![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() 15. Bilag: Eksempel på kompetencekort
Dette bilag indeholder to underbilag: 1. Eksempel på kompetencekort 1. Eksempel på kompetencekortKompetencekort Navn: __________________ Afdeling: __________________ Skole: _____________________________________________ Indledning Med henblik på at støtte og inspirere dig i arbejdet med at blive dygtigere til at varetage nye opgaver i din dagligdag bedes du venligst udfylde dette kompetencekort. Kompetencekortet er dit eget forslag til områder, hvor du gerne vil dygtiggøre dig. Ved den næste MedarbejderUdviklingsSamtale (MUS) kan du bruge kortet til - sammen med din leder - at drøfte og planlægge det opkvalificeringsforløb, du ønsker dig. For dig selv eller i samarbejde med dine kollegaer. Skema 1
Vejledning vedr. niveauerne:
Sådan vil jeg gerne udvikle kompetencerne: Skriv navnet på kompetencen (fra skema 2) i hvert felt nedenfor i kolonnerne 1, 2, 3 el. 4 og i prioriteret rækkefølge.
Aktivitets- og tidsplan: Kompetence: _______________ Uge: _____ Tid: _____ Hold/klasse/projekt: ____________________________
Nævn tre ting du gerne vil kunne, når du behersker kompetencen på det niveau, du har indskrevet på side 1: 1 ___________________________________________________________ 2 ___________________________________________________________ 3 ___________________________________________________________ Sdan vil jeg gerne have mine kompetencer vurderet: Sæt X:
Kompetencekort kan ikke stå alene. De skal tænkes ind i en sammenhæng, der resulterer i et kompetenceudviklingsforløb. I det følgende gives en vejledning i, hvordan disse skemaer kan anvendes: Skema 1 Før du udfylder kompetencekortet, skal du overveje, hvor dine eller teamets største pædagogisk-didaktiske udviklingsbehov er. I "skema 1" er der markeret nogle udviklingsbehov, som er pædagogiske konsekvenser af reformen. Sæt kryds i det eller de felter, hvor du/I synes, du/I har mest brug for at lære mere. "Andre emner" er beregnet til pædagogiske emner, som den enkelte har behov for at udvikle. Eksempel Hvis man f.eks. har sat kryds i felterne "undervisningsdifferentiering" og "selvevaluering" vil det være overskrifter for de områder, man i det følgende arbejder videre med. Skema 1:
Når du udfylder kompetencekortet, er det en god idé at diskutere valget af kompetencer enten med dit team, din leder eller en god kollega (en coach). Læg mærke til, at du på kortet kan angive, dels hvor kompetent, du allerede er ("Har kendskab til", "kan varetage", "er rutineret i", "er ekspert i"), og dels hvilket kompetenceniveau, du ønsker at opnå. (Det siger nok sig selv, at hvis du angiver at være ekspert på et område fra starten, vil det være en god idé at vælge et andet område at arbejde på at udvikle). Du kan evt. markere dit nuværende niveau ved "O" og det ønskede niveau med "X". Hvis der er mere end et felt mellem dit nuværende niveau og det ønskede niveau, kræver det flere ressourcer (tid, indsats og i sidste ende: penge). Hvis du ønsker at springe to felter (eller mere), skal det fremgå af de næste skemaer. Det er en god idé at få bekræftet meget ambitiøse kompetencespring med din leder. Erfaringerne viser, at man højst skal vælge to kompetencer at arbejde med ad gangen. Eksempel Hvis du havde sat kryds i felterne "undervisningsdifferentiering" og "selvevaluering" på skema 1, skal du nu tænke over og vælge, hvad du især synes, du har behov for at arbejde med inden for disse temaer. Det kan f.eks. være, at den kompetence, du vælger angående "undervisningsdifferentiering", er: Lære at arbejde på flere niveauer med eleverne. Det kan være, at den kompetence, du vælger angående "selvevaluering", er: Lære at selvevaluere sammen med kolleger. Du synes måske, du kan løse daglige opgaver inden for feltet at arbejde på flere niveauer med eleverne. (Sæt så "O" i felt b kunne varetage). Du kommer imidlertid ofte ud for, at de elever, du møder i din undervisning, bliver mere og mere forskellige: - nogen har af den ene eller anden grund svært ved at læse, og andre er studenter, - nogen er 16-17 år, andre er midt i 40'erne, - nogen er meget selvstændige, andre skal have hjælp til selv det mest elementære. Derfor ønsker du at udvikle kompetence i at arbejde på flere niveauer med eleverne. Sæt så "X" i feltet c være rutineret. Med hensyn til den anden kompetence Lære at selvevaluere sammen med kolleger er det måske noget, du og dit team har hørt om og måske også forsøgt en enkelt gang, men uden at være nået til den rigtige facon. I har imidlertid talt om, at det ville være en fordel, når der skal fokuseres på den enkelte elev. Sæt så "O" i felt a have kendskab til og "X" i felt b kunne varetage. Med hensyn til din anden kompetence, Lære at selvevaluere sammen med kolleger, ved du, at det kan ikke læses i en bog. Det skal læres i praksis og med udgangspunkt i praksis. Derfor vil du gerne bruge din gode kollega/din coach til løbende coaching. Men du ønsker også at inddrage dit team. Skema 2
Når du har valgt, hvilke kompetencer du vil arbejde med, skal du overveje, hvordan du vil arbejde med at udvikle kompetencen. I skema 3 "Sådan vil jeg gerne udvikle kompetencen" er der stillet forslag til, hvordan du kan udvikle den pågældende kompetence på jobbet. Læg mærke til, at der er blanke felter efter forslagene. Du vil givetvis kunne finde på andre måder at udvikle den kompetence, netop du har valgt. Eksempel Med hensyn til din første kompetence, "Lære at arbejde på flere niveauer med eleverne", ved du, at en anden afdeling på din skole er nået meget langt. Lærergruppen arbejder med opgaver på op til fem niveauer. Det kunne du godt tænke dig at se nærmere på og tale med de pågældende lærere om. Du kunne også godt tænke dig at eksperimentere lidt med det i din egen undervisning, men meget gerne i et tæt dialog med en god kollega/en coach. Dine krydser kommer derfor til at se sådan ud: Skema 3
|
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() Til sidens top |