5. Det erhvervsfaglige uddannelsesområde
De erhvervsfaglige uddannelser m.v.
omfatter erhvervsuddannelserne (EUD),
social- og sundhedsuddannelserne, pædagogisk grunduddannelse
(pgu) samt øvrige uddannelser inden for landbrug, skovbrug
og søfart m.v. Uddannelserne skal give unge mennesker solide
faglige, personlige og almene kvalifikationer, der formelt og
reelt anerkendes og efterspørges på arbejdsmarkedet.
De forbereder direkte til job inden for bestemte brancher. De
erhvervsfaglige hovedforløbsuddannelser giver formel erhvervskompetence.
Uddannelserne skal også forberede de unge til videre uddannelse.
Det eneste krav for at blive optaget på en erhvervsfaglig
uddannelse er normalt, at ansøgeren har opfyldt undervisningspligten.
Man skal være meget opmærksom på, at statistikken
på dette område bærer præg af de reformer
og omlægninger, som området har gennemgået i
perioden 1992 til 2001. Også reformen i 1991, hvor det ”gamle”
efg/lærlingesystem blev afløst af vekseluddannelsessystemet,
påvirker statistikkerne.
Erhvervsuddannelserne (EUD) udgør hovedparten
af de erhvervsfaglige ungdomsuddannelser. Pr. 1. januar 2001 trådte
en ny lov om erhvervsuddannelserne i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af et grundforløb. EUD er nu samlet
i 7 indgange med fælles grundforløb som fører
til forskellige hovedforløb. Med loven blev bl.a. indført,
at eleverne skal udarbejde en personlig uddannelsesplan, og at
der kan planlægges individuelle uddannelsesforløb.
Tidligere var der 90 forskellige uddannelser inden for det merkantile
og det tekniske område med i alt over 200 specialer. Allerede
fra efteråret 1999 startede en forsøgsperiode med
reformen, hvor næsten alle unge startede på den nye
reforms grundforløb. Detaljerede oplysninger om reformen
kan findes på Undervisningsministeriets webside: http://www.uvm.dk/erhverv.
Erhvervsuddannelserne er af 2-5 års varighed. Det mest
normale er dog 3½4 år. Voksne over 25 år med
erhvervserfaring fra den pågældende branche har mulighed
for at gennemføre uddannelsen på kortere tid. Erhvervsuddannelser
giver på linje med de gymnasiale uddannelser adgang til
en række relevante korte videregående uddannelser
og til visse mellemlange videregående uddannelser. Der er
dog faglige udvalg, der giver afkortelse på uddannelser
også til elever under 25 år, hvis de har tilstrækkelig
erhvervserfaring.
En erhvervsuddannelse påbegyndes
enten på skole eller i praktik bl.a. afhængig af,
om den unge har fundet en praktikplads eller ej. Der er fri adgang
til EUD, dog er der enkelte adgangsbegrænsede uddannelser.
Frem til den nye reform kunne den unge begynde på skole
enten via den frivillige 1. skoleperiode
(frivillig fra 1996) eller ved at starte direkte på uddannelsen
fra 2. skoleperiode. I alt bruges ca. 30-50% af tiden på
skole og 50-70% i virksomheden – eller, i mangel af praktikplads,
i skolepraktik arrangeret af erhvervsskolen.
Handels- og kontoruddannelserne retter sig mod kontorjob, fx
forskellige typer af it eller regnskabsorienterede job, job i
finanssektoren og mod job inden for detail eller engroshandel
i forretninger og virksomheder. Tekniske erhvervsuddannelser retter
sig mod både håndværksbetonede job, som fx smed,
bager, tømrer, frisør, fotograf, elektronikmekaniker,
transportarbejder og nyere informationsteknologiske uddannelser
som datamekaniker (i dag benævnt datatekniker) og mediagrafiker
(i dag benævnt mediegrafiker).
Parallelt til erhvervsuddannelserne er der de grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser (SOSU) med en blanding af praktik
og undervisning på skole. Den 1. januar 2002 trådte
en ny reform for SOSU i kraft, som i sine grundtræk tager
flere elementer fra den nye EUDreform og som indebar en forlængelse
af uddannelsernes skoledel.
Da omstående statistik vedrører SOSUuddannelserne
før reformen redegøres der kort i det følgende
for uddannelserne, som de så ud indtil udgangen af 2001.
Uddannelsen til social- og sundhedshjælper er varende et
år. Den danner grundlag for overbygningsuddannelsen til
socialog sundhedsassistent, som varede 1 år og 6 måneder.
For unge, der kom direkte fra grundskolen, begyndte social- og
sundhedshjælperuddannelsen med et indgangsår. Optagelse
på indgangsåret og social- og sundhedsuddannelsen
skete gennem en elevkontrakt med en kommune eller en amtskommune.
Under social- og sundhedsuddannelserne hører også
den pædagogiske grunduddannelse (pgu), som tillige indgår
i SOSUreformen. Pgu er en grundlæggende uddannelse, som
har til formål at kvalificere til det pædagogiske
og omsorgsrettede arbejde med børn, unge og voksne. Pgu
er rettet mod job som pædagogmedhjælper, dagplejer
og omsorgshjælper m.v. Pgu er en vekseluddannelse med skiftevis
skole og praktik og varede indtil reformen 1½ år.
Fra 2002 varer social- og sundhedshjælperuddannelsen 1
år og 2 mdr., overbygningsuddannelsen til social- og sundhedsassistent
1 år og 8 mdr. og pgu 1 år og 7½ måned.
Indgangsåret er erstattet af et fleksibelt grundforløb,
der for den enkelte elev varer mellem 20 og 40 uger.
Der findes også en række andre uddannelser under
det erhvervsfaglige uddannelsesområde, fx søfarts-
og landbrugsuddannelser. Af eksempler inden for søfartsområdet
kan nævnes skibsassistent (3 moduler), fisker, fiskeskipper
og faglig landmand (forskellige moduler). Desuden findes videreuddannelse
for området, som består af driftsleder ”grønt
bevis” for landmænd.
Det erhvervsfaglige uddannelsesområde opdeles her i to
hovedgrupper: grundforløb og
hovedforløb m.v.
De erhvervsfaglige grundforløb indeholder
også tidligere skoleforløb, indgangsforløb/grundforløb
til de erhvervsfaglige hovedforløb m.v., for merkantile
og tekniske fag.
De erhvervsfaglige hovedforløb m.v. indeholder
hovedsageligt erhvervskompetencegivende
uddannelser, fx handels- og kontoruddannelser, bygge og anlægsuddannelser
samt industriuddannelser m.v. Herudover er social- og sundhedsuddannelserne
(SOSU), herunder pædagogisk grunduddannelse (pgu fra 1997),
også indplaceret i hovedgruppen. Endelig øvrige erhvervsfaglige
uddannelser og videreuddannelsen for landmænd.
5.1 Bestand, tilgang og afgang af elever
– nu
I dette afsnit præsenteres de historiske
elevbevægelser for det erhvervsfaglige uddannelsesområde
m.v. Tallene viser, hvor mange elever der modtager
eller har modtaget undervisning på området fra 1992
til 2001. Bestanden opgøres
pr. 1/10 i året. De øvrige elevbevægelser måles
over en periode fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Da de erhvervsfaglige uddannelser m.v. har gennemgået reformer,
og der er sket justeringer i perioden, skal man holde sig for øje,
at de statistiske tids serier naturligvis kan være præget
heraf.
Tabellerne med elevbevægelser sammentælles i to forskellige
totaler. Den ene sammentælling er summen af alle
de bevægelser, der forekommer: både ind og ud af gruppen
og internt mellem uddannelserne i grupperne. Den anden sammentælling
indeholder kun de bevægelser, der sker til og fra
de enkelte grupper som helhed. Fx vil overgange fra grundforløb
merkantile uddannelser til grundforløb teknologi og kommunikation
tælles med i den første sammentælling, men
ikke i den anden. Bestandstallene derimod indeholder kun én
sammentælling.
Bestanden af elever på de erhvervsfaglige uddannelser fra
1992 til 2001 opgøres i tabel 5.1.1 og i figur 5.1.1. Pr.
1/10 2001 var der ca. 118.000 elever under uddannelse på
det erhvervsfaglige uddannelsesområde m.v. Fra 1992 til
1995 faldt antallet af elever konstant fra 107.153 elever til
105.066 elever (et fald på 1,9%). Herefter ses en konstant
stigning frem til 2000. I 2001 faldt bestanden svagt, men sammenlignes
udgangsåret med slutåret ses alligevel en periodestigning
i elevtallet på 10,2%.
Den samlede udviklingstendens i antallet af elever dækker
dog over variationer inden for de to hovedområder.
I 2001 var 32,9% af eleverne på det erhvervsfaglige uddannelsesområde
i gang med et erhvervsfagligt grundforløb. I 1992 var tallet
29,4%. Bestanden af elever på grundforløb varierede.
Fra 1992 til 1995 faldt bestanden fx med 33,1%. At bestanden for
grundforløb faldt kan bl.a. forklares med, at der i 1995
blev direkte adgang fra grundskolens
9. eller 10. klassetrin til den 3-årige højere handelseksamen
og den 3-årige højere tekniske eksamen (uden om skole/
grundforløb). Se evt. beskrivelse i afsnit 4 hvor de gymnasiale
uddannelser behandles. Pr. 1/10 2001 var der i alt
38.820 elever på de erhvervsfaglige grundforløb.
I 2001 udgjorde eleverne på de erhvervsfaglige hovedforløb
m.v. 67,1% af områdets samlede antal elever (79.219 elever).
Den samlede bestand for hovedforløb m.v. fordelte sig således:
Handels- og kontoruddannelser 23,6%, de tekniske uddannelser 57,4%,
social- og sundhedsuddannelserne 15,4%, pgu 2,5% samt øvrige
erhvervsfaglige uddannelser og videreuddannelser 1,2%.
Både handels- og kontorområdet har haft et faldende
elevtal fra 1992 til 2001; faldet udgjorde hhv. 26,0% og 29,3%.
I 2001 var handels- og kontorområdet dog fortsat det største
uddannelsesområde med sine 18.672 elever efterfulgt af de
tekniske bygge- og anlægsfag med 15.912 elever. For bygge-
og anlægsfagene ses et stigende antal elever fra 1992 til
2001 svarende til 58,0%.
For jern- og metaluddannelserne og for de grafiske uddannelser
ses et fald i elevbestanden, hvorimod serviceuddannelserne og
landtransportuddannelserne havde et stigende antal elever i perioden,
fx steg bestanden for serviceuddannelserne med 46,8% fra 1992
til 2001. For social- og sundhedshjælperne ses et konstant
fald i antallet af elever fra 1997 til 2001 (fald på 21,3%).
I tabel 5.1.2 opgøres elevtilgangen
til det erhvervsfaglige uddannelsesområde m.v. fra
1992 til 2001. I 2001 var den samlede nytilgang til grundforløb
37.918 elever, og de erhvervsfaglige hovedforløb m.v. havde
en nytilgang på 40.271 elever. I 2001
udgjorde summen af elevtilgange til de erhvervsfaglige tekniske
grundforløb 31.157. Størst var tilgangen til teknologi
og kommunikation grundforløb med 7.996 elever, efterfulgt
af tilgangen til fra jord til bord og bygge og anlæg med
en tilgang på hhv. 6.329 elever og 6.133 elever.
For hovedforløbsuddannelser m.v. ses at summen af tilgange
i 2001 udgjorde 41.379 elever. Tilgangen til hovedforløbsuddannelserne
toppede i 1996 med 48.232 elever; herefter ses et konstant fald
i søgningen.
Også søgningen til handels- og kontoruddannelserne
udviste et fald fra 1992 til 2001 med hhv. 34,7% og 31,2%, mens
fx bygge og anlæg og landtransport havde en øget
uddannelsestilgang.
I 2001 var det social- og sundhedshjælpere, der havde den
største tilgang (6.245 elever) efterfulgt af bygge- og
anlægsfagene med en tilgang på 5.997 elever. Tilgangen
til bygge og anlæg steg med 56,8% fra 1992 til 2001.
I 2001 udgjorde tilgangen til pædagogisk grunduddannelse
1.465 elever.
I tabel 5.1.3 præsenteres det antal af elever, der fuldførte
en uddannelse under det erhvervsfaglige uddannelsesområde
m.v. fra 1992 til 2001. For disse nøgletal skal man holde
sig for øje, at der har været visse registreringsmæssige
problemer for fuldførte og afbrudte forløb i perioden
fra 1994 til 1997, se evt. note 1) under tabel 5.1.1.
Af antallet af nettofuldførelser i 2001 ses at de erhvervsfaglige
grundforløb havde 25.980 fuldførelser; i 1992 var
tallet 40.627 elever. For de erhvervsfaglige hovedforløb
m.v. var nettofuldførelsen hhv. 36.863 fuldførte
og 34.306 fuldførte.
I 2001 udgjorde summen af fuldførelser fra de erhvervsfaglige
grundforløb 27.186; heraf fuldførte 8.406 en merkantil
uddannelse og 4.694 fuldførte et teknologi- og kommunikationsgrundforløb.
For summen af fuldførelser fra de erhvervsfaglige hovedforløb
m.v. i 2001 ses at der i alt fuldførte 37.768 elever; i
1992 var der 35.881, der fuldførte. I 2001 fuldførte
flest fra hovedforløbet kontorfag (5.981fuldførte)
efterfulgt af social- og sundhedshjælpere med 5.248 fuldførte
forløb.
Et mindre område var de grafiske hovedforløb; herfra
fuldførte kun 439 elever i 2001. I tabel 5.1.4 beregnes
antallet af elever, der valgte at afbryde
en erhvervsfaglig uddannelse m.v. fra 1992 til 2001. Det kan være
vanskeligt at konkludere, om et evt. stigende antal afbrud også
medfører, at fx fuldførelsesprocenten
falder. Derfor bør disse oplysninger suppleres
med resultaterne i afsnittet "Frekvenser og tider".
Af tabellen fremgår det, at antallet af afbrud varierede.
I 2001 lå nettoafbruddet for de erhvervsfaglige grundforløb
på 10.887, og for hovedforløb m.v. lå nettoafbruddet
på 8.435.
For de erhvervsfaglige grundforløb i 2001 ses at flest
afbrød grundforløbet teknologi og kommunikation
(3.102 afbrud). For de erhvervsfaglige hovedforløb m.v.
var antallet af afbrud højest for social- og sundhedshjælperne
(1.263 afbrud i 2001).
Tabel 5.1.1 Bestanden af elever på de erhvervsfaglige
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
1) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen
af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de
afbrudte forløb er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte
forløb. Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne
periode for høje. Desuden påvirker det antallet af
fuldførte, antallet af afbrudte samt overgangsmønstrene
fra disse uddannelser. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet
hg til merkantil EUD ændret, således at eleverne kunne
forlænge indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt
regnet halvdelen af eleverne benyttede sig af denne mulighed.
Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUDreform i kraft, hvor
1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb
med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg
med denne nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid
kan varierer fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter
de elever, der før startede på HI og TI, direkte
på grundforløbet, det betyder en stigning i tallene.
2) Uddannelserne: Teknologi og kommunikation, bygge og anlæg,
håndværk og teknik, fra jord til bord, mekanik, transport,
logistik og service er skolevejen på 2. skoleperiode teknik
opgjort på de nye indgangsveje. Resten er uddannelser via
praktikvej.
Figur 5.1.1 Bestanden af elever udvalgte erhvervsfaglige hovedforløbsuddannelser
m.v. fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
Tabel 5.1.2 Tilgang af elever til de erhvervsfaglige uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 5.1.1.
a) Summen af tilgange.
b) Kun nytilgang til det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Tabel 5.1.3 Antallet af elever, der fuldførte de erhvervsfaglige
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året.
Se noter under tabel 5.1.1.
a) Summen af fuldførte.
b) Kun fuldførte, der forlader det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Tabel 5.1.4 Antallet af elever, der afbrød de erhvervsfaglige
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året.
Se noter under tabel 5.1.1.
a) Summen af afbrud.
b) Kun afbrudte der forlader det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
* Antal er mindre end 3 personer.
5.2 Bestand, tilgang og afgang af elever
i fremtiden
I dette afsnit præsenteres såkaldte fremskrevne
elevtal for det erhvervsfaglige uddannelsesområde
m.v. Der opgøres, hvor mange elever der kan
forventes at modtage undervisning inden for området i perioden
fra 2002 til 2011. Elevbestandene
opgøres pr. 1/10 i året, og elevbevægelserne
er målt i perioden fra 1/10 året før til 30/9
i året.
Tabellerne med elevbevægelser sammentælles med to
forskellige totaler. Den ene sammentælling er alle
de forventede bevægelser: både ind og ud af gruppen
og internt i gruppen. Den anden sammentælling indeholder
kun de bevægelser, der forventes at ske ind og ud
af de enkelte grupper. Fremskrivningerne foretages på baggrund
af de elevbevægelser, man kender fra 2000, og med udgangspunkt
i forventningerne til ungdomsårgangenes
størrelse.
Fra 1999 blevet der oprettet forskellige forsøgsordninger
for de erhvervsfaglige indgangsforløb, altså inden
reformens endelige gennemførelse i 2001. Som nævnt
bygger fremskrivningen på elevadfærden i 2000; derfor
vurderes det, at elevtallene i fremskrivningsperioden sandsynligvis
er for høje (se evt. noter under tabel 5.2.1) og bør
tages med forbehold.
I tabel 5.2.1 og figur 5.2.1 ses den forventede udvikling i bestanden
af elever for det erhvervsfaglige uddannelsesområde fra
2002 til 2011.
Pr. 1. oktober 2002 forventes omkring 121.600 elever at befinde
sig på en erhvervsfaglig uddannelse. Bestanden forventes
at stige frem til 2011, hvor der vil være omkring 139.200
elever på en erhvervsfaglig uddannelse (periodestigning
på 14,4%).
Både for de erhvervsfaglige merkantile og tekniske grundforløb
kan der imødeses en stigende bestand fra 2002 til 2011;
stigningen vil udgøre hhv. 18,6% og 19,0%. For de erhvervsfaglige
hovedforløb m.v. forventes bestanden at stige med 12,5%.
Den fremtidige elevtilgang opgøres
i tabel 5.2.2. For både de merkantile og tekniske grundforløb
forventes en konstant stigning i nettotilgangen fra 2002 til 2011
på hhv. 18,0% og 16,5%.
For de erhvervsfaglige hovedforløb m.v. forventes ikke
de store ændringer i nettotilgangen fra 2002 til og med
2005. Herefter vil tilgangen begynde at stige; i 2011 forventes
den at ligge på ca. 47.600 elever.
I tabel 5.2.3 opgøres det antal elever, der vil fuldføre
en erhvervsfaglig uddannelse m.v. fra 2002 til 2011. For
både de merkantile og tekniske grundforløb kan der
næsten årligt imødeses et stigende antal nettofuldførelser
i perioden; stigningerne forventes at udgøre hhv. 15,0%
og 16,0%.
For de erhvervsfaglige hovedforløb ses også en forventning
om flere fuldførelser. I fremskrivningsperiodens start
er denne stigning dog svag. Fra 2002 til 2011 forventes antallet
af nettofuldførelser at stige med 6,4%. Således vil
man se omkring 37.800 nettofuldførelser fra et hovedforløb
i 2011 (i 2002 vil 35.600 elever ifølge fremskrivningen
fuldføre).
I tabel 5.2.4 præsenteres det forventede antal afbrudte
uddannelsesforløb fra 2002 til 2011.
Et stigende antal afbrudte forløb eller det omvendte er
ikke altid indikator for den samlede fuldførelsestendens.
Fra 2002 til 2011 forventes antallet af
nettoafbrud fra merkantile og tekniske grundforløb at stige
med hhv. 16,4% og 15,4%. For de erhvervsfaglige uddannelser m.v.
vil nettoafbruddet i samme periode stige med 8,2%.
Tabel 5.2.1 Forventet bestand af elever på de erhvervsfaglige
uddannelser m.v. fra 2002 til 2011, opgjort pr. 1/10 i året
1) Pga. indberetningsproblemer fra en række institutioner
i 2001, har vi denne gang valgt at fremskrive elevtallene på
baggrund af adfærden i 2000. Derfor kan der forekomme "hop"
fra de historiske tal i 2001 og til fremskrivningen. Statistik-
og Informationskontoret har vurderet, at denne fremskrivning giver
et mere sandfærdigt billede. For dette område skønnes
det, at fremskrivningerne sandsynligvis vil være for høje,
da elevtallet ifølge Danmarks Statistik faldt fra 2000
til 2001.
2) Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til merkantil
EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge
indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen
af eleverne benyttede sig af denne mulighed. Pr. 1. januar 2001
trådte den ny EUDreform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men
allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne
nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan
varierer fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter
de elever, der før startede på HI og TI, direkte
på grundforløbet, det betyder en stigning i tallene.
Anm.: Man skal være opmærksom på, at omlægningen
som følge af reformen kan have betydning for fremskrivningen
for området. Se også note 1).
Figur 5.2.1 Forventet bestand af elever på udvalgte erhvervsfaglige
hovedforløbsuddannelser m.v. fra 2002 til 2011, opgjort pr.
1/10 i året.
Tabel 5.2.2 Forventet tilgang af elever på de erhvervsfaglige
uddannelser m.v. fra 2002 til 2011, opgjort fra 1/10 året før
til 30/9 i året.
a) Summen af alle forventede tilgange.
b) Kun forventet nytilgang til de enkelte grupper under det erhvervsfaglige
uddannelsesområde.
Se noter og kommentarer under tabel 5.2.1.
Tabel 5.2.3 Forventet antal af elever, der vil fuldfører
de erhvervsfaglige uddannelser m.v. fra 2002 til 2011, opgjort
fra 1/10 året før til 30/9 i året.
a) Summen af alle, der forventes at fuldføre.
b) Kun fuldførte, der forventes at forlade de enkelte uddannelser
under det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Se noter og kommentarer under tabel 5.2.1.
Tabel 5.2.4 Forventet antal af elever, der vil afbryde de
erhvervsfaglige uddannelser m.v. fra 2002 til 2011, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året.
a) Summen af alle, der forventes at afbryde.
b) Kun afbrudte, der forventes at forlade de enkelte uddannelser
under det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Se noter og kommentarer under tabel 5.2.1.
5.3 Særlige opgørelser
for det erhvervsfaglige uddannelsesområde
I de efterfølgende tabeller præsenteres specielle
opgørelser for det erhvervsfaglige uddannelsesområde
m.v.
I tabel 5.3.1 og figur 5.3.1 præsenteres kønsfordelingen
for bestanden af elever på det
erhvervsfaglige uddannelsesområde m.v. fra 1992 til 2001.
Det ses, at over halvdelen af bestanden
i 2001 var mænd, her udgjorde mændene hhv. 55,2% af
eleverne på grundforløb og 54,6% på hovedforløb
m.v.
I 1992 var der flere kvinder end mænd på grundforløbene
(52,4%). Herefter faldt kvindernes andel konstant for at slutte
på 44,8% i 2001. Forklaringen til dette fald skal bl.a.
findes i faldet i tilgangen til de kvindedominerede
merkantile fag er faldet.
Anderledes var tendensen for hovedforløb m.v.; her steg
kvindernes andel af bestanden fra 42,1% i 1992 til 45,4% i 2001.
I tabel 5.3.2 opgøres kønnenes andel af elevbestanden
for det erhvervsfaglige uddannelsesområde m.v.
Selvom området havde flertal af mænd, var kønsfordelingen
på undergrupper mere nuanceret.
Enkelte grupper var markant præget af kvinder. Det gjorde
sig fx gældende for de merkantile grundforløb, hvor
2/3 af eleverne i 2001 var kvinder.
En meget markant repræsentation af kvinder ses på
hovedforløbet service; her var 81,2% kvinder. For social-
og sundhedshjælpere samt social- og sundhedsassistenter
m.v. udgjorde kvinderne hhv. 95,5% og 96,3% af eleverne i 2001.
Den pædagogiske grunduddannelse havde også et klart
flertal af kvinder (85,5% i 2001).
Der var få kvinder på de tekniske uddannelser. Fx
udgjorde kvindernes andel på bygge- og anlægs- og
jern- og metalhovedforløbene kun hhv. 7,7% og 4,4% i 2001.
Der var ikke tegn på særlige ændringer i dette
mønster.
I tabel 5.3.3 opgøres den gennemsnitlige aldersfordeling
for bestanden af elever på de erhvervsfaglige uddannelser
fra 1992 til 2001. Der er store variationer i gennemsnitsalderen.
Udviklingen i alderen giver en fornemmelse af, hvilken alder de,
der var i gang med en erhvervsuddannelse, havde. En stigende eller
faldende alder er ikke altid ensbetydende med, at tilgangsalderen
er ændret. Fx kan følgende faktorer påvirke
alderen: Nye uddannelser kommer til, uddannelser nedlægges,
uddannelseslængden ændres, og adgangsvejene forandres
(se evt. beskrivelse i afsnit 5).
I 2001 var gennemsnitsalderen for elever på de erhvervsfaglige
merkantile og tekniske grundforløb hhv. 20,3 år og
20,1 år. På de erhvervsfaglige hovedforløb
m.v. var gennemsnitsalderen naturligvis noget højere (25,2
år).
I 2001 lå alderen for elever på de erhvervsfaglige
grundforløb i intervallet ca. 19 til ca. 21 år; de
ældste elever ses på grundforløbene teknologi
og kommunikation med 20,8 år.
For de erhvervsfaglige hovedforløb m.v. ses en større
aldersspredning inden for de forskellige undergrupper.
De yngste elever er at finde på hovedforløbet handel,
hvor eleverne i gennemsnit var 22,3 år (i 2001). Også
i den specielle gruppe af øvrige erhvervsfaglige uddannelser
var eleverne unge; her lå alderen på kun 19,7 år.
De ældste elever i 2001 findes på
social- og sundhedshjælperuddannelsen, social- og sundhedsuddannelserne
og den pædagogiske grunduddannelse med hhv. 32,4 år,
34,3 år og 30,2 år.
I tabel 5.3.4 beregnes de totale gennemsnitlige karakterer for
udvalgte erhvervsfaglige uddannelser fra 1993/94 til 1997/98.
For de tekniske uddannelser ses at der i perioden forekom en stigning
i karaktergennemsnittet for elever med over 6 i gennemsnit, stigende
fra 8,24 til 8,32. Det samlede karaktergennemsnit steg også
i perioden, fra 8,07 til 8,22.
For de merkantile udannelser ses også en periodestigning
i karaktergennemsnittet over 6, stigende fra 8,01 til 8,16. Det
totale karaktergennemsnit udgjorde 7,93 i 1997/98. Fra 1995/96
til 1997/98 steg gennemsnittet fra 7,80 til 7,93.
I tabel 5.3.5 opgøres fordelingen af elevbestanden på
de erhvervsfaglige uddannelser efter personer med dansk oprindelse,
indvandrere og efterkommere,
fra1992 til 2001.
I 2001 var omkring 92% af eleverne af dansk oprindelse, og ca.
8,0% var således indvandrere eller efterkommere.
Andelen af indvandrere steg fra 2,2% i 1992 til 6,0% i 2001.
Også andelen af efterkommere steg, her fra 0,6% af til 1,6%.
I tabel 5.3.6 opgøres praktikpladssituationen i 2000 og
2001. I forhold til 2000 er antallet af elever med en praktikpladsaftale
faldet med 5% til 29.334 aftaler. Nedgangen er sket jævnt
på alle uddannelsesområder med undtagelse af området
for grafiske fag, som har haft en lille stigning i antallet af
aftaler.
Antallet af praktikpladssøgende er til gengæld steget
markant med 32% til tæt på 10.000 i 2001. Stigningen
ligger først og fremmest på serviceområdet
på teknisk EUD (98% i forhold
til 2000) samt på jern- og metalområdet samt bygge-
og anlægsområdet (mellem 28 og 48% i forhold til 2000).
Antallet af praktikpladssøgende på uddannelsesområderne
på merkantil EUD er også steget, men i langt mindre
grad end på teknisk EUD.
Antallet af skolepraktikpladser er steget med 6% til lidt over
6.000 pladser i 2001. Der har været behov for oprettelse
af nye skolepraktikpladser på især jern- og metalområdet
samt på byggeog anlægsområdet, mens der på
områderne på merkantil EUD har været en mindre
nedgang i oprettelse af skolepraktikplader.
Tabel 5.3.1 Kønsfordeling af bestanden af elever på
de erhvervsfaglige uddannelsesområder fra 1992 til 2001,
opgjort pr. 1/10 i året.
1) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen
af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de
afbrudte forløb er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte
forløb. Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne
periode for høje. Desuden påvirker det antallet af
fuldførte, antallet af afbrudte samt overgangsmønstrene
fra disse uddannelser. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet
hg til merkantil EUD ændret, således at eleverne kunne
forlænge indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt
regnet halvdelen af eleverne benyttede sig af denne mulighed.
Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUDreform i kraft, hvor
1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb
med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg
med denne nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid
kan varierer fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter
de elever, der før startede på HI og TI, direkte
på grundforløbet, det betyder en stigning i tallene.
Figur 5.3.1 Kønsfordeling, opgjort i procent af elevbestanden
på det erhvervsfaglige uddannelsesområde i alt opgjort
pr. 1/10 2001.
Se noter under tabel 5.3.1.
Tabel 5.3.2 Kønsfordeling af bestanden af elever på de erhvervsfaglige
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året (mænd).
Fortsætter ..
Tabel 5.3.2 Kønsfordeling af bestanden af elever på de erhvervsfaglige
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året (kvinder).
1) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen
af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de
afbrudte forløb er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte
forløb. Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne
periode for høje. Desuden påvirker det antallet af
fuldførte, antallet af afbrudte samt overgangsmønstrene
fra disse uddannelser. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet
hg til merkantil EUD ændret, således at eleverne kunne
forlænge indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt
regnet halvdelen af eleverne benyttede sig af denne mulighed.
Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUDreform i kraft, hvor
1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb
med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg
med denne nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid
kan varierer fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter
de elever, der før startede på HI og TI, direkte
på grundforløbet, det betyder en stigning i tallene.
2) Uddannelserne: Teknologi og kommunikation, bygge og anlæg,
håndværk og teknik, fra jord til bord, mekanik, transport,
logistik og service er skolevejen på 2. skoleperiode teknik
opgjort på de nye indgangsveje. Resten er uddannelser via
praktikvej.
Tabel 5.3.3 Den gennemsnitlige aldersfordeling for bestanden
af elever på de erhvervsfaglige uddannelser fra 1992 til
2001, opgjort pr. 1/10 i året.
Se noter under tabel 5.3.2.
Tabel 5.3.4 Gennemsnitlige karakteropgørelser for udvalgte
uddannelser på det erhvervsfaglige uddannelsesområde fra 1993/94
til 1997/98.
Note: De tekniske og merkantile uddannelser indeholder både
indgangsforløb og hovedforløb.
Kilde: "CØSA", Undervisningsministeriet.
Tabel 5.3.5 Procentuel fordeling af bestanden af elever på
de erhvervsfaglige uddannelser fordelt på personer med dansk
oprindelse, indvandrere og efterkommere, opgjort for perioden
1992 til 2001.
Kilde: Danmarks Statistiks Statistikbank, og Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontors beregninger.
Pga. afrundinger kan summerne afvige fra 100%.
Tabel 5.3.6 Praktikpladssituationen opgjort på aftaler, søgende
og skolepraktik i 2000 og 2001.
Kilde: ”EASY-P”, Undervisningsministeriet.
5.4 Lærerressourcer
I dette afsnit opgøres lærerressourcer for udvalgte
uddannelser under det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Tallene bygger på oplysninger fra Finanslovens tal og er
derfor opgjort på finansår.
I tabel 5.4.1 og figur 5.4.1 ses antallet af lærerårsværk
for udvalgte uddannelser under det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Tallene er opgjort fra 1999 til 2001.
Området havde et fald i antal lærerårsværk.
I 2001 var der samlet 5.024 lærerårsværk mod
5.717 i 1999; faldet udgør 12,1%. Alle de udvalgte erhvervsfaglige
områder havde et fald i antallet af lærerårsværk.
Det største procentuelle fald ses for de merkantile uddannelser,
hvor antallet af lærerårsværk faldt med 17,1%
i perioden. For de tekniske uddannelser var faldet 10,2%. De tekniske
uddannelser havde flest lærere; i 2001 var der i alt 3.648
lærerårsværk. På landbrugsuddannelserne
var der ansat 146 lærerårsværk, og fra 1999
til 2001 faldt antallet med 15,1%.
I tabel 5.4.2 opgøres årselever og årselever/lærerårsværk
for udvalgte uddannelser under det erhvervsfaglige uddannelsesområde
fra 1999 til 2001.
Antallet af årselever faldt fra 1999 til 2001. I 2001 var
der 48.972 årselever mod 52.881 årselever i 1999 (faldet
udgør 7,4%).
Antallet af årselever/lærerårsværk steg
i samme periode fra 9,2 til 9,7.
Der er stor variation i antallet af årselever/lærerårsværk.
I 2001 havde de merkantile uddannelser 12,4 årselever/lærerårsværk.
For de tekniske uddannelser var tallet 8,7, og på landbrugsuddannelserne
var der 9,7 årselever/lærerårsværk.
Tabel 5.4.1 Antal lærerårsværk på
udvalgte uddannelser under det erhvervsfaglige uddannelsesområde
fra 1999 til 2001.
Note: Merkantil EUD område og teknisk EUD område
omfatter foruden grund- og hovedforløb også præsentationskurser,
introduktionsforløb, brobygning samt særlige EGU.
Kilde: ”Finansloven 2003” (Anm.) 20.31.01.10 og 20.33.01-10.
Figur 5.4.1 Samlede fordeling af lærerårsværk
fordelt på udvalgte områder på de erhvervsfaglige
uddannelser, opgjort fra 1999 til 2001.
Se noter og kilder under tabel 5.4.1.
Tabel 5.4.2 Antal årselever og årselever/lærerårsværk
for udvalgte uddannelser under det erhvervsfaglige uddannelsesområde,
opgjort fra 1999 til 2001.
Note: Merkantil EUDområde og tekniskEUD område
omfatter foruden grund- og hovedforløb også præsentationskurser,
introduktionsforløb, brobygning samt særlige EGU.
Indtil starten på den tekniske EUDreform i 2001 er elever,
der både har gået på introduktionsforløb
og på grundforløb opgjort som tilgang 2 gange, og
derfor falder årselevtallet i 2001.
Kilde: ”Finansloven 2003” (Anm.) 20.31.01.10 og 20.33.01-10..
5.5 Frekvenser og tider for de erhvervsfaglige
uddannelsesforløb
I dette afsnit opgøres fuldførelsesprocenterne
samt fuldførelses
og afbrudstiderne for uddannelserne
under det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Fuldførelsesprocenten beregnes hvert år ud fra det
mønster, der kan iagttages i tværsnitsperioden.
Man kan sige, at fuldførelsesprocenten er en beregnet størrelse
for, hvor stor en andel af de personer, der har påbegyndt
uddannelsen, som forventes at fuldføre
den (det vil sige, at uddannelsesskift i et forløb
betragtes som afbrud). Således
kan en afbrudsprocent beregnes som: 100% minus fuldførelsesrocenten.
Området har, som tidligere nævnt, gennemgået
reformændringer. Disse forhold kan naturligvis påvirke
både fuldførelsesprocenter og den gennemsnitlig fuldførelses-
og afbrudstid. Det vil sige, at udviklingen i fuldførelsestendensen
over tid ikke nødvendigvis her skyldes en ændret
studieadfærd. Se tillige noter under tabel 5.5.1.
I tabel 5.5.1 præsenteres fuldførelsesprocenter
for det erhvervsfaglige uddannelsesområde m.v. fra 1992
til 2001. I figur 5.5.1 opgøres fuldførelsesprocenterne
for udvalgte hovedforløb fra 1998 til 2001. Der er store
forskelle i fuldførelsesprocenterne fra undergruppe
til undergruppe.
I 2001 var tendensen til fuldførelse af grundforløbene
meget forskellige. De merkantile grundforløb havde de højeste
fuldførelsesprocenter (81,0%). Kun 54,4% fuldførte
grundforløbet service. For de tekniske grundforløb
var det bygge og anlæg, der havde den største fuldførelsestendens
(76,3%).
For de erhvervsfaglige hovedforløb ses også en spredning
i fuldførelsesprocenterne; spredningen er dog ikke så
stor som for grundforløbene.
I 2001 havde de grafiske hovedforløb den højeste
fuldførelsesprocent (87,8% fuldførte), og de laveste
fuldførelsesprocenter ses for levnedsmiddelsfagene med
70,4.
I 2001 fuldførte 82,1% et handelsfag og 86,4% et kontorfag.
81,5% fuldførte den pædagogiske grunduddannelse
m.v. For SOSU ses en fuldførelse på omkring 80,0%.
På de erhvervsfaglige videreuddannelser fuldførte
stort set alle (99,4% i 2001).
I tabel 5.5.2 opgøres de gennemsnitlige fuldførelsestider
fra 1992 til 2001 (omregnet i år). Der var naturligt store
forskelle i uddannelsestiden på det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
De korteste fuldførelsestider ses for grundforløb
og for erhvervsfaglig videreuddannelse (gruppen indeholder en
række kortere kurser).
Fra 1999 til 2001 lå den gennemsnitlige fuldførelsestid
for de merkantile grundforløb på omkring 1,4 år,
og for de tekniske grundforløb ses en gennemsnitlig fuldførelsestid
på omkring et halvt år.
For de erhvervsfaglige hovedforløb ses at eleverne i gennemsnit
var hhv. 2,1 år og 1,9 år om at fuldføre hovedforløb
handel og hovedforløb kontor. Tiden for fuldførelse
har ligget stabilt.
De længste tider ses for hovedforløb service (3,3
år) og hovedforløb grafisk (3,4 år).
Social- og sundhedshjælper samt for social- og sundhedsassistentuddannelserne
tog hhv. 1 år og 1½ år at fuldføre i
2001. Den relativt nye pædagogiske grunduddannelse blev
fuldført på 1,1 år. I
tabel 5.5.3 opgøres gennemsnitlig afbrudstid (omregnet
i år) fra 1992 til 2001.
Der var ikke de store udsving i tiderne for afbrud. På
de merkantile grundforløb afbrød eleverne efter
et halvt år. På de tekniske grundforløb lå
afbrudstiden på omkring 0,5 år.
For de erhvervsfaglige hovedforløb i 2001 ses at afbruddet
i gennemsnit kom inden for omkring et år.
Afbrudstiden for handel og kontorfagene var 0,8 år. For
bygge- og anlægsfagene lå afbrudstiden på 1,1
år.
Tabel 5.5.1 Fuldførelsesprocenter for elever på
de erhvervsfaglige uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året.
1) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen
af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de
afbrudte forløb er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte
forløb. Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne
periode for høje. Desuden påvirker det antallet af
fuldførte, antallet af afbrudte samt overgangsmønstrene
fra disse uddannelser. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet
hg til merkantil EUD ændret, således at eleverne kunne
forlænge indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt
regnet halvdelen af eleverne benyttede sig af denne mulighed.
Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUDreform i kraft, hvor
1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb
med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg
med denne nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid
kan varierer fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter
de elever, der før startede på HI og TI, direkte
på grundforløbet, det betyder en stigning i tallene.
2) Uddannelserne: Teknologi og kommunikation, bygge og anlæg,
håndværk og teknik, fra jord til bord, mekanik, transport,
logistik og service er skolevejen på 2. skoleperiode teknik
opgjort på de nye indgangsveje. Resten er uddannelser via
praktikvej.
Figur 5.5.1 Fuldførelsesprocenter for elever på
udvalgte erhvervsfaglige hovedforløbsuddannel ser fra 1998
til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 5.5.1.
Tabel 5.5.2 Gennemsnitlig fuldførelsestid i år for elever
på de erhvervsfaglige uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 5.5.1.
Tabel 5.5.3 Gennemsnitlig afbrudstid i år elever på de erhvervsfaglige
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året.
Se noter under tabel 5.5.1.
5.6 Overgangsmønster ved fuldførelse
og afbrud fra det erhvervsfaglige uddannelsesområde
I dette afsnit præsenteres overgangsmønstret
fra både fuldførte
og afbrudte uddannelsesforløb
for det erhvervsfaglige uddannelsesområde
opgjort fra 1992 til 2001. I opgørelserne kan man se, om
en elev efter at have afsluttet et uddannelsesforløb går
til omverdenen (forlader uddannelsessystemet),
eller i modsat fald hvilket nyt forløb vedkommende påbegynder.
Det overgangsmønster, der præsenteres i opgørelsen,
er det, man kan forvente at se, hvis de overgangstendenser, man
så i og op til den givne tværsnitsperiode,
fastholdes. Overgangene vises fra givne uddannelsesundergrupper
til uddannelseshovedgrupper.
Alle overgange fra en fuldført eller afbrudt uddannelsesgruppe
udgør 100%. Der kommenteres kun på udvalgte overgange
fra de enkelte undergrupper.
Der kan forekomme store spring eller forandringer i overgangsmønstret,
bl.a. fordi området har gennemgået et række
ændringer i perioden. Så ændringer i mønsteret
skyldes ikke altid, at eleverne har ændret adfærd,
men at uddannelsessystemet har været under forandring.
I tabel 5.6.1 vises overgangsmønstret for de elever, der
fuldførte en uddannelse fra det erhvervsfaglige uddannelsesområde
m.v., opgjort fra 1992 til 2001. Der er stor forskelle på
uddannelsesmønstrene. For at illustrere dette gives her
nogle eksempler på resultaterne fra det omfattende tabelmateriale.
Det naturlige og hyppigste overgangmønster for de elever,
der fuldførte et erhvervsfagligt grundforløb, var,
at de vil forsætte på et erhvervsfagligt hovedforløb.
For hver 100 personer, der i 2001 fuldførte et merkantil
grundforløb, vil 57 påbegynde et erhvervsfagligt
hovedforløb m.v., 12 vil påbegynde
en gymnasial uddannelse, og 9 vil gå
til omverdenen.
84 af hver 100 personer, der fuldførte grundforløbet
bygge og anlæg, vil påbegynde et hovedforløb
m.v., 5 vil starte på en nyt teknisk grundforløb,
og 4 vil forlade uddannelsessystemet.
Da de erhvervsfaglige hovedforløbsuddannelser er erhvervskompetencegivende,
er det naturligt, at man efter at have fuldført en sådan
uddannelse vil forlade uddannelsessystemet. De sidste ti år
har der dog vist sig en større lyst til at fortsætte
i uddannelsessystemet. Denne tendens ses såvel for de merkantile
som for de tekniske uddannelser.
For hver 100 personer, der i 2001 fuldførte hovedforløbet
handel, vil 61 forlade uddannelsessystemet (i 1992 var det 74),
11 vil påbegynde en mellemlang videregående uddannelse
(MVU), og 6 vil påbegynde en kort
videregående uddannelse (KVU).
Dette mønster ses også for hovedforløb kontor;
her vil 62 af hver 100 personer, der fuldførte, gå
til omverdenen (i 1992 var det 74), 16 vil påbegynde MVU
og 6 KVU.
Traditionelt har mange håndværkere i deres livslange
uddannelsesforløb videreuddannet sig til KVUteknikere (maskinteknikere,
byggeteknikere m.v.).
I 2001 vil 73 af hver 100 personer, der fuldførte bygge-
og anlægshovedforløbene, gå til omverdenen,
7 vil fortsætte på KVU og 11 på MVU.
For hovedforløbet grafiske uddannelser vil 73 af hver
100, der fuldførte, forlade uddannelsessystemet (i 1992
var det 86); 15 vil starte et uddannelsesforløb på
KVU eller MVU. For social- og sundhedsassistenterne
m.v. ses også en forøget tendens til at fortsætte
i uddannelsessystemet efter fuldførelse. I 2001 vil 43
af hver 100 personer forlade uddannelsessystemet (i 1992 var det
79). Der er en stigende overgang til de erhvervsfaglige hovedforløb
og til MVU.
For den relativt nye pædagogiske grunduddannelse (pgu)
ses, at 67 af hver 100 personer, der i 2001 fuldførte uddannelsen,
vil forlade uddannelsessystemet, mens 27 vil fortsætte på
MVU. I tabel 5.6.2 beregnes overgangsmønstret for de elever,
der afbrød en uddannelse inden for det erhvervsfaglige
uddannelsesområde m.v. fra 1992 til 2001. Overordnet var
der også her en stigende lyst til at fortsætte i uddannelsessystemet.
For visse uddannelsesgrupper er der endda tale om markante fald
i overgangen til omverdenen efter afbrud. Efterfølgende
gives enkelte eksempler på de mange overgangsmønstre
fra området.
For hver 100 elever, der i 2001 afbrød et merkantilt grundforløb,
vil 19 forlade uddannelsessystemet, 29 vil påbegynde et
teknisk grundforløb, og 16 vil starte på et erhvervsfagligt
hovedforløb m.v.
Hver gang 100 afbrød grundforløbet bygge og anlæg
(i 2001), vil 21 forlade uddannelsessystemet, 33 vil påbegynde
et nyt teknisk grundforløb, og 16 vil gå til et erhvervsfagligt
hovedforløb.
Overgangsmønstret efter et afbrudt forløb fra grundforløb
håndværk og teknik minder meget om det mønster,
der ses for grundforløbet bygge og anlæg.
For hver 100, der i 2001 afbrød hovedforløb handel,
vil 24 gå til omverdenen (i 1992 var det 48), 22 vil gå
til et erhvervsfagligt hovedforløb, 16 til et teknisk grundforløb
og 11 til en mellemlang videregående uddannelse. For hovedforløb
kontor vil overgangen til omverdenen være lidt højere;
30 af hver 100 afbrud vil resultere i en overgang til omverden
(i 1992 var tallet 53), kun 12 vil påbegynde et nyt erhvervsfagligt
hovedforløb, mens 26 vil påbegynde MVU.
For hver 100, der i 2001 afbrød hovedforløbet bygge
og anlæg, vil 42 forlade uddannelsessystemet (i 1992 var
det 60), 24 vil påbegynde et teknisk grundforløb,7
et nyt erhvervsfagligt hovedforløb, og endelig vil 5 påbegynde
MVU.
Fra hovedforløb jordbrug og fiskeri vil overgangen til
omverdenen i 2001 ligge på 24 af hver 100 afbrud (i 1992
var det 42), 23 vil påbegynde et erhvervsfagligt hovedforløb,
10 KVU, og 7 vil påbegynde MVU.
For hvor 100, der i 2001 afbød social- og sundhedshjælperuddannelsen
eller social- og sundhedsassistentuddannelsen, vil overgangen
ud af uddannelsessystemet udgøre hhv. 46 og 39.
Efter afbrud fra den pædagogiske grunduddannelse ses at
65 af hver 100 afbrud vil resultere i en overgang til omverdenen
(i 1998 var det 76 af hver 100 afbrud), 10 vil påbegynde
et erhvervsfagligt hovedforløb og 15 MVU.
Tabel 5.6.1 Overgangsmønster for elever, der fuldførte
en erhvervsfaglig uddannelse, og som gik til en ny uddannelse,
opgjort i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet
er 1/10 året før til 30/9 i året.
Tabel 5.6.2 Overgangsmønster for elever, der afbrød
en erhvervsfaglig uddannelse, og som gik til en ny uddannelse,
opgjort i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet
er 1/10 året før til 30/9 i året.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige fra 100%.
1) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte
og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb
er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte forløb.
Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne periode for høje.
Desuden påvirker det antallet af fuldførte, antallet
af afbrudte samt overgangsmønstrene fra disse uddannelser.
Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til merkantil
EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge
indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen
af eleverne benyttede sig af denne mulighed. Pr. 1. januar 2001
trådte den ny EUDreform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men
allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne
nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan
varierer fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter
de elever, der før startede på HI og TI, direkte
på grundforløbet, det betyder en stigning i tallene.
2) Som følge af forsøg med ny EUDreform (allerede
fra 1999), har tilgangen til HI og TI været faldende. Den
fri ungdomsuddannelse indgår først fra 1995.
3) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj. I 1998 og 1999 er indberetningerne
fra institutionerne til Danmarks Statistik for adgangsek
samen til diplomingeniører mangelfulde. Fra DTU mangler
helt indberetning af elever fra 1996 til 2001.
4) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen
var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.
De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af
fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
6) Uddannelserne: Teknologi og kommunikation, bygge og anlæg,
håndværk og teknik, fra jord til bord, mekanik, transport,
logistik og service er skolevejen på 2. skoleperiode teknik
opgjort på de nye indgangsveje. Resten er uddannelser via
praktikvej.
5.7 Normerede overgange i det erhvervsfaglige
uddannelsesområde
I dette afsnit præsenteres det normerede overgangsmønster
fra afsluttede uddannelsesforløb for det erhvervsfaglige
uddannelsesområde. I opgørelserne kan
man se, om en elev efter et givet uddannelsesforløb går
til omverdenen (forlader uddannelsessystemet),
eller hvilket andet uddannelsesforløb personen i modsat
fald påbegynder.
For at forstå hvad det normerede overgangsmønster
viser, kan man benytte følgende billede. Lad os antage,
at vi fra et givet år følger alle elever på
8. klassetrin for at se, hvilke uddannelser de går til i
de kommende år. Når de mange år senere har forladt
uddannelsessystemet helt, kan vi lave en samlet oversigt over
de vandringer, eleverne har foretaget. Fx vil omkring 99% være
fortsat fra 8. til 9. klassetrin, og herfra vil ca. en tredjedel
være gået til gymnasiet. På denne måde
vil man op gennem uddannelsessystemet kunne angive, hvor mange
procent af de oprindelige 8. klasseelever der foretager hvilke
overgange. Der er her tale om en opgørelse over bevægelser,
hvilket indebærer, at en person kan tælles flere gange.
En forløbsundersøgelse
til optælling af overgangene vil tage mange år.
Derfor har man i stedet beregnet et normeret overgangsmønster
ud fra det overgangsmønster,
der blev præsenteret i afsnit 5.6. Det normerede overgangsmønster
viser således, hvor mange procent af en given ungdomsårgang,
(anslået til omkring 57.700 elever i 8. klasse), man kan
forvente vil foretage de forskellige overgange
i uddannelsessystemet, hvis overgangsmønstret i fremtiden
er det samme som op til 2001. I tabel 5.7.1 til 5.7.17 er tallene
præsenteret. Overgangene vises fra givne uddannelseshovedgrupper
til givne uddannelseshovedgrupper. Tallene er fordelt på
køn og hhv. fuldførte
og afbrudte forløb
samt i alt. I det efterfølgende gives enkelte eksempler
fra de mange opgørelser. Tilbagegang til uddannelsesgruppen
selv, indgår ikke i opgørelserne.
I tabellerne 5.7.1-5.7.2 præsenteres det normerede overgangsmønster
for de erhvervsfaglige merkantile grundforløb og de erhvervsfaglige
tekniske grundforløb i 2001.
15,1% af ungdomsårgangen vil være på et merkantilt
grundforløb; heraf vil 12,2% fuldføre uddannelsen.
7,5% af årgangen vil fortsætte på et erhvervsfagligt
hovedforløb m.v. og 2,3% på et teknisk grundforløb.
Endelig vil 1,8% forlade uddannelsessystemet (heraf 0,6% med et
afbrudt forløb). 20,3% af ungdomsårgangen af piger
vil befinde sig på et merkantilt grundforløb; heraf
vil 16,7% fuldføre grundforløbet.
Det viser sig, at 41,7% af hele ungdomsårgangen vil befinde
sig på et teknisk grundforløb; heraf vil 28,8% fuldføre.
26,8% vil påbegynde et erhvervsfagligt hovedforløb,
og 5,3% vil forlade uddannelsessystemet (heraf 3,5% med et afbrudt
forløb). 56,1% af ungdomsårgangen af drenge vil være
på et teknisk grundforløb; heraf vil 40,1% fuldføre
forløbet.
I tabellerne 5.7.3 til 5.7.17 opgøres det normerede overgangsmønster
for de erhvervsfaglige hovedforløb m.v. i 2001.
5,8% af ungdomsårgangen vil være på hovedforløbet
handel; heraf vil 3,2% efterfølgende gå til omverdenen
og 1,2% vil påbegynde en videregående uddannelse.
6,9% af pigernes årgang vil være her, mens det kun
vil være 4,7% af drengenes årgang.
7,4% af ungdomsårgangen vil befinde sig på hovedforløbet
kontor; heraf vil 4,3% efterfølgende forlade uddannelsessystemet.
11,5% af ungdomsårgangen af piger vil befinde sig her mod
kun 3,5% af drengenes årgang.
For teknisk hovedforløb ses at bygge
og anlæg er hyppigst søgt med 9,0% af ungdomsårgangen;
heraf vil 6,0% efterfølgende forlade uddannelsessystemet
(5,3% med et fuldført forløb). 16,3% af ungdomsårgangen
af drenge vil være på bygge og anlæg, hvorimod
det kun vil være 1,2% af pigernes årgang.
Også på jern og metal vil man finde en pæn
andel af ungdomsårgangen (7,9%); heraf vil 5,6% gå
til omverdenen. 14,5% af ungdomsårgangen af drenge vil befinde
sig her, mens det kun vil være 1,0% af ungdomsårgangen
af piger.
I tabellerne 5.7.13-5.7.14 opgøres det normerede overgangsmønster
for de erhvervsfaglige social- og sundhedsuddannelser i 2001.
5,9% af årgangen vil befinde sig på social- og sundhedshjælperuddannelserne
(4,8% vil fuldføre). 1,7% vil fortsætte på
en ny erhvervsfaglig uddannelse (hovedsagligt social- og sundhedsassistentuddannelsen
m.v.), mens 3,3% af årgangen vil gå til omverdenen.
Uddannelserne er hovedsageligt søgt af piger; hele 11,4%
af ungdomsårgangen af piger vil være på disse
uddannelser, mod kun 0,7% af drengenes årgang.
På social- og sundhedsassistenterne m.v. vil 3,0% af årgangen
befinde sig (0,7% vil afbryde uddannelsen). 1,8% vil forlade uddannelsessystemet
. Endelig vil 0,6% påbegynde MVU (herunder sygeplejerskeuddannelsen).
I tabel 5.7.15 opgøres det normerede overgangsmønster
for pædagogisk grunduddannelse (pgu). 1,5% af ungdomsårgangen
vil være her (1,2% vil fuldføre uddannelsen), og
1,1% vil forlade uddannelsessystemet.
Tabel 5.7.1 Normeret overgangsmønster fra hovedgruppen
grundforløb1) merkantil i alt, opgjort fra 1/10-2000
til 30/9-2001.
Tabel 5.7.2 Normeret overgangsmønster fra hovedgruppen grundforløb1)
teknik i alt, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.3 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb
handel, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9 2001.
Tabel 5.7.4 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb
kontor, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9 2001.
Tabel 5.7.5 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb bygge
og anlæg, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.6 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb jern
og metal, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.7 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb grafisk,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9- 2001.
Tabel 5.7.8 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb teknik
og industri øvrige uddannelser, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.9 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb service,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9- 2001.
Tabel 5.7.10 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb landtransport,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.11 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb levnedsmiddel,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.12 Normeret overgangsmønster fra hovedforløb jordbrug
og fiskeri, opgjort fra 1/10- 2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.13 Normeret overgangsmønster fra social- og sundhedshjælper,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.14 Normeret overgangsmønster fra social- og sundhedsassistent
m.v., opgjort fra 1/10- 2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.15 Normeret overgangsmønster fra pædagogisk grunduddannelse
(pgu) mv., opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.16 Normeret overgangsmønster fra øvrige erhvervsfaglige
uddannelser, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 5.7.17 Normeret overgangsmønster fra videreuddannelse
erhvervsfaglige uddannelser, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Anm. Normeret overgange som afrundet giver < 0,1% opgøres
ikke i tabellen. Pga. afrundinger kan der tillige være afvigelser
i summerne. Tilbagegang til gruppen selv opgøres ikke i
tabellerne.
1) Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUDreform i kraft, hvor
1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb
med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg
med denne nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid
kan varierer fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter
de elever, der før startede på HI og TI, direkte
på grundforløbet, det betyder en stigning i tallene.
2) Som følge af forsøg med ny EUDreform (allerede
fra 1999), har tilgangen til HI og TI været faldende. Den
fri ungdomsuddannelse indgår først fra 1995.
3) I 2001 er tilgangen til 1årig hhx 1.200 elever for høj.
I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til Danmarks
Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører mangelfulde.
Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996 til 2001.
4) De seneste år er der indberetningsmangler af antallet
af fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU.
6) Uddannelserne: Teknologi og kommunikation, bygge og anlæg,
håndværk og teknik, fra jord til bord, mekanik, transport,
logistik og service er skolevejen på 2. skoleperiode teknik
opgjort på de nye indgangsveje. Resten er uddannelser via
praktikvej.
5.8 Vandringer fra det erhvervsfaglige
uddannelsesområde
I dette afsnit beskrives overgangene for det erhvervsfaglige
uddannelsesområde opdelt i grundforløb
merkantile uddannelser, grundforløb tekniske uddannelser
og erhvervsfaglige hovedforløb m.v., der
er beregnet i det normerede overgangsmønster.
Vi ser således de vandringer, man kan forvente, at de unge
foretager, hvis mønstret er det samme som i perioden op
til 2001. Alle tal er angivet som procenter af en ungdomsårgang,
som antages at svare til det antal elever, der et givet år
forlader grundskolens ældste
klasser. Der er her tale om en opgørelse over bevægelser,
hvilket betyder, at en person kan tælles flere gange. Overgang
til gruppen selv indgår ikke i figurerne.
I figur 5.8.1 opgøres den andel af en ungdomsårgang,
der i 2001 vil gå fra et enten fuldført
eller afbrudt merkantilt grundforløb.
0,9% af årgangen vil påbegynde
en videregående uddannelse, mens 7,5% vil starte på
et erhvervsfagligt hovedforløb m.v. 5,0% vil påbegynde
en gymnasial uddannelse.
1,8% vil gå til omverdenen; heraf vil 0,6% have et afbrudt
merkantilt grundforløb bag sig.
Af figur 5.8.2 ses den andel af en ungdomsårgang, der i
2001 vil gå fra et enten fuldført eller afbrudt teknisk
grundforløb. 5,4% vil forlade uddannelsessystemet, heraf
3,5% med et afbrudt forløb. 26,8% vil vælge et erhvervsfagligt
hovedforløb m.v., heraf 3,5% med et afbrudt teknisk grundforløb.
1,3% af årgangen vil påbegynde en gymnasial uddannelse,
2,1% vil starte på et merkantilt grundforløb, og
2,6% vil påbegynde et videregående uddannelsesforløb.
Af figur 5.8.3 ses den andel af en ungdomsårgang, der i
2001 vil gå fra et enten fuldført eller afbrudt erhvervsfagligt
hovedforløb m.v. 31,7% vil forlade uddannelsessystemet;
heraf vil 27,8% have et fuldført forløb bag sig.
1,6% af årgangen vil påbegynde en gymnasial uddannelse,
og 9% vil starte på en videregående uddannelse.
Figur 5.8.1 Normeret overgangsmønster efter henholdsvis
fuldført og afbrudt grundforløb merkantile hovedområde,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige. Tilbagegang til
gruppen selv opgøres ikke i denne figur. Overgange der
i alt er < 0,1% vises ikke. Tallene i parentes er afbrud fra
uddannelsen.
Figur 5.8.2 Normeret overgangsmønster efter henholdsvis
fuldført og afbrudt grundforløb tekniske hovedområde,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige. Tilbagegang til
gruppen selv opgøres ikke i denne figur. Overgange der i alt er
< 0,1% vises ikke. Tallene i parentes er afbrud fra uddannelsen.
Figur 5.8.3 Normeret overgangsmønster efter henholdsvis fuldført
og afbrudt forløb fra det erhvervsfaglige hovedforløbs område
m.v., opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige. Tilbagegang til
gruppen selv opgøres ikke i denne figur. Overgange der i alt er
< 0,1% vises ikke. Tallene i parentes er afbrud fra uddannelsen.
Vedr. noter til disse figurer – henvises til noterne til tabellerne
i afsnit 5.7.1.
5.9 Institutionsfordelte bestandstal
I dette afsnit opgøres institutionsfordelte bestandstal
for det erhvervsfaglige uddannelsesområde m.v.
Tabel 5.9.1 viser, hvor mange elever der modtager, eller har modtaget,
undervisning inden for et erhvervsfagligt grundforløb eller
et erhvervsfagligt hovedforløb m.v. i 2001. Bestandene
måles pr. 1/10 i året. Det samlede antal i bestanden
svarer til opgørelsen i tabel 5.1.1, afsnit 5.1. Bestandstallene
bygger på institutionernes indberetning til Danmarks Statistik.
Ifølge Danmarks Statistik bliver eleverne på de tekniske
skoler talt på den seneste tekniske skole, modsat elever
på handelsskolerne, som bliver talt der hvor de påbegyndte.
De erhvervsfaglige uddannelsesinstitutioner omfatter en række
forskellige institutionstyper, med hovedvægten af uddannelserne
på handels- og tekniske skoler, men også med uddannelser
på pædagogseminarier, navigationsskoler samt social-
og sundhedsskoler m.v. Hovedparten af institutionerne er offentlige.
Institutionsoplysningerne stammer fra Danmarks Statistiks institutionsregister.
Det erhvervsfaglige uddannelsesområde havde i alt ca. 118.000
elever i bestanden pr. 1/10 2001. Heraf
var ca. 38.800 elever på et grundforløb og ca. 79.200
elever var på et erhvervsfagligt hovedforløb m.v.
Antallet af elever på institutionsniveau varierer meget,
nogle skoler har mange elever og andre få.
For grundforløb merkantile uddannelser ses at uddannelserne
tages på handelsskoler og kombinationsskolerne handel og
teknik. På Niels Brock CBC læste 1.089 elever merkantilt
grundforløb, mens kun 32 elever læste på et
merkantilt grundforløb på Lemvig Handelsskole.
For grundforløb teknik ses at disse uddannelser tages
på; tekniske skoler, kombinationsskolerne handel og teknik
samt slagteriskoler m.v. På Københavns Tekniske skole
læste 1.619 elever et grundforløb på teknik,
på Grindsted Erhvervsskole var det kun 22 elever der læste
grundforløb teknik.
For erhvervsfaglige hovedforløbsuddannelser m.v. ses,
at uddannelserne også tages på andre institutioner
end tilfældet var på indgangsforløbene. Fx
udgjorde bestanden på AMUcentre 1.035 elever, og der var
12.358 elever på social- og sundhedsskoler. Også her
er der stor forskelle i antallet af elever på de forskellige
skoler. Fx gik der 2.532 elever på Odense Tekniske Skole
mod 21 elever på Kalø Landboskole.
Tabel 5.9.1 Bestanden af elever på de erhvervsfaglige
hovedområder fordelt på institutioner, opgjort pr.
1/10 2001.
1) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen
af fuldførte og afbrudte forløb. En hel del af de
afbrudte forløb er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte
forløb. Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne
periode for høje. Desuden påvirker det antallet af
fuldførte, antallet af afbrudte samt overgangsmønstrene
fra disse uddannelser. Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet
hg til merkantil EUD ændret, således at eleverne kunne
forlænge indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt
regnet halvdelen af eleverne benyttede sig af denne mulighed.
Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUDreform i kraft, hvor
1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb
med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg
med denne nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid
kan varierer fra 20-60 uger. Med reformens indførelse starter
de elever, der før startede på HI og TI, direkte
på grundforløbet, det betyder en stigning i tallene.
2) På erhvervsuddannelserne bliver eleven talt i bestanden
på den seneste tekniske skole, modsat elever på handelsskolerne
som bliver talt på den handelsskole hvor de påbegyndte.
* Bestanden er på mindre end tre personer.
5.10 Det erhvervsfaglige uddannelsesområde
og ledighed på arbejdsmarkedet
I dette afsnit opgøres ledigheden for den del af arbejdsstyrken,
der har fuldført en
uddannelse under det erhvervsfaglige uddannelsesområde
som den højeste fuldførte uddannelse. Generelt
gælder at jo højere uddannelse, jo lavere ledighed.
Der findes dog undtagelser fra reglen. Personer med en uafsluttet
erhvervsrettet uddannelse eller en uafsluttet erhvervsfaglig
uddannelse m.v. har generelt
meget højere ledighed end folk
med en erhvervsrettet uddannelse.
I tabel 5.9.1 opgøres ledigheden for personer efter højeste
fuldførte erhvervsfaglige uddannelse (16-66-årige)
opgjort fra 1992 til 2001, fordelt på køn.
Personer, som ikke kun har et grundforløb, indgår
ikke i tabellen, da personer med afsluttet grundforløb
ikke har egentlig erhvervskompetence
(fordi de ikke har afsluttet uddannelsen med et hovedforløb).
Fra 1992 til 1993 viste der sig en stigende tendens til ledighed;
den samlede ledighed steg fra 9,5% til 10,8%. Herefter faldt ledigheden
konstant frem til 2001.
Sammenlignes 1992 med 2001, ses et markant fald i ledigheden
for de personer, der havde fuldført en erhvervsfaglig uddannelse.
I 1992 lå ledigheden på 9,5% mod kun 4,4% i 2001;
således faldt ledigheden med hele 5,1 procentpoint.
Kvindernes ledighed lå konstant højere end gennemsnittet
for området og dermed mændenes ledighed. Fra 1992
til 2001 faldt ledigheden for kvinder fra 10,9% til 5,3% (fald
på 5,6 procentpoint).
Mændenes ledighed faldt også, fra 8,5% i 1992 til
3,8% i 2001. Faldet i ledigheden er dog lavere, end det fald der
ses for kvinderne (4,7 procentpoint).
Tabel 5.10.1 Ledighed, fordelt efter højeste fuldførte
erhvervsfaglig afsluttet uddannelse og køn (16-66-årige),
1992 til 2001.
Note: Registrerede ledighedsberørte i året jf. Danmarks
Statistiks CRAM- og RASoplysninger.
Kilde: Danmarks Statistik, specialkørsel foretaget for
Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
Figur 5.10.1 Ledighed, fordelt efter højeste fuldførte
erhvervsfaglig afsluttet uddannelse og mænd og kvinder (16-66-årige),
1992 til 2001.
Se noter og kilder under
tabel 5.10.1.
Denne side indgår i publikationen "Uddannelse på kryds
og tværs" som kapitel 5 af 9
|