 |
 |
Læsevejledning
Pjecen tager udgangspunkt i følgende love og bekendtgørelser
- Lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov nr. 446 af 10. juni
2003
- Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 311 af 13. maj 2002 med senere
ændringer
- Lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksenog
efteruddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 600 af 26. juni 2002 med
senere ændringer
- Lov om ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og forskellige andre love,
lov nr. 447 af 10. juni 2003
- Bekendtgørelse om fælles kompetencebeskrivelser for
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og om
arbejdsmarkedsuddannelser, bekendtgørelse nr. 802 af 22. september
2003
- Bekendtgørelse om tilskud til befordring, kost og logi ved
deltagelse i arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse.
I afsnit I gennemgås regler for de fælles kompetencebeskrivelser,
som er hele omdrejningspunktet for det nye AMU-koncept, og som
indeholder arbejdsmarkedsuddannelser, men også kan indeholde enkeltfag
fra grundlæggende erhvervsrettede uddannelser.
I afsnit II og III gennemgås regler for henholdsvis
arbejdsmarkedsuddannelser og for enkeltfag i fælles
kompetencebeskrivelser. Afsnit IV beskriver regler for de Særlige
uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere, som nu er den eneste
type sammenhængende forløb, og kapitel V beskriver regler for
Individuel kompetenceafklaring (IKA), som nu retter sig mod både
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles
kompetencebeskrivelser.
Afsnit VI om Finansiering handler både om finansieringen af den
samlede erhvervsrettede voksen- og efteruddannelsesindsats og om de
særlige tilskud, der vedrører arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i
fælles kompetencebeskrivelser. I afsnit VII gennemgås
godtgørelsesreglerne, og endelig beskrives råds og udvalgs opgaver og
sammensætning i afsnit VIII.
Bilag 1 indeholder en oversigt over de erhvervsrettede voksen- og
efteruddannelsesaktiviteter på REVE-området, og bilag 2 gennemgår de
særlige overgangsbestemmelser, der er i forhold til udbud af
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i fælles kompetencebeskrivelser.
I pjecen er der brugt nedenstående forkortelser:
- AF - Arbejdsformidlingen
- AMU - Arbejdsmarkedsuddannelse
- ARF - Amtsrådsforeningen
- AUF - Arbejdsmarkedets UddannelsesFinansiering
- AVU - Almen voksenuddannelse
- DA - Dansk Arbejdsgiverforening
- FTF - Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd
- GVU - Grunduddannelse for voksne
- IKA - Individuel kompetenceafklaring
- KL - Kommunernes Landsforening
- LO - Landsorganisationen i Danmark
- REU - Rådet for de grundlæggende Erhvervsrettede
Uddannelser
- REVE - Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse
- SALA - Sammenslutningen af Landbrugets
Arbejdsgiverforeninger
- SVU - Statens voksenuddannelsesstøtte
- TAMU - Træningsskolens arbejdsmarkedsuddannelser
- VEU - Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
Denne side indgår
i publikationen "AMU under forandring - om reformen fra 2004" som
læsevejledning
© Undervisningsministeriet 2003
|
 |