2. Rammer
I fremtiden forventes befolkningens sammensætning at ændre
sig. I 2001 udgjorde fx de 20-49-årige ca. 2,26 mio. mennesker.
I 2010 vil der være ca. 2,18 mio. i aldersgruppen.
Uddannelsesniveauet i Danmark stiger. I 2002 havde 8,5% en gymnasial
uddannelse, heraf 6,3% en almengymnasial uddannelse
og 2,2% en erhvervsgymnasial uddannelse, som højeste
fuldførte uddannelse. En del af disse kan have været
i gang med en fortsat uddannelse uden at have afsluttet den.
I 2002 havde 54,6% af befolkningen en erhvervskompetencegivende
uddannelse, heraf 34,0% en erhvervsfaglig uddannelse
og 20,6% en videregående uddannelse. Fra 1992 til 2002 steg
andelen af personer med en erhvervsfaglig uddannelse med 2,3 procentpoint.
Den andel af befolkningen, der havde en videregående uddannelse,
steg også, her med 5,4 procentpoint.
Personer, der ikke har afsluttet en egentlig erhvervskompetencegivende
uddannelse, har en langt større risiko for at blive ledige
end de, der har afsluttet en erhvervsrettet uddannelse. Det er
derfor ikke overraskende, at denne gruppe i hele perioden havde
den højeste andel af ledige.
Der var 4,4% ledige blandt de erhvervsfagligt uddannede i 2001,
hvor der i 1992 var 9,5%. Der blev også færre ledige
med en kort videregående uddannelse. Her endte ledigheden
på 3,8% i 2001.
Det generelle billede er, at jo højere uddannelsen er,
des lavere er ledigheden. Undtagelsen fra reglen er gruppen med
mellemlange videregående uddannelser, der havde den laveste
andel af ledige igennem hele perioden. I 2001 var deres ledighed
helt nede på 2,4%. Kandidaterne lå lidt over dette
niveau med en ledighedsprocent på 3,0.
Kvinderne havde igennem hele perioden en større ledighed
end mændene. I 2001 var forskellen 5,1% ledige kvinder mod
4,0% ledige mænd. Dette gør sig ikke gældende
for de mellemlange videregående uddannelser, hvor kvindernes
ledighed lå noget under mændenes. Dette skyldes bl.a.,
at der en meget høj kvindeandel blandt pædagoger,
lærere og sygeplejersker m.v., som i perioden har haft en
lav ledighed.
Inden præsentation af en mere detaljeret statistik for
uddannelsessystemets områder, beskrives den ungdomsårgang,
der lige begyndte i 1. klasse i 2002, det danske uddannelsessystems
overordnede opbygning, antal elever, antal uddannelsesinstitutioner,
gennemsnitlig uddannelsestid samt overordnede økonomiske
rammer for uddannelsessystemet.
Hvordan vil det gå årgangen,
der begyndte i skolen i år 2000?
For et lille års tid siden begyndte en ny årgang
i grundskolen. Omkring 71.000 begyndte
i 1. klasse, mens de nuværende ungdomsårgange
i 16-19 års alderen kun er på ca. 55.000, så
der bliver lidt mere trængsel, efterhånden som de
nye elever bevæger sig op igennem uddannelsessystemet.
Af gode grunde ved vi ikke, hvordan verden vil se ud for de nye
elever om 20-25 år, når hovedparten af dem vil have
afsluttet i hvert fald en grundlæggende erhvervskompetencegivende
ud dannelse,
som de så vil supplere med efter- og videreuddannelse i
løbet af deres erhvervsaktive periode.
Vi ved, at selv når ungdomsårgangene igen om få
år begynder at blive større, vil arbejdsstyrken
ikke længere vokse på samme måde, som den har
gjort indtil nu. Pga. det stigende antal ældre vil der være
pres på arbejdsstyrken. Alt andet lige kan de nye elever
således se frem til en entré på arbejdsmarkedet,
hvor der vil være god brug for dem.
I Undervisningsministeriets 2000uddannelsesprofilmodel beregnes,
hvorledes slutsituationen vil se ud for de nye elever, hvis de
agerer på samme måde som de nuværende årgange
i uddannelsessystemet.
I 2000 vil 96% fortsætte i det ordinære uddannelsessystem
efter grundskolen, disse vil gå i gang med en ungdomsuddannelse,
42% vil vælge en erhvervsfaglig uddannelse på teknisk
skole, handelsskole, landbrugsskole eller social- og sundhedsskole
og 54% vil vælge en af de gymnasiale ungdomsuddannelser.
Med det nuværende mønster for afbrud
vil 83% afslutte en ungdomsuddannelse. Mange med en erhvervsfaglig
uddannelse vil herefter gå direkte ud på
arbejdsmarkedet. Endnu flere vil gå i gang med en videregående
uddannelse.
Slutsituationen for de nye elever, hvis de følger det
nuværende uddannelsesmønster, vil være, at
79,5% vil komme ud med en erhvervskompetencegivende
uddannelse, 44% med en videregående uddannelse
og 35,5% med en erhvervsfaglig uddannelse. De sidste 20,5% i restgruppen
vil være sammensat af 7,5%, der har en studiekompetencegivende
uddannelse fra gymnasiet, hhx eller lignende, og
så 13%, der ikke vil have fuldført andet end grundskolen.
Hvis de nye årgange af drenge og piger i grundskolen opfører
sig som deres forældre eller ældre brødre og
søstre, vil der stadig være store forskelle på
kønnene.
83% af pigerne vil afslutte en erhvervskompetencegivende uddannelse
mod kun 75,5% af drengene.
For pigerne vil de mellemlange videregående uddannelse
blive det foretrukne. 31% vil blive lærere, pædagoger,
sygeplejersker m.v.
Andre store grupper af piger vil vælge merkantile erhvervsfaglige
uddannelser, social- og sundhedsuddannelser på erhvervsfagligt
niveau eller lange videregående uddannelser.
2.1 Elever/studerende og uddannelsessystemet
Når det danske uddannelsessystem skal beskrives, inddeler
man normalt uddannelserne i en række hovedområder
efter uddannelsesniveau og retning. Uddannelsessystemet er en
stor og bevægelig størrelse, og igennem de seneste
10 år er der sket en række små og store strukturændringer.
Dette giver ofte give store problemer i data med historisk og
fremadrettet perspektiv, da man af hensyn til sammenlignelighed
på den ene side skal prøve at få fortiden indpasset
i nutiden og på den anden side skal få nutiden indpasset
i fremtiden. I det efterfølgende har vi
forsøgt at beskrive uddannelsessystemets struktur frem
til 2000 med et mindre tilbageblik til først i 1990’erne
og en kort beskrivelse af kommende ændringer.
Grundskolen
Grundskoleområdet under ét
omfatter folkeskoler og
private grundskoler (herunder folkeskoler, frie
grundskoler, specialskoler samt efterskoler). De første
skoleformer dækker hele skoleforløbet fra børnehaveklasse
til og med 10. klassetrin, mens efterskolerne alene omfatter 8.
til 10. klassetrin.
Der er 9 års undervisningspligt, men ingen skolepligt,
undervisningspligten begynder i august det kalenderår, hvor
barnet fylder 7 år. Børnehaveklassen og 10. klassetrin
er frivillige for eleverne. Nogle skoler tilbyder endvidere et
11. klassetrin til elever, hvis udvikling kræver særlig
hensynstagen eller støtte.
Erhvervsintroducerende uddannelser
De erhvervsintroducerende uddannelser
også benævnt; ikke kompetencegivende ungdomsuddannelse,
er pga. af kompetenceniveauet indplaceret på samme niveau
som grundskolen. Området indeholder introducerende uddannelses/kursusforløb
som: handel introduktion (HI), teknik introduktion (TI), indgangsår
til social- og sundhedsuddannelserne samt kurser: i fx kursus
i håndarbejde, almindelig husholdningskurser, værkstedsskole
og tekniker forkurser m.v. Fra 1999 var HI og TI, som konsekvens
af den nye EUDreform, under afvikling.
Produktionsskoler
Produktionsskoler er skoler for unge under 25 år, der ikke
har gennemført en ungdomsuddannelse.
Formålet er at styrke deltagernes personlige udvikling og
forbedre deres muligheder i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Undervisningen tilrettelægges med særligt henblik
på, at den unge opnår kvalifikationer, der kan føre
til gennemførelse af en erhvervskompetencegivende uddannelse.
Produktionsskolerne adskiller sig fra de fleste andre skoleformer
ved, at der er løbende optag og meget store variationer
i varigheden af den enkelte deltagers ophold. Et typisk ophold
varer ca. 6 måneder, men en fjerdedel af de unge opholder
sig på produktionsskolen i under en måned og en fjerdedel
i over et halvt år.
De erhvervsintroducerende uddannelser behandles ikke separat
i denne publikation. Men indgår i beregninger for fx overgangsmønstre
m.v.
Gymnasiale uddannelser
De studieforberedende gymnasiale uddannelser
omfatter to hovedområder: de almen
og de erhvervsgymnasiale uddannelser.
Uddannelserne skal forberede unge til en videregående uddannelse
ved at give dem de nødvendige almene og teoretiske kvalifikationer
hertil. Pr. 1. januar 2001 trådte nye optagelsesregler i
kraft for dette område, som betyder, at alle elever, der
har modtaget den relevante undervisning og har aflagt de fastsatte
prøver kan fortsætte i en gymnasial ungdomsuddannelse
med mindre den afleverende skole vurderer, at eleven har truffet
sit valg på et utilstrækkeligt eller urealistisk grundlag.
I sådanne tilfælde indstilles eleven til en optagelsesprøve.
Der er således ikke helt fri adgang til de gymnasiale uddannelser.
De almengymnasiale uddannelser omfatter det
3-årige gymnasium, det 2-årige hfkursus og det 2-årige
studenterkursus. De enkelte uddannelser omfatter obligatoriske
fag og valgfag. Derfor kan de samlede forløb i et vist
omfang sammensættes individuelt. Det er boglige uddannelser,
der afsluttes med studenter eller hfeksamen. Eksamen kvalificerer
til de videregående ud dannelser, ofte
dog afhængig af fagvalg, fagniveau samt eksamensresultat.
De gymnasiale uddannelser kan også bruges som indgang til
en erhvervsuddannelsespraktikplads i en virksomhed.
De erhvervsgymnasiale uddannelser er 3-årige
uddannelser på handelsskoler eller tekniske skoler. De afsluttes
med hhv. højere teknisk eksamen (htx) og højere
handelseksamen (hhx), i hhv. 1994 og 1995 blev disse to uddannelser
forlænget fra 2-årige forløb til 3-årige
forløb. For unge, der i forvejen har en studenter eller
hfeksamen, er der et koncentreret 1årigt hhxforløb.
De erhvervsgymnasiale uddannelser er boglige uddannelser med vægt
på merkantile eller tekniske fag. De erhvervsgymnasiale
uddannelser giver generel studiekompetence og kvalificerer til
de videregående uddannelser. Desuden giver en hhx eller
htxeksamen grundlag for ansættelse i erhvervslivet, som
regel i en uddannelsesstilling. Den særlige 1-1½
årige adgangseksamen til ingeniøruddannelserne regnes
også som en gymnasial uddannelse.
Erhvervsuddannelser
De erhvervsfaglige uddannelser m.v.
omfatter erhvervsuddannelserne (EUD),
social- og sundhedsuddannelserne, pædagogisk grunduddannelse
(pgu) samt øvrige uddannelser inden for landbrug, skovbrug
og søfart m.v. De erhvervsfaglige uddannelser forbereder
direkte til job inden for bestemte brancher med erhvervskompetence.
Uddannelserne skal også forberede de unge til videre uddannelse
relevante korte videregående uddannelser eller relevante
mellemlange videregående uddannelser. Det eneste krav for
at blive optaget på en erhvervsfaglig uddannelse er normalt,
at ansøgeren har opfyldt undervisningspligten
I 1991 blev erhvervsuddannelserne fundmentalt ændret,
fra det gamle efg/lærlingesystem til et nyt vekseluddannelsessystem.
Pr. 1. januar 2001 trådte en ny lov om erhvervsuddannelserne
i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode blev afløst af et grundforløb.
EUD er nu samlet i 7 indgange med fælles grundforløb
som fører til forskellige hovedforløb. Med loven
blev bl.a. indført, at eleverne skal udarbejde en personlig
uddannelsesplan, og at der kan planlægges individuelle uddannelsesforløb.
Tidligere var der 90 forskellige uddannelser inden for det merkantile
og det tekniske område med i alt over 200 specialer. Allerede
fra efteråret 1999 startede en forsøgsperiode med
reformen, hvor næsten alle unge startede på den nye
reforms grundforløb.
Erhvervsuddannelserne er af 2-5 års varighed. Det mest
normale er dog 3½4 år. Voksne over 25 år med
erhvervserfaring fra den pågældende branche har mulighed
for at gennemføre uddannelsen på kortere tid. Erhvervsuddannelser
giver på linje med de gymnasiale uddannelser adgang til
en række relevante korte videregående uddannelser
og til visse mellemlange videregående uddannelser. Der er
dog faglige udvalg, der giver afkortelse på uddannelser
også til elever under 25 år, hvis de har tilstrækkelig
erhvervserfaring.
En erhvervsuddannelse påbegyndes
enten på skole eller i praktik. Der er fri adgang til EUD,
dog er der enkelte adgangsbegrænsede uddannelser. Frem til
den nye reform kunne den unge begynde på skole enten via
den frivillige 1. skoleperiode (frivillig fra 1996) eller ved
at starte direkte på uddannelsen fra 2. skoleperiode. Der
veksles mellem ophold på skole og i virksomhed, i mangel
af praktikplads, i skolepraktik arrangeret af erhvervsskolen.
Parallelt til erhvervsuddannelserne er der de grundlæggende
social- og sundhedsuddannelser (SOSU) med en blanding af praktik
og undervisning på skole. Den 1. januar 2002 trådte
en ny reform for SOSU i kraft, som i sine grundtræk tager
flere elementer fra den nye EUDreform og som indebar en forlængelse
af uddannelsernes skoledel. Frem til udgangen
af 2001 var uddannelsen til social- og sundhedshjælper varende
et år. Den danner grundlag for overbygningsuddannelsen til
social- og sundhedsassistent, som varede 1 år og 6 måneder.
For unge, der kom direkte fra grundskolen, begyndte social- og
sundhedshjælperuddannelsen med et indgangsår. Optagelse
på indgangsåret og social- og sundhedsuddannelsen
skete gennem en elevkontrakt med en kommune eller en amtskommune.
Under social- og sundhedsuddannelserne hører også
den pædagogiske grunduddannelse (pgu), som tillige indgår
i SOSUreformen. Pgu er en grundlæggende uddannelse, som
har til formål at kvalificere til det pædagogiske
og omsorgsrettede arbejde med børn, unge og voksne. Pgu
er en vekseluddannelse med skiftevis skole og praktik og varede
indtil reformen 1½ år.
Fra 2002 varer social- og sundhedshjælperuddannelsen 1
år og 2 mdr., overbygningsuddannelsen til social- og sundhedsassistent
1 år og 8 mdr. og pgu 1 år og 7½ måned.
Indgangsåret er erstattet af et fleksibelt grundforløb,
der for den enkelte elev varer mellem 20 og 40 uger.
Der findes også en række andre uddannelser under
det erhvervsfaglige uddannelsesområde, fx søfarts-
og landbrugsuddannelser.
Individuelle uddannelser
De individuelle uddannelser er primært
personlighedsudviklende. Uddannelserne retter sig mod unge, der
endnu ikke har valgt uddannelsesretning, eller som ønsker
en praktisk frem for en boglig uddannelse. En afsluttet erhvervsgrunduddannelse
(egu) kan give erhvervskompetence, mens
en fri ungdomsuddannelse sigtede mod udvikling af den unges kompetence
og fortsatte uddannelse i bred forstand.
Erhvervsgrunduddannelsen (egu) tager normalt 2 år,
men kan forlænges med et ekstra år. Uddannelsen er
ikke specifikt brancheorienteret, men kan sammensættes inden
for eller på tværs af enkelte uddannelser/fag. Det
kræves, at den enkelte udarbejder en uddannelsesplan, en
eguaftale, med kommunen eller en erhvervsskole. Uddannelsen veksler
mellem skoleophold og praktik. Der ydes individuel vejledning
under hele forløbet. Uddannelsen giver undertiden mulighed
for at fortsætte på en erhvervsuddannelse eller en
anden uddannelse. Denne uddannelse indgår ikke i statistikken
for det ordinære uddannelsessystem, derfor indgår
egu ikke denne publikation.
Den fri ungdomsuddannelse (fuu) blev
sammensat individuelt af mindst 3 forskellige uddannelsesdele.
Uddannelsen varede i 2 år og højst 3 år. Uddannelsen
blev afviklet med L 79 2002.
De videregående uddannelser
De videregående uddannelser (DVU)
giver erhvervskompetence. Generelt inddeles de videregående
uddannelser i niveauer efter varighed; korte videregående
uddannelser (KVU), mellemlange videregående
uddannelser (MVU), bacheloruddannelser,
kandidatuddannelser samt philosophiae
doctor (ph.d.).
De videregående uddannelser bygger oven på en ungdomsuddannelse.
Uddannelserne er teoretisk prægede, men nogle uddannelser
har indlagt praktik i uddannelsesforløbet.
På de fleste videregående uddannelser er der frit
optag, det vil sige, at uddannelsesinstitutionerne selv fastlægger
optagelsestallet ud fra fysisk kapacitet, kvalificerede lærerkræfter
og beskæftigelsesforhold for de færdiguddannede. De
pædagogiske og de sundhedsfaglige uddannelser har centralt
fastsatte optagelsestal. Adgangskravene til
uddannelserne er centralt fastsatte, mens udvælgelseskriterierne
(under adgangsbegrænsning) bestemmes af institutionerne
selv.
Det korte videregående uddannelsesområde
Adgangskravet til de korte videregående uddannelser er
normalt enten en gymnasial uddannelse eller en relevant erhvervsuddannelse,
suppleret med studiekompetence i typisk matematik og engelsk.
De korte videregående uddannelser varer normalt 2 år
og giver erhvervskompetence.
I august/september 2000 blev der med KVUreformen oprettet 13
nye uddannelser, der alle giver ret til at bruge betegnelsen AK
efter uddannelsestitlen. De 13 nye uddannelser erstatter de tidligere
ca. 75 uddannelser (på nær datamatiker og transportlogistiker
m.v.). Uddannelserne giver adgang til relevante diplomuddannelser.
De mellemlange videregående uddannelser
De mellemlange videregående uddannelser (MVU) varer normalt
3-4 år og giver erhvervskompetence. Adgangskravet er oftest
en gymnasial eksamen (eller dele heraf); også visse relevante
erhvervsuddannelser giver adgang. Fx giver bestået SOSU
adgang til de sundhedsfaglige uddannelser.
Med vedtagelse af MVUloven indførtes professionsbachelorniveauet
og –titlen, loven trådte i kraft fra 2003. Omlægningen
betyder bl.a., at de mellemlange videregående uddannelser
i dag er løftet op til bachelorniveauet og at undervisningen
nu baseres på forskningstilknytning, og at uddannelserne
og undervisningen knyttes tættere til professionen. Professionsbachelorerne
giver adgang til relevante kandidatuddannelser. Uddannelserne
er vekseluddannelser, hvor der skiftes mellem praktik og teori.
Bachelor, kandidat- og ph.d.uddannelser
Strukturen for universitetsuddannelserne (bachelor 3 år
+ kandidat 2 år + ph.d. 3 år) blev fastlagt i 1993.
Før den tid var der kun samlede forløb frem til
kandidatgraden som første akademiske grad. Næsten
alle universitetsuddannelser er i dag opbygget af en bacheloruddannelse
og en kandidatuddannelse med mulighed for en efterfølgende
ph.d.uddannelse.
Bacheloruddannelser
Bacheloruddannelser på universiteterne er normerede til
3 år. Bachelor er en afsluttet teoretisk uddannelse, men
giver også adgang til et kandidatuddannelsesforløb.
Uddannelsen giver erhvervskompetence. Adgangskravet er oftest
en gymnasial eksamen (eller dele heraf) med specifikke fagkrav
som til de øvrige videregående uddannelser; også
visse relevante erhvervsuddannelser kan give adgang til uddannelsen.
De lange videregående uddannelser
Kandidatuddannelserne er videregående teoretiske uddannelser
af normalt 2 års varighed efter en fuldført
bacheloruddannelse dvs. samlet 5 år. Enkelte kandidatuddannelser
er dog stadig opbygget som ét samlet forløb uden
bachelorniveau (udelte uddannelser), Uddannelserne giver erhvervskompetence.
Efterfag/videreuddannelse indgår også som lange videregående
uddannelser.
Ph.d.uddannelser
Som overbygning til kandidatuddannelsen findes forskeruddannelsen,
der afsluttes med en ph.d.grad og er normeret til 3 år.
Uddannelserne giver erhvervskompetence.
Voksenuddannelse
Voksenuddannelser
kan opdeles i tre kategorier: formelt kompetencegivende uddannelse,
ikke formelt kompetencegivende uddannelse samt private kurser
m.v. Danmark har er der en lang og stærk tradition for folkeoplysning
og voksenuddannelse.
Den formelt kompetencegivende uddannelser består bl.a.
af almen voksenundervisning (avu), hfenkeltfag, arbejdsmarkedsuddannelserne
(AMU/korte specifikt brancheorienterede kurser), voksenerhvervsuddannelser
(særlige voksenforløb på de ordinære
erhvervsuddannelser) og åben uddannelse.
Desuden findes under det parallelle voksenuddannelsessystem Forberedende
Voksenundervisning (FVU), der erstatter læsekurser for voksne,
og videregående voksenuddannelse (VVU), der kompetencemæssigt
svarer til korte videregående uddannelser. Desuden findes
master- og diplomuddannelser, som giver kompetence på niveau
med hhv. bachelor- og kandidatuddannelser.
Under ikke formelt kompetencegivende uddannelser findes bl.a.
aftenskoler, folkehøjskoler og daghøjskoler.
Voksenuddannelserne kan være offentligt og/eller privat
finansierede. Men der er i princippet indført en vis brugerbetaling.
På VUC og daghøjskolerne betales fx mindre brugerbetaling,
end hvad der betales på åben uddannelse og folkehøjskoler.
Undervisningsomfanget inden for de forskellige typer af voksenuddannelse
varierer fra ganske få timer til samlede fuldtidsundervisningsforløb
af flere års varighed. Undervisningen er normalt på
deltidsbasis.
Generelle tal for uddannelsessystemet
I figur 2.1.1 vises en model af det danske uddannelsessystem.
Til venstre i figuren ses en søjle, der angiver den alder,
de studerende normalt mindst har på de respektive trin eller
uddannelsesområder. Hertil kommer det antal uddannelsesår,
der normalt vil ligge forud for elever på et givet trin.
Uddannelsessystemet præsenteres som det så ud i 2001,
derfor indgår fx fri ungdomsuddannelse (fuu).
I figur 2.1.2 præsenteres videreuddannelsessystemet for
voksne i 2001, hvor ungdomsuddannelserne og de ordinære
uddannelser niveaumæssigt er indplaceret sammen med voksenuddannelse,
efter- og videreuddannelse.
I tabel 2.1.1 opgøres antallet af elever/studerende som
var under uddannelse i udvalgte år frem til 2001. Pr. 1.
oktober 2001 var ca. 1.102 mio. elever/studerende i gang med et
ordinært uddannelsesforløb. Det svarer til at ca.
hver femte person i den danske befolkning
var under uddannelse. Årgangenes størrelse påvirker
elevtallets størrelse, specielt i grundskolen og på
ungdomsuddannelserne, men også overgangsfrekvenser er afgørende.
Tal for voksenuddannelse indgår ikke. Men her indgår;
børnehaveklasse til 7. klassetrin og ikke kompetencegivende
ungdomsuddannelser.
Af tabel 2.1.1 fremgår det at, 61,0% af bestanden
var ved grundskoleområdet (672.478
elever). Eleverne ved det gymnasiale område udgjorde 8,9%,
svarende til 98.599 elever; heraf læste 64.616 elever på
en almengymnasial uddannelse og 33.983 på en erhvervsgymnasial
uddannelse). På det erhvervsfaglige uddannelsesområde
m.v. læste i alt 118.039 elever (10,7% af bestanden). Og
201.866 studerende læste på en videregående
uddannelse. Dette svarer til 18,3% af bestanden. De videregående
uddannelser havde en stigende andel studerende, i 1992 udgjorde
de studerende ved de videregående uddannelser kun 16,2%
af bestanden. I tabel 2.1.3 og figur 2.1.4
præsenteres den gennemsnitlige forventede uddannelsestid
fra 1992 til 2001 (ekskl. grundskolens børnehaveklasse
og voksenuddannelse m.v.). Se noter under tabellen.
Fra perioden start til 2000 steg den forventede gennemsnitlige
uddannelsestid med 1,1 år. Studietiden er generelt stigende
i perioden med tiltagende styrke imod periodens slutning.
Et barn der i 2000 påbegyndte grundskolens
1. klassetrin, forventes at være under uddannelse i 15,2
år. Af opgørelsen for 2000 ses, at pigerne forventes
at være i uddannelsessystemet i 15,7 år, dette er
et år mere end drenge vil være i uddannelse.
Frem til 1994 var der ikke store forskelle på drenges og
pigers forventede tid i uddannelsessystemet, herefter vendte billedet.
En forklaring på forskellene, er at visse uddannelser hvor
kvinderne var flest, som fx pædagoguddannelsen, blev forlænget.
Drengene vælger oftere end pigerne at påbegynde en
erhvervsfaglig uddannelse efter grundskolen, og flest piger fuldfører
i dag en videregående uddannelse.
De mange elever/studerende, der var under uddannelse, valgte
ikke nødvendigvis altid de direkte veje, der er antydet
i figur 2.1.5. Der findes således beregninger for, hvordan
de typiske elevstrømme er op gennem uddannelsessystemet
fra eleverne befinder sig i grundskolen, til de endeligt forlader
uddannelsessystemet. Figuren viser uddannelsesprofilen
i 2000 (mere om figuren senere).
I tabel 2.1.4 opgøres uddannelsesprofilen fordelt på
køn og uddannelsesniveauer i 2000. Der gives et overblik
over strømmene i uddannelsessystemet, og profilen kan kort
beskrives som det slutresultat, årets årgang af elever
på 8. klassetrin når til, hvis de i de næste
25 år har en adfærd, der præcis ligner den adfærd,
deres ældste kammerater udviste i løbet af året.
Rent praktisk kan man illustrere en ungdomsårgang
som alle, der i et givet tværsnitsår
begynder i 8. klasse. Det kan nævnes, at afvigelsen fra
den egentlige definition af en ungdomsårgang består
af personer, der først dukker op i grundskolens 10. klassetrin.
Alle tal angives som procentandele af årgangen. Strømmene
af en ungdomsårgang tæller både elever der har
fuldført et uddannelsestrin, og elever der har afbrudt
et trin. Overgangene er vist på et overordnet
niveau. En mere detaljeret præsentation af overgangsmønstrene
vil kunne ses i de efterfølgende uddannelsesrelaterede
kapitler.
Af tabel 2.1.4 og figur 2.1.5 fremgår, at 79,5% af 2000ungdomsårgangen
forventes at få en erhvervskompetencegivende uddannelse
(hertil kommer i øvrigt en del voksenuddannelser m.v.,
der ikke i øjeblikket er medregnet i opgørelsen).
13% af ungdomsårgangen vil slutte i uddannelsessystemet
uden hverken studie eller erhvervskompetence, og 7,5% afslutter
med alene studiekompetence. Flere piger end drenge får en
videregående uddannelse; 83% af pigerne afslutter en erhvervskompetencegivende
uddannelse mod kun 75,5% af drengene.
31,0% af pigerne afslutter en mellemlang videregående uddannelse
mod kun 15,0% af drengene. Drengene har til gengæld større
andele på KVU og erhvervsfaglige uddannelser.
Figur 2.1.5 viser, at den samlede afgang fra grundskolen i 2000
lå på 57.700 personer. Grundskolerestgruppen
(ekskl. egu, produktionsskoler, voksenuddannelse m.v.) var 4%,
det vil sige, at omkring 96% af ungdomsårgangen valgte at
fortsætte i ungdomsuddannelsessystemet.
Af 2000årgangen vil 83% afslutte en ungdomsuddannelse,
fordelt med 32% med en erhvervsfaglig uddannelse, 38% med en gymnasial
uddannelse og 13% med begge kompetencer.
10,5% af årgangen vil afslutte en erhvervsfaglig merkantil
uddannelse, 19% en erhvervsfaglig teknisk uddannelse og 6% en
erhvervsfaglig social eller sundhedsuddannelse. 44% af en ungdomsårgang
vil afslutte en videregående uddannelse, heraf 9% en kort
videregående uddannelse, 23% på en uddannelse inden
for det mellemlange videregående uddannelsesområde,
og 12% en lang videregående uddannelse.
Figur 2.1.1 Det danske uddannelsessystem
– 2001.
1) International Standard Classification of education.
Anm.: Alderen er den teoretiske minimumsalder for de formelle uddannelser,
dvs. ekskl. voksenuddannelse. Efter grundskolen er eleverne ofte
ældre pga. sabbatår, ventetid, studieskift m.v. Pilene
illustrerer generelle sammenhænge mellem grundskole, ungdoms-
og videregående uddannelser, men ikke alle faktiske overgange.
Og figuren illustrer det ordinære uddannelsessystem, som det
så ud pr. 1. oktober 2001.
Figur 2.1.2 Videreuddannelsessystemet for voksne – 2001.
Forkortelser:
KVU: korte videregående uddannelser.
MVU: mellemlange videregående uddannelser.
EUD: erhvervsuddannelser.
VVU: videregående voksenuddannelse.
GVU: grundlæggende voksenuddannelse.
AMU: arbejdsmarkedsuddannelser.
hf: højere forberedelseskursus.
avu: almen voksenuddannelse.
FVU: forberedende voksenundervisning.
Kilde: "Taxametersystemet for de videregående uddannelser
– 2001", Undervisningsministeriet.
Tabel 2.1.1 Antallet af elever/studerende, som var under uddannelse
pr. 1/10 1992, 1995, 1998 og 2001.
a) Tallene er sammenstykket af forskellige datakilder.
1) Som følge af forsøg med ny EUD-reform (allerede
fra 1999), har tilgangen til HI og TI været faldende. Den
fri ungdomsuddannelse indgår først fra 1995. Tallet
for produktionsskoler i 2001 er for lave, fordi skolerne først
indberetter eleven, når denne afslutter opholdet, derfor
er tallet i 2001 er skønnet.
2) I 1994 og 1995 blev hhv. htx og hhx forlænget med et
år til et treårigt forløb. Samtidig blev adgangsvejen
ændret fra et skoleforløb på erhvervsuddannelserne
til adgang direkte fra grundskolen. Bestanden i 2001 er nedjusteret
med 1.200 elever, pga. en for stor tilgang til den 1-årige
hhx. I 1998 og 1999 er indberetningerne fra institutionerne til
Danmarks Statistik for adgangseksamen til diplomingeniører
mangelfulde. Fra DTU mangler helt indberetning af elever fra 1996
til 2001.
3) Fra 1994 til 1997 var der problemer med registreringen af fuldførte
og afbrudte forløb. En hel del af de afbrudte forløb
er fejlagtigt blevet registreret som fuldførte forløb.
Derfor er fuldførelsesprocenterne i denne periode for høje.
Desuden påvirker det antallet af fuldførte, antallet
af afbrudte samt overgangsmønstrene fra disse uddannelser.
Fra midten af 1996 blev indgangsforløbet hg til merkantil
EUD ændret, således at eleverne kunne forlænge
indgangsforløbet fra 1 til 2 år. Rundt regnet halvdelen
af eleverne benyttede sig af denne mulighed. Pr. 1. januar 2001
trådte den ny EUDreform i kraft, hvor 1. og 2. skoleperiode
blev afløst af et grundforløb med 7 indgange, men
allerede fra 1999 blev der kørt forsøg med denne
nye struktur. Grundforløbets gennemførelsestid kan
varierer fra 20-60 uger.
4) At der for bacheloruddannelserne er tal fra før uddannelserne
formelt blev oprettet, skyldes, at bl.a. HA og erhvervssprog m.v.
fra før reformen havde denne struktur, at der inden reformen
var forsøgsordninger med visse bacheloruddannelser. Bachelorreformen
har generelt ført til usikkerhed i datagrundlaget i omlægningsperioden.
De seneste år er der indberetningsmangler af antallet af
fuldførte bachelorer på Københavns Universitet
og på Syddansk Universitet: For KU skønner Danmarks
Statistik at der i 2001 mangler omkring 50% af de fuldførte
bachelor forløb (ca. 700 studerende). For Syddansk Universitet
mangler der indberetninger for 1997, 1998 og 1999 her skønner
Danmarks Statistik at det også svarer til 50% af de fuldførte
(i alt 700-800 studerende).
5) Kandidatuddannelserne indeholder både udelte kandidatforløb
og overbygningskandidatuddannelser. Se tillige note vedr. bachelorer
vedr. det mangelfulde indberettede antal fuldførte for
KU og SDU, da Danmarks Statistik skønner, at der mangler
tilgang til disse institutioners uddannelser i de angivne år.
6) I 2001 er tallene for ph.d. samfundsfag, humaniora, teknik
og naturvidenskab for lave. Der mangler indberetninger fra KU
(samfundsfag), DTU (teknik) og AU (naturvidenskab og humaniora).
Dette påvirker fremskrivningerne. Der kan i øvrigt
henvises til Ministeriet for videnskab, teknologi og udvikling.
Tabel 2.1.2 Elever/studerendes opgjort på uddannelsesområder
som andel af den samlede bestand, opgjort pr. 1/10 i 1992, 1995,
1998 og 2001.
Figur 2.1.3 Procentvis fordeling af elever/studerende under
uddannelse pr. 1/10 2001.
Tabel 2.1.3 Forventet samlet uddannelsestid for elever, der
begynder i 1. klasse, fordelt på køn opgjort fra
1/10 året før til 30/9 i året fra 1992 til
2001. Opgjort som antal år.
Note: Ekskl. børnehaveklasse og voksenuddannelse m.v. I
2001 er tiden underestimeret pga. manglende indberetninger fra
institutionerne til Danmarks Statistik.
Figur 2.1.4 Den samlede forventede uddannelsestid, opgjort
fra 1/10 i året før til 30/9 i året fra
Note: Ekskl. børnehaveklasse og voksenuddannelse
m.v. Se tillige note under tabel 2.1.3.
Tabel 2.1.4 Forventet samlet uddannelsesprofil for en ungdomsårgang
fordelt efter uddannelses- og kompetenceniveau og køn –
2000.
Noter: Bemærk, at summen af tilgange og afgange kan afvige
pga. afrundinger. Ekskl. egu, produktionsskoler og voksenuddannelse
m.v. Der findes pt. ikke nyere opgørelser.
Tabel 2.1.4 En ungdomsårgangs vej gennem uddannelsessystemet
efter grundskolen 2000. Afgang fra grundskolen = 100%.
1) De personer som aldrig påbegynder en ungdomsuddannelse.
Note: Bemærk at summerne af tilgange og afgange fra de enkelte
kasser kan afvige pga. afrundinger. Der findes pt. ikke nyere
opgørelser. Ekskl. egu, produktionsskoler og voksenuddannelse
m.v. Der findes pt. ikke nyere opgørelser.
2.2 Institutioner
I dette afsnit præsenteres en optælling af samtlige
registrerede uddannelsesinstitutioner i Danmark i 2001. Institutionerne
er inddelt efter ejerforhold og efter nærmere retningsliner
fastsat af Danmarks Statistik. Data stammer fra "Institutionsregisteret",
som er bundet tæt sammen med elevstatistikken fra det integrerede
elevregister (Danmarks Statistik).
De offentligt ejede institutioner kan være statslige, kommunale
eller amtskommunale, disse skoler er helt finansierede af det
offentlige. De selvejende private (fx frie grundskoler m.v.) eller
selvejende offentlige institutioner (fx erhvervsskoler m.v.) er
kun delvist finansieret af det offentlige.
Der er meget stor forskel på de forskellige institutionstyper
både med hensyn til ressourcebehov og størrelse.
Såvel lilleskolen som Københavns Universitet indgår
i opgørelsen.
I tabel 2.2.1 opgøres det samlede antal registrerede uddannelsesinstitutioner
i Danmark fordelt på regioner og ejerforhold pr. 1/10 2001
hvor der samlet var registreret 4.104 aktive uddannelsesinstitutioner.
Af den regionale fordeling ses, at Århus Amt var det amt,
der havde registeret flest uddannelsessteder (473 institutioner)
efterfulgt af Fyns Amt med 430 institutioner.
Færrest uddannelsesinstitutioner ses i Frederiksberg Kommune
og Bornholms Amt med hhv. 50 og 44 institutioner.
Af figur 2.2.1 fremgår det tydeligt, at langt hovedparten
af uddannelsesinstitutionerne er af offentligt ejerforhold (64,8%).
27,3% var selvejende private institutioner og kun 7,9% var selvejende
offentlige.
Tabel 2.2.1 Antallet af registrerede uddannelsesinstitutioner
i Danmark, fordelt på ejerforhold samt kommuner/amter opgjort
pr. 1/10 2001.
Kilde: Danmarks Statistisk og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
Figur 2.2.1 Den samlede ejerforholdsfordeling, opgjort pr.
1/10 2001.
Kilde: Danmarks Statistisk og Undervisningsministeriets Statistik-
og Informationskontors egne beregninger.
2.3 Økonomi
I tabel 2.3.1 og figur 2.3.1 opgøres de samlede offentlige
udgifter til uddannelse fordelt på uddannelsesområder
og BNP fra 1992 til 2001. Mange faktorer
påvirker samfundets omkostninger, når det drejer sig
om uddannelsessystemet: Ungdomsårgangenes
størrelse har ændret sig, fx tager flere unge
i dag 10. klassetrin med, inden de fortsætter til videre
uddannelse. Uddannelsessystemet er blevet udvidet, og de store
ungdomsårgange er blevet ældre, hvilket har betydet
relativt flere unge på de højere og mere ressourcekrævende
uddannelser. Endelig har omlægningen til en dyrere uddannelsesstøtte,
opprioritering af de videregående uddannelser
med ændrede optagelseskrav samt flere pladser og den intensiverede
indsats på voksenuddannelsesområdet øget udgifterne.
I 2001 udgjorde de samlede offentlige udgifter til uddannelse
108.371 mio. kr. De samlede udgifter til uddannelse steg med 24.205
mio. kr. fra 1992 til 2001 (stigning på 28,8%).
Stigningsgraden er dog ikke lige stor for alle uddannelsesområder.
Udgifterne til grundskolen udgjorde
45.323 mio. kr. Udgiften hertil er steget med 11.077 mio. kr.
eller 32,3% fra 1992 til 2001.
Fra 1992 til 2001 steg de offentlige udgifter til ungdomsuddannelser
med 2.655 mio. kr. eller 16,0%. I 2001 udgjorde SUstipendium til
ungdomsuddannelserne 2.172 mio. kr. eller 11,3% af udgifterne
til ungdomsuddannelserne; i 1992 udgjorde de 8,7%.
De videregående uddannelser havde en stigning i udgifterne
på 3.353 mio. kr. (stigning på 18,7%). Udgifterne
varierede, men efter 1997 steg udgifterne konstant. En del af
stigningen skyldes øgede udgifter til SU. I 2001 udgjorde
SUstipendium 6.226 mio. kr., eller 29,2% af udgifterne til de
videregående uddannelser, i 1992 udgjorde SUstipendium 24,3%
af udgifterne.
De offentlige udgifter til voksenuddannelsesområdet
steget med 5.472 mio. kr. eller 44,5% fra 1992 til 2001.
Den samlede udgift til uddannelse af i procent af BNP faldt med
1,4 procentpoint fra 1992 til 2001. I 2001 udgjorde udgifterne
8,1% af BNP.
Tabel 2.3.1 Offentlige udgifter til uddannelse i mio. kr.,
fordelt efter uddannelsesniveau, 1992 til 2001.
Note: Beløbene for 1998, 1999, 2000 og 2001 er foreløbige. Opgørelsen
indeholder også udgifter uden for Undervisningsministeriets ressort.
Opgjort på finansår
Kilde: "Statistisk Tiårsoversigt 2001" og ”Finansloven ”, diverse
år, samt egne beregninger.
Figur 2.3.1 Udviklingen i samlede offentlige udgifter til
uddannelse i procent fa BNP, opgjort fra 1992 til 2001.
Note: Se noter og kilder under tabel 2.3.1.
Denne side indgår i publikationen "Uddannelse på kryds
og tværs" som kapitel 2 af 9
|