 |
 |
Pejlemærker og indhold
Kortlægningen af den nuværende IT-anvendelse i det almene gymnasium
og det efterfølgende analysearbejde leder frem til følgende fire pejlemærker
for en faglig og pædagogisk skoleudvikling understøttet af IT:
- Fleksibel undervisning: Læring skal foregå i digitale netværk,
og det skal overvejes, i hvilket omfang tids- og stedforskudt undervisning
skal finde sted.
- IT som katalysator for en pædagogisk udvikling: Anvendelse
af IT skal fremme elevaktiverende undervisnings- og arbejdsformer,
og eleverne skal opbygge nye kompetencer ved hjælp af IT. Der skal
udvikles en IT-pædagogik, der kan støtte lærerne i deres håndtering
af IT i undervisningen.
- Rammer for anvendelse af IT: Skolernes hardware, software
og fysiske rammer skal optimeres, og efteruddannelse af lærerne skal
intensiveres.
- Fagbekendtgørelserne: Fagbekendtgørelserne skal afspejle,
hvilken værdi IT skal tillægges i undervisningen ved at præcisere
teknologianvendelsens formål og indhold.
Resultatet af erfaringsopsamlingen og analysearbejdet kan sammenfattes
i følgende hovedbudskaber:
1. Elevaktiverende undervisnings- og arbejdsformer samt tværfaglige
forløb får central betydning.
Der kan identificeres en bevægelse i retning af en undervisning, som
fortsat er styret et højt fagligt niveau, men hvor fagenes omfang og
betydning er reduceret. Det giver eleverne større muligheder for indflydelse
på undervisningens indhold samt plads til at gennemføre forløb på tværs
af fag. Der er flere grunde til at målrette undervisningen mod elevernes
behov:
- Eleverne i det almene gymnasium og de øvrige ungdomsuddannelser
ønsker indflydelse på undervisningens indhold og tilrettelæggelse.
- Elevernes forudsætninger for at gennemføre gymnasieuddannelsen
er meget forskellige som følge af den stigende tilgang til gymnasiet,
der har fundet sted over en lang årrække. Antallet af elever i det
almene gymnasium må tillige forventes at stige yderligere, idet det
er regeringens ambition, at flere skal gennemføre en ungdomsuddannelse
og en videregående uddannelse.
2. En massiv anvendelse af IT hæmmes af begrænset adgang til PC’ere,
et omfattende pensum, læreres og elevers begrænsede erfaring med at
anvende IT samt manglende politikker på skoleniveau med hensyn til at
inddrage IT i undervisningen.
- IT-udstyr og indretning: Der er i gennemsnit mere end syv
elever om hver tidssvarende PC, og tallet dækker over store udsving
fra næsten 1 elev til over 13 elever pr. PC. Under halvdelen af alle
gymnasieskoler giver eleverne en email adresse. Dyre licenser begrænser
indkøb af programmer. Endelig er mange PC’ere placeret i datalokaler,
hvilket betyder, at inddragelse af IT i undervisningen skal planlægges
og ikke kan foregå, når behovet opstår.
- Fagbekendtgørelser: Fagbekendtgørelserne er stadig præget
af omfattende pensumkrav, og der er ikke mange timer til rådighed
til at opfylde kravene. Det betyder, at mange lærere fravælger IT,
fordi de vurderer, at det tager for meget tid fra den undervisning,
hvor de gennemgår det faglige stof i klassen.
- Lærernes og elevernes IT-kompetencer: Der er stadig mange
lærere, som kun med jævne mellemrum, sjældent eller aldrig anvender
IT. Udover det formelt tekniske har lærerne især behov for at få kendskab
til og erfaringer med, hvordan IT kan inddrages i undervisningen og
understøtte faglige og pædagogiske mål. Niveauet for elevernes IT-kompetencer
varierer også.
- Skolens kultur og undervisningsrammer: Lærerne giver udtryk
for, at det kræver tid at forberede forløb, der inddrager IT. Flere
peger på, at få skoler har formuleret en politik eller indført en
praksis for at anvende IT i undervisningen.
3. IT-anvendelse afhænger af det enkelte fags kernestof og formidlingstradition.
Teknologien er ikke et dominerende element i undervisningen.
- Selv om de interviewede lærere har stor erfaring med at anvende
IT, understreger flere, at IT ikke er et dominerende element i deres
undervisning. Undervisningen bliver i stor udstrækning gennemført
med de traditionelle undervisningsmidler.
- Alle faggrupper har erfaringer med tekstbehandling, præsentationsprogrammer,
Internet- og databasesøgning samt elevproducerede hjemmesider, hvor
eleverne formidler deres arbejde. Flere lærere har også gjort sig
erfaringer med faglige konferencer eller hjemmesider, hvor de præsenterer
undervisningsplaner, lektier, opgaver og løsninger. Derudover afhænger
IT-anvendelsen i høj grad af det enkelte fags kernestof og formidlingstradition.
4. IT-anvendelse fremmer elevernes motivation og understøtter formidling
af det faglige stof.
- Der eksisterer ingen systematiske erfaringsopsamlinger eller forskningsarbejde,
som kan dokumentere, at anvendelse af IT i undervisningen giver eleverne
bedre faglige kundskaber eller forbedrer deres almene, sociale og
personlige kompetencer.
- Der peges dog på, at IT-anvendelse medfører en faglig merværdi,
idet den fremmer elevernes motivation for at arbejde med det faglige
stof ved at variere formidlingen af det. Undervisningens indhold
kan aktualiseres og relateres til verdenen uden for gymnasiet. Samtidig
fremhæves det, at IT-anvendelse giver mulighed for at forbedre elevernes
almene kompetencer, herunder materialekritiske evne, evne til at overskue
store materialemængder m.v.
5. IT anvendes primært som redskab til at understøtte de undervisningsformer,
som den enkelte lærer foretrækker.
- IT bruges primært til at støtte allerede anvendte undervisningsformer
frem for at katalysere en pædagogisk udvikling. Lærerne fastholder
i stor udstrækning klasseforedraget og den fælles dialog i undervisningsrummet,
når det faglige stof skal præsenteres.
- IT anvendes mest som redskab til at simulere, programmere, træne
grammatik, producere præsentationer og hjemmesider, kommunikere via
email, skrive hypertekster, søge information på Internettet m.v.
IT knyttes i størst udstrækning til opgaver og øvelser, hvor læreren
udstikker opgavens rammer.
- IT anvendes i stigende omfang til at differentiere undervisningen.
I mange tilfælde er der dog tale om en passiv differentiering, hvilket
vil sige, at eleverne individuelt løser den samme opgave i deres eget
tempo og med mere varieret anvendelse af materiale og faglig dybde.
- Der er gennemført meget få forsøg med fleksibel læring på gymnasialt
niveau, hvor elever i aldersgruppen 15-19 år har deltaget. Lærere
og pædagogiske nøglepersoner vurderer, at gymnasiet ikke skal henlægge
for store dele af undervisningen som fjernundervisning, dels fordi
de unge er for umodne og udisciplinerede, dels fordi de har et stort
behov for at indgå i sociale fællesskaber. Samtidig vurderer de, at
der er læringspotentialer ved fleksible forløb, og at de bør udnyttes.
6. Anvendelse af IT foregår i et nyt læringsrum kaldet hyperrummet,
hvilket sandsynliggør udviklingen af en IT-pædagogik.
- Anvendelse af IT forudsætter en anden logik i undervisningen end
de traditionelle læringsrum, og derfor giver det mening at udvikle
et nyt rum kaldet hyperrummet. Hyperrummet er blandt andet kendetegnet
af, at læreren oplever mangel på kontrol i forhold til undervisningens
mål og gennemførelse samt forringet føling med elevernes læreproces.
- En IT-pædagogik skal ikke anvise én bestemt måde at undervise på,
men den skal udgøre et styringsværktøj, så lærerne kan tilrettelægge
og bevare kontrollen med deres undervisning ved massiv anvendelse
af IT. Tre elementer kan med fordel indgå i IT-pædagogikken: Bevidsthed
om læringsrum, læreprocesser samt faglige mål.
Denne side indgår
i publikationen "Fag, pædagogik og IT i det almene gymnasium - status
og perspektiver" som kapitel 1 af 7
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |