4. Det gymnasiale uddannelsesområde
Det studieforberedende gymnasiale uddannelsesområde
opdeles i to områder: det almengymnasiale
område og det erhvervsgymnasiale
område. Fælles er,
at uddannelserne skal forberede unge til en videregående
uddannelse ved at give dem de nødvendige almene og teoretiske
kvalifikationer hertil. Alle elever, der i grundskolen
har modtaget den relevante undervisning og har aflagt de fastsatte
prøver, kan fortsætte i en gymnasial ungdomsuddannelse,
med mindre den afleverende skole vurderer, at eleven har truffet
sit valg på et utilstrækkeligt eller urealistisk grundlag.
I sådanne tilfælde indstilles eleven til en optagelsesprøve.
Der er således ikke fri adgang til de gymnasiale uddannelser.
Almengymnasiale uddannelser kan hovedsageligt
påbegyndes efter afsluttet 9.
eller 10. klassetrin efter gældende regler for optagelse.
Området består af det 3-årige gymnasium, det
2-årige hfkursus (og 3-årige hf) og det 2-årige
studenterkursus. De enkelte uddannelser omfatter obligatoriske
fag og valgfag. Derfor kan de samlede forløb i et vist
omfang sammensættes individuelt. De almengymnasiale uddannelser
er boglige uddannelser, der afsluttes med studenter eller hf eksamen.
Eksamen giver generel studiekompetence
og kvalificerer til optagelse på de videregående uddannelser,
ofte dog afhængig af fagvalg, fagniveau samt eksamensresultat.
De gymnasiale uddannelser kan også bruges som indgang til
en erhvervsuddannelsespraktikplads i en virksomhed.
De erhvervsgymnasiale uddannelser er
3-årige uddannelser på handelsskoler eller tekniske
skoler og påbegyndes i dag efter afsluttet 9. eller 10.
klassetrin og efter gældende regler for optagelse. De afsluttes
med hhv. højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx). For unge, der i forvejen har en studenter eller
hfeksamen, er der et koncentreret 1årigt hhxforløb.
De erhvervsgymnasiale uddannelser er boglige
uddannelser med vægt på merkantile eller tekniske
fag. De erhvervsgymnasiale uddannelser giver generel studiekompetence
og kvalificerer til optagelse på de videregående uddannelser,
dog afhængig af fagvalg, fagniveau og eksamensresultat.
Desuden giver en hhx eller htxeksamen grundlag for ansættelse
i erhvervslivet, som regel i en uddannelsesstilling.
Den særlige 1-1½ årige adgangseksamen til
ingeniøruddannelserne regnes også som en gymnasial
uddannelse, der som hovedregel påbegyndes efter tidligere
afsluttet erhvervsfaglig uddannelse
(industri eller håndværksuddannelse). Uddannelsen
giver adgang til diplomingeniøruddannelserne.
4.1 Bestand, tilgang og afgang af elever
nu
I dette afsnit opgøres de historiske elevbevægelser
for det gymnasiale uddannelsesområde.
Tallene viser, hvor mange elever der modtager eller har modtaget
undervisning på det gymnasiale område fra 1992 til
2001. Elevbestanden opgøres pr.
1/10 i året. De øvrige elevbevægelser måles
over en periode fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Tabellerne med elevbevægelser opgøres i to forskellige
totaler, for både det almengymnasiale område
og for det erhvervsgymnasiale område.
Den ene sammentælling er summen af alle de bevægelser,
der forekommer, både ind og ud af grupperne og internt mellem
uddannelserne i grupperne. Den anden sammentælling indeholder
kun de bevægelser, der sker til og fra de enkelte
grupper som helhed. Fx vil elevbevægelser fra gymnasiets
matematiske linje til gymnasiets sproglige linje tælle med
i den første sammentælling, men de vil ikke tælle
med i den anden. Bestandstallene derimod indeholder kun én
sammentælling.
Inden gennemgang af tabellerne i dette afsnit skal der gøres
opmærksom på det forhold, at i 1994 og 1995 blev hhv.
højere teknisk eksamen (htx) og højere handelseksamen
(hhx) forlænget med et år til et treårigt forløb.
Samtidig blev adgangsvejen ændret fra et skoleforløb
på erhvervsuddannelserne til adgang direkte fra grundskolen.
I tabel 4.1.1 og figur 4.1.1 opgøres det gymnasiale områdes
elevbestand fra 1992 til 2001. Fra 1992 til 1994 steg bestanden
med 2,9%. Herefter ses næsten konstant fald frem til 2000.
I 2001 var der i alt indskrevet 98.559 elever; i 1992 var bestanden
1% højere. I 1992 udgjorde eleverne på de erhvervsgymnasiale
uddannelser 26,5% af områdets bestand af elever. I 2001
var denne andel steget til hele 34,5%. Det skyldes primært,
at htx- og hhxuddannelserne blev 3-årige i hhv. 1994 og
1995.
I 1992 var der 73.055 elever på de almengymnasiale uddannelser,
i 2001 var der kun 64.616 elever (et fald på 11,6%). Faldet
dækker dog over forskellige udviklingstendenser i perioden:
Næsten hvert eneste år faldt bestanden af elever
på gymnasiets matematiske linje. Denne tendens ses ikke
for den sproglige linje, som i perioden 1992 til 1996 oplevede
en vækst i bestanden. For begges linjers vedkommende ses
en svag stigning i elevbestanden fra 2000 til 2001.
De seneste år har bestanden af hfelever ligget på
ca. 11.000. I 1992 læste 14.191 elever hf. Det ses tillige,
at antallet af elever på studenterkurser faldt næsten
hvert eneste år i perioden (det samlede fald udgør
hele 33,0%).
I 2001 gik 33.983 elever på en erhvervsgymnasial uddannelse.
Fra 1992 til 2001 steg elevbestanden med hele 29,2%.
Den samlede bestand på det erhvervsgymnasiale uddannelsesområde
udviste en næsten konstant stigende elevbestand (se note
3 vedr. adgangskursus til diplomingeniøruddannelsen). Den
største stigning ses fra 1994 til 1995, hvor den 2-årige
hhx blev forlænget til et 3årigt forløb med
direkte adgang fra grundskolen. Når en uddannelse forlænges,
vil bestanden naturligt vokse til et højere leje. Sammenlignes
bestanden i 1997 med bestanden i 2001, ses et periodefald på
1,3%.
I 2001 læste i alt 2.715 elever på den 1-årige
hhx. Periodens højeste bestand ses i 1998 med 3.391 elever.
I 2001 gik 66,3% af de erhvervsgymnasiale elever på den
3-årige hhx. Dette svarer til 22.535 elever. Htx blev som
hhx omlagt til et 3årigt forløb med direkte adgang
fra grundskolen. Dette ses tydeligt på
stigningen her fra 1993 til 1994. Herefter viste der sig en naturlig
stigende elevbestand. Men fra 1997 til 2001 steg den med hele
27,1%.
Tilgangen fra 1992 til 2001 til de
to gymnasiale områder opgøres i tabel 4.1.2. I figur
4.1.2 opgøres alene nettotilgangen til områderne.
For disse uddannelsers vedkommende, svarer summen af tilgange
stort set til nettotilgangen.
Det almengymnasiale uddannelsesområde har fortsat den største
samlede nettotilgang. Fra 1992 til 2001 faldt nettotilgangen til
de almengymnasiale uddannelser med 10,0% fra 27.358 elever til
24.613 elever.
I 1992 lå nettotilgangen til de erhvervsgymnasiale uddannelser
på 15.778 elever, i 2001 var tilgangen faldet til 14.704
elever.
Fra 1992 til 2001 faldt tilgangen til gymnasiets matematiske
linje fra 12.080 elever til 10.826 elever (fald på 10,4%).
For den sproglige linje ses en stigende tilgang i perioden fra
8.110 elever til 8.485 elever (stigning på 4,6%). For såvel
hf som for studenterkursus ses en faldende søgning.
For det erhvervsgymnasiale område ses den største
tilgang til den 3-årige hhx, i 2001 udgjorde elevtilgangen
8.304. For htx lå tilgangen på 3.244 elever. Det ses
tillige, at i både 2000 og 2001 oversteg tilgangen til htx
tilgangen til den 1-årige hhx som var den hyppigst valgte
af de to uddannelser.
I tabel 4.1.3 opgøres antallet af elever, der fuldførte
en gymnasial uddannelse fra 1992 til 2001. Summen
af fuldførelser og antallet af nettofuldførelser
svarer stort set til hinanden.
De almengymnasiale uddannelser havde samlet 20.545 nettofuldførelser
i 2001. Tallet for de erhvervsgymnasiale uddannelser var 10.622
fuldførelser. For både de almengymnasiale uddannelser
og de erhvervsgymnasiale uddannelser var der tale om et fald i
antallet af fuldførte forløb, hvis man sammenligner
1992 med 2001. For de almengymnasiale udannelser udgjorde faldet
17,5% og for de erhvervsgymnasiale lå faldet på 14,7%
I tabel 4.1.4 opgøres det antal af elever, der valgte
at afbryde en uddannelse under det gymnasiale
område fra 1992 til 2001. Antallet af nettoafbrud for det
almengymnasiale område udgjorde 3.800 elever i 1992, mod
3.941 afbrud i 2001. For det erhvervsgymnasiale område var
nettoafbruddet hhv. 2.110 og 3.200. For begge områders vedkommende
ses et varierende antal af nettoafbrud.
Tabel 4.1.1 Bestanden af elever på de gymnasiale uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
1) Tilgangen til hf i 1993 er for høj, det skønnes
at tilgangen lå nogenlunde på 1992niveauet. Det betyder
også, at den samlede bestand for området er for høj.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj. I denne tabel og i tabel 4.1.2
er tallet dog korrigeret for disse elever.
3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til
Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører
mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996
til 2001.
Figur 4.1.1 Elevbestanden på udvalgte gymnasiale uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
Se noter under tabel 4.1.1.
Tabel 4.1.2 Tilgang af elever til de gymnasiale uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til
30/9 i året.
a) Summen af tilgange.
b) Kun nytilgang til det gymnasiale uddannelsesområde. Se
noter under tabel 4.1.1.
Figur 4.1.2 Nytilgang til de almen og erhvervsgymnasiale
uddannelsesområder fra 1992 til 2001, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 4.1.1.
Tabel 4.1.3 Antallet af elever, der fuldførte de gymnasiale
uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før
til 30/9 i året.
a) Summen af fuldførte.
b) Kun fuldførte, der forlader det gymnasiale uddannelsesområde.
Se noter under tabel 4.1.1.
Tabel 4.1.4 Antallet af elever, der afbrød de gymnasiale uddannelser
fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.
a) Summen af afbrud.
b) Kun afbrudte, der forlader det gymnasiale uddannelsesområde.
Se noter under tabel 4.1.1.
4.2 Bestand, tilgang og afgang af elever
i fremtiden
I dette afsnit præsenteres de fremskrevne
elevtal for det gymnasiale uddannelsesområde.
Det opgøres, hvor mange elever der kan forventes at modtage
undervisning inden for området i perioden fra 2002 til 2011.
Elevbestandene opgøres pr. 1/10
i året, og elevbevægelserne måles i perioden
fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Tabellerne med elevbevægelser sammentælles med to
forskellige totaler. Den ene sammentælling er alle
forventede bevægelser; både ind og ud af gruppen og
internt i gruppen. Den anden sammentælling indeholder kun
de bevægelser, der forventes at ske ind og ud af de enkelte
grupper. Fremskrivningerne foretages
på baggrund af de elevbevægelser, man kender fra 2000,
med udgangspunkt i forventningerne til ungdomsårgangens
størrelse. Årgangene er allerede født.
I tabel 4.2.1 og figur 4.2.1 ses den forventede elevbestand opgjort
fra 2002 til 2011 for det almengymnasiale uddannelsesområde
og det erhvervsgymnasiale uddannelsesområde.
Bestanden for det samlede gymnasiale område forventes at
nå sit toppunkt i fremskrivningens slutår med ca.
126.500 elever. Fra 2002 til 2011 forventes den samlede bestand
at stige med 27,1%.
Fra 2002 til 2011 kan de almengymnasiale uddannelser imødese
en konstant stigning i antallet af elever (27,5%). I 2011 vil
bestanden ligge på omkring 83.200 elever.
For de erhvervsgymnasiale uddannelser forventes også en
konstant stigende elevbestand i perioden (26,3%). I 2011 vil bestanden
udgøre ca. 43.200 elever.
Den forventede tilgang i perioden fra
2002 til 2011 til det gymnasiale uddannelsesområde opgøres
i tabel 4.2.2.
For såvel de almengymnasiale som de erhvervsgymnasiale
uddannelser forventes en konstant jævnt stigende nettotilgang
i fremskrivningsperioden. For de almengymnasiale uddannelser vil
nettotilgangen formentlig stige med 26,3%. For de erhvervsgymnasiale
uddannelser vil stigning i perioden udgøre 24,1%.
I 2011 forventes omkring 14.000 elever at starte på gymnasiets
matematiske linje og ca. 11.100 elever på gymnasiets sproglige
linje. Ca. 10.500 elever vil starte på den flerårige
hhx og ca. 4.000 elever vil påbegynde
htx.
De elever, der i fremtiden forventes at fuldføre
en gymnasial uddannelse fra såvel det almen
som det erhvervsgymnasiale område, opgøres i tabel
4.2.3.
Fra 2002 til 2003 vil antallet af nettofuldførelser falde
svagt for det almengymnasiale område. Eller vil der, for
begge områders vedkommende, ses et konstant stigende antal
nettofuldførelser frem til 2011. I 2011 forventes omkring
25.800 elever at fuldføre en almengymnasial uddannelse,
og ca. 13.400 elever vil fuldføre en erhvervsgymnasial
uddannelse.
I 2011 forventes ca. 20.800 elever at fuldføre gymnasiets
matematiske eller sproglige linje. Ca. 8.000 vil fuldføre
flerårig hhx og ca. 2.600 vil gennemføre htx.
I tabel 4.2.4 opgøres det antal elever, der forventes
at afbryde en gymnasial uddannelse fra
2002 til 2011. Antallet af afbrud følger nogenlunde udviklingen
fra de to foregående tabeller. Der forventes ikke de store
ændringer i afbrudsadfærden.
I 2011 forventes nettoafbruddet fra de almengymnasiale uddannelser
at ligge på omkring 4.800. For det erhvervsgymnasiale område
vil antallet af afbrud ligge på ca. 4.100.
Tabel 4.2.1 Fremskrevet forventet elevbestand for det gymnasiale
uddannelsesområde fra 2002
1) Pga. indberetningsproblemer fra en række institutioner
i 2001, har vi denne gang valgt at fremskrive elevtallene på
baggrund af adfærden op til 2000. Derfor kan der forekomme
"hop" fra de historiske tal i 2001 og til fremskrivningen. Statistik-
og Informationskontoret har vurderet, at denne fremskrivning giver
et mere sandfærdigt billede. Se evt. noter til de enkelte
uddannelsesområder.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj, men det har ingen betydning for
fremskrivningen, se note 1).
3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til
Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører
mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996
til 2001.
Figur 4.2.1 Fremskrevet forventet elevbestand opgjort på
udvalgte uddannelser under det gymnasiale uddannelsesområde
fra 2001 til 2010, opgjort pr. 1/10 i året.
Se noter under tabel 4.2.1.
Tabel 4.2.2 Fremskrevet forventet elevtilgang til det gymnasiale
uddannelsesområde fra 2002 til 2011, opgjort fra 1/10 året
før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 4.2.1.
a) Summen af alle forventede tilgange.
b) Kun forventet nytilgang til det gymnasiale uddannelsesområde.
Tabel 4.2.3 Fremskrevet forventet antal elever, der vil fuldføre
det gymnasiale uddannelsesområde fra 2002 til 2011, opgjort
fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 4.2.1.
a) Summen af alle, der forventes at fuldføre.
b) Kun fuldførte, der forventes at forlade de enkelte uddannelser
under det gymnasiale uddannelsesområde.
Tabel 4.2.4 Fremskrevet forventet antal elever, der vil afbryde
det gymnasiale uddannelsesområde fra 2002 til 2011, opgjort
fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 4.2.1.
a) Summen af alle, der forventes at afbryde.
b) Kun afbrudte, der forventes at forlade de enkelte uddannelser
under det gymnasiale uddannelsesområde.
4.3 Særlige opgørelser
for det gymnasiale uddannelsesområde
I dette afsnit opgøres specielt udvalgte forhold for det
gymnasiale uddannelsesområde.
I tabel 4.3.1 og figur 4.3.1 vises elevbestanden
fordelt på køn fra 1992 til 2001. I 2001 var det
almengymnasiale uddannelsesområde
domineret af piger og det erhvervsgymnasiale uddannelsesområde
var domineret af drenge. Frem til 2000 havde gymnasiets
matematiske linje dog flere drenge end piger. I 2001 vendte denne
udvikling, og for første gang sås en svag overvægt
af piger (50,3%). I 1992 var 54,8% af eleverne på den matematiske
linje drenge. Den modsatte tendens ses for gymnasiets sproglige
linje hvor der i 1992 var 22,0% drenge mod 23,1% i 2001.
For htx ses en lav andel af piger. Pigernes interesse for htx
har dog været stigende. Fx udgjorde pigerne her 14,0% af
eleverne i 1992 mod 16,9% i 2001.
I tabel 4.3.2 opgøres bestandens aldersgennemsnit fra
1992 til 2001. For de almengymnasiale uddannelser er der ikke
sket de store ændringer i gennemsnitsalderen. I 2001 lå
alderen på 17,8 år. De ældste elever findes
på studenterkursus, i 2001 lå gennemsnitsalderen på
27,2 år.
Eleverne på de erhvervsgymnasiale uddannelser er noget
ældre end eleverne på de almengymnasiale uddannelser.
I 2001 var gennemsnitsalderen for bestanden 18,9 år. De
ældste elever ses på adgangseksamen for diplomingeniører
som i 2001 lå på 25,8 år.
I tabel 4.3.3 opgøres udviklingen af de regionale gymnasiefrekvenser
for elever, der påbegyndte en
gymnasial uddannelse fra 1992 til 2001. 58,0% af ungdomsårgangen
påbegyndte i 2001 en gymnasial uddannelse. Der er regionale
forskelle i gymnasiefrekvenserne. I hovedstadsområdet påbegyndte
57,4% af årgangen i 2001 en gymnasial uddannelse. De mellemamtslige
elevbevægelser er den væsentligste forklaring på,
at Roskilde Amt topper med en tilgangsfrekvens på 64,5%
samlet for alle gymnasiale uddannelser. Nummer to er Frederiksborg
Amt med 62,5% trods en nettoafvandring. Nummer tre er Ringkøbing
Amt med 61,2% med en ganske lille nettoindvandring.
De laveste frekvenser finder vi i Fyns Amt med 51,9%, hvor der
også er en mindre nettoafvandring. Derefter følger
Vestsjællands med 52,0% med en relativ stor nettoafvandring
og Storstrøms Amt 52,4% med en lille nettoindvandring.
I tabel 4.3.4 opgøres fordelingen af
antallet af unge, der påbegyndte gymnasiets matematiske
og sproglige linje fra 1992 til 2002. Selvom flertallet fortsat
vælger den matematiske linje, har der vist sig et fald i
fordelingen til gymnasiets matematiske linje til fordel for den
sproglige linje. I 2002 påbegyndte 56,7% i 1992 var det
60,5%.
I tabel 4.3.5 opgøres de gennemsnitlige stamklassekvotienter
for gymnasiets linjer og hf fra 1995/96 til 2001/02. Fra periodens
start frem til 2000/01 lå klassekvotienten for matematikerne
mellem 24,3 og 24,8, men i 2001/02 steg den til 25,2. For de sproglige
studenter lå kvotienten fra periodens start til 2001/02
mellem 23,4 og 23,8. Også her ses der en stigning i 2001/02
hvor kvotienten lå på 24,5. I 2001/02 var klassekvotienten
for hf faldet til 23,1, hvor den ellers havde ligget mellem 24,1
og 25,1.
I tabel 4.3.6 vises de gennemsnitlige eksamensresultater for
studentereksamen (gymnasium og studenterkursus) og hf fra 1989/90
til 1998/99. Ved redaktionens afslutning forelå der endnu
ikke nyere resultater. For studentereksamen ligger både
års- og eksamensresultater forholdsvis stabilt. Dog ses
et svagt fald i eksamenskaraktererne efter 1993/94. Ligeledes
ses et fald i andelen, der opnåede et gennemsnit på
9,0 eller derover. I 1998/99 var andelen 25,6%. I 1998/99 var
den gennemsnitlige eksamenskarakter for hf 7,6. Det var 0,5 lavere
end karakteren for stu dentereksamen. 17,5%
af hf’erne havde et gennemsnit på 9,0 eller derover.
Dette var markant lavere end for studentereksamen.
I tabel 4.3.7 ses antal elever, der bestod en erhvervsgymnasial
uddannelse ved sommereksamen i 2000 og 2001. Flerårig hhx
havde det største samlede antal bestået eksaminer.
I 2001 bestod 5.111 elever sommereksamen, 53% var piger. For htx
og 1årig hhx var det hhv. 1.454 og 1.840 elever, der bestod
eksamen.
I tabel 4.3.8 vises fordelingen af eksamenskarakter for de elever
der bestod sommereksamen i 2000 og 2001. Fra sommereksamen 2001
ses, at hovedvægten af karaktererne blev givet med 7 og
8, for flerårig hhx udgjorde de ca. 68% af dem der bestod,
for 1årig hhx var det ca. 63% og for htx ca. 65%.
I tabel 4.3.9 opgøres den procentuelle fordeling af tilgangen
af elever på de almen- og erhvervsgymnasiale uddannelser
fordelt på personer med dansk oprindelse, indvandrere
og efterkommere, opgjort for perioden
1992 til 2001.
For tilgangen til de almengymnasiale uddannelser ses, at i 1992
var 3,2% indvandrere eller efterkommere, i 2002 var andelen steget
til 7,7%. For tilgangen til de erhvervsgymnasiale uddannelser
var tallene hhv. 2,7% og 7,2%.
I tabel 4.3.10 og tabel 4.3.11 præsenteres de regionale
fordelinger af institutioner pr. 1/10 2001 for hhv. almengymnasiale
og erhvervsgymnasiale skoler fordelt på offentlige og private
ejerforhold.
Der var i alt 256 skoler der havde elever fra det almengymnasiale
uddannelsesområde.
I Jylland findes kun 6 selvejende private gymnasier, i Storkøbenhavn
var der 11. Fyn og Bornholm har ingen private gymnasier, men hhv.22
og 2 offentlige gymnasier.
For de erhvervsgymnasiale uddannelser foregår undervisningen
på handelsskoler og på tekniske skoler, men også
på universiteter og ingeniørhøjskoler (pga.
adgangseksamen til dipomingeniøruddannelsen). Der var i
alt 92 skoler, som havde registreret elever på de erhvervsgymnasiale
uddannelser. I Storkøbenhavn og Århus var tallet
9 skoler, på Bornholm var der 1 skole.
Tabel 4.3.1 Kønsfordeling af bestanden af elever på
de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10
i året.
1) Tilgangen til hf i 1993 er for høj, det skønnes
at tilgangen lå nogenlunde på 1992niveauet. Det betyder
også, at den samlede bestand for området er for høj.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj.
3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til
Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører
mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996
til 2001.
Figur 4.3.1 Kønsfordeling, opgjort i procent af elevbestanden
for de gymnasiale uddannelser pr. 1/10 2001.
Se noter under tabel 4.3.1.
Tabel 4.3.2 Den gennemsnitlige aldersfordeling for bestanden
af elever på de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001,
opgjort pr. 1/10 i året.
Tabel 4.3.3 Regional udvikling i gymnasiefrekvenserne i procent
af en ungdomsårgang, opgjort fra 1992 til 2001. Alle gymnasiale
uddannelser.
Anm: Der tages udgangspunkt i tilgangen på et tidspunkt
typisk 1/10 det pågældende år. Ungdomsårgangen
aldersvægtes i forhold til aldersspredningen i tilgangen.
Frekvensen er tilgangens procentvise andel af den aldersvægtede
ungdomsårgang. Der tages ikke højde for, at nogle
har en gymnasial uddannelse i forvejen (fx 1årig hhx). Der
tages heller ikke højde for omgængere og frafald.
Derfor vil det være mere præcist at kalde det en bruttofrekvens.
De regionale tilgangstal er udtryk for institutionernes beliggenhed
Beregningen er foretaget på grundlag af uddannelsesstedernes
indberetninger. Den regionale fordeling er altså udtryk
for institutionernes beliggenhed og ikke elevernes bopæl.
Det har betydning for vurdering af tallene fra især hovedstadsregionen,
hvor eleverne i vidt omfang krydser amts og kommunegrænser
for at tage en gymnasial uddannelse. Derfor er København,
Frederiksberg og Københavns amt opgjort under et som ‘Hovedstadsområdet
i alt‘.
Kilde Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontors
beregninger på baggrund af data fra Københavns Universitet
og Danmarks Statistik.
Tabel 4.3.4 Den andel, der påbegyndte 1.g.’s sproglige
eller matematiske linje fra 1992 til 2002, opgjort pr. 1/9 i året.
Kilde: Beregninger foretaget af Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontor, på basis af tal fra ”Fællestilmeldingen”
Københavns Universitet.
Tabel 4.3.5 Gennemsnitlige stamklassekvotienter for gymnasiets
matematiske og sproglige linjer samt hf, opgjort fra 1995/96 til
2001/02.
Kilde: Statistik- og Informationskontoret, Undervisningsministeriet.
Tabel 4.3.6 Eksamensresultater for gymnasium og studenterkursus
samt hf (gennemsnit), opgjort fra 1989/90 til 1998/99.
Eksamenskarakter er gennemsnittet af alle karakterer afgivet
ved eksamen. Bemærk: Alle tal er afrundet til én
decimal.
Kilde: ”Gymnasieskolen i tal” diverse årgange,
Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
Tabel 4.3.7 Det antal, der bestod sommereksamen i 2000 og
2001, opgjort for udvalgte uddannelser under det erhvervsgymnasiale
område. Fordelt på køn.
Anm. Eksamenstal er fra sommereksamen 2000 og 2001. Kilde:" CØSA",
Undervisningsministeriet.
Tabel 4.3.8 Fordelingen af eksamenskarakter for det antal
der bestod sommereksamen i 2000 og 2001. Opgjort for udvalgte
erhvervsgymnasiale uddannelser, fordelt på køn.
Anm.: Eksamenstal er fra sommereksamen 2000 og 2001. Dækker
tallene i intervallet optil karakteren, fx antal med 6 = op til
6,0.
Kilde:" CØSA", Undervisningsministeriet.
Tabel 4.3.9 Procentuel fordeling af tilgangen af elever på
de almen- og erhvervsgymnasiale uddannelser fordelt på personer
med dansk oprindelse, indvandrere og efterkommere, opgjort for
perioden 1992 til 2001.
Anm.: Uddannelsesopgørelsen svarer til Danmarks Statistiks
klassificering af uddannelser.
Kilde: Danmarks Statistik, "Statistikbanken 2003", samt egne beregninger.
Tabel 4.3.10 Den regionale fordeling af almengymnasiale skoler
1), opgjort pr. 1/10 2001.
1) Indeholder: Gymnasier og hfkurser, studenterkurser og voksenuddannelsescentre,
dog ekskl. seminarier med hfkurser.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
Tabel 4.3.11 Den regionale fordeling af skoler1)
der udbyder erhvervsgymnasiale uddannelser, opgjort pr. 1/10 2001.
1) Indeholder: Handels- og tekniske kombinationsskoler, handelsskoler,
tekniske skoler, hertil kommer de universiteter og ingeniørhøjskoler
som udbyder adgangseksamen til diplomingeniøruddannelsen.
Alle institutioner selvejende offentlige skoler.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
4.4 Lærerressourcer
For at undervise inden for det almengymnasiale uddannelsesområde
kræves normalt en universitetsuddannelse i to fag fra
gymnasiets/hf’s fagrække. Med den nye pædagogikumordning,
der trådte i kraft pr. 1. august 2002, ansættes kandidaterne
i en 1 eller 2årig uddannelsesstilling, som bl.a. omfatter
pædagogikum og deltagelse i skoleudvikling. Efter gennemført
uddannelsesstilling bliver gymnasielærerne normalt fast
tilknyttet et bestemt gymnasium, hvor de underviser i fag svarende
til deres universitetsuddannelse. En gymnasielærers lærerløntimer
består i denne tidsserie dels af skematimer, dels af
reduktionstimer. I dag opgøres
lærerløntimerne på en anden måde, men
de historiske tal i dette afsnit knytter sig til den opgørelsesmetode.
Underviserne eller lærerne inden for det erhvervsgymnasiale
uddannelsesområde har en mere varieret uddannelsesmæssig
baggrund. Arbejdstiden for en underviser på det erhvervsgymnasiale
område er sammensat af: Undervisning, rettearbejde,
eksamen samt øvrige timer.
I tabel 4.4.1 opgøres antallet af lærere og lærerårsværk
for gymnasiet, den 2-årige hf og den 2-årige studenterkursus
fra 1991/92 til 2000/01. I 1991/92 var i alt ansat ca. 8.000 årsværk
på det almengymnasiale uddannelsesområde, svarende
til 8.000 fuldtidsansatte lærere. Herefter lå såvel
lærerårsværks som antal lærere stabilt
på hhv. 9.000 lærere og 8.000 lærerårsværk.
I tabel 4.4.2 opgøres arbejdstimeforbruget for de almengymnasiale
uddannelser fra 1996/97 til 1998/99. Ved redaktionens afslutning
forelå der endnu ikke nyere tal. I 1998/99 blev der samlet
forbrugt ca. 13 mio. arbejdstimer. I 1996/97 gik 57,9% af arbejdstimerne
til skematimer inkl. forberedelse. I 1998/99 faldt andelen til
57,0%. Anden reduktions andel af arbejdstimeforbruget steg fra
23,3% til 24,5%.
I 1998/99 udgjorde skematimerne og anden reduktion tilsammen
81,5% af arbejdstimeforbruget på de almengymnasiale uddannelser.
Skematimer udgjorde dermed den største andel af det samlede
arbejdstimeforbrug.
I tabel 4.4.3 opgøres elev/lærerratioen
for de almengymnasiale uddannelser fra 1992/93 til 2000/01. Fra
periodens start til 1996/97 lå elev/lærerratioen stabilt
mellem 8,9 og 9,0. Herefter faldt ratioen til 8,6 i 200/01.
I tabel 4.4.4 præsenteres antal årselever
og lærerårsværk samt antal
elever/lærerårsværk opgjort for
finansårene 1996 til 2001.
Antallet af elever pr. lærerårsværk på
den flerårige hhx lå i intervallet fra 11,0 til 11,9.
Antallet af lærerårsværk var størst i
1998 med 2.030 årsværk, i 2000 udgjorde antal lærerårsværk
1.827.
For htx lå antal elever pr. lærerårsværk
i intervallet 7,7 til 8,3. Der For denne uddannelse ses et konstant
stigende antal lærerårsværk. I 2001 var der
875 mod 693 i 1996.
Den 1-årige hhx havde områdets laveste antal årselever,
svarende til 2.733 i 2001. Uddannelsen havde områdets højeste
antal elever pr. lærerårsværk (14,1). I 2000
var der i alt 193 lærerårsværk.
Tabel 4.4.1 Lærere på de almengymnasiale uddannelser,
opgjort fra 1991/92 til 2000/01, (afrundet til hele tusinder)
Kilde: "Tal der taler 2000", Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontor..
Tabel 4.4.2 Arbejdstimeforbrug for gymnasiet, hf og studenterkurser
(inkl. private skoler og seminarier med hf), fordelt på
lønandele og andel af arbejdstimer, opgjort fra 1996/97
til 1998/99.
Anm.: Af- og tilspadseringstimer, over- og undertimer m.v.
er ikke medtaget i denne opgørelse.
Kilde: ”Gymnasieskolen i tal” diverse årgange,
Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
Tabel 4.4.3 Elev/lærerratio, opgjort for de almengymnasiale
uddannelser fra 1992/93 til 2000/01.
1) Er beregnet som arbejdstimer delt med 1.680. Arbejdstidsnormen
er 1.680 timer (ekskl. ferie og fridage). Kilde: ”Gymnasieskolen
i tal”, Undervisningsministeriets Statistik og Informationskontor.
Tabel 4.4.4 Fordeling af lærernes arbejdstid for flerårig
hhx, htx og 1årig hhx, opgjort fra 1996 til 1998 (finansår).
Kilde: CØSA, Undervisningsministeriet.
Tabel 4.4.5 Antal årselever og antal lærerårsværk
samt antal elever pr. lærerårsværk for flerårig
hhx, htx og 1årig hhx fra, opgjort fra 1996 til 2000 (finansår).
Kilde: Finanslov for finansåret 2002, 20:41.01 (Tekstanmærkning).
4.5 Frekvenser og tider for de gymnasiale
uddannelsesforløb
I dette afsnit opgøres fuldførelsesprocenterne
samt fuldførelses
og afbrudstiderne for det
gymnasiale uddannelsesområde.
Fuldførelsesprocenten beregnes hvert år ud fra
det mønster, der kan iagttages i tværsnitsperioden.
Man kan sige, at fuldførelsesprocenten er en beregnet størrelse
for, hvor stor en andel af de personer, der har påbegyndt
uddannelsen, som forventes at fuldføre
den (dvs. uddannelsesskift i et forløb betragtes som
afbrud). Således kan en afbrudsprocent
beregnes som: 100% minus fuldførelsesprocenten.
I tabel 4.5.1 og figur 4.5.1 vises fuldførelsesprocenterne
for uddannelserne under det gymnasiale område fra 1992 til
2001. Gymnasiet har den højeste fuldførelse af de
almengymnasiale uddannelser, mens de
højeste fuldførelsesprocenter for de erhvervsgymnasiale
uddannelser ses for 1årig hhx og flerårig
hhx.
For de almengymnasiale uddannelser ses at de sproglige elever
havde den højeste fuldførelsesprocent; i 2001 fuldførte
87,7%. For matematikerne var det 87,2%, der fuldførte.
For studenterkursus ses en stigende tendens til at fuldføre,
fx fuldførte 61,3% i 2001 mod 53,6% i 1992. I 2001 fuldførte
68,3% hf, for hf ses en faldende fuldførelsestendens i
perioden.
De erhvervsgymnasiale uddannelser havde en varierende udvikling
i fuldførelsestendensen. 1årig hhx havde områdets
højeste fuldførelse (83,8% i 2001). Fuldførelsesprocenten
for flerårig hhx faldt fra et meget højt niveau på
omkring 90% til 77,9% i 2001. Igen skal erindres om den mulige
effekt af indførelsen af den 3-årige hhx i 1995,
hvor afbruddet måske lå på skoleperioden på
de erhvervsfaglige uddannelser. For
htx lå fuldførelsesprocenten i 2001 på 70,6.
I tabel 4.5.2 ses de gennemsnitlige fuldførelsestider
for de gymnasiale uddannelser i perioden 1992 til 2001. Fuldførelsestiden
for dette område svarer stort set til normeret tid.
I tabel 4.5.3 ses de gennemsnitlige afbrudstider for de gymnasiale
uddannelser fra 1992 til 2001. For de almengymnasiale uddannelser
lå afbrudstiden på lidt over et år. For det
2årigt studenterkursus var det lidt under et år. For
de erhvervsgymnasiale uddannelser ses dem længste afbrudstid
på flerårig hhx, hvor eleverne rundt regnet brugte
1½ år på uddannelsen, før de afbrød.
Tabel 4.5.1 Fuldførelsesprocenter for elever på
de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10
året før til 30/9 i året.
1) Tilgangen til hf i 1993 er for høj, det skønnes
at tilgangen lå nogenlunde på 1992niveauet. Det betyder
også, at den samlede bestand for området er for høj.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj.
3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til
Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører
mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996
til 2001.
Figur 4.5.1 Fuldførelsesprocenter for elever på
udvalgte gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 4.5.1.
Tabel 4.5.2 Gennemsnitlig fuldførelsestid i måneder for elever
på de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10
året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 4.5.1.
Tabel 4.5.3 Gennemsnitlig afbrudstid i måneder for elever
på de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort
fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Se noter under tabel 4.5.1.
4.6 Overgangsmønster ved fuldførelse
og afbrud fra det gymnasiale uddannelsesområde
I dette afsnit præsenteres overgangsmønstret
fra både fuldførte og
afbrudte uddannelsesforløb
for det gymnasiale uddannelsesområde.
I opgørelserne kan man se, om en elev efter at have afsluttet
et uddannelsesforløb går til omverdenen
(forlader uddannelsessystemet), eller hvilket nyt uddannelsesforløb
vedkommende i givet fald påbegynder.
Det overgangsmønster, der præsenteres i
opgørelsen, er det, man kan forvente at se, hvis
de overgangstendenser, man så i og op til den givne tværsnitsperiode,
fastholdes. Overgangene vises fra givne uddannelsesundergrupper
til uddannelseshovedgrupper.
Alle overgange fra en fuldført eller afbrudt uddannelsesgruppe
udgør 100%. Der kommenteres kun på udvalgte overgange
fra de enkelte undergrupper.
I tabel 4.6.1 ses overgangsmønstret fra et fuldført
forløb fra en gymnasial uddannelse fra 1992 til 2001. For
alle de almengymnasiale uddannelser
faldt overgangen til omverdenen markant. De sidste 10 år
ses en øget lyst til at fortsætte i uddannelsessystemet
efter et fuldført forløb. Fx faldt overgangen fra
hf til omverdenen markant fra 12,1% i 1992 til 4,0% i 2001.
For matematiske studenter ses at i 2001 vil 50,6% fortsætte
på en bachelor eller kandidatuddannelse og 22,3% på
en mellemlang videregående uddannelse (MVU).
Også for sproglige studenter vil den største
overgang ske til bachelor- og kandidatuddannelserne (38,9%), medens
25,7% vil fortsætte på MVU. Hf havde et noget andet
mønster. Den største overgang vil ske til MVU (41,7%),
og kun 17,1% vil påbegynde en bachelor eller kandidatuddannelse.
17,4% vil påbegynde en erhvervsfaglig uddannelse
m.v.
Også for alle uddannelser under det erhvervsgymnasiale
uddannelsesområde viste der sig en
stigende lyst til at forsætte i uddannelsessystemet efter
fuldførelse. Tendensen her var endog stærkere. Fx
faldt overgangen fra flerårig hhx til omverdenen fra 14,1%
i 1992 til 4,8% i 2001. Hvor hhx tidligere i nogen grad førte
direkte ud på arbejdsmarkedet,
er det nu blevet en ”normal” studieforberedende uddannelse.
Af de elever, der i 2001 fuldførte flerårig hhx,
vil 38,5% forsætte på det erhvervsfaglige uddannelsesområde
m.v. I 1992 var overgangen hertil 53,5%. Denne ændring betyder
en markant stigende overgang til de videregående
uddannelser (DVU). I 1992 var overgangen hertil
30,8% mod 51,5% i 2001.
Overgangsmønstret efter fuldført 1-årige
hhx viser, at 29,7% vil påbegynde en erhvervsfaglig uddannelse
m.v. og 64,7% vil påbegynde en videregående uddannelse
(i 1992 var det 49,4%).
De personer der fuldførte htx, målretter sig i stigende
grad mod de videregående uddannelser. I 2001 forsatte 72,9%
på disse uddannelser i 1992 var det 68,7%. Overgangen til
omverdenen faldt fra 10,8% i 1992 til 4,4% i 2001.
I tabel 4.6.2 opgøres overgangsmønstret for de
unge, der valgte at afbryde en gymnasial uddannelse fra 1992 til
2001. Der var også en stigende lyst til at fortsætte
i uddannelsessystemet efter et afbrudt forløb. En lille
del af de gymnasiale afbrydere ender således i den såkaldte
uddannelsesmæssige restgruppe.
I 2001 vil 26,6% af de der afbrød gymnasiets matematiske
linje, igen påbegynde en almengymnasial uddannelse, for
sproglig linje er tallet 20,5%. Endvidere ses, at afbryderne fra
den matematiske og sproglige linje, som valgte ikke at fortsætte
i uddannelsessystemet, udgør hhv. 5,3% og 7,5%. Mange fra
gymnasiets linjer valgte, efter afbrud, at påbegynde en
erhvervsfaglig uddannelse m.v. For elever, der afbrød hf,
vil overgangen til de erhvervsfaglige uddannelser være højere
(i 2001 40,5%). Af overgangsmønstret
for afbrud i 2001 fra flerårig hhx ses at, 52,7% vil påbegynde
en erhvervsfaglig uddannelse m.v., 14,2% en almengymnasial uddannelse
og 11,5% vil forlade uddannelsessystemet. Efter afbrud fra 1årig
hhx vil 11,1% gå til omverdenen. 24,6% vil påbegynde
en erhvervsfaglig uddannelse m.v. og 61,8% en videregående
uddannelse.
Efter et afbrudt forløb fra htx vil hele 44,6% i 2001
påbegynde et teknisk grundforløb på erhvervsuddannelserne,
19,2% vil påbegynde en almengymnasial uddannelse, 8,4% et
nyt forløb på de erhvervsgymnasial uddannelse og
5,8% vil forlade uddannelsessystemet.
Tabel 4.6.1 Overgangsmønster for elever, der fuldførte
en gymnasial uddannelse, og som gik til en ny uddannelse, opgjort
i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet er 1/10
året før til 30/9 i året.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige fra 100%. a) En
person kan ikke være registreret under mere end én
uddannelse ad gangen. Det betyder, at hhxelever som tager en EUDuddannelse
og sideløbende hermed påbegynder HDstudiet, kun vil
være registreret under EUD.
1) Som følge af forsøg med ny EUDreform (allerede
fra 1999), har tilgangen til HI og TI været faldende. Den
fri ungdomsuddannelse indgår først fra 1995. Tallet
for produktionsskoler i 2001 er for lave, fordi skolerne først
indberettet eleven, nå denne afsluttet opholdet, derved
er overgangen til og fra denne gruppe for
lave.
2) Tilgangen til hf i 1993 er for høj, det skønnes
at tilgangen lå nogenlunde på 1992niveauet. Det betyder
også, at den samlede bestand for området er for høj.
3) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj. I 1998 og 1999 er indberetningerne
fra institutionerne til Danmarks Statistik for adgangseksamen
til diplomingeniører mangelfulde. Fra DTU mangler helt
indberetning af elever fra 1996 til 2001.
4) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte
og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb
er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte forløb.
Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne periode for høje.
Desuden påvirker det antallet af fuldførte, antallet
af afbrudte samt overgangsmønstrene fra disse uddannelser.
Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til merkantil
EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge
indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen
af eleverne benyttede sig af denne mulighed. Pr. 1. januar 2001
trådte den ny EUDreform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men
allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne
nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan
varierer fra 20-60 uger.
5) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen
var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.
De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af
fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
6) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
7) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, humaniora, teknik
og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger fra KU
(samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora).
Der kan i øvrigt henvises til Ministeriet for videnskab,
teknologi og udvikling.
Tabel 4.6.2 Overgangsmønster for elever, der afbrød
en gymnasial uddannelse, og som gik til en ny uddannelse, opgjort
i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet er 1/10
året før til 30/9
Se noter under tabel 4.6.1.
4.7 Normerede overgange i det gymnasiale
uddannelsesområde
Her præsenteres det normerede overgangsmønster
fra afsluttede uddannelsesforløb for det gymnasiale
uddannelsesområde. I opgørelserne kan
man se, om en elev efter et givet uddannelsesforløb går
til omverdenen (forlader uddannelsessystemet),
eller hvilket andet uddannelsesforløb vedkommende i givet
fald påbegynder.
For at forstå, hvad det normerede overgangsmønster
viser, kan vi benytte følgende billede. Lad os antage,
at vi fra et givet år følger alle elever på
8. klassetrin for at se, hvilke uddannelser de går til i
de kommende år. Når de mange år senere, har
forladt uddannelsessystemet helt, kan man lave en samlet oversigt
over de vandringer, eleverne har foretaget. Fx vil omkring 99%
være fortsat fra 8. til 9. klassetrin, og herfra vil ca.
en tredjedel være gået til gymnasiet. På denne
måde vil man op gennem uddannelsessystemet kunne angive,
hvor mange procent af de oprindelige 8. klasses elever der foretog
hvilke overgange. Der er her tale om en opgørelse over
bevægelser, hvilket indebærer, at en person kan tælles
flere gange.
En forløbsundersøgelse
til optælling af overgangene vil tage mange år.
Derfor har man i stedet beregnet et normeret overgangsmønster
ud fra det overgangsmønster,
vi præsenterede i afsnit 4.6. Det normerede overgangsmønster
viser således, hvor mange procent af en given ungdomsårgang
(anslået til omkring 57.700 elever i 8. klasse), man kan
forvente vil foretage de forskellige overgange i uddannelsessystemet,
hvis overgangsmønstret i fremtiden er det samme som op
til 2001. I tabel 4.7.1 til 4.7.7 opgøres de normerede
overgange for det gymnasiale område i 2001. Overgangene
vises fra givne uddannelsesundergrupper
til givne uddannelseshovedgrupper.
Beregningerne er fordelt på køn for fuldførte
og afbrudte uddannelsesforløb
samt i alt. For det gymnasiale uddannelsesområde gør
der sig det forhold gældende, at af dem, der går til
omverdenen, vil nogle
uddanne sig uden for det "formelle" uddannelsessystem, fx voksenuddannelse
eller alternative sundhedsuddannelser m.v. Disse uddannelser opgøres
ikke, og derved vil den gymnasiale restgruppe
være overestimeret.
Af tabellerne 4.7.1 til 4.7.2 ses at, 33,1% af 2001ungdomsårgangen
vil gå i gymnasiet, heraf 18,7% på gymnasiets matematiske
linje. 29,0% af ungdomsårgangen vil fuldføre en af
linjerne, heraf 16,3% gymnasiets matematiske linje. Flertallet
fra gymnasiet, fortsætter i uddannelsessystemet med overgang
til mange forskellige uddannelsesområder.
For gymnasiets matematiske linje og sproglige linje ses at hhv.
0,4% og 0,5% af årgangen gå til omverdenen (heraf
hhv. 0,3% og 0,4% med en fuldført uddannelse). 22,8% af
årgangens piger vil være at finde på gymnasiets
sproglige linje mod 6,5% af årgangens drenge. 19,4% af årgangens
piger har været i gang med den matematiske linje mod 17,7%
af årgangen af drenge.
Af tabel 4.7.3 ses at 8,7% af en ungdomsårgang vil påbegynde
hf, heraf vil 6,0% fuldføre. 11,5% af en årgang piger
påbegyndte hf, mod kun 6,1% af drengenes årgang. Som
for gymnasiet var der stor spredning i valget af videre uddannelse.
Flertallet vil fortsætte på et videre uddannelsesforløb.
Kun 0,5% af årgangen vil gå til omverdenen.
I tabel 4.7.4 ses, at kun 0,7% af 2001ungdomsårgangen vil
gå på studenterkursus, heraf vil 0,4% fuldføre
og 0,1% vil forlade uddannelsessystemet.
Fra tabel 4.7.5 til 4.7.7 opgøres de normerede overgange
for det erhvervsgymnasiale uddannelsesområde
i 2001. Flerårig hhx er det populæreste
uddannelsesvalg i gruppen. 13,7% af ungdomsårgangen vil
befinde sig her, heraf vil 10,6% fuldføre forløbet.
0,9% vil tilgå omverdenen (heraf 0,5% med et fuldført
forløb). Størst er overgangen til det erhvervsfaglige
uddannelsesområde svarende til 5,7% af årgangen.
2,2% af årgangen vil påbegynde bachelor.
5,9% af ungdomsårgangen vil befinde sig på 1årig
hhx, hvoraf 4,9% vil fuldføre uddannelsen. Flertallet vil
forsætte i et andet uddannelsesforløb, da kun 0,4%
vil gå til omverdenen. Det populæreste valg af uddannelser
er her de erhvervsfaglige hovedforløb m.v. og bachelor
med hhv. 1,4% og 1,5% af årgangen. Uddannelsen er populærest
hos pigerne, 7,4% af pigernes ungdomsårgang vil befinde
sig her, mod 4,5% af drengenes ungdomsårgang.
Af det normerede overgangsmønster for htx ses, at 5,5%
af ungdomsårgangen vil befinde sig på denne uddannelsen.
3,9% vil fuldføre den. Overgangen herfra til de mellemlange
videregående (MVU) forventes at
udgøre 1,1%. Samme andel vil påbegynde et teknisk
grundforløb på erhvervsuddannelserne. Hele 8,9% af
årgangen af drenge vil vælge denne uddannelse, mod
kun 1,9% af årgangen af piger.
Tabel 4.7.1 Normeret overgangsmønster fra gymnasiets
matematiske linje, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter under tabel 4.7.7.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
Tabel 4.7.2 Normeret overgangsmønster fra gymnasiets sproglige
linje, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter under tabel 4.7.7.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
Tabel 4.7.3 Normeret overgangsmønster fra hf, opgjort fra
1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter under tabel 4.7.7.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
Tabel 4.7.4 Normeret overgangsmønster fra studenterkursus,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter under tabel 4.7.7.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
Tabel 4.7.5 Normeret overgangsmønster fra hhx-flerårig, opgjort
fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter under tabel 4.7.7.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
Tabel 4.7.6 Normeret overgangsmønster fra 1-årig hhx2),
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Se noter under tabel 4.7.7.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
Tabel 4.7.7 Normeret overgangsmønster fra htx, opgjort fra
1/10-2000 til 30/9-2001.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
1) Tallet for produktionsskoler i 2001 er for lave, fordi skolerne
først indberettet eleven, nå denne afsluttet opholdet,
derved er overgangen til og fra denne gruppe for lave.
2) I 2001 er tilgangen til 1årig hhx 1.200 elever for høj.
I 1009 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til Danmarks
Statistik for adgangseksamen til diplomingeniør mangelfulde.
Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996 til 2001.
3) Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUDreform i kraft, hvor
1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb
med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg
med denne nye struktur.
4) De seneste år er der indberetningsmangler af antallet
af fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
4.8 Vandringer fra det gymnasiale uddannelsesområde
I dette afsnit beskrives de samlede overgange, der er beregnet
i det normerede overgangsmønster.
Den viser således de vandringer, man kan forvente, at de
unge foretager, hvis mønstret er det samme som i perioden
op til 2001. Alle tal er angivet som procent af en ungdomsårgang,
der antages at svare til det antal elever, der et givet år
forlader grundskolens ældste
klasser. Området består af det almengymnasiale
uddannelsesområde og det erhvervsgymnasiale
uddannelsesområde. Der er her tale om en opgørelse
over bevægelser, det betyder, at en person kan tælles
flere gange.
For det gymnasiale uddannelsesområde gør der sig
det forhold gældende, at blandt dem, der går til omverdenen,
vil nogle tage en uddannelse uden for det "formelle"
uddannelsessystem, fx voksenuddannelse m.v. Disse uddannelser
indgår ikke, og derfor vil den gymnasiale restgruppe
være lidt for høj. Overgang til gruppen selv indgår
ikke i figurerne.
Figur 4.8.1 viser de normerede overgange fra det almengymnasiale
område i 2001. Størstedelen af det antal elever,
der befandt sig på det almengymnasiale uddannelsesområde,
vil senere fortsætte på en uddannelse på en
videregående uddannelse (DVU),
overgangen vil udgøre 27,7% af ungdomsårgangen. 4,2%
af årgangen forventes at påbegynde en
erhvervsgymnasial uddannelse og 5,8% det erhvervsfaglige
uddannelsesområde m.v.
Overgangen til omverdenen vil udgøre 1,6%, heraf vil 0,6%
forlade de almengymnasiale uddannelser uden at have fuldført
uddannelsen.
Figur 4.8.2 viser de normerede overgange fra det erhvervsgymnasiale
område i 2001. Overgangen til de videregående uddannelser
er samlet størst (13,3%) efterfulgt af overgangen til det
erhvervsfaglige uddannelsesområde m.v. her med 9,0%. 0,8%
vil påbegynde en almengymnasial uddannelse alle med et afbrudt
erhvervsgymnasialt forløb. 1,6% vil forlade uddannelsessystemet,
heraf 0,6% med et afbrudt uddannelsesforløb bag sig.
Figur 4.8.1 Normerede overgange fra det almengymnasiale område,
opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001 1).
Anm.: Overgange efter fuldførte og afbrudte (i parentes)
uddannelsestrin, angivet i procent af en ungdomsårgang.
Kun overgange, der samlet udgør 0,5% af en ungdomsårgang,
er vist. Overgang til gruppen selv opgøres ikke i denne
figur.
1) Se evt. noter og kommentarer til de enkelte uddannelsesområder
i afsnit 4.7 under tabel 4.7.7.
Figur 4.8.2 Normerede overgange fra det erhvervsgymnasiale
område, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001 1).
Anm.: Overgange efter fuldførte og afbrudte (i parentes)
uddannelsestrin, angivet i procent af en ungdomsårgang.
Kun overgange, der samlet udgør 0,5% af en ungdomsårgang,
er vist. Overgang til gruppen selv opgøres ikke i denne
figur.
1) Se evt. noter og kommentarer til de enkelte uddannelsesområder
i afsnit 4.7 under tabel 4.7.7.
4.9 Institutionsfordelte bestandstal
I dette afsnit opgøres institutionsfordelte bestandstal
for det gymnasiale uddannelsesområde.
Tallene viser, hvor mange elever der modtager, eller har modtaget,
undervisning på det gymnasiale område pr. 1/10-2001.
Det samlede antal i bestanden svarer til opgørelsen i tabel
4.1.1, afsnit 4.1. Bestandstallene bygger på institutionernes
indberetning til Danmarks Statistik.
De gymnasiale uddannelsesinstitutioner omfatter en række
forskellige institutionstyper, fx gymnasier, studenterkurser,
seminarier med hf samt handels- og tekniske skoler mv. Hovedparten
af institutionerne er offentlige. Institutionsoplysningerne stammer
fra Danmarks Statistiks institutionsregister.
Her skal man være opmærksom på det forhold,
at institutioner her registreres som udbydere af uddannelserne.
I tabel 4.9.1 opgøres bestanden af elever på de
almengymnasiale uddannelser fordelt
på relevante institutioner pr. 1/10-2001. En samlet opgørelse
for 2001 viser, at der var i alt var 64.616 elever på de
almengymnasiale uddannelser.
Der er store forskelle på antallet af elever på de
forskellige institutioner fx gik der 665 elever på Gladsaxe
Gymnasium og kun 88 elever på det frie Gymnasium. Hf udbydes
på gymnasier, studenterkurser, voksenuddannelsescentre samt
lærerseminarier, fx læste 306 elever hf på lærerseminarierne.
I tabel 4.9.2 opgøres bestanden af elever på de
erhvervsgymnasiale uddannelser fordelt
på relevante institutioner pr. 1/10-2001. En samlet opgørelse
for 2001 viser, at der var i alt var 31.268 elever (ekskl. 1årig
hhx, pga. fejl i indberetningen i 2001) på de erhvervsgymnasiale
uddannelser.
Også her er der store forskelle på antallet af elever
på de forskellige institutioner fx gik der 1.159 elever
på Niels Brock (CBC) og kun 117 elever på Vestfyns
Handelsskole. Htx udbydes på handels- og tekniske kombinationsskoler
og tekniske skoler, hvorimod adgangseksamen til diplomingeniør
udbydes på universiteter og ingeniørhøjskoler.
Tabel 4.9.1 Bestanden af elever på de almengymnasiale
uddannelser fordelt på institutioner, opgjort pr. 1/10 2001.
Tabel 4.9.2 Bestanden af elever på de erhvervsgymnasiale uddannelser
2) fordelt på institutioner, opgjort pr. 1/10 2001.
1) Bestanden af elever på adgangseksamen til diplomingeniøruddannelsen
er for lav.
2) Den 1-årige hhx opgøres ikke, da indberetningen i år 2001 er
forkerte.
3) På erhvervsuddannelserne bliver eleven talt i bestanden på
den seneste tekniske skole, modsat elever på handelsskolerne som
bliver talt på den handelsskole hvor de påbegyndte.
Denne side indgår i publikationen "Uddannelse på kryds
og tværs" som kapitel 4 af 9
|