Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

De erhvervskompetencegivende ungdomsuddannelser


 

Erhvervsuddannelsernes grundforløb gennemføres i 7 forskellige indgange:

  1. Teknologi og kommunikation
  2. Bygge og anlæg
  3. Håndværk og teknik
  4. Fra jord til bord - hotel, køkken, levnedsmiddel og jordbrug
  5. Mekanik, transport og logistik
  6. Service
  7. Det merkantile område - handel, kontor og finans

De tekniske indgange 1-6 gennemføres typisk på en teknisk skole, indgang 7 på en handelsskole. Enkelte erhvervsskoler er kombinationsskoler med både teknisk(e) indgang(e) og merkantil indgang.

Grundforløbene består af en obligatorisk del og en frivillig del. Kun den obligatoriske del kan være meritgivende. Enkelte uddannelsesrettede områdefag i nogle grundforløb har adgangsbegrænsning og kan ikke indgå i brobygning. Et brobygningsmodul skal holdes inden for én indgang. Grundforløb er den indledende del af skoleundervisningen i erhvervsuddannelserne. En samlet oversigt over erhvervsuddannelserne og deres specialer fordelt på indgange med div. praktiske informationer findes på internetadressen http://us.uvm.dk/erhverv/generelt/oversigt_over_indgange0203.pdf

Beskrivelse af fagene i de enkelte indgange findes i bekendtgørelse om grundforløb i erhvervsuddannelserne.

Beskrivelse af grundfagene findes i bekendtgørelse om grundfag i erhvervsuddannelserne.

Alle handelsskoler og kombinationsskoler (handels- og tekniske skoler) udbyder den merkantile indgang. En oversigt over, hvilke tekniske skoler og handels- og tekniske skoler der udbyder de enkelte tekniske indgange, findes på internetadressen http://us.uvm.dk/erhverv/udbud/skolernes_udbud.html?menuid=200510

Grundforløbene tilrettelægges i princippet individuelt med udgangspunkt i den enkelte elevs formåen og behov og med merit for tidligere gennemførte fag med tilbud om undervisning på højere niveau, anden undervisning eller fritagelse. Tekniske grundforløb vil oftest have løbende optag og færdiggørelse og dermed gode muligheder for at optage enkeltelever i meritgivende brobygning og for meritgivning ved efterfølgende valg af en uddannelse knyttet til det pågældende grundforløb. En del tekniske skoler opererer med 5-ugers moduler, og et meritgivende brobygningselement på 6 uger kræver formentlig noget planlægning, men strider ikke mod regler eller tilskudsforudsætninger.

Denne side indgår i publikationen "Meritgivende brobygningsforløb for efterskoleelever på landbrugs-, erhvervs- og social- og sundhedsuddannelserne" som kapitel 2 af 8
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top