Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

IV Særlige uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere

 


I det nye AMU-koncept vil sammenhængende forløb kun findes for flygtninge og indvandrere. Uddannelsesstederne kan sammensætte forløbene af de arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag, som de er godkendt til, fra en eller flere fælles kompetencebeskrivelser samt praktik. Den tidligere mulighed for at finansiere fx almen voksenuddannelse (AVU) og hf-enkeltfag som en del af et sammenhængende forløb er således bortfaldet.

Uddannelsesforløbene skal sammensættes efter følgende regler:

  • Når der indgår danskundervisning i forløbet, skal mellem ½ og 1/3 af den ugentlige undervisningstid i dansk som andetsprog integreres i den faglige undervisning
  • Uddannelsesstederne kan forlænge varigheden af arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag i forløbet med op til 25 pct. under hensyn til de aktuelle deltageres faglige og dansksproglige forudsætninger
  • Når der indgår praktik i forløbet, kan praktikken højst have en samlet varighed på 12 uger. Den enkelte praktikperiode vil normalt have en varighed på op til 4 uger

En ansøger til et uddannelsesforløb skal gennemgå en sprogtest, inden ansøgeren kan optages på forløbet.

Lærere, der underviser i dansk som andetsprog, skal have uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for voksne eller tilsvarende kvalifikationer.

Efteruddannelsesudvalg og Undervisningsministeriet kan rekvirere relevante beskrivelser af uddannelsesforløbene hos uddannelsesstederne.

 

Denne side indgår i publikationen "AMU under forandring - om reformen fra 2004" som kapitel 4 af 8
© Undervisningsministeriet 2003

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top