Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

7 Bilag





Bilag 1:
Oversigt over behandlede FoUrapporter inden for indsatsområdet: Skole-virksomhedssamspillet

Forfatter Titel A Idéud-
vikling
B For-
vent
C Afprøv D Praktik E Skole
Andersen, Flemming Dan "Skole og virksomhed - samarbejde i praksis"
Projektnr. 70115
Metalindustriens Lærlingeudvalg, 1998
    X    
Andersen, Klaus Bach;
Jens Andersson
og Morten Piil Hansen
"Kvalitetsudvikling af skole- virksomheds- samspillet - Idékatalog"
Projektnr. 60376
UVM, 1997
X        
Bjerre, Charlotte
og Kjeld Secher
"Den gode praktik- virksomhed, den gode skole og den gode elev indenfor bagerområdet"
Projektnr. 80081
DEL, 1999
  X      
Bjerre, Charlotte
og Kjeld Secher
"Kvalitetsudvikling af skole- virksomheds- samspillet inden for bageruddannelsen"
Projektnr. 70532
DEL, 1999
    X    
Bäck, Karin "Koordinering mellem skole og praktik - en kortlægning inden for de offentlige kontorud- dannelser"
Projektnr. 1998-2534-77
DEL, 2000
X        
Bäck, Karin; Bjørn Friis
Jensen, Rikke Møllehave,
Erik Ingemann Sørensen
og Erik Kristiansen
"Koordineringen mellem skole og praktik. To modeller inden for de offentlige kontorud- dannelser"
Projektnr. 1998-2534-113
DEL, 2000
    X    
Christensen, Peter og
Ellen Kirk Øgendahl
"Virksomhedsnær undervisning"
Projektnr. 70416
Haderslev Handelsskole, 1998
        X
Cort, Pia "Oplæring - roller, funktioner og kvalificering - eksempler fra fire danske virksomheder"
Kontraktprojekt
DEL, 1999
      X  
Edelmann, Gunhild
og Joan Jessen
"Bedre praktikuddannelse - social- og sundheds- uddannelserne"
Projektnr. 5789
UVM, 1997
      X  
Fog, Søren; Steen Juul
Hansen og Erik Kristiansen
"Rapport om SkoleBaseret Virksomhed på uddannelsen Offentlig Administration"
Projektnr. 60890
Århus Købmandsskole, 1997
        X
From, Per og Cay Larsen "Forbedring af skole/praktik- samspillet indenfor detailslagter uddannelsen
Projektnr. 60941
Industri- og Håndværkerskolen, Nyk. F., 1997
    X    
Gottlieb, Susanne
og Hanne Götzsche
"Elever i erhvervs- uddannelse - mellem skole og virksomhed"
Projektnr. 80117
UVM, 2001
  X      
Haagen, Preben "Rapport om samarbejde mellem elev, virksomhed og skole"
Projektnr. 60646
Kolding Købmandsskole, 1999
X        
Haupt, Kaj "Det lokale uddannelsesudvalg og den gode elev - en metode til afdækning af elevkvalifikationer"
Projektnr. 2009
UVM, 1996
  X      
Isert, Pia; Jette Steensen
og Britta Veje
"Praksisorienteret undervisning og indlæring i de merkantile erhvervs- uddannelser"
Projektnr. 4129, 4532, 4533
UVM, 1996
        X
Jensen, Hans Støttrup "Hvem er eleverne?",
Projektnr. 2128/delrapport
SEL-Nordjylland, 1993
  X      
Jensen, Hans Støttrup "Sammenfat- ningsrapport - Skolevirksomheds- samspillet i maskin arbejder- uddannelsen",
Projektnr. 3213
SEL-Nordjylland, 1994
  X      
Jensen, Hans Støttrup
og Lone Krogh
"Skole- virksomheds- samspillet, Maskin- uddannelsen"
Projektnr. 2128/3213
SEL-Nordjylland, 1994
  X      
Koch, Hans Henrik
og Søren Lunds- gaard
"Afsøgning af muligheder for at gennemføre forsøg med ændring og udvidede samarbejds- mønstre mellem skoler og virksomheder inden for værktøjsmager- uddannel sen" (Praktikum)
Projektnr. 1999-2534-145
Københavns tekniske Skole, 2000
X        
Krogh, Lone "Skoleun- dervisningen - virksomheds- oplæringen"
Projektnr. 2128/delrapport
SEL Nordjylland, 1993
  X      
Matzon, Ea Stevns "Merkantile fagprøver"
Projektnr. 70576
UVM, 1998
X        
Mikkelsen, Jette
og Lars Andersen
"Teoriogpraksis- idenpædagogiske grunduddannelse - samarbejde mellem skole og praktiksteder"
Projektnr. 70084
UVM, 1999 (To temahæfter)
X        
Møller, Hardy,
Per Mathiesen, Lene
Hagensen, Jens Andersson
og Morten Piil Hansen
"Evaluering - helhedsorienteret undervisning"
Projektnr. 4021
Herning TekniskeSkole/DEL, 1997
      X  
Nielsen, Klaus
og Steinar Kvale
"Erhvervs- uddannelse. Hvordan lærer man i praktik?"
Projektnr. 80289
UVM, 1999
  X      
Nikolajsen, Lars "Erhvervslærere i praktik -   samarbejde mellem erhvervsskoler og virksomheder"
Projektnr. 5733
UVM, 1998
    X    
Olesen, Jane "Læring i praktikken - social- og sundhedshjælper- uddannelsen
Idékatalog."
UVM, 1999
      X  
Pedersen, Flemming
og Vibe Aarkrog
"Oplærings- muligheder i skolepraktikken"
Kontraktprojekt
DEL, 2000
      X  
Sjøberg, Anne Holm;
Kristoffer Ewald,
Torben Fjelstrup, Maj
Morgen- stjerne, Britt Schick
"På godt og ondt - et portræt af elever og deres forhold til mestre og erhvervsskole",
Projektnr. 80107
UVM, 1999
  X      
Storgaard, Annette "Tømrer- og snedkerelever i skole og virksomhed"
Projektnr. 3213
SEL-København, 1994
  X      
Aarkrog, Vibe "Overførelse af viden fra skole til praktik"
Projektnr. 1998-2534-217
DEL, 2000
        X
Aarkrog, Vibe "Sammenhængen mellem skole og praktik i detailud- dannelsen - en kortlægning"
Projektnr. 70390
UVM, 1998
  X      
Aarkrog, Vibe "Samspillet- mellemte- oriogpraktik-
de merkantile erhvervs- uddannelser"
Projektnr. 60179
UVM, 1997
        X

 

Bilag 2:
Oversigt med resultater fra interviewundersøgelsen.

  Dalum tekniske Skole, (bager afd.) Tietgen Skolen (offentlig admini- stration) Lyngby Uddan- nelses- center (hg- merkantil) Kolding Købmands- skole, (offentlig admini- stration) Aarhus tekniske skole (tvær- gående) Haderslev Handels- skole (hgmer kantil)
Tema Skole- virksom- heds- samspil Koordi- nering mellem skole og praktik Praksis- orienteret hg-år Værktøjs- udvikling Metode- udvikling: Kvalifika- tionskrav Praksis- orienteret hg-år
Effekt Stor +++ Markant +++ Stor +++ Stor ++ Moderat Stor ++
Læring:
Produkt
Elevguide Virksom- hedsguide Uddannel- sesbog Lærernes syste- matiske besøg i virksom- hed SIMU Coach- virksom- heder Logbog Opgaver i praktik Cases ANA-PRO - kvali- fikations- analyse- værktøj SIMU Case- baseret materiale
Læring:
Proces
Skolernes forskel- ligheder/ Syns- punkter/ Erfa- rings- udveksling Bedre dialog skole - virksom- hed Primært godt for svage elever Processen vigtigst Store forskelle i aktørin- teresser Indsigt i virk-
somhe- dernes funktions- måde
Status:
Stoppet eller fortsat
Fortsat via værktøjer Fortsat Fortsat Fortsat (ny pædagogisk praksis, men lavt blus) Meget få nuværende eksempler Fortsat og i stadig udvikling
Forankring i dagligdag Ja Ja Ja (Måske) Ingen/ ringe Ja
Udviklede værktøjer Elev- og Virksom- hedsguide Uddannel- sesbog Virksom- hed- smesse Syste- matiseret virksomhed- sbesøg/ gæste- lærere Pæd. anvendelse af uddan- nelsesbog (til under- visnings- differen- tiering) Skemaer til kvalifi- kations- afdækning Virksom- heds-
messe Plan for virksom hedsdan- nelse
Spredning:
- internt
- andre skoler
Andre afdelinger inspireret Andre skoler mere end andre afdelinger Hhx inspireret Lærerne fra offentlig admini- stration positive, andre negative I umid- delbar forlæ- ngelse, men ellers ikke Stor opbak- ning
Fremmere/ Hæmmere:
- lærere
- ledelsen
- LUU
- virksom- heder
- økonomi
- andet
  
  
+ Ildsjæl!
+
+
(+)
  
  
Personlig kontakt
uhyre vigtig
 
 
+
Ildsjæl
  
Indhold og niveau passer med virksom- hedernes kvalifi- kations- behov

Infor- mation Pleje perso- nalet Åbenhed

 
 
+
Ildsjæl
   
Enigt lærerteam
God plan
-
Ressourcer
 
 
+
Information
  
Klare forventnin- ger til hinanden

Uddan-
nelses ansvarlige mangler faglighed

Praktiske forhold (IT-syste-
mer der ikke passer sammen)

Udd.ansvar. flytter

  
  
Ingen
   
  
Ingen organi- satorisk forankring af værktøjets anven- delse
  
  
+
Ildsjæl
   
Fast forankret del af lærer- samar- bejdet
Gode råd Åbenhed Opsø- gende Indbyde til dialog Personlig kontakt m.m.   Lav omhyggelig plan Operatio- naliser informa-
tions- materialet

Praksis- orienteret under- visning

Indsam- lingen af data klar, men ingen klar anven- delse Få aftaler med virk- somheder om "fad- derskab"
Nye tiltag inden for området (+) Afslag Coaching- kurser for oplærings- ansvarlige Ekstern SIMU Eksterne elev- projekter Nyt projekt CAF- KA, som minder om det Hhx-
projekt "Ung virk- somhed" som valgfag til hgelever
Hvem skal være udfarende Skolen Skolen Skolen Skolen Skolen/ LUU Skolen
Projektets betydning for:
- skolen
- elever
- lærere
- virksom- heder
    
    
    
+++
+
+
(+)
    
    
    
+++
+
++
+++
    
    
    
+++
+++
++
++
    
    
    
+++
+++
++
++
    
    
    
+
+
+
+
    
    
    
++
+++
+++
++
Forberedt eud- reform 2000 Gjort det lettere Uddannel- sesbog i tråd med Tutor - Nej Ja, kompe- tenceba seret under- visning

 


Denne side indgår i publikationen "Skole-virksomhedssamspillet som indsatsområde" som kapitel 7 af 7
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top