
 |
 |
III.3. Visitation
Hvem har foretaget visitationen?
Fra AMU: Rengøringsfaglærer Ulla Petersen.
Fra Sprogskole: Dansklærer Inge Olsen fra Sprogcentret Kigkurren.
Hvordan er der visiteret?
Der er visiteret både mundtligt og skriftligt. Deltagerne skulle
udfylde et spørgeskema. Derefter fik de en diktat og blev så præsenteret
for en tekst. Teksten skulle de læse op på skift, og jeg havde
udarbejdet en række spørgsmål, som de skulle besvare. De skulle også
lave en build-up og skrive en diktat. Rengøringsfaglæreren testede
derefter deres faglige kunnen i forhold til rengøring. Til slut havde vi
en individuel samtale med deltagerne.
Visitationen forløb over to dage, og i alt mødte der 13 interesserede
op. Heraf var de to for dygtige til uddannelsesforløbet. En pakistansk
kvinde forsvandt, før visitationen var slut. Det viste sig, at hun var
bange for, at niveauet på forløbet ville blive for lavt. Hun befandt sig
på Spor 2 Trin 2 Slut og ville gerne til Almenprøve 1, når forløbet var
slut. En tyrkisk kvinde valgte også at springe fra. Efter visitationen
stod vi derfor tilbage med blot 8 interesserede. Eftersom det minimale
antal deltagere skulle være 10, måtte der findes flere deltagere. Der
blev foretaget en ny visitation en uge senere, hvor der mødte 2 personer
op. Den ene af disse to ønskede ikke at deltage, så enden på det hele
blev, at visitationen gav os 9 deltagere. En 10. deltager blev
imidlertid fundet, og hun startede på holdet uden en forudgående
visitation.
Efter hvilke kriterier er visitationen foretaget?
Visitationen er først og fremmest foretaget ud fra sproglige
kriterier. Målet var, at deltagerne på uddannelsesforløbet skulle
befinde sig på nogenlunde samme sproglige niveau, nemlig Spor 2 Trin 2,
således at der kunne etableres et homogent hold. Dette viste sig
imidlertid at være en umulighed, da vi ganske enkelt ikke havde
interesserede nok at vælge imellem. Vi fandt os nødsaget til at vælge to
fra, som helt klart ikke var Spor 2- men derimod Spor 3-deltagere. Disse
blev vejledt til andre uddannelsesforløb. Derfor måtte vi acceptere
nogle deltagere, som dansksprogligt befandt sig på et lavere niveau, end
vi oprindelig havde tænkt os. Vi afviste dog en person, som vi vurderede
manglede alt for meget dansk til, at hun ville kunne få et udbytte af
forløbet. Hvis der havde været interesserede nok, havde vi helt klart
også afvist at have deltagere på trin 1.
Der blev også visiteret efter motivationsmæssige kriterier.
Deltagerne skulle udvise lyst til at starte på uddannelsen. Her var der
imidlertid også nogle problemer, idet vi stillede os stærkt tvivlende
over for specielt to af de visiteredes motivation. Igen var vi tvunget
til at acceptere dem og tage deres ord for gode varer eller rettere
overbevise os selv om, at de nok var motiverede, for at få deltagere nok
til at kunne starte et hold op. Derfor fik vi sammensat et hold, der fra
starten var præget af, at holdet var forskelligartet med hensyn til det
dansksproglige niveau og motivationen for til at starte på
uddannelsesforløbet.
Hvordan er der vejledt/introduceret til uddannelsesforløbet?
- Udsendelse af brochurer til sprogcentrene med følgebrev, der
affødte telefonsamtaler med uddybende information og bekræftelse af,
at forløbet var finansieret af Arbejds-markedsstyrelsen.
- Informationsmøde på Sprogcentret Kigkurren, ved vejleder Karin
Søndergaard.
- Informationsmøde på AMU-Center København, ved vejleder Karin
Søndergaard, rengøringsfaglærer Ulla Petersen, køkkenfaglærer Mogens
Pedersen og dansklærer Inge Yüksekkaya Olsen.
Efter visitationen blev deltagerne introduceret til
uddannelsesforløbet af dansklæreren.
Bemærkninger omkring holdetableringen
Der var som beskrevet en del vanskeligheder forbundet med
rekrutteringen til forløbet. Derfor blev vi nødt til at visitere
deltagere, der befandt sig på alle niveauer på Spor 2 i stedet for kun
som oprindeligt besluttet Spor 2 Trin 2 Midt/Slut. Jeg var ikke selv
direkte involveret i rekrutteringen af deltagere. Jeg blev dog bedt om
at forhøre mig på mit eget sprogcenter om muligheden for, at vi kunne
skaffe nogle deltagere. Det endte med, at der kom en enkelt deltager fra
Sprogcentret Kigkurren. Eftersom det var vejleder Karin Søndergaard fra
AMU-Center København, der stod med det overordnede ansvar i forbindelse
med rekrutteringen, er det hendes oplevelser af rekrutterings-fasen, der
gengives i resten af afsnit 3:
Henvisning og visitation
AF har henvist 11 forsikrede og 2 ikke-forsikrede til
informationsmøde/visitation. Kommunen, ved Undervisnings Center for
Indvandrere, UCI, henviste ikke i første omgang, da de selv kører
tilsvarende kurser, men stillede sig til rådighed for opfyldning, hvis
vi ikke kunne få fyldt op via brochure-udsendelserne til sprogcentrene i
omegnskommunerne, (vi fik 1 fra kommunen/ UCI).
Vi sendte brochurer ud til alle sprogcentre i hovedstadsområdet.
Dette gav god respons. Sprogcentret Kigkurren bad om, at der blev
afholdt et informationsmøde hos dem, hvilket jeg (Karin Søndergaard)
afholdt forud for informationsmødet på AMU-Center København. Til
informationsmødet på AMU-Center København mødte ca. 35 personer op.
Heraf var 16 interesserede i at blive visiteret. Nogle mødte ikke op, og
2 blev fundet for gode og blev vejledt til andre uddannelser.
Samarbejdet ved henvisningen
- AF’s medarbejder, Carina Leuenbach, var meget effektiv og
engageret i rekrutteringen.
- Kommunen/UCI, ved Lena Ahrenst var også positiv men mente ikke,
det var relevant at flytte deltagere fra UCI, der allerede var i et
tilsvarende forløb. Derfor enedes vi om, at Lena stod stand by.
- Sprogcentrene udviste nogen interesse.
Oplevelser i rekrutteringsfasen
- I følgebrevet havde Karin Søndergaard fejlagtigt skrevet trin 2 i
stedet for spor 2 i omtalen af danskniveauet. Dette affødte en del
telefoniske henvendelser, hvilket var meget positivt, idet der kom en
personlig kontakt samt en bekræftelse af, at tilbudet var blevet
modtaget.
- Til informationsmødet var der en del lærere og vejledere, der
mødte op, sammen med potentielle interesserede. Dette gjorde, at det
blev et noget ustruktureret møde, idet spørgsmålene fra
lærere/vejledere lå på et noget større abstraktionsniveau, end de
potentielle deltagere kunne kapere.
Anbefalinger til kommende uddannelsesforløb
- I god tid før forløbet udsende brochurer, evt. en brochure
målrettet lærere/vejledere og en målrettet potentielle deltagere.
- Lave to informationsmøder: en for lærere/vejledere og en for
potentielle deltagere.
- Tilbyde information ude på sprogcentrene.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel
9 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |