3. Grundskoleområdet
I Danmark er der 9 års undervisningspligt. Undervisningspligten
træder i kraft den 1. august i det år, hvor barnet
fylder 7 år. Grundskolen omfatter
børnehaveklassen og 1. til 10. klassetrin. Grundskolen
består af folkeskoler (offentlige:
kommunale, amtskommunale og statslige skoler), frie grundskoler
(private med offentligt tilskud) og efterskoler (private med offentligt
tilskud). Folkeskolen udgør langt størsteparten
af området. Bestanden
af eleverne på 1. klassetrin i grundskolen udgør
stort set den pågældende ungdomsårgangs
størrelse, der kan følges op gennem
uddannelsessystemet. Der er dog en tendens til, at flere elever
får udsat skolestarten med et år. Ud over de 9 undervisningspligtige
grundskoletrin findes et etårigt børnehaveklassetrin
samt et etårigt 10. klassetrin, som begge er frivillige
tilbud. Nogle grundskoler har tillige et 11. klassetrin.
De afsluttende prøver i grundskolen kan aflægges
efter såvel 9. som 10. klassetrin. Folkeskolens udvidede
afgangsprøve aflægges alene efter 10. klasse. Ud
over det "normale" undervisningsforløb er der mulighed
for at opfylde de sidste år af den 9-årige undervisningspligt
samt at tage 10. klassetrin på en efterskole. Efterskoler
har undervisningsniveauer fra 8. til 10. klassetrin. Specielt
10. klassetrin på en efterskole er i dag et hyppigt valg
blandt unge mennesker.
Inden grundskolens 1. klassetrin kan forældre vælge
at lade deres barn starte på det et-årige børnehaveklassetrin.
Børnehaveklassens undervisning gives overvejende i form
af leg og andre udviklende aktiviteter, der tilstræber at
gøre eleverne fortrolige med skolens dagligliv. Denne mulighed
er et frivilligt kommunalt tilbud. I dag påbegynder
stort set alle elever børnehaveklassen, inden de begynder
på den egentlige grundskoles 1. klassetrin.
3.1 Bestand, tilgang og afgang af elever
nu
I dette afsnit opgøres de historiske elevbevægelser
i grundskolen. Tallene
vise, antallet af elever, som gik i grundskolen fra 1992 til 2001.
Elevbestanden opgøres pr. 1/10
i året. De øvrige elevbevægelser måles
i perioden fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Tabellerne med elevbevægelser sammentælles i to bundtotaler.
Den ene sammentælling er summen af de bevægelser,
der forekommer, både ind og ud af gruppen og internt mellem
uddannelserne i denne gruppe. Den anden sammentælling er
kun de bevægelser, der sker til og fra grundskolen
som helhed. Fx vil elevbevægelser fra 8. til 9. klassetrin
tælle med i den første sammentælling, men ikke
i den anden. Bestandstallene derimod indeholder kun én
sammentælling.
I tabel 3.1.1 og figur 3.1.1 opgøres antallet af elever
i grundskolen fra 1992 til 2001. Den samlede bestand udviste et
fald fra 1992 til og med 1995, hvor der rundt regnet var 600.000
elever. Fra 1996 og frem til 2001 steg antallet af elever konstant.
Fra 1992 til 2001 steg elevbestanden med 10,3%. I 2001 gik der
ca. 672.500 elever i grundskolen.
Der har vist sig en vækst i efterskoleelevernes andel af
elevtallet i grundskolen. I 1992 udgjorde efterskoleeleverne 2,8%
af samtlige elever; i 2001 var andelen 3,2%.
I 2001 udgjorde efterskolebestandens 10. klassetrin 38,2% af
alle eleverne i 10. klasse. I 1992 var det kun 20,3% af eleverne.
Dette er en meget markant ændring i adfærden på
grundskoleområdet.
En anden interessant ændring viser sig ved at 61,5% af
de elever (inkl. efterskoleelever), der i 2000 gik i 9. klasse,
påbegyndte 10. klasse året efter. I 1993 var den tilsvarende
andel helt oppe på 70,0%. Nye tal fra tilmeldingen til ungdomsuddannelserne
viser, at der i år er et fald i søgningen fra 9.
klasse til 10. klasse (denne opgørelse fremgår ikke
af tabellerne).
Elevtilgangen til grundskolens 8. til
10. klassetrin vises i tabel 3.1.2. Bemærk at tilgangen
til 8. klassetrin naturligvis kommer fra 7. klassetrin, og at
8. klassetrin udgør langt den største del af
al nytilgang til grundskolen, hvis bevægelser således
stort set svarer til denne, da opgørelsen vedrører
8. til 10. klassetrin i grundskolen.
Den højeste nettotilgang ses i 1992 med 64.944 elever;
herefter ses et konstant fald frem til 1997, hvor nettotilgangen
var 55.420 elever. I slutåret var nettotilgangen steget
til 59.047 elever.
I tabellerne 3.1.3 og 3.1.4 opgøres hhv. antallet af fuldførelser
og antallet af afbrud
fra grundskolens højeste trin.
Også det højeste antal nettofuldførelser
ses i 1992 med 67.101 elever. Herefter og frem til 2000 viste
der sig et konstant fald i antallet af fuldførelser. Periodens
fald svarer til 21,1%. I 2001 fuldførte (netto) i alt 56.029
elever.
1995 blev året, hvor nettoafbruddet var størst med
3.621 afbrud. Fra 1992 til 2001 faldt afbruddet svagt med 184
elever. Hovedparten af afbruddene i grundskolen fandt sted på
det frivillige 10. klassetrin.
Tabel 3.1.1 Bestanden af elever på
grundskolens børnehaveklasse til 7. klassetrin og 8.10.
klassetrin fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
1) Sammenstykket af forskellige kilder fra Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontor.
Figur 3.1.1. Antallet af elever på grundskolens 8. til 10.
klassetrin fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
Tabel 3.1.2 Tilgang af elever til grundskolens 8.-10. klassetrin
fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.
1) Summen af alle tilgange.
2) Kun nytilgang til grundskoleområdet.
Tabel 3.1.3 Antallet af elever, der fuldførte grundskolens
8.-10. klassetrin fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før
til 30/9 i året.
1) Summen af alle fuldførte.
2) Kun fuldførte, der forlader grundskoleområdet.
Tabel 3.1.4 Antallet af elever, der afbrød grundskolens 8.-10.
klassetrin fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9
i året.
1) Summen af alle afbrud.
2) Kun afbrudte, der forlader grundskoleområdet.
3.2 Bestand, tilgang og afgang af elever
i fremtiden
I dette afsnit præsenteres den forventede udvikling i elevbestanden
i grundskolen fra 2002 til 2011. Bestanden
opgøres pr. 1/10 i året.
Den fremskrevne elevbestand i grundskolen
opgøres fra 8. til 10. klassetrin. Der er tillige foretaget
en separat fremskrivning for efterskolen. For grundskoleområdet
præsenteres der ikke fremskrivningsresultater for: tilgang,
fuldførte forløb
og afbrudte forløb.
Disse beregninger er ikke af særlig stor relevans for grundskoleområdet,
fordi der, som tidligere nævnt, er 9 års undervisningspligt,
og hovedparten af de elever, der gik i 1. klasse et år,
vil fortsætte i 2. klasse året efter osv.
I tabel 3.2.1 og i figur 3.2.1 opgøres den forventede
eller fremskrevne bestand i 8. til 10. klasse fra 2002 til 2011.
Fra 2002 og frem til 2009 forventes en konstant stigning i elevtallet
i grundskolen.
I 2009 forventes elevbestanden for grundskolens højeste
trin at være markant højere end i dag. Fra 2002 til
2009 vil stigningen udgøre omkring 33.200 elever eller
15,7%. Således vil der gå omkring 189.700 elever på
grundskolens 8. til 10. klassetrin i 2009.
I 2010 og 2011 forventes elevtallet at falde svagt. Af fremskrivningen
fremgår det, at bestanden af grundskoleelever vil udgøre
omkring 187.400 elever i 2011. Dette er en stigning på 19,7%
fra fremskrivningens startår.
I 2011 vil ca. 26.700 af eleverne, med uændret frekvens,
befinde sig på efterskole; dette svarer til 14,3% af elevtallet
i 8. til 10. klasse.
Tabel 3.2.1 Forventet bestand af elever på grundskolens
8. til 10. klassetrin fra 2002 til 2011, opgjort pr. 1/10 i året.
1) Pga. indberetningsproblemer fra en række institutioner
i 2001, har vi denne gang valgt at fremskrive elevtallene på
baggrund af adfærden i 2000. Derfor kan der forekomme "hop"
fra de historiske tal i 2001 og til fremskrivningen. Statistik-
og Informationskontoret har vurderet, at denne fremskrivning giver
et mere sandfærdigt billede. Se evt. noter til de enkelte
uddannelsesområder.
Figur 3.2.1 Forventet bestand af elever på grundskolens
8. til 10. klassetrin fra 2002 til 2011, opgjort pr. 1/10 i året.
Se note under tabel 3.2.1
3.3 Særlige opgørelser
for grundskoleområdet
I det efterfølgende præsenteres specielle forhold
for grundskoleområdet.
Kønsfordelingen af grundskolebestanden
for 8. til 10. klassetrin vises i tabel 3.3.1. Efterskolen
opgøres separat. Da praktisk taget alle børn følger
grundskolens 1. til 7. klassetrin, svarer kønsfordelingen
næsten til kønsfordelingen i de respektive fødselsårgange.
Pga. undervisningspligten, er der af den årsag, lidt flere
drenge end piger i grundskolens 8. og 9. klassetrin.
På grundskolens normale 10. klassetrin var der flere drenge
end piger (51,9% drenge). Den modsatte tendens ses for 10. klassetrin
på efterskolen, hvor pigerne var flest (52,8% i 2001; i
1992 udgjorde de 50,3% af bestanden).
I tabel 3.3.2 og figur 3.3.1 opgøres den samlede fordeling
af elevbestanden i grundskolen fra børneklasse til 10.
klassetrin opgjort for folkeskolen,
frie grundskoler og efterskoler. Fra 1992 til 2001 steg andelen
af elever i de frie grundskoler fra 10,8% til 11,8%. I samme periode
steg efterskolernes andel fra 2,7% til 3,3%.
I tabel 3.3.3 opgøres børnehaveklassedækningen
i perioden 1991/92 til 2000/01. Langt hovedparten af de børn,
der går i 1. klasse, har året forinden gået
i børnehaveklasse. I 1992 var børnehaveklassedækningen
97,5% mod 99,5% i 2001.
I tabel 3.3.4 og i figur 3.3.2 opgøres elev/lærerratioen
og normalklassekvotienten, svarende
til det gennemsnitlige antal elever pr. klasse, fra 1992 til 2001.
I 1999 udgjorde elev/lærerratioen i folkeskolen
10,7. For de frie grundskoler var tallet 9,7.
Folkeskolen havde de højeste normalklassekvotienter. Den
var endog svagt stigende frem til 1999. I 2001 lå kvotienten
på 19,0, i 1992 på 18,4. I 2001 lå de frie grundskolers
klassekvotient på 17,0 mod 16,7 i 1992.
I tabel 3.3.5 præsenteres vidtgående specialundervisning
i folkeskolen og på de frie grundskoler, opgjort for 6-16-årige,
fra 1992 til 2001. Vidtgående specialundervisning er mest
udbredt i folkeskolen.
I 2001 modtog 1,26% af folkeskolens elever vidtgående specialundervisning,
mens det kun var 0,03% af eleverne på de frie grundskoler.
I tabel 3.3.6 opgøres gennemsnitlige prøvekarakterer
og antal prøver i grundskolen i perioden 2000 til 2002.
Dansk, matematik, engelsk og fysik/kemi går stort set alle
9 klasses elever op til folkeskolens afgangsprøve i. Væsentligt
flere går til afgangsprøven i tysk frem for fransk.
Endeligt går relativt få elever til folkeskolens afgangsprøve
i Håndarbejde, Sløjd og Hjemkundskab.
Karaktermæssigt ligger de store prøvefag tæt
på et landsgennemsnit på 8,0. Dog ligger mundtlig
dansk, matematik engelsk og fransk alle årene over 8. De
fleste (ca. 75%) af 10. klasseeleverne vælger at gå
til 10. klasseprøven. Sammenlignes karakterniveauet ved
folkeskolens afgangsprøve med resultaterne ved 10. klasse
prøven er det eneste klare billede, at 10. klasse prøvekaraktererne
er højere i sprogfagene. Derimod er der en klart tendens
til at de 10 klasse elever, der tager folkeskolens afgangsprøve
får lavere karakterer end 9. klasse eleverne.
I tabel 3.3.7 opgøres den regionale fordeling af grundskoler
pr. 1/10 2001. Tallene opgøres på offentlige og private
grundskoler samt på landstotaler.
Der var i alt 3.043 grundskoler; heraf var 2.321 offentlige skoler,
hvilket svarer til 75,3% af alle grundskoler. I Storkøbenhavn
var 75,3% af grundskolerne offentlige; den tilsvarende andel i
fx. Ribe Amt var 80,9%.
Tabel 3.3.1 Kønsfordeling af bestanden af elever på
grundskolens 8.10. klassetrin fra 1992 til 2001, opgjort pr. 1/10
i året.
Tabel 3.3.2 Elevbestandens fordeling på folkeskoler, frie
grundskoler og efterskoler fra 1992 til 2001 opgjort pr. 1/10
i året.
Anm.: Tallene er sammenstykket af forskellige kilder. Pga.
afrundinger kan summerne afvise fra 100%.
Kilde: ”Folkeskolen i tal” diverse årgange, Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontor samt Danmarks Statistik.
Figur 3.3.1 Elevbestand, fordelt på typer af grundskoler fra
1992 til 2001, opgjort pr. 1/10 i året.
Tabel 3.3.3 Børnehaveklassedækningen, opgjort fra 1991/92
til 2000/01, målt som den del af en årgang elever i 1. klasse,
der gik i børnehaveklassen året før.
a) Tallene i 1999/00 og 2000/01 er skønnet.
Kilde: ”Folkeskolen tal”, diverse årgange, Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontor.
Tabel 3.3.4 Elev/lærerratio og normalklassekvotient, opgjort
for folkeskolen, de frie grundskoler fra 1992 til 2001.
1) Ekskl. Efterskoler.
Kilde: "Folkeskolen i tal" diverse årgange, ”De frie grundskoler
i tal”, diverse årgange Undervisningsministeriets Statistik- og
Informationskontor.
Figur 3.3.2 Normalklassekvotienten for folkeskoler og frie
grundskoler 1992 til 2001.
Se noter og kilder under tabel 3.3.4.
Tabel 3.3.5 Vidtgående specialundervisning i folkeskolen og
de frie grundskoler, opgjort for 6-16- årige fra 1992 til 2001.
1) Ekskl. børnehaveklasser.
2) Manglende oplysninger frem til 1993; derfor kan beregning ikke
foretages.
3) Manglende oplysninger frem til 1994; derfor kan beregning ikke
foretages. Noter: Alderen er opgjort pr. 1. januar. Eks.: 1992
svarer til undervisningsåret 1992/93.
Kilde: "Folkeskolens vidtgående specialundervisning”, Undervisningsministeriets
Statistik- og Informationskontor.
Tabel 3.3.6 Gennemsnitlige prøvekarakterer og antal prøver
i grundskolen. 2000-2002
Note: - = prøven findes ikke, mgl. = oplysningen mangler i
karakterindberetningerne
Kilde: Skolernes indberetning af karakterer til Undervisningsministeriet.
Tabel 3.3.7 Den regionale grundskolefordeling1),
opgjort på offentlige og private skoler pr. 1/10 2001.
1) Indeholder: Grundskoler, efterskoler, ungdomskostskoler,
kommunale ungdomsskoler, specialskoler for børn, sprogskoler og
specialskoler for voksne.
Kilde: Danmarks Statistik og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
3.4 Lærerressourcer
Til undervisning i grundskolen kræves
naturligvis lærerressourcer. Pr. 1/8 2000 trådte en
ny arbejdstidsaftale i kraft, den afskaffede den gamle ”U,
F- og Øtimeopgørelse”. Dette har medført
problemer for opgørelsen af lærerressourcer efter
1999/00.
I tabel 3.4.1 opgøres antallet af lærere og lærerårsværk
i grundskolen (ekskl. efterskolen) fra 1992/93 til 1999/00. I
1999/00 var der samlet ansat ca. 55.000 lærere i grundskolen;
heraf var ca. 49.000 lærere i folkeskolen
og ca. 6.000 på de frie grundskoler.
Sammenlignes antallet af lærerårsværk med antallet
af ansatte lærere, viser det sig, at langt hovedparten af
lærerne båd i folkeskolen og på de frie grundskoler
var fuldtidsansatte.
I 1999/00 var der i alt 52.000 lærerårsværk
fordelt med 46.000 årsværk i folkeskolen og 6.000
årsværk på de frie grundskoler.
Tabel 3.4.1 Lærere i grundskolen, fordelt på folkeskoler
og frie grundskoler, opgjort fra 1992/93 til 1999/20.
1) Ændret opgørelsesmetode. Derfor er tallene ikke direkte
historisk sammenlignelige. Efterskoler indgår ikke i opgørelsen.
2) I 1997 og 1998 er tallene ekskl. ledere, børnehaveklasseledere
og pædagoger. Anm. Det er pr. ikke muligt at opgøre antal lærere
og antal lærerårsværk længere end til 1999/00.
Kilde: "Folkeskolen i tal" diverse årgang og "De frie grundskoler
i tal", diverse årgange fra Undervisningsministeriets, Statistik-
og Informationskontor.
3.5 Frekvenser og tider for grundskoleforløbet
I dette afsnit opgøres fuldførelsesprocenter
samt fuldførelses-
og afbrudstider for grundskoleområdets
8. til 10. klassetrin (efterskolen opgøres separat). Fuldførelsesprocenten
beregnes hvert år ud fra det mønster, der kan iagttages
i tværsnitsperioden. Man kan sige,
at fuldførelsesprocenten er en beregnet størrelse
for, hvor stor en andel af de personer, der har påbegyndt
uddannelsen, som forventes at fuldføre
den (uddannelsesskift i et forløb betragtes
som afbrud). Således kan en afbrudsprocent
beregnes som: 100% minus fuldførelsesprocenten.
Fuldførelsesprocenterne er af størst interesse
efter 9. klassetrin. På grundskolens 8. og 9. klassetrin
er der ikke de helt store udsving, da flertallet af eleverne i
grundskolen følger et undervisningsår af samme længde,
hvorefter de det efterfølgende år overgår til
næste klassetrin, der igen er af samme længde.
Fuldførelsesprocenterne for grundskolens 8. til 10. klassetrin
(fra 1992 til 2001) opgøres i tabel 3.5.1 og i figur 3.5.1.
Fuldførelsesprocenten på efterskolens 8. og 9. klassetrin
er generelt lavere end for de tilsvarende trin i den øvrige
grundskole. I 2001 fuldførte 98,4% den almindelige grundskoles
9. klassetrin mod en fuldførelse på 93,1% i efterskoleregi,
den modsatte tendens ses for 10. klassetrin. I 2001 fuldførte
95,1% af efterskolens elever 10. klasse mod den øvrige
grundskoles 92,2%. For efterskolens 10. klassetrin spores ydermere
en stigende tendens til at fuldføre.
I tabel 3.5.2 opgøres de gennemsnitlige fuldførelsestider
for 8. til 10. klassetrin. Det ses, at der stort set ingen forskel
er på grundskole- og efterskoletrinenes tider for fuldførelse,
idet et almindeligt skoleår/trin betragtes som værende
omkring 10 måneder.
De gennemsnitlige afbrudstider præsenteres i tabel 3.5.3.
Der er for dette område tale om et lavt antal afbrud; af
den årsag, kan der forekomme variationer i de gennemsnitlige
tider. Hovedparten af de elever, der afbrød grundskolen
på et af de højeste trin, valgte dog at gøre
det omkring midtvejs på det pågældende trin.
Tabel 3.5.1 Fuldførelsesprocenter for elever på
grundskolens 8.10. klassetrin fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10
året før til 30/9 i året.
Figur 3.5.1 Fuldførelsesprocenter for elever på
grundskolens 9.10. klassetrin fra 1992 til 2001, opgjort fra 1/10
året før til 30/9 i året.
Tabel 3.5.2. Gennemsnitlig fuldførelsestid
i måneder for elever grundskolens 8.10. klassetrin fra 1992
til 2001, opgjort fra 1/10 året før til 30/9 i året.
Tabel 3.5.3 Gennemsnitlig afbrudstid i måneder for elever
på grundskolens 8.-10. klassetrin fra 1992 til 2001, opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året.
3.6 Overgangsmønster ved fuldførelse
og afbrud fra grundskoleområdet
I dette afsnit præsenteres overgangsmønstret
fra både fuldførte
og afbrudte uddannelsesforløb
for grundskoleområdets 9.
og 10. klassetrin. Efterskolen er opgjort særskilt. I opgørelserne
kan man se, om en elev efter at have afsluttet et uddannelsesforløb
går til omverdenen (forlader
uddannelsessystemet), eller hvilket nyt forløb vedkommende
i modsat fald påbegynder.
Det overgangsmønster, der præsenteres i opgørelsen,
er det, man kan forvente at se, hvis de overgangstendenser, man
så i og op til den givne tværsnitsperiode,
fastholdes. Overgangene vises fra givne uddannelsesundergrupper
til uddannelseshovedgrupper.
Alle overgange fra en fuldført eller afbrudt uddannelsesgruppe
udgør 100%. Der kommenteres kun på udvalgte overgange
fra de enkelte undergrupper.
Overgangsmønstret efter et fuldført grundskoleforløb
på 9. og 10. klassetrin fra 1992 til 2001 opgøres
i tabel 3.6.1. For alle grundskoletrinene ses en stigende lyst
til at forsætte i uddannelsessystemet; fx faldt overgangen
fra almindeligt 9. klassetrin til omverdenen fra 1,5% i 1992 til
0,9% i 2001.
Overgangen fra fuldført 9. klassetrin vil være størst
til grundskolen (ca. 58%). I 2001 vil ca. 20% gå fra den
almindelige grundskoles 9. klassetrin til en almengymnasial
uddannelse. For efterskolens 9. klassetrin vil overgangen
hertil udgøre ca. 12%. Overgangen fra almindeligt 9. klassetrin
til de erhvervsgymnasiale uddannelser
vil udgøre 6,8%, mens overgangen fra 9. klassetrin på
efterskole vil udgøre 3,5%.
Af de elever, der i 2001 fuldførte grundskolens almindelige
10. klassetrin, vil 39,8% påbegynde en uddannelse på
det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Fra 10. efterskoletrin vil overgangen udgøre 30,9%.
Markant flere fra efterskolens 10. klassetrin end fra almindeligt
10. klassetrin vil efter fuldførelse påbegynde en
gymnasial uddannelse. Fra efterskolens
10. klassetrin (i 2001) vil overgangen til en gymnasial uddannelse
udgøre ca. 58% mod ca. 49% fra almindeligt 10. klassetrin.
I tabel 3.6.2 opgøres overgangsmønstret for de
elever, der valgte at afbryde grundskolens 9. eller 10. klassetrin
i perioden fra 1992 til 2001. Også her opgøres efterskolen
særskilt. For dette område ses en markant ændring
i adfærden. Langt færre vil forlade uddannelsessystemet
uden at forsætte på en anden uddannelse. For grundskolens
almindelige 9. klassetrin falder overgangen til omverdenen efter
afbrud fra 1992 til 2001 fra 21,5% til 14,6%. For efterskolens
9. klassetrin falder overgangen til omverdenen efter afbrud fra
13,4% til 6,9%.
Også for 10. klassetrin ses en ændret adfærd.
For almindeligt 10. klassetrin vil overgangen til omverdenen falde
fra 23,6% til 10,2%. For 10. klassetrin på efterskole falder
overgangen fra 20,7% til 7,6%.
Overgangsmønstret efter afbrud fra grundskolens almindelige
9. klassetrin i 2001 viser, at ca. 36% vil vælge igen at
påbegynde grundskolen. Ca. 27% vil fortsætte på
en uddannelse på det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
Efter et afbrud fra efterskolens 9. klassetrin vil ca. 52% atter
fortsætte på et grundskoletrin, og ca. 24% vil påbegynde
det erhvervsfaglige uddannelsesområde.
For de elever, der i 2001 afbrød grundskolens almindelige
10. klassetrin, som er ud over normal undervisningspligt, vil
ca. 10% forlade uddannelsessystemet. Omkring 54% vil påbegynde
en uddannelse på det erhvervsfaglige
uddannelsesområde, og ca. 21% vil påbegynde en ikke
kompetencegivende ungdomsuddannelse.
På efterskolens 10. klassetrin vil ca. 20% af afbryderne
i 2001 vende tilbage til grundskolen, ca. 37% vil påbegynde
en uddannelse under det erhvervsfaglige uddannelsesområde,
og ca. 20% vil påbegynde en ikkekompetencegivende ungdomsuddannelse.
Tabel 3.6.1 Overgangsmønster for elever, der fuldførte
grundskolens 9.10. klassetrin, og som gik til en ny uddannelse,
opgjort i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet
er 1/10 året før til 30/9 i året.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige fra 100%. Se noter
under tabel 3.6.2.
Tabel 3.6.2 Overgangsmønster for elever, der afbrød
grundskolens 9.10. klassetrin, og som gik til en ny uddannelse,
opgjort i procent fra 1992 til 2001. Opgørelsestidspunktet
er 1/10 året før til 30/9 i året.
Anm.: Pga. afrundinger kan summerne afvige fra 100%.
1) Som følge af forsøg med ny EUDreform (allerede
fra 1999), har tilgangen til HI og TI været faldende. Den
fri ungdomsuddannelse indgår først fra 1995. Tallet
for produktionsskoler i 2001 er for lave, fordi skolerne først
indberetter eleven, når denne afslutter opholdet. Se evt.
tallet i 2000.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj. I 1998 og 1999 er indberetningerne
fra institutionerne til Danmarks Statistik for adgangseksamen
til diplomingeniører mangelfulde. Fra DTU mangler helt
indberetning af elever fra 1996 til 2001.
3.7 Normerede overgange i grundskolen
I dette afsnit præsenteres det normerede overgangsmønster
fra afsluttede uddannelsesforløb for grundskoleområdets
8. til 10. klassetrin (efterskolen er opgjort separat). I
opgørelserne kan man se, om en elev efter et givent uddannelsesforløb
går til omverdenen (forlader
uddannelsessystemet), eller hvilket andet uddannelsesforløb
vedkommende i modsat fald påbegynder.
For at forstå hvad det normerede overgangsmønster
viser, kan følgende billede benyttes. Lad os antage at
vi fra et givet år følger alle eleverne på
8. klassetrin for at se, hvilke uddannelser de går til i
de kommende år. Når de mange år senere har forladt
uddannelsessystemet helt, kan vi lave en samlet oversigt over
de vandringer, eleverne har foretaget. Fx vil omkring 99% være
fortsat fra 8. til 9. klassetrin, og herfra vil måske ca.
en tredjedel gå til gymnasiet. På denne måde
vil man op gennem uddannelsessystemet kunne angive, hvor mange
procent af de oprindelige 8. klasseelever, der foretager hvilke
overgange. Der er her tale om en opgørelse over bevægelser,
hvilket betyder, at en person kan tælles flere gange.
En forløbsundersøgelse
med optælling af overgangene vil tage mange år.
Vi har derfor beregnet et normeret overgangsmønster ud
fra det overgangsmønster, vi præsenterede i afsnit
3.6.
Det normerede overgangsmønster viser således, hvor
mange procent af en given ungdomsårgang,
man kan forvente vil foretage de forskellige
overgange i uddannelsessystemet, hvis overgangsmønstret
i fremtiden er det samme som op til 2001.
I tabellerne 3.7.1 til 3.7.4 opgøres de normerede overgange
for grundskolens højeste trin i 2001. Overgangene vises
fra givne uddannelsesundergrupper
til givne uddannelseshovedgrupper.
I tabellerne sondres mellem "normale" grundskoletrin og efterskoletrin.
Tallene opgøres på køn og på fuldførte
og afbrudte forløb.
Man kan populært sige, at næsten hele den beregnede
ungdomsårgang (inkl. efterskolen) vil påbegynde 8.
klassetrin. Herefter vil nogle få falde fra, og resten vil
påbegynde 9. klassetrin. På 10. klassetrin vil der
være en mindre andel (rundt regnet 59%).
I tabel 3.7.1 og tabel 3.7.2 opgøres det normerede overgangsmønster
fra almindeligt 9. klassetrin og efterskolens 9. klassetrin. I
alt vil 97,3% af en ungdomsårgang gå i 9. klasse (inkl.
efterskolen). Heraf 85,0% på et almindeligt 9. klassetrin
og 12,3% på 9. klassetrin på efterskolen.
Fra 9. klassetrin forventes 56,2% (heraf efterskole 7,7%) at
fortsætte i grundskolen (hovedsageligt 10. klassetrin).
18,3% af årgangen vil påbegynde en almengymnasial
uddannelse, og 6,1% vil påbegynde en erhvervsgymnasial
uddannelse. 1,2% af den samlede 9. klasses årgang
vil forlade uddannelsessystemet.
I tabel 3.7.3 og tabel 3.7.4 opgøres det normerede overgangsmønster
fra almindeligt 10. klassetrin og efterskolens 10. klassetrin.
I alt vil 58,6% af ungdomsårgangen påbegynde 10. klasse
(inkl. efterskolen), heraf 36,0% på almindeligt 10. klassetrin
og 22,6% på 10. klassetrin på efterskolen.
Fra 10. klassetrin (inkl. efterskole) vil 18,5% af årgangen
påbegynde en almengymnasial uddannelse og 10,5% en erhvervsgymnasial
uddannelse. 14,7% af årgangen forventes at påbegynde
et teknisk og 5,6% et merkantilt grundforløb. Efter 10.
klassetrin vil 1,8% af årgangen forlade udannelsessystemet.
Tabel 3.7.1 Normeret overgangsmønster
fra grundskolens 9. klassetrin, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 3.7.2 Normeret overgangsmønster fra grundskolens 9.
klassetrin på efterskole, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 3.7.3 Normeret overgangsmønster fra grundskolens 10.
klassetrin, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Tabel 3.7.4 Normeret overgangsmønster fra grundskolens 10.
klassetrin på efterskole, opgjort fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
1) Som følge af forsøg med ny EUDreform (allerede
fra 1999), har tilgangen til HI og TI været faldende. Tallet
for produktionsskoler i 2001 er for lave, fordi skolerne først
indberetter eleven, når denne afslutter opholdet.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. I 2001 er tilgangen til 1årig
hhx 1.200 elever for høj.
3) I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til
Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører
mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996
til 2001.
4) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte
og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb
er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte forløb.
Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne periode for høje.
Desuden påvirker det antallet af fuldførte, antallet
af afbrudte samt overgangsmønstrene fra disse uddannelser.
Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til merkantil
EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge
indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen
af eleverne benyttede sig af denne mulighed. Pr. 1. januar 2001
trådte den ny EUDreform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men
allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne
nye struktur.
3.8 Vandringer fra grundskoleområdet
I figur 3.8.1 illustreres de overgange, der er beregnet i det
normerede overgangsmønster. Vi
ser således de vandringer, man kan forvente, at de unge
foretager, hvis mønstret er det samme som i perioden op
til 2001. Alle tal er angivet som procenter af en ungdomsårgang,
der antages at svare til det antal elever, der et givet år
forlader grundskolens ældste klasser. Bemærk
at det erhvervsfaglige uddannelsesområde
er opdelt i to uddannelsesgrupper: grundforløb
og hovedforløb m.v.
Overgangene fra grundskolen vil normalt være sket efter
fuldført 9. eller 10. klassetrin. Et mindre antal elever
afbryder fx 10. klassetrin, men kan af den grund alligevel fortsætte
i uddannelsessystemet. Der er her tale om en opgørelse
over bevægelser, hvilket betyder, at en person kan tælles
flere gange. I dette afsnit behandles efterskolen ikke separat.
Overgang til gruppen selv indgår ikke i figuren.
I 2001 vil 37,0% af grundskoleeleverne fortsætte på
det gymnasiale uddannelsesområde og
7,1% på en ikke kompetencegivende uddannelse.
16,6% vil fortsætte på en uddannelse på det
erhvervsgymnasiale uddannelsesområde,
mens 33,0% vil fortsætte på et erhvervsfagligt grundforløb
(heraf 2,8% med et afbrudt forløb fra grundskolen). 2,8%
forventes at påbegynde et erhvervsfagligt hovedforløb
m.v., og endelig vil 0,6% fortsætte på en uddannelse
under det videregående uddannelsesområde (DVU).
3,4% af eleverne fra grundskolen vil forlade uddannelsessystemet
og gå til omverdenen (grundskolerestgruppen).
Af disse vil kun 0,9% have et afbrudt grundskoleforløb
bag sig . En del af restgruppen vil påbegynde en uddannelse
uden for det "formelle" uddannelsessystem, fx egu, enkeltfag og
voksenuddannelser m.v. Disse uddannelser indgår ikke i beregningen,
og det kan derfor forventes, at restgruppen er overestimeret.
Figur 3.8.1 Normeret overgangsmønster efter hhv. fuldført
og afbrudt forløb fra grundskolens 8.10. klassetrin, opgjort
fra 1/10-2000 til 30/9-2001.
Overgange efter fuldførte og afbrudte (i parentes) uddannelsestrin,
angivet i procent af en ungdomsårgang. Pga. afrundinger
kan totalerne afvige fra 100%. Overgang til gruppen selv opgøres
ikke i denne figur. Se evt. noter til tabellerne i afsnit 3.7.
3.9 Institutionsfordelte bestandstal
I dette afsnit opgøres institutionsfordelte bestandstal
for grundskolens 8. til 10. klassetrin.
Tallene viser, hvor mange elever der modtager, eller har modtaget,
undervisning i grundskolen pr. 1/10 2001. Antallet af elever i
bestanden svarer til opgørelsen i tabel 3.1.1, afsnit 3.1.
Bestandstallene bygger på institutionernes indberetning
til Danmarks Statistik. Institutionsoplysningerne stammer fra
Danmarks Statistiks institutionsregister.
I tabel 3.9.1 opgøres institutionerne alene på hovedgrupper,
da det vil være for omfattende at tabellere alle eleverne
på de mange grundskoler. Tabellen indeholder bestanden af
elever på grundskolens 8. til 10. klassetrin pr. 1/10 2001.
Der gik i alt 147.368 elever på grundskolens højeste
trin; heraf gik 21.384 elever på efterskoler. Det ses tillige,
at hovedparten af efterskoleeleverne befandt sig på 10.
klassetrin. 1.899 elever befandt sig på specialskoler for
børn og 1.542 på kommunale ungdomsskoler.
I tabel 3.9.2 opgøres bestanden fra tabel 3.9.1 procentuelt.
83,2% af eleverne gik på en grundskole, og 14,5% havde valgt
at gå på efterskole.
Antallet af elever på specialskoler for børn udgjorde
1,3 procent, og var nogenlunde ligeligt fordelt på de tre
grundskoletrin.
Tabel 3.9.1 Bestanden af elever på grundskoleområdet
fordelt på hovedgrupper af institutionstyper, opgjort pr.
1/10 2001.
Tabel 3.9.2 Bestanden af elever på grundskoleområdet
procentuelt fordelt på hovedgrupper af institutionstyper,
opgjort pr. 1/10 2001 ( bestanden i alt = 100%).
Denne side indgår i publikationen "Uddannelse på kryds
og tværs" som kapitel 3 af 9
|