Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord

 

 

Af Elizabeth Khawajkie
På FN’s verdenstopmøde for bæredygtig udvikling i Johannesborg, Sydafrika (26. august - 4. september 2002), blev en ny tilgang til bæredygtig udvikling vedtaget der bygger på tre “uafhængige og gensidigt forstærkende grundpiller” – økonomisk udvikling, social udvikling og beskyttelse af miljøet. Man bekræftede ligeledes de indsatsområder der er formuleret i Agenda 21 handleplanens kapitel 36 fra FN’s konference om miljø og udvikling som foregik i Rio de Janeiro i 1992, ligesom uddannelse og undervisningens centrale rolle blev styrket som grundlag for al bæredygtig udvikling.

Et af de mest positive resultater af Johannesborg topmødet var anbefalingen til FN’s generalforsamling af “at tilegne et ti-år til undervisning for bæredygtig udvikling, med start i 2005”. Tre måneder senere, 9. december 2002, besluttede FN’s generalforsamling at udnævne ti-året, der begynder 1. januar 2005, som FN’s ti-år for undervisning for bæredygtig udvikling”.

De erfaringer, metoder og undervisningsmaterialer der er skabt i Baltic Sea Project (BSP), giver værdifulde eksempler på god undervisningspraksis som kan inspirere UNESCO’s arbejde og rolle når ti-året for undervisning for bæredygtig udvikling således skal forberedes.

The Baltic Sea Project er fremsynet ved at have forudset det idegrundlag som siden er besluttet på højeste politiske niveau. Lanceret i 1989 af Finland i syv lande indenfor UNESCO’s Associated Schools Project har BSP fremmet både den miljømæssige opmærksomhed og det internationale samarbejde og opfordret skoler til at give konstruktive løsningsforslag til lokale problemer. I dag omfatter BSP som flagskibsprojekt alle ni lande omkring Østersøen hvor skoler danner netværk, og projektet stimulerer udviklingen af undervisningsmetoder inden for miljøundervisning og uddannelse for bæredygtig udvikling med fremragende resultater.

BSP’s initiativer gennem de seneste 14 år er eksemplariske fordi både lokale, nationale og regionale niveauer inddrages, men projektet har også inspireret og fungeret som model for andre ASP-netværksprojekter såsom Donau-projektet (1991), Det Karibiske Hav-projekt (1994), Middelhavsprojektet (1996) og Zambezi flodprojektet (1998). Med denne spredningseffekt kan BSP i sandhed siges at have global rækkevidde.

Jeg hilser denne femte undervisningsbog fra Baltic Sea Project hjerteligt velkommen: “Uddannelse for Bæredygtig Udvikling - Baltic 21, Agenda 21 handleplan for Østerøregionen”, som understreger en helhedspræget, tværfaglig tilgang til et så komplekst emne som bæredygtig udvikling. Publikationen supplerer de fire forrige om luftkvalitet, vandkvalitet, vandløb og “fra ord til handling”.

“Fra ord til handling” er dækkende for arbejdet i Baltic Sea Project, og jeg ønsker projektet fortsat held og lykke. Mine lykønskninger går til redaktøren af denne bog, Birthe Zimmermann, og de mange bidragydere der har hjulpet hende med på ny at formulere handling tilbage i ord.

Elizabeth Khawajkie
International Co-ordinator
Associated Schools
Project Network, UNESCO


Denne side indgår i publikationen "Uddannelse for bæredygtig udvikling" som forord
© Undervisningsministeriet 2004

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top