
 |
 |
III.4. Generel planlægning af uddannelsesforløbet
Hvordan har samarbejdet om planlægning af undervisningens indhold,
herunder udarbejdelse af undervisningsplan, fungeret mellem underviserne
fra de to skolesystemer?
Der har så godt som ikke været noget samarbejde mellem underviserne
fra de to skolesystemer før uddannelsesforløbets start, og her vil jeg
med det samme stærkt understrege, at dette ikke skyldtes manglende vilje
fra faglærernes side, men at der fra AMU’s side ikke var afsat tid til
det. Det havde den uheldige konsekvens, at det gjorde det umuligt for
faglærerne at få tid til at udarbejde undervisningsplaner sammen med mig
før forløbet startede, da de ganske enkelt havde undervisning på andre
hold på det tidspunkt! Undervisningens indhold blev helt og holdent
fastlagt af AMU, hvorimod jeg af ovennævnte årsag måtte stå for
udarbejdelsen af undervisningsplanerne for såvel den dansksproglige som
de faglige dele af uddannelsesforløbet, da disse skulle ligge klar ved
undervisningsstart. Det var en meget vanskelig opgave, da jeg mere eller
mindre måtte gætte mig til, hvad det faglige indhold af undervisningen
skulle være. Hvis ikke Karin Søndergaard havde givet mig ”Særlig
AMU-uddannelsesplan for flygtninge og indvandrere” for både rengøring,
køkken og arbejsmarkedsorientering, EDB og jobsøgning, havde jeg
virkelig været på Herrens mark, da jeg ikke tidligere har samarbejdet
med AMU. Jeg plukkede i uddannelsesplanerne og udarbejdede på den måde
mål og delmål for både værkstedsundervisningen og danskundervisningen.
Med hensyn til målene for køkkendelen havde jeg dog den store fordel, at
køkkenfaglæreren havde givet mig en mappe fyldt med fotokopier, hvilket
gav mig en idé om, hvad der muligvis skulle foregå i hans timer. Men
andet havde jeg ikke at holde mig til. Efter starten af
uddannelsesforløbet gennemgik jeg målene for rengøringsdelen med den
pågældende faglærer. Hun uddybede løbende målene, og hendes kommentarer
integrerede jeg i målbeskrivelsen for rengøring med dansk.
Samarbejde om planlægning af uddannelsesforløbet før forsøgsstart
Hvem har deltaget i samarbejdet om at tilrettelægge
uddannelsesforløbet?
Fra sprogcentret: Ingen.
Fra AMU-centret: Karin Søndergaard og H.C. Bærenholdt.
Andre: Carina Leuenbach fra AF og Lena Ahrenst fra kommunen/UCI.
Hvad var målet for samarbejdet?
H.C. Bærenholdt og Karin Søndergaard kreerede et forløb, der kunne
hænge sammen med den kapacitet, AMU-Center København havde til rådighed
i den periode, forløbet skulle afholdes. Det blev: rengøring, køkken,
arbejdsmarked/edb/jobsøgning samt dansk i hele perioden. AF og kommunen/UCI
var deltagende i rekrutteringsfasen.
Hvordan forløb samarbejdet – blev målene nået?
I forberedelsesfasen til gennemførelse af forløbet mødtes
rengøringsfaglærer, køkkenfaglærer, dansklærer og vejleder til
strukturering af forløbet. Første møde blev noget diffust. Forventningen
til mødet var, at vi gik derfra med en udarbejdet undervisningsplan,
hvilket ikke lykkedes, men til gengæld havde vi fået lavet en møderække
i forhold til følge-gruppemøder, og de involverede lærere havde nu fået
sat billeder på deres samarbejdspartner.
Samarbejde om planlægning af uddannelsesforløbet undervejs i
forløbet
Hvem har deltaget i samarbejdet om tilrettelæggelsen undervejs i
uddannelsesforlø-bet?
Fra Sprogcentret: Dansklæreren
Fra AMU-centret: Køkkenfaglærer Mogens Pedersen,
rengøringsfaglærer Ulla Petersen, EDB-lærer Per Holm og
vejleder/koordinator Karin Søndergaard.
Hvad var målet for samarbejdet?
Der har ikke decideret været opstillet nogle mål for samarbejdet, men
Inge Olsen og lærerne fra AMU har samarbejdet om den daglige
undervisning. Karin Søndergaard har været den koordinerende i
forbindelse med fælles møder og forhold, der ikke har været direkte
undervisningsorienterede, f.eks. vejledning i forbindelse med
uddannelsesforløbet og job samt regelsæt i og udenfor AMU af interesse
for deltagerne.
Hvor meget tid var afsat til samarbejdet – var der tid nok?
Der har ikke været afsat tid til fælles planlægning, og vi har derfor
fundet det administrativt vanskeligt at få et samarbejde til at fungere.
Når det har været nødvendigt, har vi brugt en time om morgenen før
undervisningens start, i frokostpausen, om eftermiddagen efter
undervisningen eller pr. telefon.
Hvordan forløb samarbejdet – blev målene nået?
Generelt har samarbejdet mellem faglærerne og jeg – den manglende tid
til fælles plan-lægning til trods – fungeret udmærket. I både
rengøringsdelen og køkkendelen fik faglærerne og jeg et fantastisk godt
samarbejde med fælles linier og overlapning. I
Arbejds-markedsorientering, EDB og jobsøgning løb vi ind i den
problemstilling, at faglæreren blev sat på andre opgaver, da
uddannelsesforløbet skulle starte op. Jeg var alene med holdet de første
par dage, indtil en vikar var fundet. Det var meget uheldigt, idet det
faglige element manglede, og en vikar skulle sætte sig ind i forløbet
med kort varsel. Dette betød, at jeg manglede sparring i forhold til
flowet i forløbet. Til gengæld fik jeg oparbejdet en god og tryg
stemning på holdet. Det var ligeledes uheldigt, at der i alt kom 3
forskellige EDB-faglærere. De to første faglærere foretrak kun at
arbejde med EDB, da de blot skulle have holdet nogle få dage, hvorfor
det var svært at nå målene for denne del af forløbet. Jeg var til tider
nødt til selv at påtage mig rollen som faglærer for at nå de opstillede
mål. Dette lykkedes da heller ikke helt.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel
10 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |