![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() Indledning
Udvalget om de merkantile erhvervsuddannelser blev nedsat af undervisningsministeren i januar. Hovedopgaven for udvalget er at stille et samlet forslag til tilpasning af uddannelsernes struktur, indhold og indbyrdes samspil, som kan medvirke til hensigtsmæssige løsninger på de nævnte udfordringer, og i den forbindelse medtage, hvorledes vekseluddannelsesprincippet kan udvikles i nye og mere tidssvarende former inden for det merkantile område eller dele heraf. Udvalgets overordnede tilgang til arbejdet har været at gøre de merkantile uddannelser bedre i et fremadrettet perspektiv. Set fra den unges synspunkt skal uddannelserne tilbyde mere profilerede valg mulighed for høje kompetenceniveauer, men også mulighed for at komme hurtigt frem til en erhvervskompetence, hvis det er det, man ønsker sig. Fra virksomhedernes synspunkt skal spredningen af erhvervskompetenceniveauerne være større, så mulighederne for at tilrettelægge og gennemføre uddannelse i praktik passer ind i den organisationsform, virksomhederne har i dag. Udvalget har lagt til grund, at vekseluddannelsesprincippet skal bevares, men vekseluddannelsessystemet på de merkantile uddannelser fornys. I overensstemmelse med kommissoriet har udvalget i kapitlerne 2-3 kortlagt og tematiseret problemfeltet omkring de merkantile erhvervsuddannelser, nemlig de ændrede kompetencekrav inden for området, problemerne om praktikpladser og frafald samt de ændrede rekrutteringsmønstre. Efter næsten alle afsnit i analysedelen af rapporten kan man få et kort overblik ved at læse afsnittet opsummering og perspektiver. Rapportens kapitel 4 rummer udvalgets forslag. Spørgsmålet om skolepraktik og ændring af elevernes retsstilling har ikke været genstand for drøftelse i udvalget. Forholdet mellem AMU og de merkantile erhvervsuddannelser har det ikke været muligt at udrede grundigt under de givne tidsmæssige forudsætninger. Udvalgets forslag fremsættes i form af overordnede anbefalinger til nye rammer for de merkantile uddannelser. Dette skal blandt andet ses i sammenhæng med, at de faglige udvalg efterfølgende skal inddrages i processen med at konkretisere mål og indhold af de enkelte uddannelser. Naturligvis har tidsfaktoren også været udslagsgivende for, hvor langt udvalget har kunne nå. Disse forhold betyder, at der skal et opfølgningsarbejde til for at kunne beregne de økonomiske konsekvenser af forslagene. Hvad angår de juridiske aspekter af forslaget, er det udvalgets opfattelse, at forslaget vil kræve ændring af erhvervsuddannelsesloven, men også her skal der et opfølgningsarbejde til for at fremlægge konsekvenserne i fuldt omfang. De nærmere juridiske og økonomiske konsekvenser af forslaget er dermed ikke belyst i rapporten. I kommissoriet forudsættes, at udvalget foretager kortlægningen hovedsageligt på grundlag af de analyser og evalueringsresultater, der allerede var gennemført inden for området. På baggrund af den korte tidsramme har udvalget derfor kun i begrænset omfang gennemført egne analyser, men har inddraget de evalueringer, analyser og rapporter, der allerede forelå. Det drejer sig bl.a. evalueringerne i 1998 og 2000 af fornyelsen af de merkantile erhvervsuddannelser i 1996 og analyser af frafaldet på hg og om AERs analyserapport om eud-, skolepraktik- og voksenelever. Endvidere har udvalget og dets undergrupper afholdt en række møder, hvor parterne i udvalgsarbejdet har bidraget med input til kortlægningen, herunder årsager og forklaringer til udviklingen inden for de merkantile erhvervsuddannelser. Flere af disse bidrag er resultaterne af mindre ad hoc-undersøgelser og -analyser. Bidragene er sammenskrevet og indgår i rapporten, der hvor udvalget vurderede, at de kunne belyse resultaterne fra mere videnskabeligt baserede undersøgelser. Samlet er kortlægningen altså et resultat af forskelligartede evalueringer, analyser og rapporter samt bidrag fra udvalgets medlemmer. Kommissorium: Udvalget om de merkantile erhvervsuddannelser er nedsat den 4. januar 2002 af undervisningsminister Ulla Tørnæs efter aftale med formændene for henholdsvis Dansk Arbejdsgiverforening og Landsorganisationen i Danmark med følgende kommissorium:
I forbindelse med udvalgets oprettelse tilkendegav Undervisningsministeriet, at udvalgets anbefalinger om nyskabelser vedrørende uddannelsernes mål, struktur, varighed og øvrige rammer for indhold forudsættes udformet under respekt af kompetencefordelingen i erhvervsuddannelsesloven, - jf. lovens § 38 om de faglige udvalgs kompetence. Det vil sige, at udvalgets anbefalinger forventes udformet på et forholdsvis overordnet niveau. Det blev samtidig betonet, at udvalgsarbejdet er et skridt i en proces, der skal fremme modernisering af det vekselvirkende uddannelsesprincip i erhvervsuddannelserne. Undervisningsminister Ulla Tørnæs og repræsentanter for DA og LO, trepartskredsen, har på et møde i Undervisningsministeriet den 14. august 2002 godkendt rapporten som grundlag for det videre arbejde med fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser. Udvalgets sammensætning Uddannelsesdirektør Roland Svarrer Østerlund (formand), udpeget af undervisningsministeren Connie Brumvig, Dansk Industri og Jørgen Dan Pedersen, HK/Danmark, udpeget af Det faglige Udvalg for Kontoruddannelser. Steen Langkjær, Hillerød Kommune og Bodil Otto, HK/Kommunal, udpeget af Områdeudvalget for Kontoruddannelser til den Offentlige Forvaltning. Svend Berg, Dansk Handel & Service og Nils Rasmussen, HK/Handel udpeget af Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelser. Birgitte Slot, Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service, Bente Andersen, HK/Danmark udpeget af Det faglige Udvalg for Engroshandelsuddannelsen. Jannik Dresling, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Søren Petersen, Finansforbundet, udpeget af Det faglige udvalg for finansuddannelser Per G. Gotfredsen, Dansk Handel & Service og Hans Sørensen HK/Danmark, udpeget af Koordinationsudvalget Mette Ringsted, Dansk Arbejdsgiverforening, udpeget af DA og Astrid Dahl, Landsorganisationen i Danmark, udpeget af LO Helene Bækmark, Kommunernes Landsforening, udpeget af Kommunernes Landsforening Direktør Steen Sørensen, udpeget af Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening Formand Karen Elisabeth Lundbæk, udpeget af Handelsskolernes Lærerforening Dan Holt Jensen, udpeget af Landssammenslutningen af Handelsskoleelever. Sekretærer for udvalget Udvalget har afholdt 6 møder. Udvalget nedsatte 2 teknikergrupper, Analysegruppen og Modelgruppen, som havde følgende sammensætning: Analysegruppen: Birgit Gotenborg, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu, Undervisningsministeriet Modelgruppen: Birgit Gotenborg, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu, Undervisningsministeriet
|
![]() |
![]() ![]() ![]() Til sidens top |