 |
 |
1. Faglige og pædagogiske
udviklingstendenser i det
almene gymnasium
Dette kapitel tegner konturerne af en mulig fremtidig faglig og pædagogisk
udvikling i det almene gymnasium. I udredningsarbejdet Det Virtuelle
Gymnasium, der har til formål at opstille en vision for, hvordan undervisningsrelateret
IT-anvendelse kan understøtte og udvikle elevernes viden og kompetencer
i det almene gymnasium, er det den faglige og pædagogiske tænkning,
der sætter rammerne for IT-anvendelse. Formålet med kapitlet er således
at opstille faglige og pædagogiske retningslinier, der nu og i fremtiden
skal danne udgangspunkt for IT-anvendelse i det almene gymnasium.
Udredningsarbejdets udgangspunkt er den landsdækkende studentereksamen
i sin nuværende form. Det overordnede sigte med studentereksamen er
almendannelse og studieforberedelse, hvilket fremgår af bekendtgørelsen
for det almene gymnasium, herefter gymnasiebekendtgørelsen. Gymnasieskolen
giver i tilslutning til grundskolens 9. klassetrin en fortsat almendannende
undervisning i et treårigt forløb, som tillige etablerer det nødvendige
grundlag for videregående studier.1
Gymnasiet er opdelt i en sproglig og matematisk linie og giver adgang
til et bredt spekter af videregående uddannelser. En væsentlig del af
studenterne benytter uddannelsen som springbræt til en lang videregående
uddannelse, især studenterne fra matematisk linie. 2
Elevernes forudsætninger for at påbegynde en lang videregående uddannelse
udvikles blandt andet gennem gymnasiefagenes slægtskab med universiteternes
forskningsbaserede fag samt de krav, der stilles til lærernes faglige
kompetencer som forudsætning for at undervise i gymnasiet.3
Undervisningen i gymnasiet er bygget op om de enkelte fag. I gymnasiebekendtgørelsen
stilles der dog krav om, at undervisningen skal tilrettelægges således,
at fagene gensidigt støtter hinanden. Brug af lærerteams og tværfaglige
forløb bidrager hertil. Undervisningen skal give eleverne mulighed for
at anvende og blive fortrolige med forskellige arbejdsformer og studiemetoder.
Forskellige former for klasseundervisning i kombination med elevernes
selvstændige arbejde eller gruppearbejde er typisk for gymnasiet.4
Gymnasiebekendtgørelsen stiller også krav om, at eleverne skal lære
at bruge relevante faglige hjælpemidler, herunder IT, så de får størst
muligt udbytte af undervisningen.
1.1. Det almene gymnasium og samfundsmæssige
forandringer
Det er regeringens ambition, at gymnasiet skal bidrage til, at flere
gennemfører en videregående uddannelse. Det er således regeringens mål,
at 50 pct. af en ungdomsårgang skal have en videregående uddannelse.
Andelen er nu 42 pct.5
I dag gennemfører mellem 80 og 90 pct. af danske unge en uddannelse
over grundskoleniveau. Sådan har det langt fra altid været. I 1900 fik
for eksempel én pct. af en ungdomsårgang studentereksamen. Andelen
var i 1950 øget til fem pct. og i 2000 til 53 pct. I det almene gymnasium
starter mere end en trediedel af en årgang i 1. gymnasieklasse.6
Den uddannelsesmæssige eksplosion har medvirket til fremvæksten af
en anden samfundstype: Danmark har i løbet af få generationer bevæget
sig fra et nationalt fokuseret landbrugssamfund til et viden- og netværkssamfund.7
Den uddannelsesmæssige eksplosion og fremvæksten af viden- og netværkssamfundet
har betydning for ungdomsuddannelserne. I undervisningsministerens
forord til Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser,
herefter udviklingsprogrammet, fremgår det, at ungdomsuddannelserne
skal tilgodese både den enkelte unges uddannelsesbehov og samfundets
efterspørgsel på kvalifikationer set i lyset af de store teknologiske
og globale udfordringer. Disse udfordringer samt de unges uddannelsesbehov
og deres betydning for det almene gymnasium uddybes kort i det følgende:
- Globale udfordringer indebærer blandt andet, at danske virksomheder
skal klare sig på globale markeder og i en skærpet konkurrence. Det
har placeret Danmark i et vanskeligt farvand mellem højteknologisk
konkurrence og priskonkurrence fra lande med lave produktionsomkostninger.
Høje produktionsomkostninger presser danske virksomheder til at satse
på produkter og serviceydelser, der forudsætter et højt videnindhold
i produktionsprocesserne og en intensiv videnanvendelse - ikke mindst
via den nyeste informations- og kommunikationsteknologi. Det forudsætter
højt kvalificerede medarbejdere, der er i stand til løbende at uddanne
sig og anvende ny viden.
I den intensiverede konkurrence spiller det danske uddannelsessystem
en central rolle som omkostningseffektiv leverandør af arbejdskraft,
der kan indgå i videntunge nøglebrancher. I dette perspektiv er det
almene gymnasium en del af den værdikæde, der skal levere humankapital
til arbejdsmarkedet og dermed bidrage til at sikre Danmarks internationale
konkurrenceevne og på længere sigt den danske velfærd.8
- De unges uddannelsesbehov udfolder sig inden for rammer,
der løbende er blevet udvidet. Gymnasiereformen i 1987 og etableringen
af valggymnasiet gav eleverne flere muligheder for at vælge fag. Tilsvarende
har afskaffelse af egnethedserklæringen betydet, at alle elever fra
folkeskolen kan vælge frit mellem ungdomsuddannelserne. En undersøgelse
fra det almene gymnasium, hf, htx og hhx, viser, at eleverne fortsat
ønsker valgfrihed.9
For eksempel viste undersøgelsen, at 80 pct. af eleverne gerne vil
følge en bestemt uddannelse, men at der inden for den må være stor
frihed til selv at bestemme, hvad de vil lære.
Det er imidlertid ikke nødvendigvis ønsket om at lære, der alene motiverer
unge til at gennemføre en gymnasieuddannelse. I en undersøgelse,
der baserer sig på opgavebesvarelser fra studentereksamen i dansk
stil i 1997, peger eleverne også på personlig modning eller deltagelse
i sociale aktiviteter som den primære grund til at vælge gymnasiet.10
1.2. Interessenter og pædagogiske nøglepersoner
De samfundsmæssige forandringer, herunder arbejdsmarkedets efterspørgsel
efter kvalificeret arbejdskraft og unges uddannelsesbehov, slår på
forskellig vis igennem i gymnasiet. På den baggrund er der gennemført
interviews med interessenter og pædagogiske nøglepersoner i og omkring
det almene gymnasium. Kildeoversigten indeholder en liste over interessenter
og pædagogiske nøglepersoner, der er interviewet. Formålet med interviewene
har været at indhente indsigtsfulde personers tolkning af de samfundsmæssige
forandringers betydning for det almene gymnasium. Sammenfattende peger
interviewene på, at gymnasiet kan imødekomme ændrede krav og forventninger
ved at:
Ophæve den matematiske og sproglige liniedeling: Med gymnasiereformen
i 1987 og de efterfølgende justeringer er forskellene mellem en sproglig
og en matematisk studentereksamen blevet mindre. Samtidig findes der
ikke belæg for, at elever i udgangspunktet er bedre til enten sproglige
eller matematiske fag.
Forstærke interessen for naturvidenskabelige fag: Den nuværende
begrænsede interesse for naturvidenskabelige fag tyder på, at færre
vil gennemføre en videregående naturvidenskabelig uddannelse. Det kan
skabe flaskehalse på arbejdsmarkedet.
Reducere antallet af fag: De mange fag giver en bred indsigt
i en lang række fagområder, men begrænser samtidig elevernes mulighed
for fordybelse og helhedsforståelse. Reducere pensum: Fagbekendtgørelserne
har i årernes løb udviklet sig fra pensumstyring i retning af en større
grad af målstyring. Den nuværende pensumstørrelse giver dog fortsat
kun begrænsede muligheder for at udvikle elevernes almene kompetencer
såsom evnen til at analysere, kommunikere samt formidle.
Nedtone lærerstyret klasseundervisning: Den traditionelle klasseundervisning,
hvor læreren formidler stoffet til eleverne, fylder for meget i det
samlede undervisningsbillede. Ulempen ved den traditionelle katederundervisning
er, at den fastholder eleven i rollen som tilskuer og ikke tager højde
for den enkelte elevs forudsætninger og læringsstil. Katederundervisningen
har fortsat sin berettigelse som fundament for elevstyrede, problem-
og projektorienterede undervisningsformer.
Øge lærersamarbejdet: Mange lærere har en stærk tilknytning
til deres respektive fag og værner om friheden til selv at tilrettelægge
og gennemføre undervisningen. Et begrænset lærersamarbejde betyder,
at koordineringen og helheden i undervisningen tabes, samt at lærerne
har ringere muligheder for at udveksle erfaringer og viden om nye undervisningsformer
og -materialer.
Lærere skal også vejlede: En ændret balance mellem lærer- og
elevstyrede undervisningsformer betyder, at læreren skal videreudvikle
rollen som vejleder og igangsætter. På den måde bliver lærerens vigtigste
funktion at opstille rammer for elevernes læreproces og støtte den
enkelte elev i denne proces.
Udvikle nye prøve- og eksamensformer: De nuværende prøve- og
eksamensformer afspejler og tester reproduktiv viden. Der er behov for
at udvikle målbare kriterier og eksamensformer, der evaluerer de kompetencer,
som eleverne erhverver i problem- og projektorienterede undervisningsformer.
Udnytte rationaliseringspotentialer ved øget IT-anvendelse:
Gymnasiet bruger i dag betydelige ressourcer på bygninger, bøger og
lærerlønninger. Der er behov for at udnytte de rationaliseringspotentialer,
som en øget anvendelse af IT kan indebære. Det drejer sig om at reducere
omkostninger til bygningsdrift og indkøb af bøger samt drage optimal
fordel af lærerressourcer.
Kommunikation via IT betyder, at større eller mindre dele af undervisningen
kan gennemføres som fjernundervisning, hvorved behovet for bygninger
og lokaler reduceres. Digitalt undervisningsmateriale er billigere
at kopiere og vedligeholde end bøger.
På trods af nye muligheder for at undervise og lære uafhængigt af tid
og sted peger flere interessenter og pædagogiske nøglepersoner på behovet
for fortsat at bygge gymnasieuddannelsen op om fysisk tilstedeværelse.
Det er der fire grunde til:
- Klassefællesskabet skaber sammenhold og solidaritet og er samtidig
vigtig for at fastholde svagere elever.
- Eleverne bruger klasseværelset og den traditionelle katederundervisning
til at sammenligne deres egen personlighed med lærerens.
- Den fysiske tilstedeværelse forstærker sprogkundskaberne, idet de
unge udvikler deres sprog og etablerer bestemte terminologier i det
fysiske møde.
- Eleverne træner deres sociale kompetencer ved fysiske tilstedeværelse
og samvær.
Interessenter og pædagogiske nøglepersoner peger på en række tiltag,
der kan lede det almene gymnasium igennem forandringerne. Det foreslås
blandt andet at:
- Justere fagstrukturen og introducere nye fag, herunder naturvidenskabelige
fag, i rækken af obligatoriske fag.
- Lade enkelte fag udgå af fagrækken eller sammenlægge fag.
- Reducere pensum inden for de eksisterende fag, definere fagenes
kerneområder samt lade fagene indgå i tværfaglige forløb.
- Gøre undervisningen mere attraktiv for eleverne ved at fokusere
på elevstyrede undervisningsformer og tværfaglige sammenhænge. Tværfaglige
forløb giver mulighed for at lade undervisningen tage udgangspunkt
i aktuelle, nærværende og for eleverne umiddelbart genkendelige temaer.
Der er allerede taget konkrete initiativer til at realisere nogle af
de beskrevne tiltag. I det følgende beskrives det nuværende forsøgs-
og udviklingsarbejde i det almene gymnasium, som udspringer af udviklingsprogrammet.
1.3. Forsøgs- og udviklingsarbejde i det almene
gymnasium
Udviklingsprogrammet er Folketingets udspil til en række overordnede
mål og principper for fornyelsen af gymnasiet og de øvrige ungdomsuddannelser.
Udviklingsprogrammet udmøntes under ledelse af Undervisningsministeriet
i dialog med interessenterne på området.11
Udviklingsprogrammet har flere formål, herunder at:
- Tilpasse ungdomsuddannelserne til samfundsudviklingen fra industrisamfund
til viden- og netværkssamfund på en måde, så både den enkelte og samfundet
tilgodeses.
- Skabe større sammenhæng og rummelighed i ungdomsuddannelserne gennem
fornyelse af struktur og indhold samt arbejds- og evalueringsformer.
I forlængelse heraf er der identificeret en række indsatsområder i
udviklingsprogrammet, som udgør rammen om forsøgs- og udviklingsarbejde
på skolerne. Der er allerede høstet erfaringer på centrale indsatsområder:
- Årsnormforsøg, der helt eller delvis ophæver det faste ugeskema
til fordel for et mere fleksibelt skema. Fagenes timetal fastholdes,
men afviklingen af timerne kan samles i kortere og mere intense forløb.
Et mere fleksibelt skema giver nye pædagogiske og tværfaglige muligheder,
og der tegner sig på baggrund af årsnormforsøgene en ny pædagogisk
praksis, hvor elevaktiverende undervisnings- og arbejdsformer samt
tværfagligt samarbejde er omdrejningspunkter.
- Samspil mellem fagene er nævnt i udviklingsprogrammet som
et særligt indsatsområde. En række eksempler på tværfagligt samarbejde
beskrives i Undervisningsministeriets hæfte 5b fra september 2000
med titlen Samspil mellem fagene II - et debathæfte om fagsamarbejde
og projektarbejde i det almene gymnasium. Tværfagligt samarbejde forudsætter,
at fagene identificerer deres kerneområder. Kernefaglighed og kerneområder
betegner i første omgang noget pragmatisk: Et forsøg på at give plads
i undervisningen til tværfagligt samarbejde og elevaktiverende arbejdsformer
som for eksempel projektarbejdsformen. Fagene samler sig omkring
en fast og uomgængelig kerne for at åbne for en større frihed med
hensyn til indhold og arbejdsformer. Arbejdet med at definere fagenes
kerneområder og kernekompetencer er iværksat.
- Eksamensforsøg udspringer af det udvidede tværfaglige samarbejde
og anvendelse af nye undervisningsformer, herunder især projektarbejde.
Projektarbejdsformen fokuserer på elevernes selvstændige arbejdsproces
og helhedsforståelse samt træner både faglige, almene, sociale og
personlige kompetencer. Der er således iværksat en række forsøg med
nye eksamensformer, som afspejler den nye pædagogiske praksis og
evaluerer både faglige og mere generelle kompetencer.
Udgangspunktet for overvejelser om fremtidens almene gymnasium er
som tidligere nævnt både den enkelte elevs uddannelsesbehov og samfundets
efterspørgsel på kvalifikationer samt det almene gymnasium som en almendannende
og studieforberedende ungdomsuddannelse. Udviklingsprogrammet lægger
op til, at en tilfredsstillende studieforberedelse forudsætter specifikke
faglige kundskaber og derudover en kombination af faglige, almene,
personlige og sociale kompetencer, som sætter de unge i stand til at
bevæge sig ud af elevrollen og ind i rollen som studerende.
1.4. Tre udviklingsscenarier for det almene
gymnasium
På baggrund af de beskrevne forandringer og tendenser kan der opstilles
tre scenarier for det almene gymnasiums faglige og pædagogiske udvikling.
De tre scenarier er inspireret af modeller, som lektor Erik Prinds,
Viborg Amtsgymnasium, skitserer i sin bog Rum til læring.12
Det første scenarie indebærer, at fagene og fagopdelingen er
styrende for undervisningen. Fagenes indhold, der er formaliseret i
lovgivningen, sikrer et bredt kendskab til en lang række fagområder.
Indholdet ligger fast og er relativt uforandret fra år til år. Undervisningen
er lærerstyret, og lærer og elev arbejder i samme rum. Undervisningen
finder sted på skolen, og skoledagen er skemastyret og delt op i lektioner.
Læreren afgør på baggrund af egne eller formelle mål, hvad der skal
undervises i, og hvordan læreprocessen skal tilrettelægges. Læreren
underviser i sine respektive fag, og samarbejde med lærerkolleger er
begrænset.
Det andet scenarie bygger fortsat på en fagopdelt undervisning,
men fagenes omfang er reduceret, og de indgår i et tæt samspil med hinanden.
Der er mulighed for variation i stofvalg, og der arbejdes i dybden
med udvalgte områder. Stoffet afspejler elevernes interesse, og undervisningen
tager afsæt i autentiske, virkelighedsnære problemstillinger. Læreren
formidler fortsat viden som grundlag for elevernes individuelle arbejde
eller gruppearbejde. I valg af undervisningsform tages der højde for
elevernes forudsætninger, læringsstil og -tempo. Der er fokus på selve
læreprocessen, som planlægges i tæt samarbejde mellem lærer og elev.
Skemaet er fleksibelt og giver mulighed for i perioder at arbejde projekt-
og problemorienteret. Lærerne varetager både rollen som videnformidler
og vejleder, og de samarbejder i lærerteams om elever, klasser og fag.
Det tredie scenarie indebærer, at fagene helt er ophævet og
undervisningen emne-, projekt- og problembaseret. Der arbejdes i dybden
med emner, som fastlægges i et samarbejde mellem lærer og elev. Læreren
formidler ikke længere stoffet, men giver gode råd og tips om relevant
litteratur og undervisningsmateriale. Eleven arbejder primært selvstændigt
i hjemmet, og kommunikation mellem elev og lærer og mellem elever indbyrdes
foregår via IT. Skemaet er erstattet af læseplaner, som styrer elevens
læring. Læreren fungerer udelukkende som vejleder og konsulent. Lærerne
kommunikerer fra hjemmet eller opholder sig på lærecentret, hvor de
kommunikerer via IT med lærere og ressourcepersoner i et netværk.
De tre scenarier kan beskrives i forhold til otte faglige og pædagogiske
parametre:
- De kompetencer, som eleverne erhverver
- Den læringsopfattelse, som ligger til grund for undervisningen
- De læringsrum, der typisk anvendes13
- Det sted, hvor undervisningen foregår
- Lærerrollen
- Graden af lærersamarbejde
- Fagopfattelse
- Dybden og bredden i de faglige kompetencer
Se tabel 1 på næste side.
Scenarierne er idealtypiske og eksisterer ikke i virkeligheden i den
repræsenterede form. Gymnasieskolen i industrisamfundet korresponderer
dog i store træk med det almene gymnasium, som det ser ud i dag, hvor
fagene og den fagopdelte undervisning er det centrale omdrejningspunkt.
Interessenter og pædagogiske nøglepersoner peger samtidig på, at vægten
fortsat ligger på den traditionelle katederundervisning og på læreren
som ekspert og formidler af viden.
De beskrevne forandringer og tendenser sandsynliggør imidlertid, at
det almene gymnasium bevæger sig eller bør bevæge sig i retning af de
to andre scenarier.
Gymnasieskolen i vidensamfundet tager således højde for elevernes
ønsker om i større grad at kunne vælge indholdet i undervisningen.
Det øgede optag af elever og forventningen om, at gymnasiet også i fremtiden
bidrager til, at flere gennemfører en ungdoms- og videregående uddannelse
kræver, at undervisningen varieres og tilrettelægges i overensstemmelse
med elevernes forskellige behov. Udviklingsprogrammets forsøgsarbejde
skaber rammerne for at kunne variere undervisningen. Lærerrollen må
nødvendigvis udvikles i forlængelse af disse tiltag, og lærerens primære
opgave vil være at skabe rammerne for elevernes tilegnelse af viden
og kompetencer.
Gymnasieskolen i netværkssamfundet indebærer en radikal nytænkning
af det almene gymnasium, idet en væsentlig del af undervisningen gennemføres
som fjernundervisning, ligesom eleverne selv i vid udstrækning vil styre
uddannelsesforløbet. Det kan føre til en mere effektiv ressourceanvendelse
og fuld udnyttelse af potentialerne ved digitale netværk. Eleverne tager
på et tidligt tidspunkt et stort ansvar for egen læring og kan udnytte
denne kompetence i forbindelse med videregående studier og på arbejdsmarkedet.
På den anden side er der fare for, at nogle elever ikke er i stand til
at gennemføre uddannelsen med så relativt begrænset fysisk kontakt
med lærer og klassekammerater. Eleverne giver samtidig selv udtryk
for, at de sociale aktiviteter udgør en vigtig del af uddannelsen. Endelig
peger interessenter og pædagogiske nøglepersoner som tidligere nævnt
på en række grunde til at fastholde den fysisk tilstedeværelse, herunder
træning af sociale kompetencer.
Tabel 1
Tre scenarier for det almene gymnasiums udvikling
|
Gymnasieskolen
i industrisamfundet |
Gymnasieskolen
i vidensamfundet |
Gymnasieskolen
i netværkssamfundet |
Kompetencer |
Faglige |
Faglige, almene,
sociale, og personlige |
Faglige, almene,
og personlige |
Læringsopfattelse |
Undervisning i klasser |
Læring i grupper |
Selvstændig læring
samt læring i elektroniske netværk |
Læringsrum |
Undervisning |
Undervisning og træning |
Træning og
projekt |
Undervisningssted |
Skolen |
Skolen og hjemmet |
Hjemmet og studiecentre |
Lærerrolle |
Videnformidler og
ekspert |
Videnformidler og
vejleder |
Vejleder og
konsulent |
Lærersamarbejde |
Begrænset samarbejde |
Tæt samarbejde |
Samarbejde i elektroniske
netværk |
Fagopfattelse |
Fag |
Tværfaglighed |
Læseplaner |
Faglig kompetence |
Bredde |
Dybde og bredde |
Dybde |
1.5. De tre scenarier og IT-anvendelse
Det er inden for de tre scenarier, at IT-anvendelsen skal udfolde
sig. Scenarierne med deres respektive faglige og pædagogiske profil
har betydning for typen, styring og omfanget af IT-anvendelsen. De efterfølgende
kapitler tager afsæt i den IT-praksis og de erfaringer, som det almene
gymnasium har høstet indtil videre. I det følgende gives eksempler på,
hvordan IT kan anvendes inden for de tre scenarier:
Gymnasieskolen i industrisamfundet er blevet sammenlignet med
det almene gymnasium i dag, og IT-anvendelsens type, styring og omfang
afspejles således i gymnasiets nuværende IT-praksis. Den omfatter eksempelvis
præsentation og gennemgang af fagligt stof via computerkanon og skærm.
Undervisningsprogrammer anvendes, men i begrænset omfang som støtte
til hjemmearbejde. Brugen af Internettet i undervisningstiden er hovedsageligt
lærerstyret og begrænser sig typisk til links, der er udvalgte på forhånd.
I Gymnasieskolen i vidensamfundet, hvor læring i højere grad
tager udgangspunkt i en aktuel problemstilling frigjort fra en meget
fagopdelt undervisning, vil eleverne i højere grad kunne slippes fri
på Internettet og eksempelvis søge aktuelle artikler og information.
Konferencesystemer og email anvendes i perioder med projektarbejde.
I scenariet om Gymnasieskolen i netværkssamfundet, hvor læring
primært foregår uden for skolen og med meget stor frihed for eleverne
til at fastlægge indhold i og tilrettelæggelse af undervisningen, vil
Internettet, konferencesystemer, email, videokonferencer og andre digitale
kommunikationsværktøjer være helt centrale for læringen. Derudover vil
undervisningsprogrammer i stor udstrækning skulle understøtte elevens
selvstændige arbejde.
I praksis er IT-anvendelse imidlertid ikke kun betinget af faglige
og pædagogiske overvejelser. Tilgængeligheden af relevante undervisningsprogrammer
og det aktuelle teknologiske udviklingsstade spiller også ind. Skolernes
investeringer i IT-udstyr samt bygningernes indretning udgør en tredie
potentielt begrænsende faktor. Lærernes muligheder for at imødekomme
faglige og pædagogiske krav og ønsker er med andre ord betinget af
økonomiske forhold og den enkelte gymnasieskoles prioriteringer og råderum. I næste kapitel uddybes disse forholds
betydning for IT-anvendelsen i det almene gymnasium. Der
sættes endvidere fokus på lovgivnings- og kompetencemæssige
forhold.
1) Undervisningsministeriet,
Gymnasiebekendtgørelsen - BEK nr. 411 af 31. maj 1999.
2) 45,8 pct. af de matematiske
studenter påbegyndte i 1995 en lang videregående uddannelse. Andelen
for sproglige studenter var samme år 31,3 pct, www.uvm.dk.
3) Undervisningsministeriet,
Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser, 1999.
4) Ibid.
5) Undervisningsministeriet,
Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser, 1999.
6) Undervisningsministeriets
tidsskrift Uddannelse, 1/2000.
7) IT- og Forskningsministeriet,
Det Digitale Danmark - omstilling til netværkssamfundet, 1999.
8) Tre eksempler i regi
af Undervisningsministeriet, der kan betragtes i forlængelse af dette
effektivitetskrav, er Standarder og profiler - kvalitetsudvikling og
institutionsbeskrivelse for gymnasiet og hf, Kvalitet, der kan ses
samt etableringen af Danmarks Evalueringsinstitut. I forordet til Standarder
og profiler - kvalitetsudvikling og institutionsbeskrivelse for gymnasiet
og hf, 1997, står der således i forordet: Det er tydeligt, at
uddannelsessektoren i disse år tillægges en særlig vigtig position i
den samlede politik til sikring af velfærden. Interessen for kvalitetsudvikling
og kvalitetsbeskrivelse på uddannelsesområdet er således ikke tilfældig.
9) Lilli Zeuner, Unge mellem
egne mål og fællesskab - Værdier og valg blandt elever i de studieforberedende
ungdomsuddannelser, Socialforskningsinstituttet, 2000.
10) Undervisningsministeriet,
Fra Kierkegaard til Calvin Klein, Gymnasietilværelser i 90’erne - en
undersøgelse af 1997-studenternes danske stile, 2000.
11) I tilknytning til
Udviklingsprogrammet er der nedsat en referencegruppe med repræsentanter
fra Undervisningsministeriet, Amtsrådsforeningen, Københavns og Frederiksberg
Kommuner, DA, LO, FTF, AC, Gymnasieskolens Rektorforening, Handelsskolernes
Forstander- og Inspektørforening, Foreningen af skoleledere ved de tekniske
skoler, Roskilde Universitetscenter, Københavns Universitet, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Handelsskolernes Lærerforening, Dansk Teknisk Lærerforening,
Gymnasieelevernes Landsorganisation og Landssammenslutningen af Handelsskoleelever,
Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Erhvervsskolernes Elevorganisation.
12) Erik Pinds, Rum til
læring, 1999.
13) Erik Prinds opstiller
tre læringsrum for læreprocessen: Undervisningsrummet, hvor lærer og
elever i fællesskab arbejder med stoffet, træningsrummet, hvor eleverne
arbejder individuelt eller i gruppe med at træne den faglige viden
og de faglige færdigheder, som de har opnået i undervisningsrummet,
samt studierummet, hvor eleverne i grupper arbejder med autentiske emner
og problemstillinger fra det virkelige liv i form af cases, projekter
og tværfaglige projekter.
Denne side indgår
i publikationen "Fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium - status
og perspektiver" som kapitel 3 af 7
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |