 100
afbrud vil resultere i denne overgang. Resten vil påbegynde en
kandidatuddannelse eller en nyt forløb på ph.d.
Tabel 6.6.1 Overgangsmønster for studerende, der fuldførte
udvalgte videregående uddannelser, og som gik til en ny uddannelse,
opgjort i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet er
1/10 året før til 30/9 i året.
1) Som følge af forsøg med ny EUD-reform (allerede fra 1999),
har tilgangen til HI og TI været faldende. Den fri ungdomsuddannelse
indgår først fra 1995.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et år til
et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen ændret fra et skoleforløb
på erhvervsuddannelserne til adgang direkte fra grundskolen. I
2001 er tilgangen til 1-årig hhx 1.200 elever for høj. I 1998
og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til Danmarks Statistik
for adgangseksamen til diplomingeniører mangelfulde. Fra DTU mangler
helt indberetning af elever fra 1996 til 2001.
3) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte
og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb er fejlagtigt
blevet registreret som fuldførte forløb. Derfor er fuldførelsesprocenterne
i denne periode for høje. Desuden påvirker det antallet af fuldførte,
antallet af afbrudte samt overgangsmønstrene fra disse uddannelser.
Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til merkantil EUD
ændret, således at eleverne kunne forlænge indgangsforløbet fra
1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen af eleverne benyttede sig af
denne mulighed. Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUD-reform i
kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb
med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med
denne nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan varierer
fra 20-60 uger.
4) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen var
forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.
De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af fuldførte
bachelorer på Københavns Universitet og på Syddansk Universitet:
For KU skønner Danmarks Statistik at der i 2001 mangler omkring
50% af de fuldførte bachelor forløb (ca. 700 studerende). For
Syddansk Universitet mangler der indberetninger for 1997, 1998
og 1999 her skønner Danmarks Statistik at det også svarer til
50% af de fuldførte (i alt 700-800 studerende).
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for KU og SDU,
da Danmarks Statistik skønner, at der mangler tilgang til disse
institutioners uddannelser i de angivne år.
6) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, humaniora, teknik
og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger fra KU
(samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora).
Der kan i øvrigt henvises til Ministeriet for videnskab, teknologi
og udvikling.
7) Den nedgang der ses i perioden skyldes, at KVU-erhvervssprog
efterhånden er blevet helt afløst af erhvervssproglige bachelorer.
I 2000 og 2001 består gruppen desuden nu hovedsageligt af multimediedesignere.
8) Fra 1998 blev bibliotekarer ændret fra at være en mellemlang
videregående uddannelse til at være en bacheloruddannelse. Begge
uddannelsestyper indgår her. Overbygningen til cand. bibliotekar
i 2001 under de videregående uddannelser.
9) Pædagoguddannelsen blev forlænget med ½ år til 3½ år fra starten
af undervisningsåret 1992/93.
Tabel 6.6.2 Overgangsmønster for studerende, der afbrød udvalgte
videregående uddannelser, og som gik til en ny uddannelse, opgjort
i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet er 1/10 året
før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 6.6.1.
6.7 Normerede overgange i det videregående
uddannelsesområde
Her præsenteres det normerede overgangsmønster
fra afsluttede uddannelsesforløb for de videregående
uddannelser (DVU). I opgørelserne
kan man se, om en studerende efter et givet uddannelsesforløb
går til omverdenen (forlader uddannelsessystemet),
eller hvilket andet forløb vedkommende i modsat fald påbegynder.
For at forstå, hvad det normerede overgangsmønster
viser, kan vi benytte følgende billede. Lad os antage at
vi fra et givet år følger alle elever på 8.
klassetrin for at se, hvilke uddannelser de går til i de
kommende år. Når de mange år senere har forladt
uddannelsessystemet helt, kan vi lave en samlet oversigt over
de vandringer, de studerende har foretaget. Fx vil 99% være
fortsat fra 8. til 9. klassetrin, og herfra vil ca. en tredjedel
være gået til gymnasiet. På denne måde
vil man op gennem uddannelsessystemet kunne angive, hvor mange
procent af de oprindelige 8. klasseelever der foretager bestemte
overgange. Der er her tale om en opgørelse over bevægelser,
hvilket indebærer, at en person kan tælles flere gange.
En forløbsundersøgelse til
optælling af overgangene vil tage mange år. Derfor
har man i stedet beregnet et normeret overgangsmønster
ud fra det overgangsmønster,
vi præsenterede i afsnit 6.6.
Det normerede overgangsmønster viser således, hvor
mange procent af en given ungdomsårgang man
kan forvente vil foretage de forskellige
overgange i uddannelsessystemet, hvis overgangsmønstret
i fremtiden er det samme som op til 2001. I denne opgørelse
har vi valgt at medtage overgangsmønstret til uddannelsesgrupperne
selv. Disse tal vil ikke kunne genfindes i de dynamiske link til
tabellerne. For bachelor, kandidat- og ph.d.området er indberetningerne
fra enkelte institutioner til Danmarks Statistik mangelfulde.
Af den årsag vil andelen af ungdomsårgangen for disse
uddannelser være underestimeret i 2001 (se noter under tabellerne).
I tabel 6.7.1 til 6.7.5 opgøres de normerede overgange.
Overgangene vises fra givne uddannelseshovedgrupper
til givne uddannelsesundergrupper.
Tallene er fordelt på køn samt hhv. fuldførte
og afbrudte forløb.
Uddannelserne er meget forskellige, og nogle uddannelser (fx jordemoder
MVU) har så lille en bestand
af studerende, at de enkelte overgange
af en ungdomsårgang ikke kan ses.
Af tabel 6.7.1 fremgår det, at 15,6% af ungdomsårgangen
enten vil fuldføre eller afbryde en uddannelse under det
korte videregående uddannelsesområde (KVU);
11% af disse vil fuldføre uddannelsen. 8,6% vil gå
til omverdenen (heraf 6,8 med et fuldført forløb
bag sig). 0,7% af årgangen påbegynder HD (MVU),
og 1,0% vil påbegynde en transportuddannelse (KVU). Ellers
ligger overgangene på under 1% af ungdomsårgangen.
Det korte videregående uddannelsesområde er præget
af mænd. 17,9% af årgangen af mænd vil befinde
sig her mod 13,3% af ungdomsårgangen af kvinder.
I tabel 6.7.2 ses det normerede overgangsmønster for MVU.
33,0% af årgangen vil befinde sig på en mellemlang
videregående uddannelse, hvorfra 21,2% vil forlade uddannelsessystemet
(heraf 3,4% med et afbrudt forløb). De største overgange
ses til HD, pædagoguddannelsen og til pædagogik på
kandidatniveau; alle tre overgange udgør hver især
0,9% af ungdomsårgangen. Ellers vil overgangene fra MVU
være spredt på mange forskellige uddannelser.
Det mellemlange videregående uddannelsesområde er
domineret af kvinder. 44,4% af ungdomsårgangen af kvinder
vil befinde sig på en mellemlang videregående uddannelse
mod 22,2% af ungdomsårgangen af mænd.
I tabel 6.7.3 opgøres det normerede overgangsmønster
for bachelorområdet. 21,9% af ungdomsårgangen vil
befinde sig her. Kun 2,7% heraf vil gå til omverdenen (heraf
1,9% med et afbrudt forløb). 2,7% vil efterfølgende
begynde på en erhvervsøkonomisk kandidatuddannelse,
1,7% på en forvaltningsuddannelse m.v., 1,5% på en
naturvidenskabelig kandidatuddannelse og 0,8% vil påbegynde
folkeskolelæreruddannelsen. De øvrige overgange er
spredt på mange forskellige uddannelser.
Bachelorområdet har også flest kvinder. 24,4% af
årgangen af kvinder vil befinde sig her mod 19,3% af ungdomsårgangen
af mænd.
I tabel 6.7.4 opgøres det normerede overgangsmønster
for kandidatuddannelsesområdet
(LVU). 21,2% af årgangen vil befinde
sig på en kandidatuddannelse (heraf vil 13,4% fuldføre).
15,2% vil forlade uddannelsessystemet (heraf 10,7% med et fuldført
forløb bag sig). 0,7% vil påbegynde et forløb
på HD. De øvrige overgange vil udgøre langt
under 1% af ungdomsårgangen.
Dette område er præget af kvinder. 24,3% af kvindeårgangen
vil befinde sig på en kandidatuddannelse mod kun 18,4 af
årgangen af mænd.
De normerede overgange for ph.d. opgøres
i tabel 6.7.5. Kun 1,3% af ungdomsårgangen vil befinde sig
på ph.d. Stort set alle vil gå til omverdenen (heraf
0,9% med en fuldført ph.d.grad). 0,1% af årgangen
vil påbegynde andre uddannelsesforløb.
Ph.d.området har stort set en ligelig fordeling af mænd
og kvinder.
Tabel 6.7.1 Normeret overgangsmønster fra de korte
videregående uddannelser, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter efter tabel 6.7.5.
Tabel 6.7.2 Normeret overgangsmønster fra de mellemlange
videregående uddannelser, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter efter tabel 6.7.5.
Tabel 6.7.3 Normeret overgangsmønster fra bacheloruddannelserne,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter efter tabel 6.7.5.
Tabel 6.7.4 Normeret overgangsmønster fra kandidatuddannelserne,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 6.7.5 Normeret overgangsmønster fra ph.d., opgjort fra
1/10-2000 til 30/9-2001.
a) Bevægelser på <1,0% af den samlede ungdomsårgang.
Noter til tabel 6.7.1 og 6.7.2
1) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj.
2) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til
Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører
mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996
til 2001.
3) Den nedgang der ses i perioden skyldes, at KVUerhvervssprog
efterhånden er blevet helt afløst af erhvervssproglige
bachelorer. I 2000 og 2001 består gruppen desuden nu hovedsageligt
af multimediedesignere.
4) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen
var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i
datagrundlaget i omlægningsperioden. De seneste år
er der indberetningsmangler af antallet af fuldførte bachelorer
på Københavns Universitet og på Syddansk Universitet:
For KU skønner Danmarks Statistik at der i 2001 mangler
omkring 50% af de fuldførte bachelor forløb (ca.
700 studerende). For Syddansk Universitet mangler der indberetninger
for 1997, 1998 og 1999 her skønner Danmarks Statistik at
det også svarer til 50% af de fuldførte (i alt 700-800
studerende). Disse forhold påvirker fremskrivningerne.
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
Disse forhold påvirker fremskrivningerne.
Noter til tabel 6.7.3, 6.7.4 og 6.7.5
1) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen
var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.
De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af
fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende). Disse forhold påvirker fremskrivningerne.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj.
3) Den nedgang der ses i perioden skyldes, at KVUerhvervssprog
efterhånden er blevet helt afløst af erhvervssproglige
bachelorer. I 2000 og 2001 består gruppen desuden nu hovedsageligt
af multimediedesignere.
4) Fra 1998 blev bibliotekarer ændret fra at være
en mellemlang videregående uddannelse til at være
en bacheloruddannelse. Begge uddannelsestyper indgår her.
Overbygningen til cand. bibliotekar i 2001 under de videregående
uddannelser.
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
Disse forhold påvirker fremskrivningerne.
6) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, humaniora, teknik
og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger fra KU
(samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora).
Dette påvirker fremskrivningerne. Der kan i øvrigt
henvises til Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling.
6.8 Vandringer fra det videregående
uddannelsesområde
I figur 6.8.1 til figur 6.8.4 beskrives de overgange, der er
beregnet i det normerede overgangsmønster
for det videregående uddannelsesområde i
2001. Figurerne illustrerer således de vandringer,
man kan forvente, at de unge mennesker vil foretage, hvis mønstret
er det samme som i perioden op til 2001. Alle tal er angivet som
procenter af en ungdomsårgang,
der antages at svare til det antal elever, der et givet år
forlader grundskolens ældste
klasser. Der er her tale om en opgørelse over bevægelser,
hvilket det betyder, at en person kan tælles flere gange.
Overgang/tilbagegang til gruppen selv indgår ikke i figurerne.
For bachelor, kandidat- og ph.d.området er indberetningerne
fra enkelte institutioner til Danmarks Statistik mangelfulde;
derfor er andelen af ungdomsårgangen for lav (se noter i
afsnit 6.7).
Af figur 6.8.1 fremgår det, at af de studerende, der valgte
at påbegynde en kort videregående
uddannelse, vil 6,8% af ungdomsårgangen forlade uddannelsessystemet
med et fuldført forløb,
og 1,8% af årgangen vil forlade området med et afbrudt
forløb. 3,5% af årgangen vil efterfølgende
påbegynde en ny videregående uddannelse (heraf 1,2%
med et afbrudt forløb fra KVU).
I figur 6.8.2 ses, at af de mange studerende, der valgte at påbegynde
en mellemlang videregående uddannelse, vil 18,6% af ungdomsårgangen
gå til omverdenen efter et fuldført forløb.
3,4% af årgangen vil forlade området med et afbrudt
forløb, og 4,5% af årgangen vil påbegynde
en anden videregående uddannelse (heraf 1,7% med et afbrudt
forløb fra MVU).
Af figur 6.8.3 fremgår det, at af de studerende der valgte
at påbegynde en bacheloruddannelse, vil kun 0,8% af ungdomsårgangen
forlade uddannelsessystemet efter fuldførelse, og 1,9%
af årgangen vil forlade området med et afbrudt
forløb. 15,6% af årgangen vil efterfølgende
påbegynde et videregående uddannelsesforløb
(heraf 11,2% med en fuldført bacheloruddannelse).
I figur 6.8.4 ses at af de studerende, der valgte at påbegynde
en kandidatuddannelse, vil 10,7% af årgangen gå til
omverdenen efter fuldførelse, og 4,6% af ungdomsårgangen
vil forlade området efter et afbrudt forløb.
4,0% af årgangen vil efterfølgende påbegynde
en ny videregående uddannelse (heraf 2,1% med en fuldført
kandidatuddannelse).
Figur 6.8.1 Normeret overgangsmønster efter henholdsvis
fuldført og afbrudt forløb fra de KVU, opgjort fra
1/10-2000 til 30/9-2001.
Figur 6.8.2 Normeret overgangsmønster efter henholdsvis
fuldført og afbrudt forløb fra MVU, opgjort fra
1/10-2000 til 30/9-2001.
Figur 6.8.3 Normeret overgangsmønster efter henholdsvis
fuldført og afbrudt forløb fra bachelor, opgjort
fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Figur 6.8.4 Normeret overgangsmønster efter henholdsvis fuldført
og afbrudt forløb fra kandidatuddannelse, opgjort fra 1/10-2000
til 30/9-2001.
Note til alle figurerne: Overgange der samlet er <0,1%
vises ikke. Anm. Overgang til gruppen selv indgår ikke i
denne beregning. Se noter og bemærkninger under tabellerne
i afsnit 5.8. Tallene i parentes er afbrud fra uddannelsesområdet.
6.9 Instituionsfordelte bestandstal
I dette afsnit opgøres institutionsfordelte bestandstal
for det videregående uddannelsesområde (DVU).
Tallene viser, hvor mange studerende der modtog
eller har modtaget undervisning på de videregående
uddannelsesinstitutioner i 2001. Bestandene måles pr. 1/10
i året. Det samlede antal i bestanden svarer til opgørelsen
i tabel 6.1.1, afsnit 6.1. Hovedparten af institutionerne er offentlige.
Institutionsoplysningerne stammer fra Danmarks Statistiks institutionsregister
sammenkørt med det integrerede elevregister,
som bygger på indberetninger fra institutionerne. De videregående
uddannelsesinstitutioner omfatter en række forskellige institutionstyper.
Som tidligere nævnt mangler en række institutioner
at indberette studerende til Danmarks Statistik; derfor er bestanden
af studerende for lav (se noter under tabellen).
I tabel 6.9.1 vises den samlede bestand af studerende på
de videregående uddannelser fordelt på institutioner
i 2001.
Der er store forskelle i antallet af studerende på de forskellige
institutioner. Der var i alt 201.806 studerende på området.
Der var i alt 21.658 studerende på de korte videregående
udannelser; hovedparten af de studerende befandt sig på
en uddannelse på handelsskolerne (10.958 studerende) og
4.897 studerende på en uddannelse på de tekniske skoler.
I alt var der 75.661 studerede på de mellemlange videregående
uddannelser. Omkring halvdelen af de studerende læste på
et lærer eller pædagogseminarium. 9.261 studerede
på sygeplejerskolerne og 5.801 på en handelshøjskole.
De studerende på bachelor, kandidat- og ph.d.uddannelserne
læste hovedsageligt på universiteterne og handelshøjskolerne.
Der var i alt indskrevet 104.487 studerende på disse tre
uddannelsesområder. 27,1% af de studerende befandt sig på
en uddannelse på Københavns Universitet, 18,4% læste
på Aarhus Universitet, og 14,7% af de studerende læste
på en handelshøjskole.
Tabel 6.9.1 Bestanden af studerende
på de videregående uddannelser fordelt på institutioner,
opgjort pr. 1/10 2001.
* Antallet af studerende i bestanden er mindre end 3 personer.
1) De seneste år er der indberetningsmangler af antallet
af fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
2) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
3) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, humaniora, teknik
og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger fra KU
(samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora).
Der kan i øvrigt henvises til Ministeriet for videnskab,
teknologi og udvikling.
6.10 Det videregående uddannelsesområde
og ledighed på arbejdsmarkedet
I dette afsnit opgøres ledigheden for den del af arbejdsstyrken,
der har fuldført en
uddannelse på det videregående uddannelsesområde
(DVU) som den højeste fuldførte
uddannelse. Generelt gælder at jo højere uddannelse,
jo lavere ledighed, men der findes undtagelser fra reglen. Personer
med en uafsluttet erhvervsrettet uddannelse
eller en uafsluttet erhvervsfaglig uddannelse m.v.
har generelt betydelig højere ledighed
end personer med en erhvervsrettet uddannelse.
I tabel 6.10.1 opgøres ledigheden for personer med en
videregående uddannelse (16-66-årige) som højeste
fuldførte uddannelse i perioden 1992 til 2001, fordelt
på køn.
For de videregående uddannelser ses den laveste ledighed
i 2001. Personer med en fuldført mellemlang videregående
uddannelse havde områdets laveste ledighed (2,4%), efterfulgt
af personer med en lang videregående uddannelse (3,0%).
Områdets højeste ledighed ses for de uddannede bachelorer
(4,0%).
Fra 1994 og frem til 2001 faldt ledigheden for alle uddannelsesområderne;
mest markant var faldet for bachelorerne, hvor ledigheden faldt
fra 10,6% i 1994 til 4,0% i 2001.
I figur 6.10.1 opgøres ledigheden fra 1992 til 2001, fordelt
på køn. MVU var det eneste
område, hvor kvindernes ledighed var lavere end mændenes.
De mellemlange videregående uddannelser er præget
af folkeskolelærere og pædagoger, som er typiske kvindeuddannelser.
Mest markant var forskellen i ledigheden i 2001 for personer
med en lang videregående uddannelse; hvor kvindernes ledighed
lå 1,6 procentpoint over mændenes. At kvinderne på
dette område havde en højere ledighed kan bl.a. forklares
i, at de ofte har uddannelser som fx sproglige og humanistiske
uddannelser, hvor ledigheden oftest er højere.
Tabel 6.10.1 Ledighed på det videregående uddannelsesområde
som højeste fuldførte niveau opgjort på køn
(16-66-årige), opgjort fra 1992 til 2001.
Note: Registrerede ledighedsberørte i året jf.
Danmarks Statistiks CRAM- og RASoplysninger.
Kilde: Danmarks Statistik, specialkørsel foretaget for
Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
Figur 6.10.1 Ledigheden på det videregående uddannelsesområde,
fordelt på mænd og kvinder (16-66-årige), opgjort
fra 1992 til 2001.
Se noter og kilde under tabel 6.10.1.
Denne side indgår i publikationen "Uddannelse på kryds
og tværs" som kapitel 6 af 9
|