 |
 |
Demokrati som nødvendig forudsætning
Informer andre om dit arbejde
Af Birthe Zimmermann
Workshops om indholdet i de enkelte Baltic 21 sektorer eller på tværs
af sektorerne kan medvirke til at give deltagerne større handlekompetence.
Handlekompetence erhverves eksempelvis når man informerer andre om udbyttet
og resultaterne af workshoppen.
Alle deltagerne på Baltic Sea Project konferencen »På tærsklen - Baltic
21« havde tilmeldt og forberedt sig på workshoppens tema på forhånd.
Hver workshop var en enhed, og deltagerne bestod af både elever, koordinatorer,
lærere og politikere fra de ni Østersølande.
Derved blev grupperne bredt sammensat både hvad angår alder, holdninger
og nationalitet.
hvad angår alder, holdninger og nationalitet. Indholdet i hver workshop
var fagligt, men omfattede også en fotokonkurrence samt forberedelse
af en dialog med politikere i en paneldiskussion. Hver workshop fik
et engangskamera med 36 billeder til brug for dokumentation af arbejdet.
Deltagerne skulle så i fællesskab nominere deres bedste billede til
følgende tre kategorier:
- »Baltic 21«
- »Blandt venner«
- Titel efter eget valg - med begrundelse
Liste over workshops
1. SUNDE FØDEVARER - NYE FØDEVARER
Forberedende arbejde
- Hvor stor er en typisk gård i det land hvor du bor?
- Hvor mange mennesker arbejder der typisk på en gård?
- Hvilke dyr, og hvor mange, er der på en typisk gård?
- Hvilke produkter bliver dyrene anvendt til?
- Hvilke planteafgrøder dyrkes, og hvilke produkter bliver de
til?
- Hvilke typer gødning anvendes typisk?
- Hvilke sprøjtegifte (pesticider) er nødvendige og/eller almindeligt
anvendt?
- Hvad er den almindelige indstilling til landbrug og arbejdet
som landmand i dit land?
Indhold:
- Der blev arbejdet med planteavl og animalsk produktion i dansk
landbrug. Workshoppen gav eksempler på forskning og bioteknologi
anvendt i dansk landbrug
- I laboratoriet blev der lavet forsøg med planteproduktion:
Hvad behøver planter for at kunne vokse? Hvordan bekæmper man
uønskede planter (ukrudt)? Hvordan bliver sprøjtegifte nedbrudt?
Forsøgsresultaterne indgik i workshopproduktet
- På en ekskursion til Gråsten Landbrugsskole studerede deltagerne
metoder inden for moderne dansk husdyravl - insemination, automatisk
malkning og fodring og analyser på mælk. Forsøg med planteavl
blev studeret på Rønhave forsøgsstation.
|
2. BIODIVERSITET & GRØNNE AREALER
Forberedende arbejde: Beskriv omgivelserne omkring din skole
eller skolegård:
- Hvilke grønne områder er der? Hvordan bliver de plejet? Hvem
plejer arealerne?
- Bliver der benyttet sprøjtegifte? Handelsgødning? Maskiner?
- Hvis der gør, angiv hvilke sprøjtegifte, hvilke typer handelsgødning,
hvilke maskiner.
Indhold:
- Temaet dækkede begrebet biodiversitet og grønne arealer og
gav forslag til hvordan man kan skabe nye oplevelser og grønne
glæder: på parkeringspladsen, med grøfter, legepladser, grønne
arealer omkring skolen. Skoler og institutioner bliver ofte
dårligt plejet. Personalet benytter ofte gift, gødning og maskinkraft.
Disse tekniske løsninger påvirker biodiversiteten.
- Workshoppen fokuserede på spørgsmålene om hvordan man i praksis
kan ændre plejen af grønne arealer og forbedre biodiversiteten.
Hvordan kan vi få flere arter af planter og dyr og flere naturoplevelser
i nærheden af skolen?
- Hvordan kan vi anlægge en smuk naturplet uden at gøre brug
af gødning og sprøjtegifte?
|
3. ENERGI I DET NÆSTE ÅRTUSIND
Forberedende arbejde:
- Hvordan opvarmes boliger hvor du bor?
- Hvor kommer resurserne til opvarmning fra?
- Er der nogle vedvarende energikilder hvor du bor - vindmøller,
solfangere, biogas mv.?
- Hvilke transportformer anvendes hvor du bor?
Indhold:
- Solvogn Danmark III blev præsenteret. Den kørte med ret høj
hastighed rundt på parkeringspladsen. Hvordan solfangerne får
bilen til at køre, blev gennemgået teoretisk.
- Deltagerne konstruerede et solkøkken af en parabolantenne
og kogte bl.a. grøntsagssuppe.
- Der blev lavet forsøg med bio-brændsel: »Benzin« blev produceret
ved at kværne, ekstrahere og filtrere olie fra rapsfrø. En bil
med en motor konstrueret til at køre på rapsolie afprøvede resultatet.
Rapsfrø er CO2 neutrale - og det virkede!
|
4. MILJØDRAMA
Forberedende arbejde:
- Forestil dig at du er mellem andre unge der sammen forbereder
en kreativ forestilling hvor holdet kritiserer, stiller spørgsmål
og provokerer.Vi tager udgangspunkt i en af Baltic 21 sektorerne.
Så planlægger vi scenerne og producerer masker, kostumer, kulisser
mv.Vi øver os naturligvis forud for det store show.
- Det er en del af workshoppens filosofi at alle detaljer og
ideer skabes i tæt samarbejde med workshoppens to instruktører.
Det færdige resultat - og dets succes - afhænger af dine ideer!
- Kun rammen er færdig. Øko-dramaet bliver opført på gågaden
i Sønderborgs bymidte. Gågadens længde er ca. 400 meter.
- Hvad oplever du som det største miljø- eller forureningsproblem?
Medbring noget dokumentation - en historie, en avisartikel,
en personlig oplevelse eller en ting som er typisk og/ eller
har symbolsk værdi.
- Arbejdet i dramaworkshoppen arbejder med at træne kontrol
af mimiske udtryk, af bevægelser og af kropssprog, og på denne
baggrund sammensættes nogle enkle, men dynamiske optrin.
Krav til deltagelse:
- Den enkelte deltager bør derfor nære et naturligt ønske om
at bruge sin krop i et dramatisk udtryk. Det er desuden en absolut
fordel ikke at være genert over at være med i en forestilling
der vises offentligt, og hvor mange mennesker ser dig spille.
- Deltagernes forestilling blev opført som optrin forskellige
steder på gågaden to gange. Forestillingen gav tilskuerne stof
til eftertanke idet den handlede om luftkvalitet i byen som
påfører mennesket sygdom og lidelse, om sprøjtegifte, kommunikation,
overforbrug og affaldsproblematik. Metoden var ny for mange,
men inspirerende.
|
5. ER TURISME BÆREDYGTIG?
Forberedende arbejde:
- Hvilken form for turisme finder sted der hvor du bor?
Definer hvad du forstår ved bæredygtig turisme!
Indhold:
- Deltagerne forsøgte at finde svarene på følgende spørgsmål:
- Hvad er bæredygtig turisme?
- • Hvilke tilbud om aktiviteter har Sønderborg by og omgivelser
til sine besøgende og turister?
- Hvilke miljøproblemer eller konflikter opstår på baggrund
af turistaktiviteterne?
- Hvad er det Blå Flag, og hvad kræves for at flage med det?
- Hvad kan mere gøres for at udvikle turismen i en bæredygtig
retning?
Er turisme på Als bæredygtig?
Studiebesøg til stranden kombinerede to formål: Blå Flag Stationen
og afprøvning af Sandwatch programmet, udviklet af UNESCO skoleprojektet
i Caribien.
Blå Flag Stationen nær lystbådehavnen i Sønderborg giver ideelle
muligheder for snorkel- og undervandsobservationer. Her offentliggøres
på forlangende resultater af målinger over badevandets kvalitet,
herunder antallet af indikatorbakterien Eschericia coli. Problematikken
omkring spildevand fra skibe blev diskuteret, ligesom problemerne
med bundmaling af skibe og tungmetaller i miljøet.
Den lokale campingplads blev besøgt med henblik på yderligere
information om turistadfærd særligt omkring emnerne vandforbrug
og affald. Parallelle problemstillinger omkring badeturisme på
de små tropiske øer i Det Caribiske Hav: Elever i the Caribbean
Sea Project undersøger forskellige forhold på kysterne omkring
øernes anvendelse (fiskeri, badeturisme) og erosion, bølger og
strøm, forurening, adgang til strandene og turismefaciliteter.
Analyserne anvendes til at beskrive projekter mellem skole og
kommune for at forbedre miljøet på strandene både for beboerne
og turisterne.
Da turisme er hovedindustrien i mange lande i Caribien, er bæredygtig
udvikling af turismen og dens påvirkning af lokal kultur kritiske
temaer som kan sammenlignes med turisme i Sønderborg og Østersølandene.
|
6. CONCEPTKUNST OG DESIGN
Forberedende arbejde
- Forestil dig et æbletræ, et lille et, ikke højere end 2 meter.
Beskriv for andre hvordan du vil behandle træet. Din opgave
er at fortælle hvordan menneskeheden behandler naturen gennem
din måde at behandle æbletræet på.
Tænk både positivt og negativt. Du må pakke træet ind, beskære
det, udstille på det, binde det op.
- Lav en tilsvarende præsentation af et andet objekt - fx en
fisk, en blomst, eller et menneske.
Indhold:
- Workshoppen udnyttede havet, skoven og de åbne landskaber
omkring Sønderborg som kulisser for bestemte opgaver. Deltagerne
arbejdede med deres egne ideer, og ved hjælp af nye og grænseoverskridende
layouts skabte de en plakatserie. De benyttede sig selv som
modeller og naturen som sætstykke.
Teknikken omfattede fotografi, computergrafik, farvekopi, maling,
lim, genbrugsmaterialer, biler, træer, stranden og vandet.
- • Resultatet blev en workshop-fabrik med produktion af layout
til postkort og plakater af høj kvalitet.
|
7. NATURGENOPRETNING
Forberedende arbejde:
- Er der lokale eksempler på naturgenopretning der hvor du
bor?
- Medbring en beskrivelse, en brochure, et fotografi, og forklar
baggrund for og formål med naturgenopretningsprojektet.
Indhold:
- Danmark har været opdyrket i tusindvis af år ligesom de fleste
af Østersølandene. Skovene er blevet fældet, vandhuller og moser
er blevet tørlagt som følge af opfyldning og dræning. Bække
og vandløb er blevet reguleret. Kystlinien er blevet forandret
gennem kystsikring og landindvinding. Forurening fra trafik,
turisme, industri, landbrug og skovbrug har forandret jorden
og grundvandets kvalitet. I Danmark er overgødskning/eutrofiering
sandsynligvis et større miljøproblem end udledning af miljøgifte.
- Lyngheder er blevet til græs, søer og vandløb er groet til,
og fiskearter er forsvundet.
- Levesteder for mange dyr og planter er blevet begrænsede
eller er helt forsvundet. Mangfoldigheden af arter er støt og
roligt gået tilbage (diversiteten blevet mindre), og det indbyrdes
afhængige fødenet er blevet forstyrret. Mens vi mennesker er
blevet rigere og rigere, er naturen blevet stadigt fattigere.
Denne proces fortsætter medmindre vi gør noget ved den!
Igennem de seneste årtier er vi blevet mere opmærksomme på nødvendigheden
af at beskytte og genskabe levesteder (habitater) hvis vi vil
standse tilbagegangen i antal levende arter. At beskytte den enkelte
art giver ingen mening hvis der ikke er et passende levested også!
I denne workshop studerede deltagerne Fjordmosen, et genopretningsprojekt
i Nørreskoven på Als. De søgte ud fra undersøgelserne at give
svar på følgende spørgsmål:
- Hvorfor skal vi genoprette levesteder/- habitater?
- Hvor kan det gøres?
- Hvordan kan det gøres?
- Hvem skal involveres?
- Hvor lang tid må det vare?
- Hvordan kan ændringer måles?
- Hvordan bør offentligheden have eller nægtes adgang til området?
- Hvad mener de lokale om projektet?
- Hvordan kan projektet finansieres? (»Hvor meget natur får
vi for pengene«!?)
|
8. ØSTERSØENS FISK SOM FØDE?
Forberedende arbejde:
- Hvor får man fisk fra der hvor du bor? Fisker folk selv?
Køber man fisk i butikker?
- Hvilke arter af fisk kan I købe i butikkerne? Er fiskene
lokale, eller er de blevet transporteret langt? Definer hvad
du forstår ved bæredygtigt fiskeri.
Indhold:
- Deltagerne snorklede ved Blå Flag Stationen for at se på
forholdene og diskutere hvilke fiskearter der fanges i de kystnære
danske farvande
- Efter en fisketur med en lokal kutter blev fangsten dissekeret
i laboratoriet for at bestemme fritsvømmende/pelagiske og bundlevende/bentiske
arters placering i fødekæden. Mængden af landet fisk og fiskerimetoder
blev derpå diskuteret og sat i relation til fiskekvoter og netstørrelser
mv.
|
9. SØNDERSKOVEN – SKOVDRIFT & PRODUKTION
Forberedende arbejde:
- Hvilken type skov er der tæt på hvor du bor? Lav en liste
over træarter og planter, og definer hvad du forstår ved bæredygtig
skovdrift.
Indhold:
- Sønderskoven er en bynær løvskov tæt ved Sønderborg by og
Sønderborg Bugt, og workshoppen benyttede naturskolen Egetoftes
gode faciliteter.Træerne er mest bøg, men også eg, gran og andre
arter forekommer.
- Bøgeskovens planter og artsrigdom blev analyseret, og der
blev foretaget beregninger på produktionen af træ i et forsøgsområde
med forskellig grad af hugst.
- Den 3. december 1999 forårsagede en orkan store skader på
skove i Sønderjylland, og forskel på skadernes omfang på løvtræer
og grantræer blev studeret i både Sønderskoven og i Lindet skov.
|
10. FRA RÅMATERIALE TIL PRODUKT OG SIDEN SKROTBUNKE - ELLER?
Forberedende arbejde:
- Hvilke industrier er der i dit lokalområde? Hvilke miljøproblemer
er forbundet med dem?
- Definer hvad du forstår ved bæredygtig industri.
Indhold:
- Den politiske målsætning for bæredygtig udvikling indgik
i diskussioner med ansatte på lokale virksomheder om hvordan
disse mål kan nås.
- Studiebesøg gik til den lokale JF-fabrik der laver landbrugsmaskiner,
til det kommunale rensningsanlæg og genbrugsstationen og til
Danfossmuseet. Danfoss begyndte som en enkeltmandsvirksomhed
og har udviklet sig til en meget stor arbejdsplads med afdelinger
verden over.
|
11. DOKUMENTATION - VIDEO DESIGN
Forberedende arbejde:
- En film er en effektiv måde at sprede et budskab på. Den rummer
ikke bare facts, den taler også direkte til folks følelser.
Overvej hvordan de overordnede mål for Baltic 21 kan danne rammen
om en videoproduktio
Indhold:
- Deltagerne arbejdede med følgende færdigheder:
- Hvordan man skriver et filmmanuskript
- Hvordan man videofilmer
- Hvordan man tilrettelægger et interview
- Hvordan man styrer et kamera
- Hvordan man styrer en mikrofon
- Hvordan man redigerer en fil
Udsnit af optagelserne blev vist på en offentlig udstilling i
centrum af byen
|
12. DOKUMENTATION - WEB DESIGN
Forberedende arbejde:
- Overvej hvordan konferencen kan dokumenteres på en hjemmeside
med de overordnede mål for Baltic 21 som udgangspunkt. Kendskab
til engelsk og basale computerfærdigheder er en nødvendig forudsætning
Indhold:
- Deltagerne lærte de basale færdigheder omkring konstruktion
af en hjemmeside, herunder:
- Hvordan man formaterer sider med HTML
- Hvordan man redigerer og tilpasser billeder og fotos til
brug på en hjemmeside
- Hvordan man opbygger en hjemmeside
- Hvordan man publicerer hjemmesiden på CD
|
13. MILJØET HAR EN HISTORIE - RÅSTOFFORBRUG
Forberedende arbejde:
- Hvorfor spiller den historiske dimension en vigtig rolle når
man skal definere bæredygtighed?
Indhold:
Gennem de seneste 300 år har mennesket fuldstændigt forandret
økosystemerne omkring Østersøen. En global markedsøkonomi baseret
på industri med import af fossilt brændstof, handelsgødning og
råstof har erstattet 1800-tallets landbrugssamfund og lokale økonomi.
Med denne import af råstof er det blevet muligt for hovedparten
af befolkningen at bo i byerne og arbejde i industrien eller servicesektoren
frem for i landbruget. Bagsiden af denne udvikling er forureningsproblemer
i byerne, forurening af luften, forurening af vandet og også problemer
i landbruget og skovbruget hvor et fald i diversiteten og eutrofiering
af de kystnære farvande er to væsentlige konsekvenser. Men i 1800-tallet
var fossile brændstoffer som kul og stål- og teglindustri løsningen
på en krise. Ved at udnytte kul og jern forsøgte datidens mennesker
at skabe en bæredygtig udvikling for fremtiden. I årene der fulgte,
indså de at dette ikke var nogen god løsning. Deltagerne undersøgte
forandringerne i industri og byplanlægning gennem de sidste 100
år for bedre at forstå nutidens situation. De fik en introduktion
til hvad miljøhistorie er; blev taget på skovvandring i en 1800-tals
skov (Sønderskoven); kom på ekskursion til et landbrug på Dybbøl
og til teglværksmuseet Cathrinesminde samt på byvandring i Sønderborg
by (byens placering, havskrænt, den gamle bydel, industrialisering,
den tyske periode (1864-1920), den danske periode). I grupper
arbejdede man med et af følgende fire temaer:
- Erstatning af råstof (Cathrinesminde)
- Byplanlægning (Sønderborg)
- »Fortidens synder« - lossepladser (Skratmosen) 4) Byens industri
(Solofabrikken, der producerede kunstsmør = margarine fra 1889
til 1998)
Vores mål var at bevidstgøre deltagerne om vigtigheden af at
lære af fortiden for at kunne træffe beslutninger for fremtiden.
Hver gruppe definerede ud fra temaet hvad konflikten var på det
pågældende tidspunkt. Så arbejdede de med på forhånd udarbejdet
materiale om historien for at give svarene på: Hvem tog beslutningerne
dengang og på hvilke præmisser? Fra dette punkt diskuterede grupperne
hvordan beslutningerne ville blive taget i dag.
Viden om fortiden er nødvendig for beslutninger der gælder
fremtiden

I miljøhistorie er en tidslinie altid nødvendig
|
BSP elever i dialog med politikere
Af journalist Bjarke Larsen, Danmark
Alle politikerne fra Østersølandene der deltog i konferencen, og de
fleste af medlemmerne i Sønderborg Byråd var forsamlet i hallen på Amtsgymnasiet
den 21. juni 2000, parate til at svare på spørgsmål og gå i dialog med
eleverne.
Efter at have arbejdet sammen fagligt i tre dage havde eleverne brugt
noget af tiden på at forberede spørgsmål, og nu var de ivrige efter
at komme i dialog med politikerne. Det følgende er uddrag af debattens
spørgsmål og svar:
Ved vi nok?
Spørgsmål: Får politikere tilstrækkelig information om miljøproblemer?
Svar:
- Det varierer meget. Nogle politikere er meget aktive inden for forskellige
områder og i forskellige grupper mens andre er mindre aktive. Det
afhænger meget af den enkelte som person, men den enkelte politiker
har ansvar for at få så megen information som muligt før en beslutning
skal træffes.
- I Danmark modtager politikere meget formation fra miljøministeriet,
fra avisedebatten, fra forskellige interessegrupper og fra amtet.
Spørgsmål: Hvilken grundlæggende viden bør politikere have for at
kunne træffe beslutninger om miljøet?
Svar:
- Vi kan ikke alle være professorer, og alle mennesker bør være repræsenteret
i byråd og andre demokratiske institutioner. Mange arbejder som politikere
af interesse og tjener meget lidt ved det.
- Jeg mener politikere bør have en universitetsgrad og tale mindst
et fremmedsprog.
Spørgsmål: Hvordan bruger I viden om fortiden til at træffe beslutninger
for fremtiden?
Svar:
- Jeg kommer fra en by hvor floden tidligere var stærkt forurenet
af kobber. Men i dag er tilstanden ændret fordi vi nu ved hvad der
blev udledt tidligere så vi kan gøre noget ved det og rense vandet.
- Det er naturligt i den havn hvor jeg arbejder, at tage tidligere
erfaringer med i betragtning når vi træffer beslutninger der angår
fremtiden.
Spørgsmål: Bør folk specialuddannes for at være skovejere på samme
måde som man skal uddannes for at blive gårdejer?
Svar:
- I Finland har vi en masse byejere - folk som bor i byen, og som
ejer en lille skov som bibeskæftigelse. Enkelte ved endog meget lidt
om hvordan skovbrug skal gribes an, og det er et reelt problem.
- Jeg mener ikke det er nødvendigt at indføre en særlig uddannelse
så længe myndighederne kontrollerer dig, og der er love og forordninger
der beskriver hvad der er tilladt.
Hvordan kan økologiske fødevarer fremmes?
Spørgsmål: Hvad kan gøres for at skabe et større behov for økologiske
fødevarer?
Svar:
- Større udbytte vil få flere landmænd til at producere økologiske
fødevarer. Men meget store prisforskelle vil forhindre forbrugeren
i at købe økologisk.
- olitikerne kan gøre meget: De kan beslutte prisniveauet for brændstof
og indkomstskat, og de kan beskatte forurening. Alt dette påvirker
priserne på ikke-økologiske og økologiske produkter.
- Finland har vi eksempler på forretninger der tager mindre avance
for økologiske produkter for at holde prisen lav.
- Forbrugeren vil ikke bruge penge på produkter der ikke ser godt
ud, fx har brune pletter. De økologiske landmænd har et problem her.
Sprøjtegifte - pesticider
Spørgsmål: Anvender I selv sprøjtegifte privat?
Svar:
- Kun en enkelt gang om året på steder i min have hvor ukrudtet ikke
er til at komme til livs
- I Polen er dette ikke et reelt problem fordi folk ganske enkelt
ikke har råd til at købe pesticider!
- Jeg er landmand, og jeg bruger lidt i min private have.
Metal i husholdningsaffald
Spørgsmål: I Sverige skal hver husstand sortere sit affald i flere
dele og anbringe metal for sig. I Sønderborg fjerner I ikke metal fra
affaldet. Hvorfor ikke? Ændrer I holdning til dette?
Svar:
- I Danmark har vi meget lidt metal i husholdningsaffaldet fordi vi
ikke har dåseøl og -sodavand. Vi bruger returflasker af glas som vi
samler ind og genbruger. Derfor er det for dyrt at sortere metal fra.
Globale løsninger er nødvendige
Spørgsmål: Hvorfor flytter I kemiske fabrikker til udlandet frem
for at gøre dem renere?
Svar:
- Vi kan ikke tvinge de kemiske fabrikker til at blive. Hvis de ønsker
at flytte, kan de frit gøre det. Det er derfor et internationalt problem,
og vi burde arbejde hen imod at få samme standard over hele kloden.
- Vi har behov for globale løsninger. Jeg er bekendt med en enkelt
kemisk fabrik der har flyttet flere gange mellem Frankrig og England.
Hver gang får den økonomisk støtte af regeringen i det land den flytter
til, og formår at trykke lønningerne. Det er et stort problem.
Mere og bedre fiskeri i Østersøen
Spørgsmål: Hvad vil I gøre for at forbedre kvaliteten af de
fisk der sælges i butikkerne?
Svar:
- Fisk fra fiskefarme giver mange problemer og bør undgås.
- Forbrugerne bør forlange udelukkende friskfanget fisk.
Spørgsmål: Hvad er fremtiden for fiskeriet i Østersøen?
Svar:
- Det er gået voldsomt tilbage i de sidste 20 år. Men det er meget
svært at løse alle problemer. En ting er dog sikker: Jeres generation
kommer til at gøre mere end den forrige har gjort!
- Jeg kommer fra en by midt i Sverige. Vi har en flod som engang var
blandt de mest forurenede af de floder der flyder ud i Østersøen.
Fyldt med tungmetaller. Men den er ren nu, og det vil hjælpe Østersøen
til at blive renere og bedre egnet som levested for fisk.
Penge styrer verden
Spørgsmål: Hvilke forhold er vigtigst når I skal beslutte vedrørende
turisme: Miljøperspektivet, sociale forhold eller økonomien?
Svar:
- Penge styrer verden!
- konomien betyder alt. Det er ikke godt.
- vilke politikere vil du selv stemme på: dem der giver dig brød,
eller dem der giver dig ren luft?
- Turisme ødelægger ofte naturområder. I mit parti i Sverige prøver
vi at finde frem til en rimelig pris for at turisterhvervet kan benytte
naturen. Men det er vanskeligt at komme med en ordentlig løsning.
Dialogen måtte slutte kl 16:45 fordi busser skulle køre deltagerne
ind til centrum for at se drama-workshoppen opføre sin forestilling
i gågaden.
Mange havde fortsat ubesvarede spørgsmål, og det var tydeligt at der
var arbejdet seriøst med forberedelsen af denne dialog, og at mange
havde modet til at stille sig op i en offentlig forsamling og debattere
med politikerne!
Resolution – Næste skridt mod bæredygtighed
Resolution
De i alt 400 elever, lærere, politikere og koordinatorer fra 21 nationer
fordelt over fire kontinenter der har deltaget i konferencen »På tærsklen
- BALTIC 21« i Sønderborg om bæredygtig udvikling, har vedtaget følgende
resolution. Teksten er sammensat af bidrag fra konferencens forskellige
workshops der hver har arbejdet med en eller flere af handlingsplanens
sektorer - bæredygtigt landbrug, energi, fiskeri, skovbrug, industri,
turisme og transport. Teksten viser de forslag til konkret handling
som deltagerne mener er nødvendige for at opnå bæredygtig udvikling
i Østersøregionen i de kommende år.
Sunde fødevarer - nye fødevarer
For at få et bæredygtigt landbrug er der behov for
- at landmænd uddannes i håndtering af staldog handelsgødning
- at landbruget reducerer forbruget af pesticider og stadigt udvikler
miljøvenlige metoder til at fjerne ukrudt, svampe og skadedyr
- lovgivning om dyrevelfærd og regeringsstøtte til landmænd for at
hjælpe dem til at overholde lovene
- mere forbrugeroplysning om sunde fødevarer og berigede fødevarer
hvilket vil føre til større forbrugerkrav om økologiske fødevarer
og gøre økologisk landbrug mere attraktivt for den enkelte landmand
Biodiversitet og grønne arealer
For elever: Dialogen mellem elever og politikere er vigtig. Invitér
politikerne til at komme og se hvad I laver, og hvad I forestiller jer
gjort. Hvis I ikke informerer, ved de ikke hvad unge mennesker tænker
og føler.
For politikere: Hvis I ikke har hørt om elevers indsats for
at beskytte miljøet, så tag ud på skolerne og brug øjne og ører. Hjælp
elever til at komme i kontakt med jer. Det er politikernes ansvar at
der uddannes mennesker med ekspertviden for at hele befolkningen kan
lære om bæredygtig udvikling og risikoen ved brug af handelsgødning
og pesticider.
For alle:
Energi for det næste årtusind
Vi opfordrer alle lande i Østersøregionen til at indføre en bil-fri
dag og en indkøbsfri dag om året i alle byer
Bæredygtig turisme
Det vigtigste for bæredygtig turisme er at opnå balance mellem økonomi,
sociale forhold og miljø. Turister og udbydere af overnatningsfaciliteter
bør vælge de mindst skadelige produkter og tilgodese miljøet ved at
spare på vand og elektricitet, sortere og genanvende affald, benytte
biologisk nedbrydelige rengøringsmidler og ved at motivere personalet
til at have en øget miljøbevidsthed.
Der bør være offentlig dialog før beslutning træffes om nye turistfaciliteter
eller ændring af eksisterende faciliteter.
Naturgenopretning
I de senere år er der sket meget for at forbedre miljøet i Østersøregionen.
Ikke desto mindre dominerer pragmatiske holdninger fortsat, og værdien
af biologisk mangfoldighed i dagligdagen undervurderes. Beskyttelse
og genopretning af habitater (levesteder) er en del af bæredygtig udvikling.
For at opretholde biodiversitet i verden må vi erkende vores ansvar
i Østersøregionen.
Derfor beder vi politikere i regionen om at skaffe resurser - penge
såvel som inspiration og praktisk støtte til frivillige - til at beskytte
og genskabe truede økosystemer i regionen:
- Alle vandløb og søer
- Moser og enge
- Klitter, heder og bakkede overdrev
- Kyst, strand og skærgård
- Gamle skove
- Kulturarven i landskabet
Miljøundervisning af høj kvalitet samt øget folkelig bevidsthed på
alle niveauer er nødvendige for at nå målene om biologisk mangfoldighed/-
biodiversitet i Agenda 21 aftalen.
Østersøens fisk som føde
- Jeg ønsker at min fisk er frisk og ikke forurenet!
- Jeg vil gerne kunne fange mange forskellige slags fisk!
- Jeg ønsker at også kommende generationer kan nyde Østersøens skønhed
og dens biologiske mangfoldighed
- Jeg ønsker at fremtidens børn kan fiske og spise de lækre fisk
de fanger i Østersøen!
Skovdrift
Skove beriger et land, og mennesker møder her dyr. Derfor må vi beskytte
vore skove og holde dem smukke og rene. Derved øges også skovenes økonomiske
værdi. Før der træffes beslutninger om skovdrift, bør vi undervises
i økologi. Flere større arealer bør plantes til med større variation
i træarter.

Du siger du elsker blomster, men du plukker dem. Du siger du elsker
træer, men du fælder dem. Du siger du elsker dyr, men du spiser dem.
Du siger du elsker naturen, men du forurener den. Hvad skal jeg tro
når du siger du elsker mig?
Plakat udstillet for offentligheden i Duponthuset, Sønderborg
Bæredygtig industri
Forbrugerne bør tage det første skridt til samarbejdet med producenterne
ved at give forslag til hvordan produktionen kan foregå på en mere miljøvenlig
måde.
Miljøhistorie
Vi bliver ved med at lave de samme fejl som vore forældre, samtidig
med at vi glemmer vores bedsteforældres visdom. Derfor er det nødvendigt
at inddrage et historisk perspektiv i undersøgelsen og sprede erfaringen
til alle i regionen. Dette vil skabe en stærk forbindelse mellem fortiden
og fremtiden så vi ikke gentager forrige generationers fejl og mister
deres visdom. Underskrevet i byrådssalen på Sønderborg Rådhus torsdag
den 22. juni 2000 af elever, lærere, koordinatorer og politikere som
repræsentanter for samtlige workshops.
Denne side indgår
i publikationen "Uddannelse til en bæredygtig udvikling" som kapitel
4 af 6
© Undervisningsministeriet 2004
|
 |