 |
 |
3. IT-anvendelsens
betydning for faglighed
og kompetencer
Det faglige niveau betragtes fortsat som det almene gymnasiums væsentligste
succeskriterie. Ambitionerne afspejles i fagbekendtgørelsernes undervisningsmål
og pensum, og gymnasiereformen i 1987 er tilmed blevet døbt fagenes
fest.24 Det
faglige niveau er ifølge universitetsrektorer og gymnasielærere imidlertid
faldende, og studenterne besidder ikke tilstrækkelig faglig ballast
og studiekompetence. Lektor Inge Heise fra Ishøj Gymnasium udtaler
eksempelvis i artiklen Opgør med en fossil og blødsøden skolekultur
i tidsskriftet Gymnasieskolen:
Som følge af, at vi har optaget revl og krat, fordi vi ville
have så mange elever som muligt, er niveauet faldet betragteligt. De
opgaver og tekster, jeg underviste i for 15 år siden, er ikke mulige
at bruge i dag: Eleverne forstår dem simpelthen ikke.25
Elitegymnasiets tid er med andre ord forbi, hvis man skal tro disse
udsagn. Ifølge Inge Heise har de unge ikke den samme motivation for
at lære som tidligere. For mange elever er gymnasiet blevet et projekt
på lige fod med de øvrige livsprojekter som sport, erhvervsarbejde,
sociale fællesskaber m.v. I artiklen fremføres synspunktet, at lærerne
har en gulerod og en pisk til rådighed for at afhjælpe det potentielle
motivationsproblem:
På den ene side udnytter lærerne deres formelle autoritet gennem
ydre styring af elevernes motivation ved hjælp af forsømmelseskontrol,
afleveringspligtige opgaver, karakterer m.v.
På den anden side er det usikkert, om kontrolforanstaltningerne
fremmer elevernes engagement i undervisningen. Lærerne må derfor overveje,
hvordan eleverne motiveres uden at slække på det faglige niveau. I artiklen
peges der på flere veje til at øge elevernes motivation: Eleverne skal
arbejde mere selvstændigt, undervisningsformen skal være mere projekt-
og studieorienteret, og der skal være færre fag.
Artiklen, der er refereret ovenfor, behandler ikke sammenhængen mellem
anvendelse af IT og de kompetencer, som eleven skal tilegne sig i gymnasiet.
Det er naturligvis en kompleks problemstilling at skabe optimale rammer
for undervisning og læring, og IT kan ikke med et trylleslag feje alle
problemer bort, som en af de interviewede lærere udtalte. Alligevel
viser interviewene med fagkonsulenter og lærere refereret i det foregående
kapitel, at IT rummer så mange anvendelsesmuligheder, at teknologien
kan bidrage til at udvikle undervisningen og elevernes tilegnelse af
viden og færdigheder inden for alle fagområder.
Dette kapitel fokuserer derfor på konkrete erfaringer med at inddrage
IT i undervisningen ud fra en faglig synsvinkel og tager udgangspunkt
i følgende spørgsmål:
- Hvilken indholdsmæssig udvikling giver anvendelse af IT anledning
til i fagene?
- Giver anvendelse af IT eleverne en dybere og mere omfattende forståelse
af de enkelte fags temaer, problemstillinger og metoder?
- Hvilke almene, sociale og personlige kompetencer tilegner eleverne
sig ved at anvende IT?
Kapitlet er disponeret, så fagenes indhold er genstand for det første
afsnit, dernæst følger et afsnit om prøve- og eksamensformer, mens
elevernes faglige, almene, sociale og personlige kompetencer behandles
i tredie afsnit.
3.1. Faglighed og fagenes indhold
De fleste fag i gymnasiet har tæt tilknytning til et eller flere universitetsfag,
som også har dannet rammen om gymnasielærernes kandidatuddannelse.
Denne verden af faglig fordybelse og videnstilegnelse skal gymnasieskolen
og -lærerne videreformidle til eleverne. I forlængelse af møder og
interviews med fagkonsulenter og lærere står det klart, at den ovevejende
del betragter IT som et redskab, der skal integreres på fagets præmisser
med henblik på at bibringe faglig merværdi. Mange fagkonsulenter udtrykker
samtidig bekymring for, at teknologien vil ændre fagets indhold og metode,
så det faglige niveau undermineres. Fagkonsulenterne peger blandt andet
på følgende problemstillinger, som lærerne bør være opmærksomme på,
når de anvender IT:
- I sprogfagene spores der en tendens til, at chat på Internettet
og korrespondance via email forringer den sproglige korrekthed, idet
eleverne anvender meget slang og talesprog i kommunikationen.
- IT kan medføre for stor fokus på skriftsproget og dermed fortrænge
den mundtlige del af undervisningen, hvilket går ud over det faglige
niveau i sprogfagene.
- Læsning på computerskærm fremmer global læsning, det
vil sige udvælgelse og læsning af interessante passager, på bekostning
af grundig læsning og træning i læsefærdighed.
- I de humanistiske fag vil en ændret balance mellem mundtlig dialog
og skriftlighed eller selvstudie ved hjælp af IT forringe den faglige
forståelse.
- I fagene musik, film og tv opleves der problemer med for stor opmærksomhed
om produkt og effekter for effektens skyld, fordi eleverne prøver
sig frem og leger uden at reflektere over læreprocessen.
- I faget matematik er der tegn på, at der sker et skift i fagets
fokus fra abstrakt teori mod anvendt teori som følge af Internettets
øgede muligheder for at aktualisere stoffet. Det kan betyde, at eleverne
får en ringere forståelse for det matematiske sprog, logik og teoriunivers.
- De teknologiske muligheder for visualisering, simulering, datafangst
og datatunge regneprocesser medvirker til at øge ambitionerne i fag
som fysik og kemi. Denne udvikling stiller de fagligt svagere elever
endnu dårligere, fordi de både skal lære at anvende fagspecifikke
programmer og vanskeligt tilgængelig teori.
- I flere fag udtrykte fagkonsulenterne bekymring over, at eleverne
går for meget op i form frem for indhold. Eleverne bruger mange timer
på at lave et flot layout til opgaver og rapporter, og de har svært
ved at forstå, at layoutet ikke i sig selv opvejer et ringe substantielt
indhold.
- Flere fagkonsulenter gjorde opmærksom på, at eleverne har forskellige
læringsstile, og at man risikerer at lægge for meget vægt på den kognitive
tilgang ved at øge anvendelsen af IT. Brug af flere sanser spiller
således en væsentlig rolle for forståelsen af fag som for eksempel
biologi, kemi og billedkunst. I faget kemi bliver det meget abstrakte
stof virkeliggjort gennem konkrete eksperimenter. Derfor bør virtuelle
eksperimenter og billedprogrammer ikke afløse de “virkelige
kolber og pensler.
- Fagkonsulenterne pegede på, at informationssøgning på Internettet
nemt fortoner sig i kaos, hvis eleverne søger på egen hånd. I mange
tilfælde kan de ikke vurdere, hvad der er fagligt relevant. Dertil
kommer, at distraktionsmuligheden kun er et klik væk.
De interviewede lærere er meget loyale over for de faglige discipliner
og traditioner. Langt de fleste giver udtryk for, at fagets indhold
eller fokus ikke ændrer sig ved øget anvendelse af IT med undtagelse
af fysik og kemi. Her nævner flere lærere, at de faglige ambitioner
vokser med de teknologiske muligheder, hvorved dele af fagenes indhold
ændres fra basale færdigheder til mere avancerede emner. De færreste
lærere fremhæver negative aspekter ved IT i undervisningen, hvilket
kan skyldes deres store erfaring med at anvende teknologien. De inddrager
kun IT, hvor de finder det relevant, og hvor det giver undervisningen
en merværdi. De understreger, at eleverne hurtigt gennemskuer, hvis
IT anvendes for teknologiens egen skyld uden et egentligt fagligt og
pædagogisk formål.
Ifølge de pædagogiske nøglepersoner eksisterer der ingen systematiske
erfaringsopsamlinger, der dokumenterer, at anvendelse af IT i undervisningen
giver eleverne bedre faglige kundskaber eller øger almene, personlige
samt sociale kompetencer. Såvel fagkonsulenter som interviewede lærere
bekræfter, at det er vanskeligt at vurdere elevernes udbytte ved IT-anvendelse
i undervisningen, idet læring er en kompliceret proces med mange elementer.
Indtil IT har været anvendt mere systematisk over en årrække, og indtil
der er forsket i IT-understøttet læring på gymnasieniveau, kan det ikke
afgøres, hvilket udbytte IT giver eleverne ud over tekniske kompetencer.
De interviewede lærere gør dog opmærksom på, at der ligger en faglig
merværdi ved at anvende IT i forbindelse med at formidle det faglige
stof. Følgende potentialer bliver fremhævet:
Nye vinkler på indlæring: En sproglærer har erfaring med, at
rækkefølgen for læringen med fordel kan ændres således, at den skriftlige
del går forud for den mundtlige. Anvendelse af IT indebærer meget skriftligt
arbejde, men det giver eleverne mulighed for at fange sproglige strukturer
og blive mere trygge ved sproget, før de kaster sig ud i den mundtlige
del.
I faget musik kan elever uden særlig musikerfaring og viden arbejde
med musik på et højere teoretisk niveau ved hjælp af et fagspecifikt
program.
I faget matematik er der ligeledes erfaring for, at programmer, der
kan klare datatunge udregninger, hjælper eleverne med at opnå indsigt
i svært teoristof, som tidligere blev vanskeliggjort af komplicerede
og detaljerede udregninger.
De naturvidenskabelige fag drager stor nytte af visualiseringsprogrammer,
som gør det muligt for eleverne at forstå de abstrakte teorier. I disse
fag er der ligeledes gode erfaringer med, at eleverne programmerer og
gennemfører tests i simulationsprogrammer med det formål at tilegne
sig og forstå stoffet.
I faget billedkunst viser erfaringer, at de elever, som typisk ikke
interesserer sig for at udøve faget i praksis, finder motivation ved
at arbejde med digitale produktioner.
En række lærere peger på, at IT giver god mulighed for at lade eleverne
træne det basale stof individuelt - hjemme eller på skolen. Flere fagkonsulenter
og lærere i sprogfagene oplever for eksempel, at elevernes hjemmearbejde
forbedres, når det bliver muligt at tage en mekanisk lærer
med hjem i form af cd-rom’er. Især i begynderfagene er det en hjælp
for eleverne at kunne genopfriske udtalen uden for klasseværelset.
Aktualitet: Anvendelse af Internettet er slået kraftigt igennem
i undervisningen, selv om det sker i varieret udstrækning i de forskellige
fag. Internettet giver mulighed for at aktualisere og perspektivere
det faglige stof. Det letter adgangen til alle former for undervisningsmaterialer
og sparer elever og lærere tid i forbindelse med indsamling af materiale.
Lærere og elever bliver dermed mere uafhængige af fysiske biblioteker
og forældede lærebøger. Det øgede fokus på aktualitet gør stoffet nærværende
for eleverne, og lærere i flere naturvidenskabelige fag nævner, at forståelsen
lettes, når faget relateres til dagligdagen. Et eksempel er geografi,
hvor koblingen af teori, satellitbilleder og dagens vejr øger den faglige
indsigt.
Autenticitet: Fagkonsulenter og lærere oplever, at autentisk
kommunikation via email med andre elever, eksperter eller eksterne ressourcepersoner
samt offentliggørelse af projekter på hjemmesider er en uhyre kraftfuld
motivationsfaktor for eleverne. De gør sig særligt umage, når de skal
formidle deres faglige kunnen til andre unge. En sproglærer oplever
ligefrem, at eleverne stiller større krav om at lære grammatik, så de
undgår at lave fejl, og de opsøger selv træningsprogrammer for at udbedre
deres svage punkter. I de naturvidenskabelige fag nævner flere lærere,
at IT giver bedre mulighed for, at eleverne kan arbejde som små forskere.
De får mulighed for at arbejde med de samme redskaber, som universiteter
og virksomheder anvender, og derved ser de en relation mellem læring
og praksis. Autenticitet giver således eleverne ahaoplevelser,
hvor de oplever, at der er mening med at lære et fagligt stof. Endelig
nævner fagkonsulenter og lærere i sprogfagene, at eleverne gerne læser
svære avisartikler, der er fundet på Internettet, og som ligger over
deres niveau. Denne læsning øger elevernes ordforråd.
Anvendt faglighed: I mange fag arbejdes der i højere grad med
at anvende teori. Særligt i de samfundsvidenskabelige og naturvidenskabelige
fag giver det eleverne en bedre forståelse af sammenhængen mellem teori
og deres egen erfaringsverden. Eleverne er desuden meget motiverede
for at relatere det teoretiske stof til praksis og til verdenen uden
for gymnasiet. Et eksempel er fra faget samfundsfag, hvor eleverne
i forbindelse med Euro-afstemningen indsamlede data fra et afstemningssted
på en bærbar computer. Kort tid efter afslutningen havde de resultatet,
hvilket virkede motiverende på eleverne. Den anvendelsesorienterede
tilgang til det faglige stof er iøvrigt en tendens, som også ses internationalt.
Forskningsassistent Marit Schou fra Dansk Institut for Gymnasiepædagogik
oplevede i USA, at lærerne i større og større udstrækning starter med
den anvendelsesorienterede tilgang for at vække de unges nysgerrighed
til at gå i krig med teorien.
Samarbejde uden for murene: Kommunikation via email og hjemmesider
gør det lettere at gennemføre internationale projekter og samarbejde
på tværs af skoler. Et eksempel er det europæiske astronomiprojekt ION,
hvor flere skoler og lande samarbejder virtuelt om blandt andet sol-
og måneformørkelse ved at udveksle målinger m.v. En anden type samarbejde
er virtuelle fysikeksperimenter, som Viborg Katedralskole, Frederiksberg
Gymnasium og Syddansk Universitet har gennemført, hvor eleverne kunne
fjernbetjene udstyr og få universitetsmedarbejdere til at undersøge
prøveemner i laboratorierne. Kommunikation med elever i andre lande
øger endvidere elevernes forståelse for det pågældende lands kultur
og befolkning, hvilket er et af formålene med sprogfag.
Leg, oplevelse, kreativitet og produktivitet: Mange lærere
inden for forskellige fag nævner, at anvendelse af IT kan medvirke til
at skærpe elevernes nysgerrighed og opmærksomhed om det faglige stof
ved at spille på leg, kreativitet og produktivitet. Meget få lærere
udtrykker bekymring over, at form fortrænger indhold. De fleste mener,
at arbejdet med form fremmer elevernes faglige interesse og motivation.
I mødet med det faglige stof er det vigtigt, at eleverne får en oplevelse
af begejstring. Begejstringen kan udspringe af, at eleverne laver et
produkt ved at forholde sig kreativt til stoffet, ved at lege, forsøge
sig frem og arbejde induktivt.
Med en produkttorienteret tilgang kan eleverne også få mulighed for
at fremstille undervisningsmateriale, der opgives som pensum, hvilket
motiverer til at fordybe sig i det faglige stof.
3.2. Prøve- og eksamensformer
Som nævnt i kapitel 1 afsnit 1.3. er der i regi af Udviklingsprogrammet
for fremtidens ungdomsuddannelser iværksat en lang række forsøg med
nye prøve- og eksamensformer i gymnasiet. Derfor behandles emnet ikke
i dybden her, men der redegøres kort for de holdninger, som de interviewede
lærere har fremsat om IT og eksamen.
Lærerne udtrykker kraftigt ønske om, at eksamensformerne bliver ændret,
så de i stigende grad afspejler den dagligdag, som lærere og elever
arbejder i. Det gælder for eksempel en længere forberedelsestid før
eksamen, hvor eleverne kan gøre brug af alle materialer og værktøjer,
herunder især Internettet. I faget religion er der for eksempel krav
om læsning af de originale kildetekster, og det betyder, at andre forfatteres
fortolkninger af primære kilder nedprioriteres. Fortolkningerne findes
ofte på Internettet, så denne bestemmelse kan hæmme en større inddragelse
af mediet.
Flere lærere fremhæver ligeledes, at projektgruppeeksamen i højere
grad skal indarbejdes i gymnasiet, fordi de mener, at IT på sigt vil
medføre mere projektarbejde i undervisningen. I den forbindelse skal
der kunne opstilles kriterier for at bedømme kompetencer som samarbejdsevne,
strukturering af læreproces, metodebevidsthed m.v.
Et eksempel på denne eksamensform lå til grund for et tværfagligt
samarbejde mellem Aalborghus Gymnasium og Mönsterås Gymnasium i Sverige.
Samarbejdet blev gennemført som et tværfagligt projekt i dansk og historie,
og eleverne arbejdede i grupper på tværs af landegrænser ved hjælp af
videokonferencer, webcam og email. Som afslutning på projektet gik
de danske elever i grupperne til en årsprøve med en varighed på 2,5
time, hvor elever og lærere drøftede proces og metode på baggrund af
elevernes indlæg. Såvel lærere som elever vurderede projektet som en
stor succes, fordi der var mulighed for dybtgående samtale og vurdering
af både proces og produkt. Flere lærere peger på, at mange af fremtidens
eksaminer bør være en blanding af skriftlige produktioner og mundtlige
evalueringer, som det for eksempel ses på universiteterne.
3.3. Elevernes almene, sociale og personlige
kompetencer
Mange lærere lægger meget vægt på, at IT øger elevernes motivation,
og at teknologien derigennem får en afsmittende virkning på deres tilegnelse
af faglig viden. Der er givet flere eksempler på faglige kompetencer
under afsnit 3.1. I det følgende fokuseres på de almene, sociale og
personlige kompetencer i relation til øget IT-anvendelse.
Almene kompetencer. Ifølge fagkonsulenter og lærere øger anvendelse
af IT elevernes almene kompetencer markant. Eleverne udvikler blandt
andet deres metodiske kompetencer:
- Informationssøgning på Internettet lærer eleverne at strukturere
deres opgave og tydeliggøre formålet med at søge efter information.
De lærer at overskue store mængder information samt at vurdere og
sortere materiale og kilder ud fra en faglig vinkel. Mange fagkonsulenter
og lærere anser det for et problem, at eleverne ikke er tilstrækkeligt
materialekritiske i deres informationssøgning. Det er en opgave for
gymnasiet at udvide elevernes kompetencer på dette område og således
forberede dem til en videregående uddannelse.
- Eleverne lærer at fremstille og formidle viden ved hjælp af IT i
form af multimediepræsentationer, powerpoint, videosekvenser eller
hjemmesider.
- Flere fagkonsulenter og lærere ser en tendens til, at elevernes
skriftsprog forbedres, fordi anvendelse af IT indebærer større skriftlighed,
og fordi processkrivning er vundet mere frem med IT. Eleverne udveksler
oplæg med hinanden eller med læreren, og de er interesserede i at
rette fejl. Det virker motiverende på eleverne, når de røde streger
er væk, og de ønsker i højere grad at føre rettelserne ind i deres
opgaver.
Sociale kompetencer. Med baggrund i evalueringsrapporterne
fra de elektroniske skoler i Holstebro og Nørresundby advarede flere
fagkonsulenter mod, at IT forstærker individualisering og fører til
isolation og manglende fællesskab i klassen.
Ingen lærere giver udtryk for, at en sådan tendens er ved at udvikle
sig. Nogle lærere er bevidste om at tilrettelægge brugen af IT, så eleverne
lærer at samarbejde i forbindelse med at skrive tekster, søge information,
udarbejde præsentationer m.v. Det pædagogiske valg giver mange gange
sig selv, fordi der ikke er computere til alle i klassen. Derfor bliver
eleverne nødt til at kunne samarbejde. Ifølge forskningsassistent Marit
Schou, DIG, er det dog ikke et forhold, man behøver at ændre på. Ved
besøg på amerikanske gymnasier erfarede hun, at lærerne bevidst vælger
at lade eleverne arbejde med computeren parvis. Efter forsøg på de amerikanske
gymnasier har man konkluderet, at én elev om hver computer giver for
lidt interaktion med stoffet, og tre eller flere elever om hver computer
er ineffektivt, fordi nogle deltager passivt.
Personlige kompetencer: Eleverne tager ikke nødvendigvis større
ansvar for egen læring som følge af IT. Flere lærere påpeger imidlertid,
at IT giver flere redskaber til eleverne, så de selv kan tage initiativer
i læreprocessen. Ved hjælp af Internettet, præsentationsprogrammer,
logbøger og faglige konferencer får eleverne mulighed for at indhente
og bearbejde information samt styre, fastholde, formidle og diskutere
deres resultater.
24) Samtaler med amenuensis
Claus Michelsen og cand. scient. Jens Dolin, Dansk Institut for Gymnasiepædagogik.
25) Gymnasieskolen nr.
4, Opgør med en fossil og blødsøden skolekultur,
2001.
Denne side indgår
i publikationen "Fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium - status
og perspektiver" som kapitel 5 af 7
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |