Den personlige uddannelsesplan i Elevplan

Arbejdet med Elevplan kræver, at både elever, kontaktlærere og vejledere bliver aktive parter, idet Elevplan er tænkt som et aktivt og dynamisk dialogværktøj i løbet af uddannelsen. Det er med andre ord nødvendigt at tage det i brug ved uddannelsens start og integrere det i uddannelsesforløbet.

I Elevplan kan eleven arbejde med sin uddannelsesplanlægning, beskrive sine mål, hvordan de opnås, og hvilke læringsaktiviteter der skal indgå i planen. Uddannelsesplanen ajourføres løbende, og eleven får på den måde mulighed for at holde øje med sin egen læreproces. Elevens brug af Elevplan og uddannelsesplanen danner udgangspunkt for samarbejdet med kontaktlæreren.

Elevplan åbner mulighed for, at eleven kan simulere valg og derved få et overblik over, hvad der skal til for at opnå en uddannelse. "Hvilke målpinde skal jeg opnå for at gennemføre det?” Eleven kan på den måde foregribe sin uddannelse og se konsekvenser af sine valg. Ved at bruge scorekortet kan eleven følge med i, hvor langt han/hun er kommet i forhold til uddannelsens mål.

Når eleven i samråd med sin kontaktlærer har lagt en foreløbig personlig uddannelsesplan, kan han/hun få overblik over de aktiviteter, som giver den bedste opfyldelse af hans/hendes uddannelsesplan. Eleven kan se, hvilke andre muligheder der er, ved at taste sig ind på andre af skolens udbudte læringsaktiviteter. Eleven har mulighed for at ændre sine planer og kan simulere, hvad det betyder uddannelsesmæssigt.

Hvis Elevplan skal være et aktivt redskab for eleven, må der tænkes i differentiering af eleverne, så alle elever bliver i stand til at bruge Elevplan.