Forrige kapitel Forsiden
[ Undervisningsministeriets logo ]

15. Bilag: Eksempel på kompetencekort





Dette bilag indeholder to underbilag:

1. Eksempel på kompetencekort
2. Vejledning i anvendelse af kompetencekort

1. Eksempel på kompetencekort

Kompetencekort

Navn: __________________  Afdeling:  __________________

Skole: _____________________________________________

Indledning

Med henblik på at støtte og inspirere dig i arbejdet med at blive dygtigere til at varetage nye opgaver i din dagligdag bedes du venligst udfylde dette kompetencekort.

Kompetencekortet er dit eget forslag til områder, hvor du gerne vil dygtiggøre dig.

Ved den næste MedarbejderUdviklingsSamtale (MUS) kan du bruge kortet til - sammen med din leder - at drøfte og planlægge det opkvalificeringsforløb, du ønsker dig. For dig selv eller i samarbejde med dine kollegaer.

Skema 1
Hvad har du størst behov for at udvikle?:

Pædagogisk konsekvens af reformen Dit udviklingsbehov (sæt kryds)
Medansvar for egen læring  
Undervisningsdifferentiering  
Helhedsvurdering  
Fleksibel læring  
Udvikling af elevernes kompetencer  
Elevens egne mål  
Selvevaluering  
Andre emner  
   
   
   


Skema 2

  1. Vælg og prioriter maks. tre pædagogiske kompetencer, som du gerne vil udvikle:

  2. Vurder selv - ud for hver af de tre - din nuværende kompetence (a - d):

  3. Markér dit nuværende niveau med "O"

  4. Overvej, hvilket niveau du ønsker at opnå inden for denne kompetence (a - d):

  5. Markér dit ønskede niveau med "X".

Pæda-
gogiske kompe-
tencer
 

Niveau:

a)
have kendskab til
b)
kunne varetage
c)
være rutineret
d)
være ekspert
1          
2          
3          
4          
5          
6          
7          

 

Vejledning vedr. niveauerne:

Have kendskab til: Kunne varetage: Være rutineret: Være ekspert i:
Viden:
om området/
emnet
Viden
om området/
emnet
Indgående viden om området/
emnet
Specialiseret og teoretisk viden om området/emnet
Færdigheder:
÷ Selvstændig opgaveløsning
Færdigheder:
+ Løsning af daglige opgaver inden for området
Færdigheder:
+ Løsning af daglige opgaver inden for området
Færdigheder:
+ Løsning af daglige opgaver inden for området
Holdninger/
kunne handle:
Holdninger/
kunne handle:
Holdninger/
kunne handle:
+ Selvstændig løsning af uforudsete problemer inden for området
Holdninger/
kunne handle:
+ Selvstændig løsning af komplicerede problemer inden for området
      + Formidling af viden til andre
      + Kunne udvikle opgaveløsninger inden for området


Skema 3

Sådan vil jeg gerne udvikle kompetencerne:

Skriv navnet på kompetencen (fra skema 2) i hvert felt nedenfor i kolonnerne 1, 2, 3 el. 4 og i prioriteret rækkefølge.

  1. Sæt x ud for den form for kompetenceudvikling, du foretrækker.
Sådan vil jeg arbejde med kompetenceudviklingen 1 2 3 4
Navnet på kompetencen (jf. side 2):        
Jeg fore-
trækker at udvikle kompe-
tencen ved …
  • Besøg på anden afdeling eller skole, som har erfaringer med det, jeg gerne vil udvikle kompetence i
       
  • Være føl hos en kollega fra min egen afdeling
       
  • Et lille actionlearningforløb i min egen klasse/hold i samarbejde med min coach
       
  • Løbende coaching af en kollega
       
  • Kollegasupervision
       
  • Læring på egen hånd med støtte fra en coach
       
  • Feedback og dialog i mit team
       
         
         
         
         
         


Skema 4

Aktivitets- og tidsplan:

Kompetence: _______________  Uge: _____  Tid: _____

Hold/klasse/projekt: ____________________________

Pædagogisk aktivitet Målet med aktiviteten Start
(uge)
Slut
(deadline)
Forberedelse      
Udarbejdelse af oplæg      
Feedback fra coach      
Afprøvning      
Evaluering      
Møde med konsulent      
Opsamling      


Jeg har opnået kompetencen, når jeg kan varetage, er ekspert i mv.

Nævn tre ting du gerne vil kunne, når du behersker kompetencen på det niveau, du har indskrevet på side 1:

1 ___________________________________________________________

2 ___________________________________________________________

3 ___________________________________________________________

Sdan vil jeg gerne have mine kompetencer vurderet: Sæt X:

Udarbejde en mindre rapport indeholdende erfaringer med afprøvning af nogle værktøjer, som forelægges mit team til vurdering
     

Udfylde en logbog med refleksioner over det, jeg lærer, og det, jeg har svært ved. Drøftes enten med min leder eller teamet
     

Vurderes af to kollegaer i en given undervisningssituation.

2. Vejledning i anvendelsen af kompetencekort

Kompetencekort kan ikke stå alene. De skal tænkes ind i en sammenhæng, der resulterer i et kompetenceudviklingsforløb.

I det følgende gives en vejledning i, hvordan disse skemaer kan anvendes:

Skema 1

Før du udfylder kompetencekortet, skal du overveje, hvor dine eller teamets største pædagogisk-didaktiske udviklingsbehov er. I "skema 1" er der markeret nogle udviklingsbehov, som er pædagogiske konsekvenser af reformen. Sæt kryds i det eller de felter, hvor du/I synes, du/I har mest brug for at lære mere. "Andre emner" er beregnet til pædagogiske emner, som den enkelte har behov for at udvikle.

Eksempel

Hvis man f.eks. har sat kryds i felterne "undervisningsdifferentiering" og "selvevaluering" vil det være overskrifter for de områder, man i det følgende arbejder videre med.

Skema 1:
Hvad har du størst behov for at udvikle?:

Pædagogisk konsekvens af reformen Dit udviklingsbehov (sæt kryds)
Medansvar for egen læring  
Undervisningsdifferentiering X
Helhedsvurdering  
Fleksibel læring  
Udvikling af elevernes kompetencer  
Elevens egne mål  
Selvevaluering X
Andre emner  


Skema 2

Når du udfylder kompetencekortet, er det en god idé at diskutere valget af kompetencer enten med dit team, din leder eller en god kollega (en coach).

Læg mærke til, at du på kortet kan angive, dels hvor kompetent, du allerede er ("Har kendskab til", "kan varetage", "er rutineret i", "er ekspert i"), og dels hvilket kompetenceniveau, du ønsker at opnå. (Det siger nok sig selv, at hvis du angiver at være ekspert på et område fra starten, vil det være en god idé at vælge et andet område at arbejde på at udvikle).

Du kan evt. markere dit nuværende niveau ved "O" og det ønskede niveau med "X".

Hvis der er mere end et felt mellem dit nuværende niveau og det ønskede niveau, kræver det flere ressourcer (tid, indsats og i sidste ende: penge). Hvis du ønsker at springe to felter (eller mere), skal det fremgå af de næste skemaer. Det er en god idé at få bekræftet meget ambitiøse kompetencespring med din leder.

Erfaringerne viser, at man højst skal vælge to kompetencer at arbejde med ad gangen.

Eksempel

Hvis du havde sat kryds i felterne "undervisningsdifferentiering" og "selvevaluering" på skema 1, skal du nu tænke over og vælge, hvad du især synes, du har behov for at arbejde med inden for disse temaer. Det kan f.eks. være, at den kompetence, du vælger angående "undervisningsdifferentiering", er: Lære at arbejde på flere niveauer med eleverne.

Det kan være, at den kompetence, du vælger angående "selvevaluering", er: Lære at selvevaluere sammen med kolleger.

Du synes måske, du kan løse daglige opgaver inden for feltet at arbejde på flere niveauer med eleverne. (Sæt så "O" i felt b kunne varetage). Du kommer imidlertid ofte ud for, at de elever, du møder i din undervisning, bliver mere og mere forskellige: - nogen har af den ene eller anden grund svært ved at læse, og andre er studenter, - nogen er 16-17 år, andre er midt i 40'erne, - nogen er meget selvstændige, andre skal have hjælp til selv det mest elementære. Derfor ønsker du at udvikle kompetence i at arbejde på flere niveauer med eleverne. Sæt så "X" i feltet c være rutineret.

Med hensyn til den anden kompetence Lære at selvevaluere sammen med kolleger er det måske noget, du og dit team har hørt om og måske også forsøgt en enkelt gang, men uden at være nået til den rigtige facon. I har imidlertid talt om, at det ville være en fordel, når der skal fokuseres på den enkelte elev. Sæt så "O" i felt a have kendskab til og "X" i felt b kunne varetage.

Med hensyn til din anden kompetence, Lære at selvevaluere sammen med kolleger, ved du, at det kan ikke læses i en bog. Det skal læres i praksis og med udgangspunkt i praksis. Derfor vil du gerne bruge din gode kollega/din coach til løbende coaching. Men du ønsker også at inddrage dit team.

Skema 2

  1. Vælg og prioriter maks. tre pædagogiske kompetencer, som du gerne vil udvikle:

  2. Vurder selv - ud for hver af de tre - din nuværende kompetence (a - d):

  3. Markér dit nuværende niveau med "O"

  4. Overvej, hvilket niveau du ønsker at opnå inden for denne kompetence (a - d):

  5. Marker dit ønskede niveau med "X".

Pæda-
gogiske kompe-
tencer

Niveau:

a)
have kendskab til
b)
kunne varetage
c)
være rutineret
d)
være ekspert
1 Arbejder på flere niveauer   O X  
2 Selvevaluere sammen med kolleger O X    
3          
4          
5          


Skema 3

Når du har valgt, hvilke kompetencer du vil arbejde med, skal du overveje, hvordan du vil arbejde med at udvikle kompetencen. I skema 3 "Sådan vil jeg gerne udvikle kompetencen" er der stillet forslag til, hvordan du kan udvikle den pågældende kompetence på jobbet.

Læg mærke til, at der er blanke felter efter forslagene. Du vil givetvis kunne finde på andre måder at udvikle den kompetence, netop du har valgt.

Eksempel

Med hensyn til din første kompetence, "Lære at arbejde på flere niveauer med eleverne", ved du, at en anden afdeling på din skole er nået meget langt. Lærergruppen arbejder med opgaver på op til fem niveauer. Det kunne du godt tænke dig at se nærmere på og tale med de pågældende lærere om.

Du kunne også godt tænke dig at eksperimentere lidt med det i din egen undervisning, men meget gerne i et tæt dialog med en god kollega/en coach.

Dine krydser kommer derfor til at se sådan ud:

Skema 3

Sådan vil jeg arbejde med kompetenceudviklingen 1 2 3 4
Navnet på kompetencen (jf. side 2): Lære at arbejde på flere niveauer med eleverne Lære at selv-
evaluere sammen med kolleger
   
- Besøg på anden afdeling eller skole … X      
- Være føl hos en kollega …        
- Et lille action-learningforløb … X      
- Løbende coaching …   X    
- Kollegasupervision …        
- Læring på egen hånd …        
- Feedback og dialog i mit team …   X    


Læs mere om kompetencekort i aktivitetspakken på følgende webadresse:

www.delod.dk/kompudvikling

 


Denne side indgår i publikationen "Læring på jobbet" som kapitel 15 af 15
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden
Til sidens top