 |
 |
Baltic 21 – AGENDA 21 for Østersøregionen
Overordnet politisk målsætning
Overordnet politisk målsætning:
Den væsentligste målsætning for et samarbejde i Østersøregionen er konstant
udvikling mod bedre leve- og arbejdsvilkår for de enkelte landes befolkninger
inden for rammerne af en bæredygtig udvikling, under hensyntagen til
en bæredygtig forvaltning af naturens råstoffer og beskyttelse af vores
miljø. Bæredygtig udvikling omfatter tre gensidigt afhængige perspektiver
- det økonomiske, det sociale og det miljømæssige.
For Østersøregionen betyder dette:
- at et sundt og trygt liv skal sikres for nuværende og kommende
generationer
- at økonomi baseret på samarbejde skaber velfærd for alle
- at samarbejde lokalt og regionalt baseres på demokrati, åbenhed
og aktiv deltagelse
- at biologisk og økologisk mangfoldighed og produktion bevares
og plejes
- at forurening af atmosfæren, landjorden og vandet ikke overstiger
naturens bæreevne
- at resurser der kan fornys, udnyttes effektivt og administreres
efter deres evne til at blive gendannet
- at materialer genbruges i en stofcyklus, og at man arbejder
med at udvikle og fremme genanvendelige materialer og finde
alternative muligheder når materialer ikke kan genbruges
- at alle i samfundet får øget bevidsthed om måder og processer
der fremmer bæredygtighed
- at Østersøregionen erkender samspillet med andre egne af
verden og i forlængelse heraf tager initiativer til at nå en
bæredygtig udvikling både i Europa og globa
|
Sigtet med Baltic 21 er
- at beskytte Østersøregionen gennem mindskede miljøpåvirkninger
fra kommunale udledninger, fra industrianlæg, fra landbrug og
transport
- at samarbejde regionalt om miljømæssige, økonomiske og sociale
opgaver. Det regionale samarbejde baseres på fælles og sektoropdelt
handling inden for otte sektorer: Landbrug, uddannelse, energi,
fiskeri, industri, skovdrift, turisme og transport
- at sætte fokus på miljøaspekter der påvirker menneskers helbredstilstand,
og at medinddrage lokalplaner ved udbygninger så der laves langsigtede
helhedsløsninger (“spatial planning”)
Bæredygtig udvikling har specielt til formål:
- til stadighed at arbejde for forbedrede leveog arbejdsvilkår
for alle folk i Østersølandene ved at benytte bæredygtige strategier
for udnyttelsen af naturens resurser og beskytte miljøet.
- at arbejde med tre indbyrdes afhængige perspektiver: det
miljøbeskyttelsesmæssige, det økonomiske og det sociale perspektiv.
Lande involveret i Baltic 21:
- Baltic 21 omfatter 11 lande og det samlede EU. De 11 lande
er Danmark, Estland, Finland, Island, Letland, Litauen, Norge,
Polen, Rusland, Sverige og Tyskland.
Baltic 21 handleplanen er baseret på demokrati, åbenhed og bred
folkelig opbakning.
Baltic 21 principper:
- • Forsigtighedsprincippet
- • Forureneren betaler princippet!
- • Disse principper bygger på internationale konventioner som
klimaaftalen; Biologisk diversitet-aftalen; Havbeskyttelses-aftalen;
Amsterdam-traktaten mv.
|
Introduktion til skolearbejde med BALTIC 21 sektorer
Stil dig selv følgende spørgsmål:
- Hvad er mine forventninger til fremtiden?
- Hvordan vil jeg gerne have mit liv til at forme sig?
- Hvordan skal livsgrundlaget være for mine børn og børnebørn?
- Hvilke basale behov har jeg for at kunne leve?
- Hvilke ting har jeg lyst til at have eller at få uden egentlig
at behøve dem?
- Hvad er jeg villig til at gøre i min dagligdag der kan medvirke
til at mine forventninger til fremtiden kan indfries?
- Hvordan kan jeg medvirke til og arbejde for en bæredygtig udvikling?
Grundlæggende behøver vi alle mad, drikkevand, luft, helbred, venner,
kærlighed og omsorg. Men er vores mad altid sund?
Hvad betyder bæredygtig udvikling for dig? Formål: at afdække
hvad vi hver især forstår ved bæredygtig udvikling
Skriv to sætninger om bæredygtig udvikling: Én sætning som du
virkelig tror vil føre til bæredygtig udvikling, og én sætning
som du ikke tror vil føre til bæredygtig udvikling (du skal ikke
markere hvilken sætning der viser hvad)
Parvist: Læs hinandens sætninger, og diskuter hvilken af din
makkers sætninger du formoder vil føre til bæredygtig udvikling,
og hvilken du formoder der ikke vil. Forsøg at blive enige, og
inddrag derefter andre makkerpar i jeres diskussion.
|
Er vores drikkevand altid rent?
Trækker vi vejret i ren luft? Hvorfor bliver så mange mennesker syge
eller kommer til skade eller dør i trafikken i vores industrialiserede
samfund?
Regeringerne i 11 lande, nemlig i Danmark, Estland, Finland, Island,
Letland, Litauen, Norge, Polen, Rusland, Sverige og Tyskland er sammen
med netværk af byer og organisationer enedes om en handleplan for det
21. århundrede: En AGENDA for Østersøregionen med betegnelsen Baltic
21. Regeringerne har definerede mål for bæredygtig udvikling inden for
følgende områder: Bæredygtigt landbrug, uddannelse for bæredygtig udvikling,
bæredygtig energi, fiskeri, skovdrift, industri, turisme og transport.
Baltic 21 handleplanen er baseret på demokrati, åbenhed og bred folkelig
opbakning.
Nu kan du stille dig selv yderligere to spørgsmål:
- Er jeg enig med politikerne?
- Ønsker jeg at medvirke og arbejde for en bæredygtig udvikling?
Definition formuleret af Brundtland-kommissionen, 1987:
»Bæredygtig udvikling er udvikling der tilgodeser nutidens behov
uden at forringe kommende generationers muligheder for at tilgodese
deres behov.«
Metodik
Skoler kan benytte følgende tre-trins metodik, udarbejdet af koordinatorer
og undervisere i BSP:
- trin 1: Forberedende arbejde
- trin 2: Praktisk betonet arbejde
- trin 3: Diskussion
Elever kan tage udgangspunkt i de generelle BSP-temaer eller programmer
(www.b-s-p.org) eller i en af følgende Baltic 21 sektorer: bæredygtigt
landbrug, undervisning, energi, fiskeri, skovdrift, industri, turisme
og transport (www.baltic21.org).
Forberedende arbejde:
- Hvilke fag skal indgå i arbejdet?
- Kan arbejdet laves tværfagligt under medvirken af flere fag og
lærere?
- Kan der indgå praktisk arbejde? Hvilken type praktisk arbejde vil
du gerne lave?
- Hvilke personer, institutioner, foreninger eller lokale politikere
kan være dig til hjælp?
Praktisk betonet arbejde:
- Lav en liste og et tidsskema over det planlagte forløb
- Fortæl andre om dit arbejde!
Diskussion:
- Hvordan fører dit arbejde til bæredygtig udvikling?

Alex Tulina, Rusland
Baltic 21 sektor: Bæredygtigt landbrug
Politisk mål - landbrug:
Bæredygtigt landbrug er fødevare- og anden landbrugsmæssig produktion
af høj kvalitet der tager langsigtede hensyn til både økonomi og social
struktur. Bæredygtigt landbrug opfylder befolkningens behov for fødevarer
og rekreative formål og bevarer landskabet, kulturminderne og den historiske
arv i landbrugsområder. Produktionsmetoderne bør ikke true mennesker
eller dyr, eller forringe miljøet eller biodiversiteten. Etiske perspektiver
bør også inddrages i produktionsovervejelser. Vedvarende resurser bør
erstatte ikke-vedvarende resurser.

Pierre Geisler, Tyskland
Forslag til skolearbejde om Baltic 21 sektoren: Landbrug
Forberedende arbejde:
- Hvilke fødevarer bliver der produceret i din lokale egn?
- Hvad er den almindelige holdning til landbrug og til at arbejde
på en gård?
- Hvad er Danmarks landbrugspolitik?
- Hvad er holdningen til brug af gødning? Pesticider (sprøjtemidler)?
Teknologi? Genmodificerede organismer (GMO)?
- Hvad tjener en landmand?
- Er Danmark selvforsynende med fødevarer?
- Hvilke landbrugsvarer eksporteres og importeres?
Praktisk betonet arbejde:
Avisudklip:
- Se avisen igennem i en uge, og lav en samling udklip af artikler
om fødevarer. Hvilke problemer handler avisudklippene om? Er
der artikler som f.eks. drejer sig om at vi kan blive syge af
at spise det vi spiser? Eller artikler der handler om landbrugets
indflydelse på miljøet? Eller artikler der handler om livet
på landet, på gården, landmandens økonomi og sociale liv? Andre
temaer? Besøg en gård!
- Spørg landmanden hvad han producerer.
- Spørg landmanden hvordan han producerer sine fødevarer, og
hvor han afsætter dem.
- Spørg landmanden hvordan hans økonomi er.
- Spørg landmanden om hans gård har indflydelse på landskabet,
på antallet af arter af vilde dyr og blomster (biodiversiteten),
på kultur og fortidsminder.
- Spørg landmanden om hans landbrugsarealer bruges til rekreative
formål: fugle, blomster, insekter, andet?
Besøg de lokale fødevarebutikker. Vælg forskellige grupper af
fødevarer, f.eks. frugt og grønt:
- Er de udvalgte fødevarer produceret lokalt? Hvor langt er
de blevet transporteret?
Diskussion:
- Hvordan bør det lokale landbrug udvikle sig for at være bæredygtigt?
- Hvorfor er nogle mennesker vegetarer?
|
Baltic 21 sektor: Uddannelse for bæredygtig udvikling
Politisk mål for uddannelse (skoler):
Den enkelte elev bør have viden, værdier og færdigheder til at kunne
være en aktiv, demokratisk og ansvarlig borger og til at kunne deltage
i beslutninger på det personlige plan såvel som på forskellige niveauer
i samfundet, lokalt og globalt, med henblik på at skabe et bæredygtigt
samfund.
Elever på erhvervsskoler bør desuden opnå færdigheder og kompetencer
der er relevante for deres fremtidige profession.
Forslag til skolearbejde om Baltic 21 sektoren: Uddannelse
Forberedende arbejde:
- Er uddannelse for bæredygtig udvikling en del af skolens
overordnede målsætning, handlingsplan og værdigrundlag?
- Hvem er ansvarlig for at skolens overordnede mål nås?
- Er alle fag lige ansvarlige for uddannelse for bæredygtig
udvikling?
- Hvordan støtter skolens ledelse arbejdet for bæredygtig udvikling?
- Har skolen certifikat, grønt flag eller lignende der viser
at skolen arbejder for bæredygtig udvikling?
Praktisk betonet arbejde:
- Lav et grønt regnskab for din skole. Undersøg følgende emner,
evt. med udgangspunkt i et spørgeskema:
- Biodiversitet: Er der grønne arealer omkring skolen, eller
er skolegården grøn? Hvordan plejes arealet? Hvilke arter af
planter og træer vokser nær skolen? Er der nogle gamle træer?
Hvor langt fra skolen ligger nærmeste grønne område - en park,
en skov, marker, stranden? Hvor ofte besøger klasser disse lokaliteter?
- Bygningerne: Hvilke materialer er din skole bygget af? Er
der adgang til udendørsarealer? Hvilken type varme- og ventilationsanlæg
er installeret?
- Forbrug af vand, energi, el, papir, andre materialer : Hvor
meget vand, energi mv. bruger skolen pr. år pr. person? Hvilke
forsyningskilder er der? Hvad sker der med affaldet? Hvor mange
penge koster vandforbruget, elforbruget osv. pr. person pr.
år? Sammenlign om muligt med tidligere år og med andre skoler.
- Fødevarer: Har skolen en kantine? Anvender kantinen økologiske
råvarer? Hvor kommer råvarerne fra?
- Transport: Hvordan kommer elever og personale i skole hver
dag? Hvor stor en procentdel går? Cykler? Tager bussen, toget,
bilen? Hvilke grunde giver den enkelte for valg af transportmiddel?
- Affald: Bliver organisk affald komposteret? Bliver andre
affaldsgrupper genbrugt? Bliver der anvendt genbrugs- eller
engangsmaterialer? Hvor meget koster det om året at bortskaffe
affald?
Diskussion:
- Hvordan kan din skole blive mere bæredygtig?
- Hvordan kan den lokale udvikling evalueres?
- Hvordan kan bæredygtighed måles eller indikeres? Hvilken
tidsfaktor er nødvendig?
|
Baltic 21 sektor: Energi
Politisk mål: Energi
Bæredygtig energi betyder sikker energiforsyning under hensyntagen
til miljøets bæreevne, resurseudnyttelse, økonomi og sikkerhed. Bæredygtig
energi kræver en øget produktion gennem vedvarende energikilder, større
effektivitet og forbedrede spareforanstaltninger. Bæredygtig energiproduktion
må ikke medføre forurening der fører til forsuring, eutrofiering, troposfærisk
ozon eller klimatiske ændringer. Problemer med affald fra kernekraftværker
bør fjernes. Øget effektivitet opnås ved kombineret kraft-varmeproduktion
og gennem spareforanstaltninger.

Angelika Rabiej, Polen
Forslag til skolearbejde om Baltic 21 sektoren: Energi
Forberedende arbejde: 
- Hvilke former for energi produceres i din egn? I Danmark som
helhed?
- Er Danmark afhængig af importeret energi? Hvilken slags energi?
Hvor meget? Hvorfra?
- Hvordan kan man vise hvilken indflydelse energi-produktion
har på miljøet, på biodiversiteteten, på menneskers helbred?
Hvilke indikatorer kan man benytte?
- Hvilke vedvarende energikilder benyttes i din kommune?
- Hvordan er den almindelige opfattelse af vedvarende energi
såsom vindmøller, solceller, solpaneler, biogas mv.? Spørg forskellige
folk du kender; også gerne nogle lokale politikere.
- Har holdningen ændret sig igennem de sidste 5-10 år?
Praktisk betonet arbejde:
- Mål hjemme/på skolen: Hvor meget energi bruges til forskellige
formål pr. dag?
- Lav en liste: Hvordan kan man spare på energiforbruget i
dit hjem/på din skole?
- Besøg et kraftværk, en vindmølle, et forbrændingsanlæg, et
biogasanlæg eller lignende: Hvilke råstoffer benytter stedet?
Hvor stor er effektiviteten? Hvilken indflydelse har anlægget
på omgivelserne, f.eks. gennem udledning der medfører forsuring,
eutrofiering (øget næringsstof-belastning), troposfærisk (jordnær)
ozon, global klimaopvarming (drivhuseffekt) mv.
- Hvordan ser de ansatte på arbejdspladsen: Er den sikker/risikofri?
Er det økonomisk gode job?
- Påvirker bygningens konstruktion omgivelserne, landskabet,
udsynet, historiske eller kulturelt værdifulde bygninger?
Diskussion:
- Hvilke spareforanstaltninger vedrørende energi er du parat
til at foretage i din hverdag?
- Påvirker energiproduktion i din egn miljøet andre steder?
|
Baltic 21 sektor: Fiskeri
Politisk mål: Fiskeri
Langsigtede strategier for fiskebestande af f.eks. torsk, laks,
sild og brisling skal udvikles. Vigtige levesteder for fiskearter bør
opretholdes. Bæredygtige aquakulturer bør etableres. Bæredygtigt fiskeri
kræver sunde økosystemer så fiskebestandene kan yngle og opretholde
bestandene, og selektive fangstredskaber bør indføres.
Forslag til skolearbejde om Baltic 21 sektoren: Fiskeri
Forberedende arbejde:
- Hvilke saltvands- eller ferskvandsfisk fanger fiskere i din
hjemegn?
- Hvor yngler de forskellige fiskearter der fanges lokalt?
- Hvor mange procent udgør hhv. torsk, laks, sild, tobis af
fangsten til havs?
- Hvilket økosystem kræver den enkelte fiskeart for at kunne
leve?
- Hvilke fangstteknikker benyttes?
- Hvor langt hjemmefra sejler fiskerne for at komme til fangststederne?
- Hvad menes der med »selektive fisketeknikker «?
Praktisk betonet arbejde:
- Besøg en fiskekutter eller en fiskeauktion, og find ud af
hvor mange slags fisk der landes. Find også ud af hvor mange
kg/tons der landes. Bliver fiskene fanget til føde for mennesker
(konsum) eller til fiskeindustri?
- Hvad er en fiskers holdning til livet som fisker? Giver det
god livskvalitet? Er det økonomisk godt?
- Besøg en fiskeindustri, og undersøg hvilke produkter fiskene
forarbejdes til. Hvor sælges produkterne: på det lokale marked,
eller går de til eksport?
- Besøg et dambrug eller et havbrug, og spørg om nettoproduktionen
og økonomien. Er der nogle forholdsregler man skal overholde
når fiskene skal fodres, fanges og håndteres? Hvem og hvordan
kontrolleres vandkvaliteten i bassiner og i udløb?
- Hvordan er lovgivningen omkring »aquakultur « i Danmark?
- Spørg også en lystfisker om hans motiver for at fiske.
Diskussion:
- Hvordan kan man undersøge om en fiskebestand trives og ikke
overfiskes?
- Betragter man almindeligvis fisk som sund mad i Danmark?
|
Baltic 21 sektor: Skovdrift
Politisk mål: skovdrift
Bæredygtig skovdrift opretholder skovenes biodiversitet, deres
foryngelsesevne og livskraft. Bæredygtig skovdrift opfylder økologiske,
økonomiske og sociale funktioner og skader ikke andre lokale, nationale
eller globale økosystemer. Der bør tænkes globalt på kulstofkredsløbet,
på den biologiske mangfoldighed og på produktionen af træ. Specielt
skal bæredygtig skovdrift tage hensyn til jordbund og vand. Anvendelsen
af tømmer og træ og træprodukter skal opfattes som en fornyelig resurse
der er miljøvenlig.

Edgars Kujatkoskis, Letland
Forslag til skolearbejde om Baltic 21 sektoren: Skovdrift
Forberedende arbejde:
- Hvor mange % af Danmarks areal er dækket af skov i dag? I
1802? I 2015?
- Hvor mange % af de danske skove er naturskov?
- Hvad forbinder folk almindeligvis med skoven, hvad bruger
de den til?
- Hvilke arter af træer gror der, hvilke træarter fældes?
- Hvilke produkter fremstilles af træ fra »din« skov?
- Er der anvendelse for affaldstræ, grene og kviste ud over
til brænde?
Praktisk betonet arbejde:
- Undersøg biodiversiteten i skoven; f.eks. gennem programmet
»fænologi-undersøgelser « (www.b-s-p.org)
- Spørg forskellige mennesker om hvad de bruger skoven til
(plukke svampe, bær, terrænløb)
- • Hvordan kan man måle nettoproduktionen i en skovparcel?
- Hvilke fældningsteknikker benyttes: renhugst eller plukhugst?
Hvor gamle er træerne når de fældes til forskellige formål?
- Hvordan opfatter en forstmand eller skovarbejder sit job?
- Er skoven eller områder i din lokale egn truet
Diskussion:
- Giv din definition på hvad en skov er: Hvad karakteriserer
skov i din egn?
- Hvilke følelser er knyttet til skove? Find evt. nogle sange
eller historier der viser dette.
|
Baltic 21 sektor: Industri
Politisk mål - industri:
Bæredygtig industri medfører økonomiske, sociale, tekniske og miljømæssige
forbedringer. Bæredygtighed omfatter strategier for resurser, processer,
produkter og de ansattes sikkerhed og arbejdsvilkår. Bæredygtig industri
tilgodeser menneskets behov for varer der øger livskvaliteten samtidig
med at miljøpåvirkningerne mindskes og resurseudnyttelsen intensiveres.
Dette gælder hele produktets livscyklus.
Forslag til skolearbejde om Baltic 21 sektoren: Industri
Forberedende arbejde:
- Hvor er industrivirksomheder placeret i din kommune? Placer
dem evt. på et kort.
- Hvorfor ligger industrierne hvor de ligger?
- På hvilken måde påvirker industrierne det lokale miljø, biodiversiteten,
vandkvaliteten eller luftkvaliteten?
- Hvilke indikatorer kan man anvende for at undersøge disse
faktorer
Praktisk betonet arbejde:
- Besøg en virksomhed, og spørg om holdning til miljøet når
det gælder produktionsprocesser og affaldsprodukter: Undersøg
hvad der sker med udvalgte varer/ produkter »fra vugge til grav«:
Hvordan produceres varen? Hvilke resurser kræver produktionen?
Hvordan anvendes produktet hos den der køber det? Hvor længe
er produktet i brug? Hvad sker der når produktet er udtjent:
Kan det genbruges? Hvilke affaldsprodukter er det ophav til?
- Industrivirksomheder kan erhverve et »Miljøcertifikat« : Hvilke
krav stiller dette til virksomheden? Betyder certifikatet noget
for virksomhedens image og økonomi?
Diskussion:
- Markedsudvikling, forbrugerens synspunkt og bevidsthed spiller
en stadigt større rolle. Hvad menes der med den »politiske,
grønne forbruger«?
- Visse produkter har fået foretaget »vugge til grav« analyser:
Hvad betyder disse for forbrugeren?
- Hvilke ændringer er der sket i menneskets behov for og forbrug
af varer igennem f.eks. de seneste ti år: Hvad købte man for
10 år siden? Hvad køber man i dag?
- Farligt affald transporteres ofte over lange afstande og
bliver deponeret i udlandet. Har vi brug for en planet mere!?
|
Baltic 21 sektor: Turisme
Politisk mål - turisme:
Bæredygtig turisme omfatter enhver form
for turistmæssig udvikling der respekterer miljøet, sikrer langsigtet
bevaring af naturmæssige og kulturelle resurser, og samtidig er både
økonomisk og socialt acceptabel. Den rekreative værdi af naturmæssige
og menneskeskabte landskaber bør bevares gennem sunde miljøtiltag. Tilfredsstillende
sociale levevilkår skal skabes for såvel turister som lokalbefolkning.
Forslag til skolearbejde om Baltic 21 sektoren:Turisme
Forberedende arbejde:
- Hvad laver turister når de besøger din egn?
- Hvilken transportform benytter de hyppigst?
- Kan turismen true miljøet i lokalområdet?
- Hvilke positive og negative konsekvenser har turismen dér
hvor du bor?
- Hvilke sportsaktiviteter fremmes og markedsføres i lokalområdet?
Praktisk betonet arbejde
- Cykelkort udpeger ofte mange kulturminder og steder af naturmæssig
interesse. Arrangér en cykeltur, og skriv indtrykkene ned til
den lokale avis. Hvis der ikke er lokale cykelruter i nærheden,
så arbejd på at få dem anlagt: Forlang evt. at din kommunes
politikere overvejer hvordan de kan anlægge en cykelsti så den
er adskilt fra øvrig trafik.
- Planlæg en natursti og de skilte der bør oplyse turister om
de specielle egnskarakterer de skal bemærke. Udarbejd en plan
(evt. sammen med teknisk forvaltning i din kommune) over hvordan
skiltene og naturstien skal vedligeholdes. Lad andre afprøve
den og anmelde den til avisen. Det kan også være på skolens
eget område!
- Genopretning af vigtige biotoper, levesteder for dyr og planter,
kan arrangeres som lejrskoleprojekt, ekskursion eller lignende.
Find ud af om en sådan aktivitet kan arrangeres med de lokale
myndigheder hvadenten det handler om at fjerne uønsket trævækst
på en hede eller plante hjælme (græsart) i en klit til at hindre
erosion.
- Organiser en fisketur, en ridetur, en overlevelsestur eller
lignende i samarbejde med kommunen og det lokale turistbureau.
- Udarbejd en turistguide til lokalområdet, og beskriv i den
hvad der gør området specielt for dig som bor der.
Diskussion:
- Hvad laver du i din fritid?
- Særligt følsomme biotoper: Skal truede arter eller meget sjældne
planter og dyr afbildes på skilte eller plakater så offentligheden
ved de skal passe på dem? Eller skal man hellere beskytte de
sjældne arter ved netop ikke at skilte med at de findes?
- Definer begrebet »øko-turisme« for dit lokalområde.
|
Baltic 21 sektor: transport
Politisk mål - transport:
Bæredygtig transport minimerer den negative indflydelse på miljøet,
forbruget af ikke-vedvarende resurser og det anvendte landareal til
anlæggelse af veje. Bæredygtig transport tjener til at opretholde regionens
økonomiske og sociale udvikling ved at etablere en infrastruktur der
bevirker effektiv transport af varer, i særdeleshed gennem udbygning
af tognet og skibsruter.
Forslag til skolearbejde om Baltic 21 sektoren:Transport
Forberedende arbejde:
- Hvilke job er knyttet til transport i dit nærområde?
- Hvordan er infrastrukturen i lokalområdet: Hvilke transportbehov
er der?
- Hvilke negative påvirkninger giver de forskellige transportformer?
- Hvilke metoder og indikatorer kan man benytte til at påvise
påvirkninger på miljøet og på historiske og kulturelle mindesmærker?
- Hvordan kan transport være en trussel mod både dyrs og menneskers
liv og førlighed?
- Hvad viser statistikken om årligt døde og kvæstede i Danmark
for forskellige transportformer?
- Hvorfor foretrækker mange den private bil frem for offentlig
transport som bus og tog?
Praktisk arbejde:
- Hvor mange % af Danmarks areal anvendes til veje?
- Beregn hvor mange kilometer din gruppe/- klasse kører på en
typisk uge. Find ud af prisen på de kørte km ved forskellige
transportformer som bil, bus, evt. tog. Prøv at inddrage miljøperspektivet
i beregningen.
- Beregn hvor meget kuldioxid der slippes ud i atmosfæren på
en 100 km rejse ved forskellige transportformer.
- Find ud af hvad benzin koster, og sammenlign omkostningen
med prisen for offentlig transport ved en bestemt vejlængde,
f.eks. 100 km.
- Lav en cykelsti-kampagne, og fortæl de lokale myndigheder
hvor de kan anlægge cykelstier, adskilt fra øvrig trafik.
- Lav en plan for din by hvor biler holdes ude fra bymidten,
men hvor folk kan handle og komme til forretningerne med en
anden form for transport.
- Bio-brændsel, ethanol og sol-biler er konstrueret for at
udnytte bæredygtig energi i transportsektoren: Konstruer en
cykel der kan udnytte vindenergi!
- Bæredygtig transport skulle specielt udbygges for jernbaner
og skibsfart: Lav et kort over Østersøen hvor du genskaber Hanseaternes
skibsruter.
Diskussion:
- Hvordan kan offentlige transportformer gøres mere tillokkende?
- Hvordan kan biler gøres miljøvenlige?
- Hvordan kan behovet for transport bringes ned?
|
Denne side indgår
i publikationen "Uddannelse til en bæredygtig udvikling" som kapitel
1 af 6
© Undervisningsministeriet 2004
|
 |