Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Demokrati som nødvendig forudsætning


Informer andre om dit arbejde

Af Birthe Zimmermann

Workshops om indholdet i de enkelte Baltic 21 sektorer eller på tværs af sektorerne kan medvirke til at give deltagerne større handlekompetence. Handlekompetence erhverves eksempelvis når man informerer andre om udbyttet og resultaterne af workshoppen.

Alle deltagerne på Baltic Sea Project konferencen »På tærsklen - Baltic 21« havde tilmeldt og forberedt sig på workshoppens tema på forhånd. Hver workshop var en enhed, og deltagerne bestod af både elever, koordinatorer, lærere og politikere fra de ni Østersølande.

Derved blev grupperne bredt sammensat både hvad angår alder, holdninger og nationalitet.

hvad angår alder, holdninger og nationalitet. Indholdet i hver workshop var fagligt, men omfattede også en fotokonkurrence samt forberedelse af en dialog med politikere i en paneldiskussion. Hver workshop fik et engangskamera med 36 billeder til brug for dokumentation af arbejdet. Deltagerne skulle så i fællesskab nominere deres bedste billede til følgende tre kategorier:

  1. »Baltic 21«
  2. »Blandt venner«
  3. Titel efter eget valg - med begrundelse

Liste over workshops

1. SUNDE FØDEVARER - NYE FØDEVARER

Forberedende arbejde

  • Hvor stor er en typisk gård i det land hvor du bor?
  • Hvor mange mennesker arbejder der typisk på en gård?
  • Hvilke dyr, og hvor mange, er der på en typisk gård?
  • Hvilke produkter bliver dyrene anvendt til?
  • Hvilke planteafgrøder dyrkes, og hvilke produkter bliver de til?
  • Hvilke typer gødning anvendes typisk?
  • Hvilke sprøjtegifte (pesticider) er nødvendige og/eller almindeligt anvendt?
  • Hvad er den almindelige indstilling til landbrug og arbejdet som landmand i dit land?

Indhold:

  • Der blev arbejdet med planteavl og animalsk produktion i dansk landbrug. Workshoppen gav eksempler på forskning og bioteknologi anvendt i dansk landbrug
  • I laboratoriet blev der lavet forsøg med planteproduktion: Hvad behøver planter for at kunne vokse? Hvordan bekæmper man uønskede planter (ukrudt)? Hvordan bliver sprøjtegifte nedbrudt? Forsøgsresultaterne indgik i workshopproduktet
  • På en ekskursion til Gråsten Landbrugsskole studerede deltagerne metoder inden for moderne dansk husdyravl - insemination, automatisk malkning og fodring og analyser på mælk. Forsøg med planteavl blev studeret på Rønhave forsøgsstation.

2. BIODIVERSITET & GRØNNE AREALER 

Forberedende arbejde: Beskriv omgivelserne omkring din skole eller skolegård:

  • Hvilke grønne områder er der? Hvordan bliver de plejet? Hvem plejer arealerne?
  • Bliver der benyttet sprøjtegifte? Handelsgødning? Maskiner?
  • Hvis der gør, angiv hvilke sprøjtegifte, hvilke typer handelsgødning, hvilke maskiner.

Indhold:

  • Temaet dækkede begrebet biodiversitet og grønne arealer og gav forslag til hvordan man kan skabe nye oplevelser og grønne glæder: på parkeringspladsen, med grøfter, legepladser, grønne arealer omkring skolen. Skoler og institutioner bliver ofte dårligt plejet. Personalet benytter ofte gift, gødning og maskinkraft. Disse tekniske løsninger påvirker biodiversiteten.
  • Workshoppen fokuserede på spørgsmålene om hvordan man i praksis kan ændre plejen af grønne arealer og forbedre biodiversiteten. Hvordan kan vi få flere arter af planter og dyr og flere naturoplevelser i nærheden af skolen?
  • Hvordan kan vi anlægge en smuk naturplet uden at gøre brug af gødning og sprøjtegifte?

3. ENERGI I DET NÆSTE ÅRTUSIND

Forberedende arbejde:

  • Hvordan opvarmes boliger hvor du bor?
  • Hvor kommer resurserne til opvarmning fra?
  • Er der nogle vedvarende energikilder hvor du bor - vindmøller, solfangere, biogas mv.?
  • Hvilke transportformer anvendes hvor du bor?

Indhold:

  • Solvogn Danmark III blev præsenteret. Den kørte med ret høj hastighed rundt på parkeringspladsen. Hvordan solfangerne får bilen til at køre, blev gennemgået teoretisk.
  • Deltagerne konstruerede et solkøkken af en parabolantenne og kogte bl.a. grøntsagssuppe.
  • Der blev lavet forsøg med bio-brændsel: »Benzin« blev produceret ved at kværne, ekstrahere og filtrere olie fra rapsfrø. En bil med en motor konstrueret til at køre på rapsolie afprøvede resultatet. Rapsfrø er CO2 neutrale - og det virkede!

4. MILJØDRAMA

Forberedende arbejde:

  • Forestil dig at du er mellem andre unge der sammen forbereder en kreativ forestilling hvor holdet kritiserer, stiller spørgsmål og provokerer.Vi tager udgangspunkt i en af Baltic 21 sektorerne. Så planlægger vi scenerne og producerer masker, kostumer, kulisser mv.Vi øver os naturligvis forud for det store show.
  • Det er en del af workshoppens filosofi at alle detaljer og ideer skabes i tæt samarbejde med workshoppens to instruktører. Det færdige resultat - og dets succes - afhænger af dine ideer!
  • Kun rammen er færdig. Øko-dramaet bliver opført på gågaden i Sønderborgs bymidte. Gågadens længde er ca. 400 meter.
  • Hvad oplever du som det største miljø- eller forureningsproblem? Medbring noget dokumentation - en historie, en avisartikel, en personlig oplevelse eller en ting som er typisk og/ eller har symbolsk værdi.
  • Arbejdet i dramaworkshoppen arbejder med at træne kontrol af mimiske udtryk, af bevægelser og af kropssprog, og på denne baggrund sammensættes nogle enkle, men dynamiske optrin.

Krav til deltagelse:

  • Den enkelte deltager bør derfor nære et naturligt ønske om at bruge sin krop i et dramatisk udtryk. Det er desuden en absolut fordel ikke at være genert over at være med i en forestilling der vises offentligt, og hvor mange mennesker ser dig spille.
  • Deltagernes forestilling blev opført som optrin forskellige steder på gågaden to gange. Forestillingen gav tilskuerne stof til eftertanke idet den handlede om luftkvalitet i byen som påfører mennesket sygdom og lidelse, om sprøjtegifte, kommunikation, overforbrug og affaldsproblematik. Metoden var ny for mange, men inspirerende.

5. ER TURISME BÆREDYGTIG?

Forberedende arbejde:

  • Hvilken form for turisme finder sted der hvor du bor?

    Definer hvad du forstår ved bæredygtig turisme!

Indhold:

  • Deltagerne forsøgte at finde svarene på følgende spørgsmål:
  • Hvad er bæredygtig turisme?
  • • Hvilke tilbud om aktiviteter har Sønderborg by og omgivelser til sine besøgende og turister?
  • Hvilke miljøproblemer eller konflikter opstår på baggrund af turistaktiviteterne?
  • Hvad er det Blå Flag, og hvad kræves for at flage med det?
  • Hvad kan mere gøres for at udvikle turismen i en bæredygtig retning?

Er turisme på Als bæredygtig?
Studiebesøg til stranden kombinerede to formål: Blå Flag Stationen og afprøvning af Sandwatch programmet, udviklet af UNESCO skoleprojektet i Caribien.

Blå Flag Stationen nær lystbådehavnen i Sønderborg giver ideelle muligheder for snorkel- og undervandsobservationer. Her offentliggøres på forlangende resultater af målinger over badevandets kvalitet, herunder antallet af indikatorbakterien Eschericia coli. Problematikken omkring spildevand fra skibe blev diskuteret, ligesom problemerne med bundmaling af skibe og tungmetaller i miljøet.

Den lokale campingplads blev besøgt med henblik på yderligere information om turistadfærd særligt omkring emnerne vandforbrug og affald. Parallelle problemstillinger omkring badeturisme på de små tropiske øer i Det Caribiske Hav: Elever i the Caribbean Sea Project undersøger forskellige forhold på kysterne omkring øernes anvendelse (fiskeri, badeturisme) og erosion, bølger og strøm, forurening, adgang til strandene og turismefaciliteter. Analyserne anvendes til at beskrive projekter mellem skole og kommune for at forbedre miljøet på strandene både for beboerne og turisterne.

Da turisme er hovedindustrien i mange lande i Caribien, er bæredygtig udvikling af turismen og dens påvirkning af lokal kultur kritiske temaer som kan sammenlignes med turisme i Sønderborg og Østersølandene.

6. CONCEPTKUNST OG DESIGN

Forberedende arbejde

  • Forestil dig et æbletræ, et lille et, ikke højere end 2 meter. Beskriv for andre hvordan du vil behandle træet. Din opgave er at fortælle hvordan menneskeheden behandler naturen gennem din måde at behandle æbletræet på.

    Tænk både positivt og negativt. Du må pakke træet ind, beskære det, udstille på det, binde det op.

  • Lav en tilsvarende præsentation af et andet objekt - fx en fisk, en blomst, eller et menneske.

Indhold:

  • Workshoppen udnyttede havet, skoven og de åbne landskaber omkring Sønderborg som kulisser for bestemte opgaver. Deltagerne arbejdede med deres egne ideer, og ved hjælp af nye og grænseoverskridende layouts skabte de en plakatserie. De benyttede sig selv som modeller og naturen som sætstykke.

    Teknikken omfattede fotografi, computergrafik, farvekopi, maling, lim, genbrugsmaterialer, biler, træer, stranden og vandet.

  • • Resultatet blev en workshop-fabrik med produktion af layout til postkort og plakater af høj kvalitet.

7. NATURGENOPRETNING

Forberedende arbejde:

  • Er der lokale eksempler på naturgenopretning der hvor du bor?
  • Medbring en beskrivelse, en brochure, et fotografi, og forklar baggrund for og formål med naturgenopretningsprojektet.

Indhold:

  • Danmark har været opdyrket i tusindvis af år ligesom de fleste af Østersølandene. Skovene er blevet fældet, vandhuller og moser er blevet tørlagt som følge af opfyldning og dræning. Bække og vandløb er blevet reguleret. Kystlinien er blevet forandret gennem kystsikring og landindvinding. Forurening fra trafik, turisme, industri, landbrug og skovbrug har forandret jorden og grundvandets kvalitet. I Danmark er overgødskning/eutrofiering sandsynligvis et større miljøproblem end udledning af miljøgifte.
  • Lyngheder er blevet til græs, søer og vandløb er groet til, og fiskearter er forsvundet.
  • Levesteder for mange dyr og planter er blevet begrænsede eller er helt forsvundet. Mangfoldigheden af arter er støt og roligt gået tilbage (diversiteten blevet mindre), og det indbyrdes afhængige fødenet er blevet forstyrret. Mens vi mennesker er blevet rigere og rigere, er naturen blevet stadigt fattigere. Denne proces fortsætter medmindre vi gør noget ved den!

Igennem de seneste årtier er vi blevet mere opmærksomme på nødvendigheden af at beskytte og genskabe levesteder (habitater) hvis vi vil standse tilbagegangen i antal levende arter. At beskytte den enkelte art giver ingen mening hvis der ikke er et passende levested også! I denne workshop studerede deltagerne Fjordmosen, et genopretningsprojekt i Nørreskoven på Als. De søgte ud fra undersøgelserne at give svar på følgende spørgsmål:

  • Hvorfor skal vi genoprette levesteder/- habitater?
  • Hvor kan det gøres?
  • Hvordan kan det gøres?
  • Hvem skal involveres?
  • Hvor lang tid må det vare?
  • Hvordan kan ændringer måles?
  • Hvordan bør offentligheden have eller nægtes adgang til området?
  • Hvad mener de lokale om projektet?
  • Hvordan kan projektet finansieres? (»Hvor meget natur får vi for pengene«!?)

8. ØSTERSØENS FISK SOM FØDE?

Forberedende arbejde:

  • Hvor får man fisk fra der hvor du bor? Fisker folk selv? Køber man fisk i butikker?
  • Hvilke arter af fisk kan I købe i butikkerne? Er fiskene lokale, eller er de blevet transporteret langt? Definer hvad du forstår ved bæredygtigt fiskeri.

Indhold:

  • Deltagerne snorklede ved Blå Flag Stationen for at se på forholdene og diskutere hvilke fiskearter der fanges i de kystnære danske farvande
  • Efter en fisketur med en lokal kutter blev fangsten dissekeret i laboratoriet for at bestemme fritsvømmende/pelagiske og bundlevende/bentiske arters placering i fødekæden. Mængden af landet fisk og fiskerimetoder blev derpå diskuteret og sat i relation til fiskekvoter og netstørrelser mv.

9. SØNDERSKOVEN – SKOVDRIFT & PRODUKTION

Forberedende arbejde:

  • Hvilken type skov er der tæt på hvor du bor? Lav en liste over træarter og planter, og definer hvad du forstår ved bæredygtig skovdrift.

Indhold:

  • Sønderskoven er en bynær løvskov tæt ved Sønderborg by og Sønderborg Bugt, og workshoppen benyttede naturskolen Egetoftes gode faciliteter.Træerne er mest bøg, men også eg, gran og andre arter forekommer.
  • Bøgeskovens planter og artsrigdom blev analyseret, og der blev foretaget beregninger på produktionen af træ i et forsøgsområde med forskellig grad af hugst.
  • Den 3. december 1999 forårsagede en orkan store skader på skove i Sønderjylland, og forskel på skadernes omfang på løvtræer og grantræer blev studeret i både Sønderskoven og i Lindet skov.

10. FRA RÅMATERIALE TIL PRODUKT OG SIDEN SKROTBUNKE - ELLER?

Forberedende arbejde:

  • Hvilke industrier er der i dit lokalområde? Hvilke miljøproblemer er forbundet med dem?
  • Definer hvad du forstår ved bæredygtig industri.

Indhold:

  • Den politiske målsætning for bæredygtig udvikling indgik i diskussioner med ansatte på lokale virksomheder om hvordan disse mål kan nås.
  • Studiebesøg gik til den lokale JF-fabrik der laver landbrugsmaskiner, til det kommunale rensningsanlæg og genbrugsstationen og til Danfossmuseet. Danfoss begyndte som en enkeltmandsvirksomhed og har udviklet sig til en meget stor arbejdsplads med afdelinger verden over.

11. DOKUMENTATION - VIDEO DESIGN

Forberedende arbejde:

  • En film er en effektiv måde at sprede et budskab på. Den rummer ikke bare facts, den taler også direkte til folks følelser. Overvej hvordan de overordnede mål for Baltic 21 kan danne rammen om en videoproduktio

Indhold:

  • Deltagerne arbejdede med følgende færdigheder:
  • Hvordan man skriver et filmmanuskript
  • Hvordan man videofilmer
  • Hvordan man tilrettelægger et interview
  • Hvordan man styrer et kamera
  • Hvordan man styrer en mikrofon
  • Hvordan man redigerer en fil

Udsnit af optagelserne blev vist på en offentlig udstilling i centrum af byen

12. DOKUMENTATION - WEB DESIGN

Forberedende arbejde:

  • Overvej hvordan konferencen kan dokumenteres på en hjemmeside med de overordnede mål for Baltic 21 som udgangspunkt. Kendskab til engelsk og basale computerfærdigheder er en nødvendig forudsætning

Indhold:

  • Deltagerne lærte de basale færdigheder omkring konstruktion af en hjemmeside, herunder:
  • Hvordan man formaterer sider med HTML
  • Hvordan man redigerer og tilpasser billeder og fotos til brug på en hjemmeside
  • Hvordan man opbygger en hjemmeside
  • Hvordan man publicerer hjemmesiden på CD

13. MILJØET HAR EN HISTORIE - RÅSTOFFORBRUG

Forberedende arbejde:

  • Hvorfor spiller den historiske dimension en vigtig rolle når man skal definere bæredygtighed?

Indhold:

Gennem de seneste 300 år har mennesket fuldstændigt forandret økosystemerne omkring Østersøen. En global markedsøkonomi baseret på industri med import af fossilt brændstof, handelsgødning og råstof har erstattet 1800-tallets landbrugssamfund og lokale økonomi. Med denne import af råstof er det blevet muligt for hovedparten af befolkningen at bo i byerne og arbejde i industrien eller servicesektoren frem for i landbruget. Bagsiden af denne udvikling er forureningsproblemer i byerne, forurening af luften, forurening af vandet og også problemer i landbruget og skovbruget hvor et fald i diversiteten og eutrofiering af de kystnære farvande er to væsentlige konsekvenser. Men i 1800-tallet var fossile brændstoffer som kul og stål- og teglindustri løsningen på en krise. Ved at udnytte kul og jern forsøgte datidens mennesker at skabe en bæredygtig udvikling for fremtiden. I årene der fulgte, indså de at dette ikke var nogen god løsning. Deltagerne undersøgte forandringerne i industri og byplanlægning gennem de sidste 100 år for bedre at forstå nutidens situation. De fik en introduktion til hvad miljøhistorie er; blev taget på skovvandring i en 1800-tals skov (Sønderskoven); kom på ekskursion til et landbrug på Dybbøl og til teglværksmuseet Cathrinesminde samt på byvandring i Sønderborg by (byens placering, havskrænt, den gamle bydel, industrialisering, den tyske periode (1864-1920), den danske periode). I grupper arbejdede man med et af følgende fire temaer:

  1. Erstatning af råstof (Cathrinesminde)
  2. Byplanlægning (Sønderborg)
  3. »Fortidens synder« - lossepladser (Skratmosen) 4) Byens industri (Solofabrikken, der producerede kunstsmør = margarine fra 1889 til 1998)

Vores mål var at bevidstgøre deltagerne om vigtigheden af at lære af fortiden for at kunne træffe beslutninger for fremtiden. Hver gruppe definerede ud fra temaet hvad konflikten var på det pågældende tidspunkt. Så arbejdede de med på forhånd udarbejdet materiale om historien for at give svarene på: Hvem tog beslutningerne dengang og på hvilke præmisser? Fra dette punkt diskuterede grupperne hvordan beslutningerne ville blive taget i dag.

Viden om fortiden er nødvendig for beslutninger der gælder fremtiden

I miljøhistorie er en tidslinie altid nødvendig

 

BSP elever i dialog med politikere

Af journalist Bjarke Larsen, Danmark

Alle politikerne fra Østersølandene der deltog i konferencen, og de fleste af medlemmerne i Sønderborg Byråd var forsamlet i hallen på Amtsgymnasiet den 21. juni 2000, parate til at svare på spørgsmål og gå i dialog med eleverne.

Efter at have arbejdet sammen fagligt i tre dage havde eleverne brugt noget af tiden på at forberede spørgsmål, og nu var de ivrige efter at komme i dialog med politikerne. Det følgende er uddrag af debattens spørgsmål og svar:

Ved vi nok?
Spørgsmål: Får politikere tilstrækkelig information om miljøproblemer?
Svar:

  • Det varierer meget. Nogle politikere er meget aktive inden for forskellige områder og i forskellige grupper mens andre er mindre aktive. Det afhænger meget af den enkelte som person, men den enkelte politiker har ansvar for at få så megen information som muligt før en beslutning skal træffes.

  • I Danmark modtager politikere meget formation fra miljøministeriet, fra avisedebatten, fra forskellige interessegrupper og fra amtet.

Spørgsmål: Hvilken grundlæggende viden bør politikere have for at kunne træffe beslutninger om miljøet?
Svar:

  • Vi kan ikke alle være professorer, og alle mennesker bør være repræsenteret i byråd og andre demokratiske institutioner. Mange arbejder som politikere af interesse og tjener meget lidt ved det.

  • Jeg mener politikere bør have en universitetsgrad og tale mindst et fremmedsprog.

Spørgsmål: Hvordan bruger I viden om fortiden til at træffe beslutninger for fremtiden?
Svar:

  • Jeg kommer fra en by hvor floden tidligere var stærkt forurenet af kobber. Men i dag er tilstanden ændret fordi vi nu ved hvad der blev udledt tidligere så vi kan gøre noget ved det og rense vandet.

  • Det er naturligt i den havn hvor jeg arbejder, at tage tidligere erfaringer med i betragtning når vi træffer beslutninger der angår fremtiden.

Spørgsmål: Bør folk specialuddannes for at være skovejere på samme måde som man skal uddannes for at blive gårdejer?
Svar:

  • I Finland har vi en masse byejere - folk som bor i byen, og som ejer en lille skov som bibeskæftigelse. Enkelte ved endog meget lidt om hvordan skovbrug skal gribes an, og det er et reelt problem.

  • Jeg mener ikke det er nødvendigt at indføre en særlig uddannelse så længe myndighederne kontrollerer dig, og der er love og forordninger der beskriver hvad der er tilladt.

Hvordan kan økologiske fødevarer fremmes?
Spørgsmål: Hvad kan gøres for at skabe et større behov for økologiske fødevarer?
Svar:

  • Større udbytte vil få flere landmænd til at producere økologiske fødevarer. Men meget store prisforskelle vil forhindre forbrugeren i at købe økologisk.

  • olitikerne kan gøre meget: De kan beslutte prisniveauet for brændstof og indkomstskat, og de kan beskatte forurening. Alt dette påvirker priserne på ikke-økologiske og økologiske produkter.

  • Finland har vi eksempler på forretninger der tager mindre avance for økologiske produkter for at holde prisen lav.

  • Forbrugeren vil ikke bruge penge på produkter der ikke ser godt ud, fx har brune pletter. De økologiske landmænd har et problem her.

Sprøjtegifte - pesticider
Spørgsmål: Anvender I selv sprøjtegifte privat?
Svar:

  • Kun en enkelt gang om året på steder i min have hvor ukrudtet ikke er til at komme til livs

  • I Polen er dette ikke et reelt problem fordi folk ganske enkelt ikke har råd til at købe pesticider!

  • Jeg er landmand, og jeg bruger lidt i min private have.

Metal i husholdningsaffald
Spørgsmål: I Sverige skal hver husstand sortere sit affald i flere dele og anbringe metal for sig. I Sønderborg fjerner I ikke metal fra affaldet. Hvorfor ikke? Ændrer I holdning til dette?
Svar:

  • I Danmark har vi meget lidt metal i husholdningsaffaldet fordi vi ikke har dåseøl og -sodavand. Vi bruger returflasker af glas som vi samler ind og genbruger. Derfor er det for dyrt at sortere metal fra.

Globale løsninger er nødvendige
Spørgsmål: Hvorfor flytter I kemiske fabrikker til udlandet frem for at gøre dem renere?
Svar:

  • Vi kan ikke tvinge de kemiske fabrikker til at blive. Hvis de ønsker at flytte, kan de frit gøre det. Det er derfor et internationalt problem, og vi burde arbejde hen imod at få samme standard over hele kloden.

  • Vi har behov for globale løsninger. Jeg er bekendt med en enkelt kemisk fabrik der har flyttet flere gange mellem Frankrig og England. Hver gang får den økonomisk støtte af regeringen i det land den flytter til, og formår at trykke lønningerne. Det er et stort problem.

Mere og bedre fiskeri i Østersøen
Spørgsmål: Hvad vil I gøre for at forbedre kvaliteten af de fisk der sælges i butikkerne?
Svar:

  • Fisk fra fiskefarme giver mange problemer og bør undgås.

  • Forbrugerne bør forlange udelukkende friskfanget fisk.

Spørgsmål: Hvad er fremtiden for fiskeriet i Østersøen?
Svar:

  • Det er gået voldsomt tilbage i de sidste 20 år. Men det er meget svært at løse alle problemer. En ting er dog sikker: Jeres generation kommer til at gøre mere end den forrige har gjort!

  • Jeg kommer fra en by midt i Sverige. Vi har en flod som engang var blandt de mest forurenede af de floder der flyder ud i Østersøen. Fyldt med tungmetaller. Men den er ren nu, og det vil hjælpe Østersøen til at blive renere og bedre egnet som levested for fisk.

Penge styrer verden
Spørgsmål: Hvilke forhold er vigtigst når I skal beslutte vedrørende turisme: Miljøperspektivet, sociale forhold eller økonomien?
Svar:

  • Penge styrer verden!

  • konomien betyder alt. Det er ikke godt.

  • vilke politikere vil du selv stemme på: dem der giver dig brød, eller dem der giver dig ren luft?

  • Turisme ødelægger ofte naturområder. I mit parti i Sverige prøver vi at finde frem til en rimelig pris for at turisterhvervet kan benytte naturen. Men det er vanskeligt at komme med en ordentlig løsning.

Dialogen måtte slutte kl 16:45 fordi busser skulle køre deltagerne ind til centrum for at se drama-workshoppen opføre sin forestilling i gågaden.

Mange havde fortsat ubesvarede spørgsmål, og det var tydeligt at der var arbejdet seriøst med forberedelsen af denne dialog, og at mange havde modet til at stille sig op i en offentlig forsamling og debattere med politikerne!

 

Resolution – Næste skridt mod bæredygtighed

Resolution
De i alt 400 elever, lærere, politikere og koordinatorer fra 21 nationer fordelt over fire kontinenter der har deltaget i konferencen »På tærsklen - BALTIC 21« i Sønderborg om bæredygtig udvikling, har vedtaget følgende resolution. Teksten er sammensat af bidrag fra konferencens forskellige workshops der hver har arbejdet med en eller flere af handlingsplanens sektorer - bæredygtigt landbrug, energi, fiskeri, skovbrug, industri, turisme og transport. Teksten viser de forslag til konkret handling som deltagerne mener er nødvendige for at opnå bæredygtig udvikling i Østersøregionen i de kommende år.

Sunde fødevarer - nye fødevarer
For at få et bæredygtigt landbrug er der behov for

  • at landmænd uddannes i håndtering af staldog handelsgødning
  • at landbruget reducerer forbruget af pesticider og stadigt udvikler miljøvenlige metoder til at fjerne ukrudt, svampe og skadedyr
  • lovgivning om dyrevelfærd og regeringsstøtte til landmænd for at hjælpe dem til at overholde lovene
  • mere forbrugeroplysning om sunde fødevarer og berigede fødevarer hvilket vil føre til større forbrugerkrav om økologiske fødevarer og gøre økologisk landbrug mere attraktivt for den enkelte landmand

Biodiversitet og grønne arealer
For elever: Dialogen mellem elever og politikere er vigtig. Invitér politikerne til at komme og se hvad I laver, og hvad I forestiller jer gjort. Hvis I ikke informerer, ved de ikke hvad unge mennesker tænker og føler.

For politikere: Hvis I ikke har hørt om elevers indsats for at beskytte miljøet, så tag ud på skolerne og brug øjne og ører. Hjælp elever til at komme i kontakt med jer. Det er politikernes ansvar at der uddannes mennesker med ekspertviden for at hele befolkningen kan lære om bæredygtig udvikling og risikoen ved brug af handelsgødning og pesticider.

For alle:

  • Ødelæg ikke alt naturligt liv når nye områder skal bebygges
  • Bevar store områder med oprindeligt planteog dyreliv
  • Brug kompost i stedet for handelsgødning
  • Reducér brugen af insektgifte og ukrudtsbekæmpelsesmidler
  • Oplys befolkningen om bæredygtig udvikling via medierne


    En workshoprepræsentant underskriver resolutionen i byrådssalen på Sønderborg Rådhus

Energi for det næste årtusind
Vi opfordrer alle lande i Østersøregionen til at indføre en bil-fri dag og en indkøbsfri dag om året i alle byer

Bæredygtig turisme
Det vigtigste for bæredygtig turisme er at opnå balance mellem økonomi, sociale forhold og miljø. Turister og udbydere af overnatningsfaciliteter bør vælge de mindst skadelige produkter og tilgodese miljøet ved at spare på vand og elektricitet, sortere og genanvende affald, benytte biologisk nedbrydelige rengøringsmidler og ved at motivere personalet til at have en øget miljøbevidsthed.

Der bør være offentlig dialog før beslutning træffes om nye turistfaciliteter eller ændring af eksisterende faciliteter.

Naturgenopretning
I de senere år er der sket meget for at forbedre miljøet i Østersøregionen. Ikke desto mindre dominerer pragmatiske holdninger fortsat, og værdien af biologisk mangfoldighed i dagligdagen undervurderes. Beskyttelse og genopretning af habitater (levesteder) er en del af bæredygtig udvikling. For at opretholde biodiversitet i verden må vi erkende vores ansvar i Østersøregionen.

Derfor beder vi politikere i regionen om at skaffe resurser - penge såvel som inspiration og praktisk støtte til frivillige - til at beskytte og genskabe truede økosystemer i regionen:

  • Alle vandløb og søer
  • Moser og enge
  • Klitter, heder og bakkede overdrev
  • Kyst, strand og skærgård
  • Gamle skove
  • Kulturarven i landskabet

Miljøundervisning af høj kvalitet samt øget folkelig bevidsthed på alle niveauer er nødvendige for at nå målene om biologisk mangfoldighed/- biodiversitet i Agenda 21 aftalen.

Østersøens fisk som føde

  • Jeg ønsker at min fisk er frisk og ikke forurenet!
  • Jeg vil gerne kunne fange mange forskellige slags fisk!
  • Jeg ønsker at også kommende generationer kan nyde Østersøens skønhed og dens biologiske mangfoldighed
  • Jeg ønsker at fremtidens børn kan fiske og spise de lækre fisk de fanger i Østersøen!

Skovdrift
Skove beriger et land, og mennesker møder her dyr. Derfor må vi beskytte vore skove og holde dem smukke og rene. Derved øges også skovenes økonomiske værdi. Før der træffes beslutninger om skovdrift, bør vi undervises i økologi. Flere større arealer bør plantes til med større variation i træarter.


Du siger du elsker blomster, men du plukker dem. Du siger du elsker træer, men du fælder dem. Du siger du elsker dyr, men du spiser dem. Du siger du elsker naturen, men du forurener den. Hvad skal jeg tro når du siger du elsker mig?
Plakat udstillet for offentligheden i Duponthuset, Sønderborg

Bæredygtig industri
Forbrugerne bør tage det første skridt til samarbejdet med producenterne ved at give forslag til hvordan produktionen kan foregå på en mere miljøvenlig måde.

Miljøhistorie
Vi bliver ved med at lave de samme fejl som vore forældre, samtidig med at vi glemmer vores bedsteforældres visdom. Derfor er det nødvendigt at inddrage et historisk perspektiv i undersøgelsen og sprede erfaringen til alle i regionen. Dette vil skabe en stærk forbindelse mellem fortiden og fremtiden så vi ikke gentager forrige generationers fejl og mister deres visdom. Underskrevet i byrådssalen på Sønderborg Rådhus torsdag den 22. juni 2000 af elever, lærere, koordinatorer og politikere som repræsentanter for samtlige workshops.

 

Denne side indgår i publikationen "Uddannelse til en bæredygtig udvikling" som kapitel 4 af 6
© Undervisningsministeriet 2004

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top