Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7 Appendix B:
Interviewguides





7.A Introduktion til interview

  
"Velkommen og tak fordi I vil deltage i dette interview. Vi arbejder på Ålborg Universitet og er sammen med nogle kollegaer i gang med en undersøgelse af erhvervsuddannelserne. Det, der især interesserer os, er forholdet mellem oplæringen i virksomheden og skoleperioderne, og hvad denne vekselvirkning betyder for jer, som tager uddannelsen, og for, hvad I lærer i uddannelsen. I har (alle) været igennem en stor del af uddannelsen og har deltaget i både skole og praktisk oplæring, og derfor er vi meget interesseret i at høre, hvordan I oplever disse forhold ved jeres uddannelse.

For at være sikker på at få alt, hvad I siger, med optager vi samtalen på bånd. Det kan føles lidt underligt i starten, men vores erfaring er, at folk hurtigt glemmer båndoptageren. Vi håber, I vil bidrage med alle de tanker, I gør jer om emnet. I er sikkert ikke enige om alle de ting, vi diskuterer, og vi vil meget gerne høre jeres forskellige opfattelser. Vi vil bede jer om så vidt muligt at undgå at tale flere samtidig, da det gør båndoptagelsen mudret og gør det vanskeligt at høre, hvad I siger på båndet.

Inden vi går i gang, vil vi fortælle jer, at alt, hvad I siger, bliver behandlet fortroligt. Interviewene vil danne grundlag for en rapport, hvor ingen personers udsagn vil kunne genkendes. Alle personlige oplysninger vil blive udeladt eller ændret, eksempelvis navne på lærere, jer, andre personer, skolens navn og alle andre ting, der vil kunne gøre jer genkendelige, vil blive ændret eller udeladt. Efter at undersøgelsen er afsluttet, vil båndene blive slettet.

Vi forventer, at interviewet vil tage ca. 2 timer. Er der noget, I vil spørge om, inden vi starter?"
   

7.B Interviewguides

Interviewene blev gennemført ud fra nedenstående interviewguides. I gruppeinterviewene fokuseredes primært på områderne i interviewguide 1, mens de individuelle interview tog udgangspunkt i både interviewguide 1 og 2, således at de mere personlige områder blev behandlet i de individuelle interview.

7.B.i Interviewguide 1: Overordnet spørgeguide for gruppeinterview

Skema III-3:
Interviewguide 1

Uddannelse Men så lad os starte. Som sagt er jeg interesseret i at vide noget om, hvordan I oplever samspillet mellem de dele af jeres uddannelse, som foregår i virksomhederne, og de dele, som foregår på skole. Men først vil jeg bede Jer beskrive jeres uddannelsesforløb, fra I startede på uddannelsen og til nu? (indgangsvej, skoledele, praktiksted, tanker og overvejelser omkring det at starte på elektrikeruddannelsen).
Handle-kontekster Jeg er interesseret i at høre nærmere om både skole- og virksomheds perioder og om, hvilke forskelle der er mellem de to steder. Kan I starte med at fortælle, hvad I synes om at være på skolen, og hvad I synes om at være i virksomhederne?

Hvilke tanker løber gennem hovedet, før I starter på en skoleperiode?

Hvilke tanker løber gennem hovedet, før I starter på en praktikperiode?

Deltagelse
Aktiviteter
Opgaver
Jeg er interesseret i at høre noget (mere) om, hvad I laver i jeres uddannelse, både på skolen og i virksomhederne. Kan I beskrive nogle af de ting, I laver på skolen? Kan I beskrive nogle af de ting, I laver i praktik ken? Og de vigtigste forskelle mellem, hvad I laver i virksomhederne og på skolen?

Hvilke forskellige opgaver bliver I stillet overfor på skolen/i virksomhederne? Hvad betyder det for, hvad I lærer?

Hvordan og i hvilke situationer får man mulighed for at vise, hvad man kan på skolen/i virksomhederne?

Hvad betyder det for, hvad I lærer, om I går alene eller går sammen med en svend? Hvad lærer man alene? Hvad lærer man med en svend?

Krav
Forventninger
Konsekvenser
I har beskrevet nogle vigtige forskelle mellem at være på skole og i virksomhederne. Kan I prøve at beskrive, hvilke krav der stilles til jer, og hvilke forventninger i møder på skolen og i virksomhederne? Og hvilke forskelle der er mellem de krav og forventninger I møder på skolen og i virksomhederne?

På hvilken måde oplever I disse krav/forventninger?

Hvem stiller dem?

Hvilke konsekvenser har det, hvis I ikke lever op til disse forventninger og krav? For jer? For andre? Hvad betyder disse krav og forventninger for, hvad I gør, og hvad I lærer?

Hvordan bliver I klar over, når I har gjort noget godt på skolen? I virksomheden? Hvordan bliver I klar over, når I har gjort noget dårligt eller mindre godt på skolen/i virksomhederne?

Er der forskel på, hvordan man kan opføre sig, og hvad man kan gøre i virksomheden og på skolen? Hvilke? Hvordan kan man opføre sig, eller hvad kan man gøre på skolen, som man ikke kan i virksomheden? Hvordan kan man opføre sig, eller hvad kan man gøre i virksomheden, som man ikke kan gøre på skolen?

Elev-lærling-normer Hvad kendetegner en god elektriker/smed/mekaniker (mv.)?

Hvordan vil I beskrive en god elev på skolen?

Hvordan vil I beskrive en god lærling i virksomheden?

Personer I har nævnt nogle af de forskellige personer, som I har mødt i gennem jeres uddannelse. Hvilken betydning har de forskellige personer for jer og for jeres uddannelse?

Hvad kan de/ved de/gør de? Hvad lærer I af dem? Forskelle?

Hvad betyder ens medelever/medlærlinge for, hvad man lærer på skole/i virksomhed?

Kan I forestille jer nogen af jeres lærere som svend i virksomheden eller mester i jeres praktikvirksomhed? Kan I forestille jer nogen af svendene eller mester som lærer på skolen? På hvilke måder er de forskellige? På hvilke måder ville de (ikke) passe ind/opføre sig anderledes?

Læring Jeg er interesseret i at høre noget (mere) om det, I lærer. Om hvad I lærer på skolen, og hvad I lærer i virksomhederne. Og om hvordan I op lever forholdet mellem det, I lærer på skolen og i virksomhederne. Kan I først beskrive, hvad i   lærer på skolen,og hvad i lærer i virksomhederne?

Kan I beskrive nogle konkrete eksempler?

Lærer I det samme på skole og i virksomhederne, eller lærer I noget forskelligt?

Har I lært noget på skolen, som I ikke kan lære i virksomhederne? [Ogomvendt?] Hvad er det for forskelle mellem skole og virksomhed, der gør, at I kan lære bestemte ting det ene sted og ikke det andet?

Sammenhæng Synes I, at der er sammenhæng mellem det, I lærer på skolen, og det, I lærer i virksomheden?

På hvilke måder er der, og på hvilke måder er der ikke sammenhæng?

Er det vigtigt at, der er sammenhæng mellem det, I lærer på skolen og i virksomheden, eller er det mindre vigtigt?

Kommunikation ml.
skole og virksomhed
Hvad ved virksomheden om, hvad I laver på skolen? Og omvendt? Hvordan får de det at vide?

Betyder det, I har lært på skolen, noget for, hvilke opgaver I møder i virksomheden? Bliver jeres erfaringer fra praktikperioderne nogen gange inddraget i undervisningen på skolen? Hvordan? Hvad betyder det for, hvad I lærer?

Tværkontekstuel læring Har I lært noget i nogle dele af uddannelsen, som I har kunnet bruge i andre dele af uddannelsen? Hvad har I lært, hvor og hvor kunne I bruge det?

Kan I beskrive nogle konkrete eksempler?

Har I oplevet, at noget, I har beskæftiget jer med på skolen, har gjort jer i stand til at indgå på nye måder i virksomheden eller løse nye opgaver? Eller løse opgaver på nye måder?

Har I oplevet, at noget, I har beskæftiget jer med i virksomheden, har gjort jer i stand til at indgå på nye måder på skolen eller løse nye opgaver? Eller løse opgaver på nye måder?

Har I oplevet, at der er nogle særlige situationer eller tidspunkter, hvor det I har lært på skole og i virksomhed kommer til at hænge sammen?

Kan I komme i tanke om situationer, hvor I både har brugt det, I har lært på skolen og det, I har lært i virksomheden? Kan I beskrive disse situationer nærmere? Hvilke? Hvor? Hvornår? Med hvem? I forbindelse med hvilke aktiviteter?

Indstilling Har I oplevet, at det, I har beskæftiget jer med i virksomheden, har gjort, at I senere har ændret indstilling til aktiviteter og opgaver på sko len? Kan I prøve at beskrive, hvordan I har ændret indstilling, og hvad det har betydet for, hvordan I opfører jer på skolen/i virksomhederne? [Og omvendt?]

Jeg har ikke flere spørgsmål. Er der noget, som I synes er vigtigt, som vi ikke har talt om, eller noget, I er kommet til at tænke på i løbet af interviewet?

7.B.ii Interviewguide 2: Øvrige områder berørt i de individuelle interview

Skema III-4:
Interviewguide 2

Mål & Intentioner Hvilke tanker og overvejelser har du haft omkring det at starte på uddannelsen?

Har du gjort dig nogen tanker om, hvad du gerne vil lære igennem denne uddannelse? Hvilke mål har du for din uddannelse? Hvorfor vil du gerne lære netop de ting?

Har dine mål betydning for, hvordan du deltager i skoleperioderne? I virksomhedsperioderne?

På hvilke måder hjælper skoleperioderne dig til at nå dine mål?

På hvilke måder hjælper praktikperioderne dig til at nå dine mål?

Hvilke muligheder har man efter uddannelsen? Hvilke ting i uddannel sen betyder noget for, hvilke muligheder man har efter uddannelsen? På skolen? I virksomheden?

Kan man allerede under uddannelsen gøre noget, der gør det lettere for jer at opnå bestemte mål? Hvad?

Gør du dig nogen tanker om, hvad du skal efter uddannelsen? Hvilke?

Kan du forestille dig, hvad du laver om tre år? Om fem år?

Hvad kendetegner en god elektriker?

Handlekontekster Er der forskel på, hvordan man kan opføre sig, og hvad man kan gøre i virksomheden og på skolen? Hvilke? Hvordan kan man opføre sig, eller hvad kan man gøre på skolen, som man ikke kan i virksomheden?

Hvordan kan man opføre sig eller hvad kan man gøre i virksomheden som man ikke kan gøre på skolen?

Hvilke forventninger møder du som lærling i virksomhederne? Hvilke forventninger møder du som elev på skolen? Hvilke konsekvenser har det, hvis du ikke lever op til disse forventninger? For dig? For andre?

Kan I forestille jer nogen af jeres lærere som svend eller mester i jeres praktikvirksomhed? Kan I forestille jer nogen af svendene eller mester som lærer på skolen? På hvilke måder er de forskellige? På hvilke måder ville de (ikke) passe ind/opføre sig anderledes?

Er der forskel på, hvordan lærerne taler til dig, og hvordan mester og svendene taler til dig? Hvad sker der i virksomheden, hvis du ikke kan det, du skal kunne?

Hvad sker der på skolen, hvis du ikke kan det, du skal kunne?

Er der forskel på, hvordan man taler sammen i virksomheden og på skolen? Hvilke? Faglig samtale og almindeligt samvær?

Den gensidige italesættelse af handlekontekster Hvordan tror du, at mester og svendene i virksomheden ser på den tid, du bruger på skolen?

Hvordan tror du, at lærerne på skolen ser på den tid, du bruger i virksomheden?

Taler du om det, du har lært på skolen, når du er i virksomheden? Taler du om det, du har lært i virksomheden, når du er på skolen?

Hvilke betegnelser bruger du og andre om jer på skolen? I virksom heden?

Personlig udvikling Har du igennem uddannelsen forandret dig eller lært noget, som har haft betydning for dit liv i øvrigt?

Hvilke personlige egenskaber skal man have som elektriker? Er det nogle egenskaber, som du synes, du har fået igennem uddannelsen?

Hvordan har du udviklet de egenskaber? På skolen? I virksomheden?

Har du oplevet, at du på nogle måder er blevet mere moden igennem uddannelsen? Hvad tror du har været med til at modne dig?

Deltagerbaner -skoleerfaringer Kan du prøve at beskrive, hvordan du har oplevet det at gå i skole, før du startede på teknisk skole? Hvilke forskelle og ligheder oplever du mellem dine tidligere skoleerfaringer og det at gå på teknisk skole?

Mht. lærere, medelever, opgaver, hvordan man bliver behandlet, krav og forventninger.

Identifikation og tilhørsforhold Hvilke af de personer, som du har mødt igennem din uddannelse, har betydet mest for dig? Hvordan?

Hvor føler du dig mest hjemme? Hvorfor?

Motivation for at deltage i interviewet Hvilke tanker gjorde du dig, da du sagde ja til deltage i disse interview?

Hvorfor meldte du dig til at deltage i disse interview?

 


Denne side indgår i publikationen "Vekseluddannelse i håndværksuddannelserne" som kapitel 7 af 12
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top