Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Læsevejledning

 

 

Pjecen tager udgangspunkt i følgende love og bekendtgørelser 

  • Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov nr. 446 af 10. juni 2003 
  • Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 311 af 13. maj 2002 med senere ændringer 
  • Lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksenog efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 26. juni 2002 med senere ændringer 
  • Lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love, lov nr. 447 af 10. juni 2003
  • Bekendtgørelse om fælles kompetencebeskrivelser for erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om arbejdsmarkedsuddannelser, bekendtgørelse nr. 802 af 22. september 2003 
  • Bekendtgørelse om tilskud til befordring, kost og logi ved deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles kompetencebeskrivelse. 

I afsnit I gennemgås regler for de fælles kompetencebeskrivelser, som er hele omdrejningspunktet for det nye AMU-koncept, og som indeholder arbejdsmarkedsuddannelser, men også kan indeholde enkeltfag fra grundlæggende erhvervsrettede uddannelser. 

I afsnit II og III gennemgås regler for henholdsvis arbejdsmarkedsuddannelser og for enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser. Afsnit IV beskriver regler for de Særlige uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere, som nu er den eneste type sammenhængende forløb, og kapitel V beskriver regler for Individuel kompetenceafklaring (IKA), som nu retter sig mod både arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser. 

Afsnit VI om Finansiering handler både om finansieringen af den samlede erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesindsats og om de særlige tilskud, der vedrører arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser. I afsnit VII gennemgås godtgørelsesreglerne, og endelig beskrives råds og udvalgs opgaver og sammensætning i afsnit VIII.

Bilag 1 indeholder en oversigt over de erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesaktiviteter på REVE-området, og bilag 2 gennemgår de særlige overgangsbestemmelser, der er i forhold til udbud af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser. I pjecen er der brugt nedenstående forkortelser: 

  • AF - Arbejdsformidlingen 
  • AMU - Arbejdsmarkedsuddannelse 
  • ARF - Amtsrådsforeningen 
  • AUF - Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering 
  • AVU - Almen voksenuddannelse
  • DA - Dansk Arbejdsgiverforening
  • FTF - Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd 
  • GVU - Grunduddannelse for voksne 
  • IKA - Individuel kompetenceafklaring 
  • KL - Kommunernes Landsforening 
  • LO - Landsorganisationen i Danmark 
  • REU - Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser 
  • REVE - Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse 
  • SALA - Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger 
  • SVU - Statens voksenuddannelsesstøtte 
  • TAMU - Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser 
  • VEU - Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse

 

Denne side indgår i publikationen "AMU under forandring - om reformen fra 2004" som læsevejledning
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top