Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Indledning





Udvalget om de merkantile erhvervsuddannelser blev nedsat af undervisningsministeren i januar.

Hovedopgaven for udvalget er at stille et samlet forslag til tilpasning af uddannelsernes struktur, indhold og indbyrdes samspil, som kan medvirke til hensigtsmæssige løsninger på de nævnte udfordringer, og i den forbindelse medtage, hvorledes vekseluddannelsesprincippet kan udvikles i nye og mere tidssvarende former inden for det merkantile område eller dele heraf.

Udvalgets overordnede tilgang til arbejdet har været at gøre de merkantile uddannelser bedre i et fremadrettet perspektiv. Set fra den unges synspunkt skal uddannelserne tilbyde mere profilerede valg – mulighed for høje kompetenceniveauer, men også mulighed for at komme hurtigt frem til en erhvervskompetence, hvis det er det, man ønsker sig. Fra virksomhedernes synspunkt skal spredningen af erhvervskompetenceniveauerne være større, så mulighederne for at tilrettelægge og gennemføre uddannelse i praktik passer ind i den organisationsform, virksomhederne har i dag. Udvalget har lagt til grund, at vekseluddannelsesprincippet skal bevares, men vekseluddannelsessystemet på de merkantile uddannelser fornys.

I overensstemmelse med kommissoriet har udvalget i kapitlerne 2-3 kortlagt og tematiseret problemfeltet omkring de merkantile erhvervsuddannelser, nemlig de ændrede kompetencekrav inden for området, problemerne om praktikpladser og frafald samt de ændrede rekrutteringsmønstre. Efter næsten alle afsnit i analysedelen af rapporten kan man få et kort overblik ved at læse afsnittet opsummering og perspektiver. Rapportens kapitel 4 rummer udvalgets forslag.

Spørgsmålet om skolepraktik og ændring af elevernes retsstilling har ikke været genstand for drøftelse i udvalget. Forholdet mellem AMU og de merkantile erhvervsuddannelser har det ikke været muligt at udrede grundigt under de givne tidsmæssige forudsætninger.

Udvalgets forslag fremsættes i form af overordnede anbefalinger til nye rammer for de merkantile uddannelser. Dette skal blandt andet ses i sammenhæng med, at de faglige udvalg efterfølgende skal inddrages i processen med at konkretisere mål og indhold af de enkelte uddannelser. Naturligvis har tidsfaktoren også været udslagsgivende for, hvor langt udvalget har kunne nå. Disse forhold betyder, at der skal et opfølgningsarbejde til for at kunne beregne de økonomiske konsekvenser af forslagene.

Hvad angår de juridiske aspekter af forslaget, er det udvalgets opfattelse, at forslaget vil kræve ændring af erhvervsuddannelsesloven, men også her skal der et opfølgningsarbejde til for at fremlægge konsekvenserne i fuldt omfang. De nærmere juridiske og økonomiske konsekvenser af forslaget er dermed ikke belyst i rapporten.

I kommissoriet forudsættes, at udvalget foretager kortlægningen hovedsageligt på grundlag af de analyser og evalueringsresultater, der allerede var gennemført inden for området. På baggrund af den korte tidsramme har udvalget derfor kun i begrænset omfang gennemført egne analyser, men har inddraget de evalueringer, analyser og rapporter, der allerede forelå. Det drejer sig bl.a. evalueringerne i 1998 og 2000 af fornyelsen af de merkantile erhvervsuddannelser i 1996 og analyser af frafaldet på hg og om AERs analyserapport om eud-, skolepraktik- og voksenelever.

Endvidere har udvalget og dets undergrupper afholdt en række møder, hvor parterne i udvalgsarbejdet har bidraget med input til kortlægningen, herunder årsager og forklaringer til udviklingen inden for de merkantile erhvervsuddannelser. Flere af disse bidrag er resultaterne af mindre ad hoc-undersøgelser og -analyser. Bidragene er sammenskrevet og indgår i rapporten, der hvor udvalget vurderede, at de kunne belyse resultaterne fra mere videnskabeligt baserede undersøgelser.

Samlet er kortlægningen altså et resultat af forskelligartede evalueringer, analyser og rapporter samt bidrag fra udvalgets medlemmer.

Kommissorium:

Udvalget om de merkantile erhvervsuddannelser er nedsat den 4. januar 2002 af undervisningsminister Ulla Tørnæs efter aftale med formændene for henholdsvis Dansk Arbejdsgiverforening og Landsorganisationen i Danmark med følgende kommissorium:

Det merkantile område står over for en tilpasning til Reform 2000 af grundforløbet i de merkantile erhvervsuddannelser. De faglige udvalg har også fremsat ønsker om ændrede hovedforløb. Når dette sammenholdes med særlige rekrutteringsforhold, praktikpladsproblemer og frafaldsmønstre på området og med, at udvalgenes ønsker til ændring af uddannelserne efter Undervisningsministeriets opfattelse delvis rækker ud over lovgivningens forudsætninger, findes det hensigtsmæssigt, at undersøge og drøfte de merkantile erhvervsuddannelsers samlede område nærmere med henblik på at formulere et samlet forslag til hensigtsmæssige løsninger på de aktuelle udfordringer:

  • Kontoruddannelserne dominerer inden for det merkantile område. På de tilhørende beskæftigelsesområder har arbejdsopgaverne skiftet karakter i et forholdsvis dramatisk omfang inden for de sidste 10 – 15 år i retning af øgede kompetencekrav bl.a. som følge af den teknologiske udvikling. Mange egentlig kontortekniske og –administrative opgaver er faldet væk og erstattet af funktioner, som udføres af fx teknikere, ingeniører, socialrådgivere, akademikere og andre uddannelsesgrupper som led i de pågældendes sagsbehandling eller anden varetagelse af virksomhedernes kerneopgaver.
  • De merkantile erhvervsuddannelser har et praktikpladsproblem. Der er et åbenlyst misforhold mellem antallet af indgåede uddannelsesaftaler og antallet af praktikpladssøgende. De løbende opgørelser viser, at
    • antallet af indgåede uddannelsesaftaler inden for de merkantile erhvervsuddannelser er faldet med 29 pct. i perioden 1993-2000, og antallet ser - på trods af trepartsaftalen – ud til fortsat at være faldende
    • der ultimo 2000 var ca. 1200 elever i skolepraktik i kontoruddannelserne og tallene pr. juli 2001 viser stigende tendens.
  • En rapport udarbejdet af DPI (nu Danmarks Pædagogiske Universitet) i august 2000 viser, at kun 52 pct. af de elever, der påbegynder en merkantil erhvervsuddannelse, gennemfører den. Blandt årsagerne til frafaldet peger rapporten på elevernes manglende overblik over uddannelserne og indsigt i området (herunder en udbredt forestilling om, at grundforløbet er en selvstændig uddannelse), for få udfordringer for eleverne samt manglende praktikplads efter grundforløbet.
  • Af en rapport offentliggjort af AER september 2001 ("EUD-, SKP- og voksenelever – udvikling i elevtilgangen 1995 til 2000") fremgår det, at antallet af skolepraktikelever, som har påbegyndt uddannelsen som led i aktiverings- og revalideringsforanstaltninger, er mere end fordoblet i perioden 1995 til 1999. Rapporten konkluderer, at omkring 75 pct. af de elever, der i dag påbegynder en kontoruddannelse i skolepraktik, antages at gøre dette som led i eller i forlængelse af et aktiverings- eller revalideringsforløb.
  • Der er fortsat tendenser i uddannelsesmønstrene på området, som indebærer, at elever, der går den ordinære vej igennem grundforløbet ofte bliver ramt af en gøgeungeeffekt ved overgangen fra grundforløbet til hovedforløbet, da en del virksomheder foretrækker at indgå uddannelsesaftale med elever, der har gennemført en højere handelseksamen.
  • Der er en tendens til, både inden for kontor- og butiksområdet, at man etablerer trainee-ordninger med elever, der har bestået hhx, som alternativ til uddannelsesaftaler, der er forankret i et vekseluddannelsesforløb.
  • Den samlede beskæftigelse inden for kontorområdet bl.a. i den offentlige sektor har været faldende igennem en årrække. (Samtidig er den generelle ledighed på HK-forbundets område ikke højere end ca. 6 pct.).

Målet

På denne baggrund nedsættes et udvalg, der skal have til opgave at stille et samlet forslag til tilpasninger af uddannelsernes struktur, indhold og indbyrdes samspil, som kan medvirke til hensigtsmæssige løsninger på de nævnte udfordringer og i den forbindelse medtage, hvorledes vekseluddannelsesprincippet kan udvikles i nye og mere tidssvarende former inden for det merkantile område eller dele heraf.

Udvalgsarbejdet skal inddrage sammenhængene mellem de merkantile uddannelser og de øvrige erhvervsuddannelser.

Udvalget forudsættes at foretage en grundig kortlægning af hele problemfeltet og herved inddrage de analyser og evalueringsresultater, der allerede foreligger inden for området.

Det forudsættes, at forslag til fornyelser ikke har økonomiske konsekvenser for stat, amtskommuner og kommuner under et, og at forslagene også er udgiftsneutrale for erhvervslivet under et.

Rammerne

Udvalgets arbejde forudsættes afleveret til trepartskredsen den 1. maj 2002.

Formandskab og sekretariatsfunktion varetages af ministeriet.

Udvalgets medlemmer udpeges af trepartskredsen på en sådan måde, at følgende er repræsenteret:

  • parterne på det private og det offentlige arbejdsmarked, herunder parterne i de faglige udvalg
  • skolerne
  • lærerne
  • eleverne og
  • Undervisningsministeriet

I forbindelse med udvalgets oprettelse tilkendegav Undervisningsministeriet, at udvalgets anbefalinger om nyskabelser vedrørende uddannelsernes mål, struktur, varighed og øvrige rammer for indhold forudsættes udformet under respekt af kompetencefordelingen i erhvervsuddannelsesloven, - jf. lovens § 38 om de faglige udvalgs kompetence. Det vil sige, at udvalgets anbefalinger forventes udformet på et forholdsvis overordnet niveau.

Det blev samtidig betonet, at udvalgsarbejdet er et skridt i en proces, der skal fremme modernisering af det vekselvirkende uddannelsesprincip i erhvervsuddannelserne.

Undervisningsminister Ulla Tørnæs og repræsentanter for DA og LO, trepartskredsen, har på et møde i Undervisningsministeriet den 14. august 2002 godkendt rapporten som grundlag for det videre arbejde med fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser.

Udvalgets sammensætning

Uddannelsesdirektør Roland Svarrer Østerlund (formand), udpeget af undervisningsministeren

Connie Brumvig, Dansk Industri og Jørgen Dan Pedersen, HK/Danmark, udpeget af Det faglige Udvalg for Kontoruddannelser.

Steen Langkjær, Hillerød Kommune og Bodil Otto, HK/Kommunal, udpeget af Områdeudvalget for Kontoruddannelser til den Offentlige Forvaltning.

Svend Berg, Dansk Handel & Service og Nils Rasmussen, HK/Handel udpeget af Det faglige Udvalg for Detailhandelsuddannelser.

Birgitte Slot, Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og Service, Bente Andersen, HK/Danmark udpeget af Det faglige Udvalg for Engroshandelsuddannelsen.

Jannik Dresling, Finanssektorens Arbejdsgiverforening og Søren Petersen, Finansforbundet, udpeget af Det faglige udvalg for finansuddannelser

Per G. Gotfredsen, Dansk Handel & Service og Hans Sørensen HK/Danmark, udpeget af Koordinationsudvalget

Mette Ringsted, Dansk Arbejdsgiverforening, udpeget af DA og Astrid Dahl, Landsorganisationen i Danmark, udpeget af LO

Helene Bækmark, Kommunernes Landsforening, udpeget af Kommunernes Landsforening

Direktør Steen Sørensen, udpeget af Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening

Formand Karen Elisabeth Lundbæk, udpeget af Handelsskolernes Lærerforening

Dan Holt Jensen, udpeget af Landssammenslutningen af Handelsskoleelever.

Sekretærer for udvalget
Steffen R. Søndergaard og Birte Sørensen, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu.

Udvalget har afholdt 6 møder.

Udvalget nedsatte 2 teknikergrupper, Analysegruppen og Modelgruppen, som havde følgende sammensætning:

Analysegruppen:

Birgit Gotenborg, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu, Undervisningsministeriet
Jørgen Dan Pedersen, HK/Danmark
Anne Mette Christiansen, Uddannelsesnævnet
Hanne Juul-Olsen, HFI
Annette Larsen, HFI, suppleant
Simon Neergaard-Holm, DA
David Jensen, DA
Karen Elisabeth Lundbæk, HL
Torben Houmark Jensen, Statistik- og Informationskontoret, Undervisningsministeriet
Jørgen Nielsen, Afdelingen for Økonomiforvaltningen, Undervisningsministeriet
Steffen R. Søndergaard, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu, Undervisningsministeriet
Birte Sørensen, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu, Undervisningsministeriet

Modelgruppen:

Birgit Gotenborg, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu, Undervisningsministeriet
Søren Petersen, Finansforbundet
Jørgen Dan Pedersen HK/Danmark
Hans Sørensen, HK/Danmark
Bente Andersen, HK/Danmark
Nils Rasmussen, HK/Handel
Bodil Otto, HK/Kommunal
Bjarne Nielsen, HK/Industri
Joan Briesemeister, HK/Service
Hanne Juul-Olsen, HFI
Annette Larsen, HFI, suppleant
Svend Berg, DH&S
Karen Elisabeth Lundbæk, HL
Birgitte Slot, AHTS
Connie Brumvig, DI
Nina Åkermann Topp, Område for Erhvervsfaglige Uddannelser
Jørgen Nielsen, Afdelingen for Økonomiforvaltningen, Undervisningsministeriet
Steffen R. Søndergaard, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu, Undervisningsministeriet
Birte Sørensen, Kontoret for erhvervsuddannelser og sosu, Undervisningsministeriet

 


Denne side indgår i publikationen "Fornyelse af de merkantile erhvervsuddannelser" som indledning
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top