Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Rapportens indhold

 

 

Den faglige rapport indledes af et forord samt et indledende afsnit med pejlemærker og indhold. Rapporten indeholder desuden følgende kapitler:

Kapitel 1: Faglige og pædagogiske udviklingstendenser i det almene gymnasium beskriver samfundsmæssige forandringer med betydning for udviklingen i det almene gymnasium, herunder arbejdsmarkedets behov for kvalificeret arbejdskraft og de unges uddannelsesønsker. Dernæst beskrives, hvordan interessenter og pædagogiske nøglepersoner tolker forandringernes konsekvenser for det almene gymnasium. Endvidere beskrives det faglige og pædagogiske forsøgs- og udviklingsarbejde, som er gennemført i regi af Udviklingsprogrammet for fremtidens ungdomsuddannelser. Beskrivelserne af de samfundsmæssige forandringer, interessenters og pædagogiske nøglepersoners tolkning samt forsøgs- og udviklingsarbejdet leder frem til tre scenarier for det almene gymnasiums faglige og pædagogiske udvikling. Afslutningsvis præsenteres eksempler på de respektive scenariers betydning for IT-anvendelsen.

Kapitel 2: Rammer for og status på den nuværende anvendelse af IT i gymnasiet beskriver nogle faktorer, der på nuværende tidspunkt begrænser omfanget af IT-anvendelse i det almene gymnasium: IT-udstyr, indretning og copyright, fagbekendtgørelser samt lærernes og elevernes IT-kompetence. Kapitlet indeholder ligeledes en præcisering og nuancering af IT-begrebet i relation til undervisning. Det leder frem til en kort præsentation af, hvordan IT anvendes i det almene gymnasiums forskellige fag. Endelig giver det afsluttende afsnit en karakteristik af forsøg med fleksibel læring gennemført på gymnasialt niveau eller rettet mod aldersgruppen 1519 år.

Kapitel 3: ITanvendelsens betydning for faglighed og kompetencer præsenterer fagkonsulenters og gymnasielæreres opfattelse af ITanvendelsens betydning for elevernes faglige niveau og for fagenes indhold. ITanvendelsen relateres også til behovet for at indføre nye prøve og eksamensformer, og kapitlet sætter til sidst ITanvendelse i relation til henholdsvis almene, sociale og personlige kompetencer.

Kapitel 4: Pædagogiske erfaringer med ITanvendelse redegør indledningsvis for to teoretiske modeller, der beskriver undervisning i forhold til styring og indhold. Dernæst behandles spørgsmålet, om anvendelse af IT fører til nye måder at tilrettelægge og gennemføre undervisningen i det almene gymnasium på. Det efterfølges af et afsnit, hvor undervisningsdifferentiering og tværfaglighed sættes i relation til IT-anvendelse. Herefter følger afsnit om fleksibel undervisning samt IT-anvendelsens konsekvenser for lærerrollen. Endelig drøftes et nyt læringsrum benævnt hyperrummet, og konturerne af en IT-pædagogik tegnes.

 

Denne side indgår i publikationen "Fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium - status og perspektiver" som kapitel 2 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top