| 
  
               4. Det gymnasiale uddannelsesområde 
                    Det studieforberedende gymnasiale uddannelsesområde 
                opdeles i to områder: det almengymnasiale 
                område og det erhvervsgymnasiale 
                område. Fælles er, 
                at uddannelserne skal forberede unge til en videregående 
                uddannelse ved at give dem de nødvendige almene og teoretiske 
                kvalifikationer hertil. Alle elever, der i grundskolen 
                har modtaget den relevante undervisning og har aflagt de fastsatte 
                prøver, kan fortsætte i en gymnasial ungdomsuddannelse, 
                med mindre den afleverende skole vurderer, at eleven har truffet 
                sit valg på et utilstrækkeligt eller urealistisk grundlag. 
                I sådanne tilfælde indstilles eleven til en optagelsesprøve. 
                Der er således ikke fri adgang til de gymnasiale uddannelser. 
               Almengymnasiale uddannelser kan hovedsageligt 
                påbegyndes efter afsluttet 9. 
                eller 10. klassetrin efter gældende regler for optagelse. 
                Området består af det 3-årige gymnasium, det 
                2-årige hfkursus (og 3-årige hf) og det 2-årige 
                studenterkursus. De enkelte uddannelser omfatter obligatoriske 
                fag og valgfag. Derfor kan de samlede forløb i et vist 
                omfang sammensættes individuelt. De almengymnasiale uddannelser 
                er boglige uddannelser, der afsluttes med studenter eller hf eksamen. 
                Eksamen giver generel studiekompetence 
                og kvalificerer til optagelse på de videregående uddannelser, 
                ofte dog afhængig af fagvalg, fagniveau samt eksamensresultat. 
                De gymnasiale uddannelser kan også bruges som indgang til 
                en erhvervsuddannelsespraktikplads i en virksomhed.  De erhvervsgymnasiale uddannelser er 
                3-årige uddannelser på handelsskoler eller tekniske 
                skoler og påbegyndes i dag efter afsluttet 9. eller 10. 
                klassetrin og efter gældende regler for optagelse. De afsluttes 
                med hhv. højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk 
                eksamen (htx). For unge, der i forvejen har en studenter eller 
                hfeksamen, er der et koncentreret 1årigt hhxforløb. 
                De  erhvervsgymnasiale uddannelser er boglige 
                uddannelser med vægt på merkantile eller tekniske 
                fag. De erhvervsgymnasiale uddannelser giver generel studiekompetence 
                og kvalificerer til optagelse på de videregående uddannelser, 
                dog afhængig af fagvalg, fagniveau og eksamensresultat. 
                Desuden giver en hhx eller htxeksamen grundlag for ansættelse 
                i erhvervslivet, som regel i en uddannelsesstilling.  Den særlige 1-1½ årige adgangseksamen til 
                ingeniøruddannelserne regnes også som en gymnasial 
                uddannelse, der som hovedregel påbegyndes efter tidligere 
                afsluttet erhvervsfaglig uddannelse 
                (industri eller håndværksuddannelse). Uddannelsen 
                giver adgang til diplomingeniøruddannelserne.  4.1 Bestand, tilgang og afgang af elever 
                nu I dette afsnit opgøres de historiske elevbevægelser 
                for det gymnasiale uddannelsesområde. 
                Tallene viser, hvor mange elever der modtager eller har modtaget 
                undervisning på det gymnasiale område fra 1992 til 
                2001. Elevbestanden opgøres pr. 
                1/10 i året. De øvrige elevbevægelser måles 
                over en periode fra 1/10 året før til 30/9 i året. 
               Tabellerne med elevbevægelser opgøres i to forskellige 
                totaler, for både det almengymnasiale område 
                og for det erhvervsgymnasiale område. 
                Den ene sammentælling er summen af alle de bevægelser, 
                der forekommer, både ind og ud af grupperne og internt mellem 
                uddannelserne i grupperne. Den anden sammentælling indeholder 
                kun de bevægelser, der sker til og fra de enkelte 
                grupper som helhed. Fx vil elevbevægelser fra gymnasiets 
                matematiske linje til gymnasiets sproglige linje tælle med 
                i den første sammentælling, men de vil ikke tælle 
                med i den anden. Bestandstallene derimod indeholder kun én 
                sammentælling.  Inden gennemgang af tabellerne i dette afsnit skal der gøres 
                opmærksom på det forhold, at i 1994 og 1995 blev hhv. 
                højere teknisk eksamen (htx) og højere handelseksamen 
                (hhx) forlænget med et år til et treårigt forløb. 
                Samtidig blev adgangsvejen ændret fra et skoleforløb 
                på erhvervsuddannelserne til adgang direkte fra grundskolen. 
               I tabel 4.1.1 og figur 4.1.1 opgøres det gymnasiale områdes 
                elevbestand fra 1992 til 2001. Fra 1992 til 1994 steg bestanden 
                med 2,9%. Herefter ses næsten konstant fald frem til 2000. 
                I 2001 var der i alt indskrevet 98.559 elever; i 1992 var bestanden 
                1% højere. I 1992 udgjorde eleverne på de erhvervsgymnasiale 
                uddannelser 26,5% af områdets bestand af elever. I 2001 
                var denne andel steget til hele 34,5%. Det skyldes primært, 
                at htx- og hhxuddannelserne blev 3-årige i hhv. 1994 og 
                1995.  I 1992 var der 73.055 elever på de almengymnasiale uddannelser, 
                i 2001 var der kun 64.616 elever (et fald på 11,6%). Faldet 
                dækker dog over forskellige udviklingstendenser i perioden: 
               Næsten hvert eneste år faldt bestanden af elever 
                på gymnasiets matematiske linje. Denne tendens ses ikke 
                for den sproglige linje, som i perioden 1992 til 1996 oplevede 
                en vækst i bestanden. For begges linjers vedkommende ses 
                en svag stigning i elevbestanden fra 2000 til 2001.  De seneste år har bestanden af hfelever ligget på 
                ca. 11.000. I 1992 læste 14.191 elever hf. Det ses tillige, 
                at antallet af elever på studenterkurser faldt næsten 
                hvert eneste år i perioden (det samlede fald udgør 
                hele 33,0%).  I 2001 gik 33.983 elever på en erhvervsgymnasial uddannelse. 
                Fra 1992 til 2001 steg elevbestanden med hele 29,2%.  Den samlede bestand på det erhvervsgymnasiale uddannelsesområde 
                udviste en næsten konstant stigende elevbestand (se note 
                3 vedr. adgangskursus til diplomingeniøruddannelsen). Den 
                største stigning ses fra 1994 til 1995, hvor den 2-årige 
                hhx blev forlænget til et 3årigt forløb med 
                direkte adgang fra grundskolen. Når en uddannelse forlænges, 
                vil bestanden naturligt vokse til et højere leje. Sammenlignes 
                bestanden i 1997 med bestanden i 2001, ses et periodefald på 
                1,3%.  I 2001 læste i alt 2.715 elever på den 1-årige 
                hhx. Periodens højeste bestand ses i 1998 med 3.391 elever. 
               I 2001 gik 66,3% af de erhvervsgymnasiale elever på den 
                3-årige hhx. Dette svarer til 22.535 elever. Htx blev som 
                hhx omlagt til et 3årigt forløb med direkte adgang 
                fra grundskolen. Dette  ses tydeligt på 
                stigningen her fra 1993 til 1994. Herefter viste der sig en naturlig 
                stigende elevbestand. Men fra 1997 til 2001 steg den med hele 
                27,1%.  Tilgangen fra 1992 til 2001 til de 
                to gymnasiale områder opgøres i tabel 4.1.2. I figur 
                4.1.2 opgøres alene nettotilgangen til områderne. 
                For disse uddannelsers vedkommende, svarer summen af tilgange 
                stort set til nettotilgangen.  Det almengymnasiale uddannelsesområde har fortsat den største 
                samlede nettotilgang. Fra 1992 til 2001 faldt nettotilgangen til 
                de almengymnasiale uddannelser med 10,0% fra 27.358 elever til 
                24.613 elever.  I 1992 lå nettotilgangen til de erhvervsgymnasiale uddannelser 
                på 15.778 elever, i 2001 var tilgangen faldet til 14.704 
                elever.  Fra 1992 til 2001 faldt tilgangen til gymnasiets matematiske 
                linje fra 12.080 elever til 10.826 elever (fald på 10,4%). 
                For den sproglige linje ses en stigende tilgang i perioden fra 
                8.110 elever til 8.485 elever (stigning på 4,6%). For såvel 
                hf som for studenterkursus ses en faldende søgning.  For det erhvervsgymnasiale område ses den største 
                tilgang til den 3-årige hhx, i 2001 udgjorde elevtilgangen 
                8.304. For htx lå tilgangen på 3.244 elever. Det ses 
                tillige, at i både 2000 og 2001 oversteg tilgangen til htx 
                tilgangen til den 1-årige hhx som var den hyppigst valgte 
                af de to uddannelser.  I tabel 4.1.3 opgøres antallet af elever, der fuldførte 
                en gymnasial uddannelse fra 1992 til 2001. Summen 
                af fuldførelser og antallet af nettofuldførelser 
                svarer stort set til hinanden.  De almengymnasiale uddannelser havde samlet 20.545 nettofuldførelser 
                i 2001. Tallet for de erhvervsgymnasiale uddannelser var 10.622 
                fuldførelser. For både de almengymnasiale uddannelser 
                og de erhvervsgymnasiale uddannelser var der tale om et fald i 
                antallet af fuldførte forløb, hvis man sammenligner 
                1992 med 2001. For de almengymnasiale udannelser udgjorde faldet 
                17,5% og for de erhvervsgymnasiale lå faldet på 14,7% 
               I tabel 4.1.4 opgøres det antal af elever, der valgte 
                at afbryde en uddannelse under det gymnasiale 
                område fra 1992 til 2001. Antallet af nettoafbrud for det 
                almengymnasiale område udgjorde 3.800 elever i 1992, mod 
                3.941 afbrud i 2001. For det erhvervsgymnasiale område var 
                nettoafbruddet hhv. 2.110 og 3.200. For begge områders vedkommende 
                ses et varierende antal af nettoafbrud.  Tabel 4.1.1 Bestanden af elever på de gymnasiale uddannelser 
                fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
   1) Tilgangen til hf i 1993 er for høj, det skønnes 
                at tilgangen lå nogenlunde på 1992niveauet. Det betyder 
                også, at den samlede bestand for området er for høj.
 2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et 
                år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen 
                ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne 
                til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig 
                hhx 1.200 elever for høj. I denne tabel og i tabel 4.1.2 
                er tallet dog korrigeret for disse elever.
 3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til 
                Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører 
                mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996 
                til 2001.
 Figur 4.1.1 Elevbestanden på udvalgte gymnasiale uddannelser 
                fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
   Se noter under tabel 4.1.1.
 Tabel 4.1.2 Tilgang af elever til de gymnasiale uddannelser 
                fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 
                30/9 i året.
  a) Summen af tilgange.
 b) Kun nytilgang til det gymnasiale uddannelsesområde. Se 
                noter under tabel 4.1.1.
 Figur 4.1.2 Nytilgang til de almen og erhvervsgymnasiale 
                uddannelsesområder fra 1992 til 2001, opgjort fra 
                1/10 året før til 30/9 i året.
   Se noter under tabel 4.1.1.
 Tabel 4.1.3 Antallet af elever, der fuldførte de gymnasiale 
                uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før 
                til 30/9 i året.
  a) Summen af fuldførte.
 b) Kun fuldførte, der forlader det gymnasiale uddannelsesområde.
 Se noter under tabel 4.1.1.
 Tabel 4.1.4 Antallet af elever, der afbrød de gymnasiale uddannelser 
                fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.
   a) Summen af afbrud.
 b) Kun afbrudte, der forlader det gymnasiale uddannelsesområde.
 Se noter under tabel 4.1.1.
 4.2 Bestand, tilgang og afgang af elever 
                i fremtiden I dette afsnit præsenteres de fremskrevne 
                elevtal for det gymnasiale uddannelsesområde. 
                Det opgøres, hvor mange elever der kan forventes at modtage 
                undervisning inden for området i perioden fra 2002 til 2011. 
                Elevbestandene opgøres pr. 1/10 
                i året, og elevbevægelserne måles i perioden 
                fra 1/10 året før til 30/9 i året.  Tabellerne med elevbevægelser sammentælles med to 
                forskellige totaler. Den ene sammentælling er alle 
                forventede bevægelser; både ind og ud af gruppen og 
                internt i gruppen. Den anden sammentælling indeholder kun 
                de bevægelser, der forventes at ske ind og ud af de enkelte 
                grupper. Fremskrivningerne foretages 
                på baggrund af de elevbevægelser, man kender fra 2000, 
                med udgangspunkt i forventningerne til ungdomsårgangens 
                størrelse. Årgangene er allerede født. 
               I tabel 4.2.1 og figur 4.2.1 ses den forventede elevbestand opgjort 
                fra 2002 til 2011 for det almengymnasiale uddannelsesområde 
                og det erhvervsgymnasiale uddannelsesområde. 
                Bestanden for det samlede gymnasiale område forventes at 
                nå sit toppunkt i fremskrivningens slutår med ca. 
                126.500 elever. Fra 2002 til 2011 forventes den samlede bestand 
                at stige med 27,1%.  Fra 2002 til 2011 kan de almengymnasiale uddannelser imødese 
                en konstant stigning i antallet af elever (27,5%). I 2011 vil 
                bestanden ligge på omkring 83.200 elever.  For de erhvervsgymnasiale uddannelser forventes også en 
                konstant stigende elevbestand i perioden (26,3%). I 2011 vil bestanden 
                udgøre ca. 43.200 elever.  Den forventede tilgang i perioden fra 
                2002 til 2011 til det gymnasiale uddannelsesområde opgøres 
                i tabel 4.2.2.  For såvel de almengymnasiale som de erhvervsgymnasiale 
                uddannelser forventes en konstant jævnt stigende nettotilgang 
                i fremskrivningsperioden. For de almengymnasiale uddannelser vil 
                nettotilgangen formentlig stige med 26,3%. For de erhvervsgymnasiale 
                uddannelser vil stigning i perioden udgøre 24,1%.  I 2011 forventes omkring 14.000 elever at starte på gymnasiets 
                matematiske linje og ca. 11.100 elever på gymnasiets sproglige 
                linje. Ca. 10.500 elever vil starte på den flerårige 
                hhx og ca. 4.000 elever vil påbegynde 
                htx.  De elever, der i fremtiden forventes at fuldføre 
                en gymnasial uddannelse fra såvel det almen 
                som det erhvervsgymnasiale område, opgøres i tabel 
                4.2.3.  Fra 2002 til 2003 vil antallet af nettofuldførelser falde 
                svagt for det almengymnasiale område. Eller vil der, for 
                begge områders vedkommende, ses et konstant stigende antal 
                nettofuldførelser frem til 2011. I 2011 forventes omkring 
                25.800 elever at fuldføre en almengymnasial uddannelse, 
                og ca. 13.400 elever vil fuldføre en erhvervsgymnasial 
                uddannelse.  I 2011 forventes ca. 20.800 elever at fuldføre gymnasiets 
                matematiske eller sproglige linje. Ca. 8.000 vil fuldføre 
                flerårig hhx og ca. 2.600 vil gennemføre htx.  I tabel 4.2.4 opgøres det antal elever, der forventes 
                at afbryde en gymnasial uddannelse fra 
                2002 til 2011. Antallet af afbrud følger nogenlunde udviklingen 
                fra de to foregående tabeller. Der forventes ikke de store 
                ændringer i afbrudsadfærden.  I 2011 forventes nettoafbruddet fra de almengymnasiale uddannelser 
                at ligge på omkring 4.800. For det erhvervsgymnasiale område 
                vil antallet af afbrud ligge på ca. 4.100.  
               Tabel 4.2.1 Fremskrevet forventet elevbestand for det gymnasiale 
                uddannelsesområde fra 2002
   1) Pga. indberetningsproblemer fra en række institutioner 
                i 2001, har vi denne gang valgt at fremskrive elevtallene på 
                baggrund af adfærden op til 2000. Derfor kan der forekomme 
                "hop" fra de historiske tal i 2001 og til fremskrivningen. Statistik- 
                og Informationskontoret har vurderet, at denne fremskrivning giver 
                et mere sandfærdigt billede. Se evt. noter til de enkelte 
                uddannelsesområder.
 2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et 
                år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen 
                ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne 
                til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig 
                hhx 1.200 elever for høj, men det har ingen betydning for 
                fremskrivningen, se note 1).
 3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til 
                Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører 
                mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996 
                til 2001.
 Figur 4.2.1 Fremskrevet forventet elevbestand opgjort på 
                udvalgte uddannelser under det gymnasiale uddannelsesområde 
                fra 2001 til 2010, opgjort pr. 1/10 i året. 
   Se noter under tabel 4.2.1.
 Tabel 4.2.2 Fremskrevet forventet elevtilgang til det gymnasiale 
                uddannelsesområde fra 2002 til 2011, opgjort fra 1/10 året 
                før til 30/9 i året.
   Se noter under tabel 4.2.1.
 a) Summen af alle forventede tilgange.
 b) Kun forventet nytilgang til det gymnasiale uddannelsesområde.
 Tabel 4.2.3 Fremskrevet forventet antal elever, der vil fuldføre 
                det gymnasiale uddannelsesområde fra 2002 til 2011, opgjort 
                fra 1/10 året før til 30/9 i året.
   Se noter under tabel 4.2.1.
 a) Summen af alle, der forventes at fuldføre.
 b) Kun fuldførte, der forventes at forlade de enkelte uddannelser 
                under det gymnasiale uddannelsesområde.
 Tabel 4.2.4 Fremskrevet forventet antal elever, der vil afbryde 
                det gymnasiale uddannelsesområde fra 2002 til 2011, opgjort 
                fra 1/10 året før til 30/9 i året.
   Se noter under tabel 4.2.1.
 a) Summen af alle, der forventes at afbryde.
 b) Kun afbrudte, der forventes at forlade de enkelte uddannelser 
                under det gymnasiale uddannelsesområde.
 4.3 Særlige opgørelser 
                for det gymnasiale uddannelsesområdeI dette afsnit opgøres specielt udvalgte forhold for det 
                gymnasiale uddannelsesområde. 
               I tabel 4.3.1 og figur 4.3.1 vises elevbestanden 
                fordelt på køn fra 1992 til 2001. I 2001 var det 
                almengymnasiale uddannelsesområde 
                domineret af piger og det erhvervsgymnasiale uddannelsesområde 
                var domineret af drenge. Frem til 2000 havde gymnasiets 
                matematiske linje dog flere drenge end piger. I 2001 vendte denne 
                udvikling, og for første gang sås en svag overvægt 
                af piger (50,3%). I 1992 var 54,8% af eleverne på den matematiske 
                linje drenge. Den modsatte tendens ses for gymnasiets sproglige 
                linje hvor der i 1992 var 22,0% drenge mod 23,1% i 2001.  For htx ses en lav andel af piger. Pigernes interesse for htx 
                har dog været stigende. Fx udgjorde pigerne her 14,0% af 
                eleverne i 1992 mod 16,9% i 2001.  I tabel 4.3.2 opgøres bestandens aldersgennemsnit fra 
                1992 til 2001. For de almengymnasiale uddannelser er der ikke 
                sket de store ændringer i gennemsnitsalderen. I 2001 lå 
                alderen på 17,8 år. De ældste elever findes 
                på studenterkursus, i 2001 lå gennemsnitsalderen på 
                27,2 år.  Eleverne på de erhvervsgymnasiale uddannelser er noget 
                ældre end eleverne på de almengymnasiale uddannelser. 
                I 2001 var gennemsnitsalderen for bestanden 18,9 år. De 
                ældste elever ses på adgangseksamen for diplomingeniører 
                som i 2001 lå på 25,8 år.  I tabel 4.3.3 opgøres udviklingen af de regionale gymnasiefrekvenser 
                for elever, der påbegyndte en 
                gymnasial uddannelse fra 1992 til 2001. 58,0% af ungdomsårgangen 
                påbegyndte i 2001 en gymnasial uddannelse. Der er regionale 
                forskelle i gymnasiefrekvenserne. I hovedstadsområdet påbegyndte 
                57,4% af årgangen i 2001 en gymnasial uddannelse. De mellemamtslige 
                elevbevægelser er den væsentligste forklaring på, 
                at Roskilde Amt topper med en tilgangsfrekvens på 64,5% 
                samlet for alle gymnasiale uddannelser. Nummer to er Frederiksborg 
                Amt med 62,5% trods en nettoafvandring. Nummer tre er Ringkøbing 
                Amt med 61,2% med en ganske lille nettoindvandring.  De laveste frekvenser finder vi i Fyns Amt med 51,9%, hvor der 
                også er en mindre nettoafvandring. Derefter følger 
                Vestsjællands med 52,0% med en relativ stor nettoafvandring 
                og Storstrøms Amt 52,4% med en lille nettoindvandring. 
               I tabel 4.3.4 opgøres fordelingen af 
                antallet af unge, der påbegyndte gymnasiets matematiske 
                og sproglige linje fra 1992 til 2002. Selvom flertallet fortsat 
                vælger den matematiske linje, har der vist sig et fald i 
                fordelingen til gymnasiets matematiske linje til fordel for den 
                sproglige linje. I 2002 påbegyndte 56,7% i 1992 var det 
                60,5%.  I tabel 4.3.5 opgøres de gennemsnitlige stamklassekvotienter 
                for gymnasiets linjer og hf fra 1995/96 til 2001/02. Fra periodens 
                start frem til 2000/01 lå klassekvotienten for matematikerne 
                mellem 24,3 og 24,8, men i 2001/02 steg den til 25,2. For de sproglige 
                studenter lå kvotienten fra periodens start til 2001/02 
                mellem 23,4 og 23,8. Også her ses der en stigning i 2001/02 
                hvor kvotienten lå på 24,5. I 2001/02 var klassekvotienten 
                for hf faldet til 23,1, hvor den ellers havde ligget mellem 24,1 
                og 25,1.  I tabel 4.3.6 vises de gennemsnitlige eksamensresultater for 
                studentereksamen (gymnasium og studenterkursus) og hf fra 1989/90 
                til 1998/99. Ved redaktionens afslutning forelå der endnu 
                ikke nyere resultater. For studentereksamen ligger både 
                års- og eksamensresultater forholdsvis stabilt. Dog ses 
                et svagt fald i eksamenskaraktererne efter 1993/94. Ligeledes 
                ses et fald i andelen, der opnåede et gennemsnit på 
                9,0 eller derover. I 1998/99 var andelen 25,6%. I 1998/99 var 
                den gennemsnitlige eksamenskarakter for hf 7,6. Det var 0,5 lavere 
                end karakteren for stu  dentereksamen. 17,5% 
                af hf’erne havde et gennemsnit på 9,0 eller derover. 
                Dette var markant lavere end for studentereksamen.  I tabel 4.3.7 ses antal elever, der bestod en erhvervsgymnasial 
                uddannelse ved sommereksamen i 2000 og 2001. Flerårig hhx 
                havde det største samlede antal bestået eksaminer. 
                I 2001 bestod 5.111 elever sommereksamen, 53% var piger. For htx 
                og 1årig hhx var det hhv. 1.454 og 1.840 elever, der bestod 
                eksamen.  I tabel 4.3.8 vises fordelingen af eksamenskarakter for de elever 
                der bestod sommereksamen i 2000 og 2001. Fra sommereksamen 2001 
                ses, at hovedvægten af karaktererne blev givet med 7 og 
                8, for flerårig hhx udgjorde de ca. 68% af dem der bestod, 
                for 1årig hhx var det ca. 63% og for htx ca. 65%.  I tabel 4.3.9 opgøres den procentuelle fordeling af tilgangen 
                af elever på de almen- og erhvervsgymnasiale uddannelser 
                fordelt på personer med dansk oprindelse, indvandrere 
                og efterkommere, opgjort for perioden 
                1992 til 2001.  For tilgangen til de almengymnasiale uddannelser ses, at i 1992 
                var 3,2% indvandrere eller efterkommere, i 2002 var andelen steget 
                til 7,7%. For tilgangen til de erhvervsgymnasiale uddannelser 
                var tallene hhv. 2,7% og 7,2%.  I tabel 4.3.10 og tabel 4.3.11 præsenteres de regionale 
                fordelinger af institutioner pr. 1/10 2001 for hhv. almengymnasiale 
                og erhvervsgymnasiale skoler fordelt på offentlige og private 
                ejerforhold.  Der var i alt 256 skoler der havde elever fra det almengymnasiale 
                uddannelsesområde.  I Jylland findes kun 6 selvejende private gymnasier, i Storkøbenhavn 
                var der 11. Fyn og Bornholm har ingen private gymnasier, men hhv.22 
                og 2 offentlige gymnasier.  For de erhvervsgymnasiale uddannelser foregår undervisningen 
                på handelsskoler og på tekniske skoler, men også 
                på universiteter og ingeniørhøjskoler (pga. 
                adgangseksamen til dipomingeniøruddannelsen). Der var i 
                alt 92 skoler, som havde registreret elever på de erhvervsgymnasiale 
                uddannelser. I Storkøbenhavn og Århus var tallet 
                9 skoler, på Bornholm var der 1 skole.  
               Tabel 4.3.1 Kønsfordeling af bestanden af elever på 
                de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 
                i året.
   1) Tilgangen til hf i 1993 er for høj, det skønnes 
                at tilgangen lå nogenlunde på 1992niveauet. Det betyder 
                også, at den samlede bestand for området er for høj.
 2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et 
                år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen 
                ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne 
                til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig 
                hhx 1.200 elever for høj.
 3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til 
                Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører 
                mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996 
                til 2001.
 Figur 4.3.1 Kønsfordeling, opgjort i procent af elevbestanden 
                for de gymnasiale uddannelser pr. 1/10 2001. 
  Se noter under tabel 4.3.1.
 Tabel 4.3.2 Den gennemsnitlige aldersfordeling for bestanden 
                af elever på de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, 
                opgjort pr. 1/10 i året. 
   Tabel 4.3.3 Regional udvikling i gymnasiefrekvenserne i procent 
                af en ungdomsårgang, opgjort fra 1992 til 2001. Alle gymnasiale 
                uddannelser.
   Anm: Der tages udgangspunkt i tilgangen på et tidspunkt 
                typisk 1/10 det pågældende år. Ungdomsårgangen 
                aldersvægtes i forhold til aldersspredningen i tilgangen. 
                Frekvensen er tilgangens procentvise andel af den aldersvægtede 
                ungdomsårgang. Der tages ikke højde for, at nogle 
                har en gymnasial uddannelse i forvejen (fx 1årig hhx). Der 
                tages heller ikke højde for omgængere og frafald. 
                Derfor vil det være mere præcist at kalde det en bruttofrekvens. 
                De regionale tilgangstal er udtryk for institutionernes beliggenhed 
                Beregningen er foretaget på grundlag af uddannelsesstedernes 
                indberetninger. Den regionale fordeling er altså udtryk 
                for institutionernes beliggenhed og ikke elevernes bopæl. 
                Det har betydning for vurdering af tallene fra især hovedstadsregionen, 
                hvor eleverne i vidt omfang krydser amts og kommunegrænser 
                for at tage en gymnasial uddannelse. Derfor er København, 
                Frederiksberg og Københavns amt opgjort under et som ‘Hovedstadsområdet 
                i alt‘.
 Kilde Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontors 
                beregninger på baggrund af data fra Københavns Universitet 
                og Danmarks Statistik.
 Tabel 4.3.4 Den andel, der påbegyndte 1.g.’s sproglige 
                eller matematiske linje fra 1992 til 2002, opgjort pr. 1/9 i året. 
                
   Kilde: Beregninger foretaget af Undervisningsministeriets 
                Statistik- og Informationskontor, på basis af tal fra ”Fællestilmeldingen” 
                Københavns Universitet.
 Tabel 4.3.5 Gennemsnitlige stamklassekvotienter for gymnasiets 
                matematiske og sproglige linjer samt hf, opgjort fra 1995/96 til 
                2001/02.
   Kilde: Statistik- og Informationskontoret, Undervisningsministeriet.
 Tabel 4.3.6 Eksamensresultater for gymnasium og studenterkursus 
                samt hf (gennemsnit), opgjort fra 1989/90 til 1998/99.
   Eksamenskarakter er gennemsnittet af alle karakterer afgivet 
                ved eksamen. Bemærk: Alle tal er afrundet til én 
                decimal.
 Kilde: ”Gymnasieskolen i tal” diverse årgange, 
                Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
 Tabel 4.3.7 Det antal, der bestod sommereksamen i 2000 og 
                2001, opgjort for udvalgte uddannelser under det erhvervsgymnasiale 
                område. Fordelt på køn.
   Anm. Eksamenstal er fra sommereksamen 2000 og 2001. Kilde:" CØSA", 
                Undervisningsministeriet.
 Tabel 4.3.8 Fordelingen af eksamenskarakter for det antal 
                der bestod sommereksamen i 2000 og 2001. Opgjort for udvalgte 
                erhvervsgymnasiale uddannelser, fordelt på køn. 
   Anm.: Eksamenstal er fra sommereksamen 2000 og 2001. Dækker 
                tallene i intervallet optil karakteren, fx antal med 6 = op til 
                6,0.
 Kilde:" CØSA", Undervisningsministeriet.
 Tabel 4.3.9 Procentuel fordeling af tilgangen af elever på 
                de almen- og erhvervsgymnasiale uddannelser fordelt på personer 
                med dansk oprindelse, indvandrere og efterkommere, opgjort for 
                perioden 1992 til 2001.
   Anm.: Uddannelsesopgørelsen svarer til Danmarks Statistiks 
                klassificering af uddannelser.
 Kilde: Danmarks Statistik, "Statistikbanken 2003", samt egne beregninger.
 Tabel 4.3.10 Den regionale fordeling af almengymnasiale skoler 
                1), opgjort pr. 1/10 2001.
   1) Indeholder: Gymnasier og hfkurser, studenterkurser og voksenuddannelsescentre, 
                dog ekskl. seminarier med hfkurser.
 Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik- 
                og Informationskontors egne beregninger.
 Tabel 4.3.11 Den regionale fordeling af skoler1) 
                der udbyder erhvervsgymnasiale uddannelser, opgjort pr. 1/10 2001.
   1) Indeholder: Handels- og tekniske kombinationsskoler, handelsskoler, 
                tekniske skoler, hertil kommer de universiteter og ingeniørhøjskoler 
                som udbyder adgangseksamen til diplomingeniøruddannelsen. 
                Alle institutioner selvejende offentlige skoler.
 Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik- 
                og Informationskontors egne beregninger.
 4.4 Lærerressourcer For at undervise inden for det almengymnasiale uddannelsesområde 
                kræves normalt en universitetsuddannelse i to fag fra 
                gymnasiets/hf’s fagrække. Med den nye pædagogikumordning, 
                der trådte i kraft pr. 1. august 2002, ansættes kandidaterne 
                i en 1 eller 2årig uddannelsesstilling, som bl.a. omfatter 
                pædagogikum og deltagelse i skoleudvikling. Efter gennemført 
                uddannelsesstilling bliver gymnasielærerne normalt fast 
                tilknyttet et bestemt gymnasium, hvor de underviser i fag svarende 
                til deres universitetsuddannelse. En gymnasielærers lærerløntimer 
                består i denne tidsserie dels af skematimer, dels af 
                reduktionstimer. I dag opgøres 
                lærerløntimerne på en anden måde, men 
                de historiske tal i dette afsnit knytter sig til den opgørelsesmetode. 
               Underviserne eller lærerne inden for det erhvervsgymnasiale 
                uddannelsesområde har en mere varieret uddannelsesmæssig 
                baggrund. Arbejdstiden for en underviser på det erhvervsgymnasiale 
                område er sammensat af: Undervisning, rettearbejde, 
                eksamen samt øvrige timer.  I tabel 4.4.1 opgøres antallet af lærere og lærerårsværk 
                for gymnasiet, den 2-årige hf og den 2-årige studenterkursus 
                fra 1991/92 til 2000/01. I 1991/92 var i alt ansat ca. 8.000 årsværk 
                på det almengymnasiale uddannelsesområde, svarende 
                til 8.000 fuldtidsansatte lærere. Herefter lå såvel 
                lærerårsværks som antal lærere stabilt 
                på hhv. 9.000 lærere og 8.000 lærerårsværk. 
               I tabel 4.4.2 opgøres arbejdstimeforbruget for de almengymnasiale 
                uddannelser fra 1996/97 til 1998/99. Ved redaktionens afslutning 
                forelå der endnu ikke nyere tal. I 1998/99 blev der samlet 
                forbrugt ca. 13 mio. arbejdstimer. I 1996/97 gik 57,9% af arbejdstimerne 
                til skematimer inkl. forberedelse. I 1998/99 faldt andelen til 
                57,0%. Anden reduktions andel af arbejdstimeforbruget steg fra 
                23,3% til 24,5%.  I 1998/99 udgjorde skematimerne og anden reduktion tilsammen 
                81,5% af arbejdstimeforbruget på de almengymnasiale uddannelser. 
                Skematimer udgjorde dermed den største andel af det samlede 
                arbejdstimeforbrug.  I tabel 4.4.3 opgøres elev/lærerratioen 
                for de almengymnasiale uddannelser fra 1992/93 til 2000/01. Fra 
                periodens start til 1996/97 lå elev/lærerratioen stabilt 
                mellem 8,9 og 9,0. Herefter faldt ratioen til 8,6 i 200/01.  I tabel 4.4.4 præsenteres antal årselever 
                og lærerårsværk samt antal 
                elever/lærerårsværk opgjort for 
                finansårene 1996 til 2001.  Antallet af elever pr. lærerårsværk på 
                den flerårige hhx lå i intervallet fra 11,0 til 11,9. 
                Antallet af lærerårsværk var størst i 
                1998 med 2.030 årsværk, i 2000 udgjorde antal lærerårsværk 
                1.827.  For htx lå antal elever pr. lærerårsværk 
                i intervallet 7,7 til 8,3. Der For denne uddannelse ses et konstant 
                stigende antal lærerårsværk. I 2001 var der 
                875 mod 693 i 1996.  Den 1-årige hhx havde områdets laveste antal årselever, 
                svarende til 2.733 i 2001. Uddannelsen havde områdets højeste 
                antal elever pr. lærerårsværk (14,1). I 2000 
                var der i alt 193 lærerårsværk.  
               Tabel 4.4.1 Lærere på de almengymnasiale uddannelser, 
                opgjort fra 1991/92 til 2000/01, (afrundet til hele tusinder)
   Kilde: "Tal der taler 2000", Undervisningsministeriets Statistik- 
                og Informationskontor..
 Tabel 4.4.2 Arbejdstimeforbrug for gymnasiet, hf og studenterkurser 
                (inkl. private skoler og seminarier med hf), fordelt på 
                lønandele og andel af arbejdstimer, opgjort fra 1996/97 
                til 1998/99.
   Anm.: Af- og tilspadseringstimer, over- og undertimer m.v. 
                er ikke medtaget i denne opgørelse.
 Kilde: ”Gymnasieskolen i tal” diverse årgange, 
                Undervisningsministeriets Statistik- og Informationskontor.
 Tabel 4.4.3 Elev/lærerratio, opgjort for de almengymnasiale 
                uddannelser fra 1992/93 til 2000/01. 
   1) Er beregnet som arbejdstimer delt med 1.680. Arbejdstidsnormen 
                er 1.680 timer (ekskl. ferie og fridage). Kilde: ”Gymnasieskolen 
                i tal”, Undervisningsministeriets Statistik og Informationskontor.
 Tabel 4.4.4 Fordeling af lærernes arbejdstid for flerårig 
                hhx, htx og 1årig hhx, opgjort fra 1996 til 1998 (finansår).
   Kilde: CØSA, Undervisningsministeriet.
 Tabel 4.4.5 Antal årselever og antal lærerårsværk 
                samt antal elever pr. lærerårsværk for flerårig 
                hhx, htx og 1årig hhx fra, opgjort fra 1996 til 2000 (finansår).
   Kilde: Finanslov for finansåret 2002, 20:41.01 (Tekstanmærkning).
 4.5 Frekvenser og tider for de gymnasiale 
                uddannelsesforløb I dette afsnit opgøres fuldførelsesprocenterne 
                samt fuldførelses 
                og afbrudstiderne for det 
                gymnasiale uddannelsesområde. 
                Fuldførelsesprocenten beregnes hvert år ud fra 
                det mønster, der kan iagttages i tværsnitsperioden. 
                Man kan sige, at fuldførelsesprocenten er en beregnet størrelse 
                for, hvor stor en andel af de personer, der har påbegyndt 
                uddannelsen, som forventes at fuldføre 
                den (dvs. uddannelsesskift i et forløb betragtes som 
                afbrud). Således kan en afbrudsprocent 
                beregnes som: 100% minus fuldførelsesprocenten.  I tabel 4.5.1 og figur 4.5.1 vises fuldførelsesprocenterne 
                for uddannelserne under det gymnasiale område fra 1992 til 
                2001. Gymnasiet har den højeste fuldførelse af de 
                almengymnasiale uddannelser, mens de 
                højeste fuldførelsesprocenter for de erhvervsgymnasiale 
                uddannelser ses for 1årig hhx og flerårig 
                hhx.  For de almengymnasiale uddannelser ses at de sproglige elever 
                havde den højeste fuldførelsesprocent; i 2001 fuldførte 
                87,7%. For matematikerne var det 87,2%, der fuldførte. 
                For studenterkursus ses en stigende tendens til at fuldføre, 
                fx fuldførte 61,3% i 2001 mod 53,6% i 1992. I 2001 fuldførte 
                68,3% hf, for hf ses en faldende fuldførelsestendens i 
                perioden.  De erhvervsgymnasiale uddannelser havde en varierende udvikling 
                i fuldførelsestendensen. 1årig hhx havde områdets 
                højeste fuldførelse (83,8% i 2001). Fuldførelsesprocenten 
                for flerårig hhx faldt fra et meget højt niveau på 
                omkring 90% til 77,9% i 2001. Igen skal erindres om den mulige 
                effekt af indførelsen af den 3-årige hhx i 1995, 
                hvor afbruddet måske lå på skoleperioden på 
                de erhvervsfaglige uddannelser. For 
                htx lå fuldførelsesprocenten i 2001 på 70,6. 
               I tabel 4.5.2 ses de gennemsnitlige fuldførelsestider 
                for de gymnasiale uddannelser i perioden 1992 til 2001. Fuldførelsestiden 
                for dette område svarer stort set til normeret tid.  I tabel 4.5.3 ses de gennemsnitlige afbrudstider for de gymnasiale 
                uddannelser fra 1992 til 2001. For de almengymnasiale uddannelser 
                lå afbrudstiden på lidt over et år. For det 
                2årigt studenterkursus var det lidt under et år. For 
                de erhvervsgymnasiale uddannelser ses dem længste afbrudstid 
                på flerårig hhx, hvor eleverne rundt regnet brugte 
                1½ år på uddannelsen, før de afbrød. 
                  Tabel 4.5.1 Fuldførelsesprocenter for elever på 
                de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 
                året før til 30/9 i året.
   1) Tilgangen til hf i 1993 er for høj, det skønnes 
                at tilgangen lå nogenlunde på 1992niveauet. Det betyder 
                også, at den samlede bestand for området er for høj.
 2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et 
                år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen 
                ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne 
                til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig 
                hhx 1.200 elever for høj.
 3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til 
                Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører 
                mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996 
                til 2001.
 Figur 4.5.1 Fuldførelsesprocenter for elever på 
                udvalgte gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 
                1/10 året før til 30/9 i året. 
   Se noter under tabel 4.5.1.
 Tabel 4.5.2 Gennemsnitlig fuldførelsestid i måneder for elever 
                på de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 
                året før til 30/9 i året. 
   Se noter under tabel 4.5.1.
 Tabel 4.5.3 Gennemsnitlig afbrudstid i måneder for elever 
                på de gymnasiale uddannelser fra 1992 til 2001, opgjort 
                fra 1/10 året før til 30/9 i året.
   Se noter under tabel 4.5.1.
 
  
               4.6 Overgangsmønster ved fuldførelse 
                og afbrud fra det gymnasiale uddannelsesområde I dette afsnit præsenteres overgangsmønstret 
                fra både fuldførte og 
                afbrudte uddannelsesforløb 
                for det gymnasiale uddannelsesområde. 
                I opgørelserne kan man se, om en elev efter at have afsluttet 
                et uddannelsesforløb går til omverdenen 
                (forlader uddannelsessystemet), eller hvilket nyt uddannelsesforløb 
                vedkommende i givet fald påbegynder. 
                Det overgangsmønster, der præsenteres i 
                opgørelsen, er det, man kan forvente at se, hvis 
                de overgangstendenser, man så i og op til den givne tværsnitsperiode, 
                fastholdes. Overgangene vises fra givne uddannelsesundergrupper 
                til uddannelseshovedgrupper. 
                Alle overgange fra en fuldført eller afbrudt uddannelsesgruppe 
                udgør 100%. Der kommenteres kun på udvalgte overgange 
                fra de enkelte undergrupper.  I tabel 4.6.1 ses overgangsmønstret fra et fuldført 
                forløb fra en gymnasial uddannelse fra 1992 til 2001. For 
                alle de almengymnasiale uddannelser 
                faldt overgangen til omverdenen markant. De sidste 10 år 
                ses en øget lyst til at fortsætte i uddannelsessystemet 
                efter et fuldført forløb. Fx faldt overgangen fra 
                hf til omverdenen markant fra 12,1% i 1992 til 4,0% i 2001.  For matematiske studenter ses at i 2001 vil 50,6% fortsætte 
                på en bachelor eller kandidatuddannelse og 22,3% på 
                en mellemlang videregående uddannelse (MVU). 
                Også for sproglige studenter vil den største 
                overgang ske til bachelor- og kandidatuddannelserne (38,9%), medens 
                25,7% vil fortsætte på MVU. Hf havde et noget andet 
                mønster. Den største overgang vil ske til MVU (41,7%), 
                og kun 17,1% vil påbegynde en bachelor eller kandidatuddannelse. 
                17,4% vil påbegynde en erhvervsfaglig uddannelse 
                m.v.  Også for alle uddannelser under det erhvervsgymnasiale 
                uddannelsesområde viste der sig en 
                stigende lyst til at forsætte i uddannelsessystemet efter 
                fuldførelse. Tendensen her var endog stærkere. Fx 
                faldt overgangen fra flerårig hhx til omverdenen fra 14,1% 
                i 1992 til 4,8% i 2001. Hvor hhx tidligere i nogen grad førte 
                direkte ud på arbejdsmarkedet, 
                er det nu blevet en ”normal” studieforberedende uddannelse. 
                Af de elever, der i 2001 fuldførte flerårig hhx, 
                vil 38,5% forsætte på det erhvervsfaglige uddannelsesområde 
                m.v. I 1992 var overgangen hertil 53,5%. Denne ændring betyder 
                en markant stigende overgang til de videregående 
                uddannelser (DVU). I 1992 var overgangen hertil 
                30,8% mod 51,5% i 2001.  Overgangsmønstret efter fuldført 1-årige 
                hhx viser, at 29,7% vil påbegynde en erhvervsfaglig uddannelse 
                m.v. og 64,7% vil påbegynde en videregående uddannelse 
                (i 1992 var det 49,4%).  De personer der fuldførte htx, målretter sig i stigende 
                grad mod de videregående uddannelser. I 2001 forsatte 72,9% 
                på disse uddannelser i 1992 var det 68,7%. Overgangen til 
                omverdenen faldt fra 10,8% i 1992 til 4,4% i 2001.  I tabel 4.6.2 opgøres overgangsmønstret for de 
                unge, der valgte at afbryde en gymnasial uddannelse fra 1992 til 
                2001. Der var også en stigende lyst til at fortsætte 
                i uddannelsessystemet efter et afbrudt forløb. En lille 
                del af de gymnasiale afbrydere ender således i den såkaldte 
                uddannelsesmæssige restgruppe.  I 2001 vil 26,6% af de der afbrød gymnasiets matematiske 
                linje, igen påbegynde en almengymnasial uddannelse, for 
                sproglig linje er tallet 20,5%. Endvidere ses, at afbryderne fra 
                den matematiske og sproglige linje, som valgte ikke at fortsætte 
                i uddannelsessystemet, udgør hhv. 5,3% og 7,5%. Mange fra 
                gymnasiets linjer valgte, efter afbrud, at påbegynde en 
                erhvervsfaglig uddannelse m.v. For elever, der afbrød hf, 
                vil overgangen til de erhvervsfaglige uddannelser være højere 
                (i 2001 40,5%).  Af overgangsmønstret 
                for afbrud i 2001 fra flerårig hhx ses at, 52,7% vil påbegynde 
                en erhvervsfaglig uddannelse m.v., 14,2% en almengymnasial uddannelse 
                og 11,5% vil forlade uddannelsessystemet. Efter afbrud fra 1årig 
                hhx vil 11,1% gå til omverdenen. 24,6% vil påbegynde 
                en erhvervsfaglig uddannelse m.v. og 61,8% en videregående 
                uddannelse.  Efter et afbrudt forløb fra htx vil hele 44,6% i 2001 
                påbegynde et teknisk grundforløb på erhvervsuddannelserne, 
                19,2% vil påbegynde en almengymnasial uddannelse, 8,4% et 
                nyt forløb på de erhvervsgymnasial uddannelse og 
                5,8% vil forlade uddannelsessystemet.   Tabel 4.6.1 Overgangsmønster for elever, der fuldførte 
                en gymnasial uddannelse, og som gik til en ny uddannelse, opgjort 
                i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet er 1/10 
                året før til 30/9 i året.
   Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige fra 100%. a) En 
                person kan ikke være registreret under mere end én 
                uddannelse ad gangen. Det betyder, at hhxelever som tager en EUDuddannelse 
                og sideløbende hermed påbegynder HDstudiet, kun vil 
                være registreret under EUD.
 1) Som følge af forsøg med ny EUDreform (allerede 
                fra 1999), har tilgangen til HI og TI været faldende. Den 
                fri ungdomsuddannelse indgår først fra 1995. Tallet 
                for produktionsskoler i 2001 er for lave, fordi skolerne først 
                indberettet eleven, nå denne afsluttet opholdet, derved 
                er overgangen til og fra denne  gruppe for 
                lave.
 2) Tilgangen til hf i 1993 er for høj, det skønnes 
                at tilgangen lå nogenlunde på 1992niveauet. Det betyder 
                også, at den samlede bestand for området er for høj.
 3) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et 
                år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen 
                ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne 
                til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig 
                hhx 1.200 elever for høj. I 1998 og 1999 er indberetningerne 
                fra institutionerne til Danmarks Statistik for adgangseksamen 
                til diplomingeniører mangelfulde. Fra DTU mangler helt 
                indberetning af elever fra 1996 til 2001.
 4) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte 
                og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb 
                er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte forløb. 
                Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne periode for høje. 
                Desuden påvirker det antallet af fuldførte, antallet 
                af afbrudte samt overgangsmønstrene fra disse uddannelser. 
                Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til merkantil 
                EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge 
                indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen 
                af eleverne benyttede sig af denne mulighed. Pr. 1. januar 2001 
                trådte den ny EUDreform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode 
                blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men 
                allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne 
                nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan 
                varierer fra 20-60 uger.
 5) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne 
                formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v. 
                fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen 
                var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen 
                har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden. 
                De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af 
                fuldførte bachelorer på Københavns Universitet 
                og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks 
                Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte 
                bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet 
                mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner 
                Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte 
                (i alt 700-800 studerende).
 6) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb 
                og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer 
                vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for 
                KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler 
                tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
 7) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, humaniora, teknik 
                og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger fra KU 
                (samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora). 
                Der kan i øvrigt henvises til Ministeriet for videnskab, 
                teknologi og udvikling.
 Tabel 4.6.2 Overgangsmønster for elever, der afbrød 
                en gymnasial uddannelse, og som gik til en ny uddannelse, opgjort 
                i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet er 1/10 
                året før til 30/9
   Se noter under tabel 4.6.1.
  
               4.7 Normerede overgange i det gymnasiale 
                uddannelsesområde Her præsenteres det normerede overgangsmønster 
                fra afsluttede uddannelsesforløb for det gymnasiale 
                uddannelsesområde. I opgørelserne kan 
                man se, om en elev efter et givet uddannelsesforløb går 
                til omverdenen (forlader uddannelsessystemet), 
                eller hvilket andet uddannelsesforløb vedkommende i givet 
                fald påbegynder.  For at forstå, hvad det normerede overgangsmønster 
                viser, kan vi benytte følgende billede. Lad os antage, 
                at vi fra et givet år følger alle elever på 
                8. klassetrin for at se, hvilke uddannelser de går til i 
                de kommende år. Når de mange år senere, har 
                forladt uddannelsessystemet helt, kan man lave en samlet oversigt 
                over de vandringer, eleverne har foretaget. Fx vil omkring 99% 
                være fortsat fra 8. til 9. klassetrin, og herfra vil ca. 
                en tredjedel være gået til gymnasiet. På denne 
                måde vil man op gennem uddannelsessystemet kunne angive, 
                hvor mange procent af de oprindelige 8. klasses elever der foretog 
                hvilke overgange. Der er her tale om en opgørelse over 
                bevægelser, hvilket indebærer, at en person kan tælles 
                flere gange.  En forløbsundersøgelse 
                til optælling af overgangene vil tage mange år. 
                Derfor har man i stedet beregnet et normeret overgangsmønster 
                ud fra det overgangsmønster, 
                vi præsenterede i afsnit 4.6. Det normerede overgangsmønster 
                viser således, hvor mange procent af en given ungdomsårgang 
                (anslået til omkring 57.700 elever i 8. klasse), man kan 
                forvente vil foretage de forskellige overgange i uddannelsessystemet, 
                hvis overgangsmønstret i fremtiden er det samme som op 
                til 2001. I tabel 4.7.1 til 4.7.7 opgøres de normerede 
                overgange for det gymnasiale område i 2001. Overgangene 
                vises fra givne uddannelsesundergrupper 
                til givne uddannelseshovedgrupper. 
                Beregningerne er fordelt på køn for fuldførte 
                og afbrudte uddannelsesforløb 
                samt i alt. For det gymnasiale uddannelsesområde gør 
                der sig det forhold gældende, at af dem, der går til 
                omverdenen, vil nogle 
                uddanne sig uden for det "formelle" uddannelsessystem, fx voksenuddannelse 
                eller alternative sundhedsuddannelser m.v. Disse uddannelser opgøres 
                ikke, og derved vil den gymnasiale restgruppe 
                være overestimeret.  Af tabellerne 4.7.1 til 4.7.2 ses at, 33,1% af 2001ungdomsårgangen 
                vil gå i gymnasiet, heraf 18,7% på gymnasiets matematiske 
                linje. 29,0% af ungdomsårgangen vil fuldføre en af 
                linjerne, heraf 16,3% gymnasiets matematiske linje. Flertallet 
                fra gymnasiet, fortsætter i uddannelsessystemet med overgang 
                til mange forskellige uddannelsesområder.  For gymnasiets matematiske linje og sproglige linje ses at hhv. 
                0,4% og 0,5% af årgangen gå til omverdenen (heraf 
                hhv. 0,3% og 0,4% med en fuldført uddannelse). 22,8% af 
                årgangens piger vil være at finde på gymnasiets 
                sproglige linje mod 6,5% af årgangens drenge. 19,4% af årgangens 
                piger har været i gang med den matematiske linje mod 17,7% 
                af årgangen af drenge.  Af tabel 4.7.3 ses at 8,7% af en ungdomsårgang vil påbegynde 
                hf, heraf vil 6,0% fuldføre. 11,5% af en årgang piger 
                påbegyndte hf, mod kun 6,1% af drengenes årgang. Som 
                for gymnasiet var der stor spredning i valget af videre uddannelse. 
                Flertallet vil fortsætte på et videre uddannelsesforløb. 
                Kun 0,5% af årgangen vil gå til omverdenen.  I tabel 4.7.4 ses, at kun 0,7% af 2001ungdomsårgangen vil 
                gå på studenterkursus, heraf vil 0,4% fuldføre 
                og 0,1% vil forlade uddannelsessystemet.  Fra tabel 4.7.5 til 4.7.7 opgøres de normerede overgange 
                for det erhvervsgymnasiale uddannelsesområde 
                i 2001. Flerårig hhx er det populæreste 
                uddannelsesvalg i gruppen. 13,7% af ungdomsårgangen vil 
                befinde sig her, heraf vil 10,6% fuldføre forløbet. 
                0,9% vil tilgå omverdenen (heraf 0,5% med et fuldført 
                forløb). Størst er overgangen til det erhvervsfaglige 
                uddannelsesområde svarende til 5,7% af årgangen. 
                2,2% af årgangen vil påbegynde bachelor.  
                5,9% af ungdomsårgangen vil befinde sig på 1årig 
                hhx, hvoraf 4,9% vil fuldføre uddannelsen. Flertallet vil 
                forsætte i et andet uddannelsesforløb, da kun 0,4% 
                vil gå til omverdenen. Det populæreste valg af uddannelser 
                er her de erhvervsfaglige hovedforløb m.v. og bachelor 
                med hhv. 1,4% og 1,5% af årgangen. Uddannelsen er populærest 
                hos pigerne, 7,4% af pigernes ungdomsårgang vil befinde 
                sig her, mod 4,5% af drengenes ungdomsårgang.  Af det normerede overgangsmønster for htx ses, at 5,5% 
                af ungdomsårgangen vil befinde sig på denne uddannelsen. 
                3,9% vil fuldføre den. Overgangen herfra til de mellemlange 
                videregående (MVU) forventes at 
                udgøre 1,1%. Samme andel vil påbegynde et teknisk 
                grundforløb på erhvervsuddannelserne. Hele 8,9% af 
                årgangen af drenge vil vælge denne uddannelse, mod 
                kun 1,9% af årgangen af piger. Tabel 4.7.1 Normeret overgangsmønster fra gymnasiets 
                matematiske linje, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001. 
   Se noter under tabel 4.7.7.
 Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
 Tabel 4.7.2 Normeret overgangsmønster fra gymnasiets sproglige 
                linje, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001. 
   Se noter under tabel 4.7.7.
 Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
 Tabel 4.7.3 Normeret overgangsmønster fra hf, opgjort fra 
                1/10-2000 til 30/9-2001. 
   Se noter under tabel 4.7.7.
 Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
 Tabel 4.7.4 Normeret overgangsmønster fra studenterkursus, 
                opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
   Se noter under tabel 4.7.7.
 Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
 Tabel 4.7.5 Normeret overgangsmønster fra hhx-flerårig, opgjort 
                fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
   Se noter under tabel 4.7.7.
 Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
 Tabel 4.7.6 Normeret overgangsmønster fra 1-årig hhx2), 
                opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001. 
   Se noter under tabel 4.7.7.
 Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
 Tabel 4.7.7 Normeret overgangsmønster fra htx, opgjort fra 
                1/10-2000 til 30/9-2001.
   Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige.
 1) Tallet for produktionsskoler i 2001 er for lave, fordi skolerne 
                først indberettet eleven, nå denne afsluttet opholdet, 
                derved er overgangen til og fra denne gruppe for lave.
 2) I 2001 er tilgangen til 1årig hhx 1.200 elever for høj. 
                I 1009 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til Danmarks 
                Statistik for adgangseksamen til diplomingeniør mangelfulde. 
                Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996 til 2001. 
                3) Pr. 1. januar 2001 trådte den ny EUDreform i kraft, hvor 
                1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb 
                med 7 indgange, men allerede fra 1999 blev der kørt forsøg 
                med denne nye struktur.
 4) De seneste år er der indberetningsmangler af antallet 
                af fuldførte bachelorer på Københavns Universitet 
                og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks 
                Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte 
                bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet 
                mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner 
                Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte 
                (i alt 700-800 studerende).
 5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb 
                og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer 
                vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for 
                KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler 
                tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
 4.8 Vandringer fra det gymnasiale uddannelsesområde 
              I dette afsnit beskrives de samlede overgange, der er beregnet 
                i det normerede overgangsmønster. 
                Den viser således de vandringer, man kan forvente, at de 
                unge foretager, hvis mønstret er det samme som i perioden 
                op til 2001. Alle tal er angivet som procent af en ungdomsårgang, 
                der antages at svare til det antal elever, der et givet år 
                forlader grundskolens ældste 
                klasser. Området består af det almengymnasiale 
                uddannelsesområde og det erhvervsgymnasiale 
                uddannelsesområde. Der er her tale om en opgørelse 
                over bevægelser, det betyder, at en person kan tælles 
                flere gange.  For det gymnasiale uddannelsesområde gør der sig 
                det forhold gældende, at blandt dem, der går til omverdenen, 
                vil nogle tage en uddannelse uden for det "formelle" 
                uddannelsessystem, fx voksenuddannelse m.v. Disse uddannelser 
                indgår ikke, og derfor vil den gymnasiale restgruppe 
                være lidt for høj. Overgang til gruppen selv indgår 
                ikke i figurerne.  Figur 4.8.1 viser de normerede overgange fra det almengymnasiale 
                område i 2001. Størstedelen af det antal elever, 
                der befandt sig på det almengymnasiale uddannelsesområde, 
                vil senere fortsætte på en uddannelse på en 
                videregående uddannelse (DVU), 
                overgangen vil udgøre 27,7% af ungdomsårgangen. 4,2% 
                af årgangen forventes at påbegynde en 
                erhvervsgymnasial uddannelse og 5,8% det erhvervsfaglige 
                uddannelsesområde m.v. 
                Overgangen til omverdenen vil udgøre 1,6%, heraf vil 0,6% 
                forlade de almengymnasiale uddannelser uden at have fuldført 
                uddannelsen.  Figur 4.8.2 viser de normerede overgange fra det erhvervsgymnasiale 
                område i 2001. Overgangen til de videregående uddannelser 
                er samlet størst (13,3%) efterfulgt af overgangen til det 
                erhvervsfaglige uddannelsesområde m.v. her med 9,0%. 0,8% 
                vil påbegynde en almengymnasial uddannelse alle med et afbrudt 
                erhvervsgymnasialt forløb. 1,6% vil forlade uddannelsessystemet, 
                heraf 0,6% med et afbrudt uddannelsesforløb bag sig.  
               Figur 4.8.1 Normerede overgange fra det almengymnasiale område, 
                opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001 1).
   Anm.: Overgange efter fuldførte og afbrudte (i parentes) 
                uddannelsestrin, angivet i procent af en ungdomsårgang. 
                Kun overgange, der samlet udgør 0,5% af en ungdomsårgang, 
                er vist. Overgang til gruppen selv opgøres ikke i denne 
                figur.
 1) Se evt. noter og kommentarer til de enkelte uddannelsesområder 
                i afsnit 4.7 under tabel 4.7.7.
 Figur 4.8.2 Normerede overgange fra det erhvervsgymnasiale 
                område, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001 1).
   Anm.: Overgange efter fuldførte og afbrudte (i parentes) 
                uddannelsestrin, angivet i procent af en ungdomsårgang. 
                Kun overgange, der samlet udgør 0,5% af en ungdomsårgang, 
                er vist. Overgang til gruppen selv opgøres ikke i denne 
                figur.
 1) Se evt. noter og kommentarer til de enkelte uddannelsesområder 
                i afsnit 4.7 under tabel 4.7.7.
 4.9 Institutionsfordelte bestandstal 
              I dette afsnit opgøres institutionsfordelte bestandstal 
                for det gymnasiale uddannelsesområde. 
                Tallene viser, hvor mange elever der modtager, eller har modtaget, 
                undervisning på det gymnasiale område pr. 1/10-2001. 
                Det samlede antal i bestanden svarer til opgørelsen i tabel 
                4.1.1, afsnit 4.1. Bestandstallene bygger på institutionernes 
                indberetning til Danmarks Statistik.  De gymnasiale uddannelsesinstitutioner omfatter en række 
                forskellige institutionstyper, fx gymnasier, studenterkurser, 
                seminarier med hf samt handels- og tekniske skoler mv. Hovedparten 
                af institutionerne er offentlige. Institutionsoplysningerne stammer 
                fra Danmarks Statistiks institutionsregister. 
                Her skal man være opmærksom på det forhold, 
                at institutioner her registreres som udbydere af uddannelserne. 
               I tabel 4.9.1 opgøres bestanden af elever på de 
                almengymnasiale uddannelser fordelt 
                på relevante institutioner pr. 1/10-2001. En samlet opgørelse 
                for 2001 viser, at der var i alt var 64.616 elever på de 
                almengymnasiale uddannelser.  Der er store forskelle på antallet af elever på de 
                forskellige institutioner fx gik der 665 elever på Gladsaxe 
                Gymnasium og kun 88 elever på det frie Gymnasium. Hf udbydes 
                på gymnasier, studenterkurser, voksenuddannelsescentre samt 
                lærerseminarier, fx læste 306 elever hf på lærerseminarierne. 
               I tabel 4.9.2 opgøres bestanden af elever på de 
                erhvervsgymnasiale uddannelser fordelt 
                på relevante institutioner pr. 1/10-2001. En samlet opgørelse 
                for 2001 viser, at der var i alt var 31.268 elever (ekskl. 1årig 
                hhx, pga. fejl i indberetningen i 2001) på de erhvervsgymnasiale 
                uddannelser.  Også her er der store forskelle på antallet af elever 
                på de forskellige institutioner fx gik der 1.159 elever 
                på Niels Brock (CBC) og kun 117 elever på Vestfyns 
                Handelsskole. Htx udbydes på handels- og tekniske kombinationsskoler 
                og tekniske skoler, hvorimod adgangseksamen til diplomingeniør 
                udbydes på universiteter og ingeniørhøjskoler. 
                  Tabel 4.9.1 Bestanden af elever på de almengymnasiale 
                uddannelser fordelt på institutioner, opgjort pr. 1/10 2001.
   Tabel 4.9.2 Bestanden af elever på de erhvervsgymnasiale uddannelser 
                2) fordelt på institutioner, opgjort pr. 1/10 2001. 
                
   1) Bestanden af elever på adgangseksamen til diplomingeniøruddannelsen 
                er for lav.
 2) Den 1-årige hhx opgøres ikke, da indberetningen i år 2001 er 
                forkerte.
 3) På erhvervsuddannelserne bliver eleven talt i bestanden på 
                den seneste tekniske skole, modsat elever på handelsskolerne som 
                bliver talt på den handelsskole hvor de påbegyndte.
 
 Denne side indgår i publikationen "Uddannelse på kryds 
              og tværs" som kapitel 4 af 9
 
 
 
 
 |