Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Til læseren

 

 

Af Birthe Zimmermann
Uddannelse for bæredygtig udvikling kom ind som tema i Baltic Sea Project netværket efter Rio-deklarationen i 1992. Agenda 21 handleplanen bevirkede at fokus flyttede sig fra den samfundskritiske miljøundervisning til den mere livsstilsprægede undervisning der fordrer filosofisk tænkning og lægger op til personlig stillingtagen og adfærdsændring.

Nogle af kapitlerne i Agenda 21 skabte grundlaget for BSP-konferencen “fra ord til handling (From Words to Action)” i Nyköping, Sverige, i 1997. I 1998 udkom Learners’ Guide 3 med samme titel.

Sektorerne i den regionale Agenda 21 handleplan, Baltic 21, skabte baggrunden for den næste store BSP konference “ PÅ tærsklen - Baltic 21” der blev afholdt i Sønderborg, Danmark, i juni 2000. Baltic 21 sekretariatet støttede konferencen og gjorde den til en del af Baltic 21 handlingsplanens punkt 7. Dermed kunne Baltic Sea Project skolenetværket bevare sin position som pilotskoler i at fremme uddannelse for bæredygtig udvikling og tjene til inspiration for andre.

Denne bog er skrevet på baggrund af udbyttet fra 2000-konferencen, suppleret med perspektiver og resultater opnået i de efterfølgende år. Første kapitel af bogen giver forslag til hvordan man i timerne kan arbejde med de otte forskellige sektorer i Baltic 21 - bæredygtigt landbrug, undervisning, energi, fiskeri, skovdrift, industri, turisme og transport.

Andet kapitel handler om Haga-deklarationen og baggrunden for i 2002 at gøre uddannelse til en særskilt, vigtig sektor, samt om nøglebegreber for selvevaluering. Miljøhistorie og den vigtige tidsfaktor indgår ligeledes her.

Tredje kapitel gengiver en række foredrag af mennesker med forskellig uddannelse og baggrund der forklarer hvorfor man i uddannelse for bæredygtig udvikling må beskæftige sig både med det lokale, det regionale og det globale perspektiv.

Demokratiets betydning for elevers arbejde og handlekompetence belyses i det næste kapitel, og i det vigtige femte kapitel præsenterer skoler i alle Østersølande undervisningseksempler. Her understreges i et kalejdoskopisk billede de forskelle i undervisningssystem, kultur og tradition der nødvendiggør at man må arbejde ud fra lokale forudsætninger for at kunne forstå de globale sammenhænge.

Elever udtrykker deres ansvar for naturen og miljøet gennem deres handlinger og gennem deres tegninger ligesom hensyn til Østersøregionen også afspejles i “Hymne til Østersøen” (overfor).

Bogen er et bidrag til de bestræbelser der gøres indenfor Baltic 21 Education.

Vi håber bogen må tjene som kilde til inspiration for andre. Tak til de mange der bidrog til resultatet!


Denne side indgår i publikationen "Uddannelse for bæredygtig udvikling"
© Undervisningsministeriet 2004

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top