Til forsiden Til næste side
 
 

Undervisningsministeriets logo Forord

 

 

Ved implementeringen af erhvervsuddannelsesreform 2000 fandt interessen for projektarbejdsformen for alvor vej til de tekniske erhvervsuddannelser. I det fortsatte arbejde dermed kan det kvalificere de pædagogiske overvejelser over undervisningens tilrettelæggelse at sætte fokus på projektet som læringsredskab. Hvad karakteriserer et projekt, og hvordan adskiller det sig fra casearbejde, opgaveløsning og andre undervisningsformer. Hvilken særlig læring opnås ved projektarbejdsformen og ved andre arbejdsmetoder?

Denne håndbog belyser projektundervisningens særkende, hvordan undervisningsformen kan bidrage til elevernes kompetenceudvikling, og hvordan projektarbejdsmetoden kan integreres og tilrettelægges i erhvervsuddannelserne.

I en række udfoldede opgaveeksempler viser forfatterne, hvordan opgaver til eleverne kan formuleres og tilrettelægges som henholdsvis opgaveløsning, casearbejde og projektarbejde. 

Efter vores opfattelse er håndbogen et nyttigt og inspirerende værktøj til lærerne. Og selvom eksemplerne i håndbogen er fra de tekniske erhvervsuddannelser kan den også være til inspiration inden for andre uddannelsesområder. 

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde og udgivelsen af håndbogen.

 

Elsebeth Pedersen
Fagkonsulent
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Maj 2003

Denne side indgår i publikationen "Projekt, case, opgave" som Forord


© Undervisningsministeriet 2003
 
Til forsiden Til næste side

Til sidens top