Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

7. Tilbud-/Valgfag





81,5 pct. af eleverne på 7. – 10. klassetrin vælger tysk som tilbudsfag. Derimod er det kun 4,4 pct. af eleverne der vælger fransk.

Som valgfag vælger eleverne i folkeskolen fortsat de ”traditionelle” drenge og pigefag, som fx motorlære og håndarbejde.

Tilbudsfag

Tysk er et tilbudsfag i folkeskolen, dvs. at skolen er forpligtet til at tilbyde elev-erne på 7. – 9. klassetrin undervisning i dette fag. Med folkeskoleloven fra 1993 har skolerne mulighed for, at tilbyde eleverne undervisning i fransk som et alternativ til tysk. En skole har altid pligt til at tilbyde tysk fra 7. klassetrin, men det er frivilligt for skolen om den også vil til-byde fransk.

I tabellerne 13 – 15 kan man se, at det stadig er langt de fleste elever, der vælger tysk som tilbudsfag i stedet for fransk. 56 pct. af de elever der vælger fransk som tilbudsfag er piger


Valgfag

Tabel 16 viser fordelingen af elever på valgfag, efter elevernes klassetrin og elevens køn. Valgfag er i modsætning til tilbudsfag, fag som skolerne kan tilbyde eleverne på 8. – 10. klassetrin, men ikke er forpligtet til at tilbyde.

Det fremgår, at i skoleåret 1999/00 var de tre mest populære valgfag hjemkundskab, informationsteknologi og sløjd.

I lighed med skoleåret 1998/99 er der i tabellen medtaget en procentvis opgørelse over, hvor stor en del af eleverne på det enkelte valgfag, der er drenge.

Tabellen afspejler, at pigerne fortsat væl-ger de mere ”traditionelle” pigefag, som håndarbejde og de kunstneriske fag dra-ma og billedkunst. Drengene foretrækker de håndværksprægede fag som motorlære og sløjd samt elektronik.

Tabel 13
Tysk og fransk som
tilbudsfag.

Tabel 14
Andelen af drenge og
piger der vælger tysk
som tilbudsfag er ligeligt
fordelt med 50 pct.

Tabel 15
53 pct. af de elever der
vælger fransk som
tilbudsfag er piger.

Tabel 16
Antal elever pr. valgfag.

 

 


Denne side indgår i publikationen "Folkeskolen i tal - Planlægningstal 1999/00" som kapitel 7 af 11
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top