III.5. Undervisningen
Formålet med uddannelsesforløbet og undervisningen er at give
flygtninge og indvandrere mulighed for at tilegne sig faglige, almene og
kulturelle kvalifikationer samt dansk-sproglige færdigheder, der kan
styrke deres muligheder for at få beskæftigelse og/eller uddanne sig.
Uddannelsesforløbet skal medvirke til at skabe betingelser for, at
deltagerne kan integreres på det danske arbejdsmarked og/eller
kvalificere sig til kompetencegivende AMU-uddannelse inden for de
pågældende brancher. Forløbet har et afklarende sigte.
III.5.1. Undervisning i Rengøring med dansk
Hvilke mål/delmål har der været for undervisningen i rengøring med
dansk?
Mål 1:
Fagligt: Deltagerne skal have indsigt i branchens beskæftigelses- og
uddannelsesmuligheder lokalt og generelt. Deltagerne kan herudfra tage
stilling til videre uddannelse og/eller til, hvor det er realistisk at
søge job.
For at deltagerne skal opnå denne indsigt, vil der blive lagt vægt på
virksomhedsbesøg og besøg af ressourcepersoner, f.eks. en
rengøringsassistent eller rengøringsleder, som kan svare på spørgsmål
vedr. jobfunktioner, arbejdstider, løn, arbejdsvilkår og
kvalifikations-krav, og der vil blive arbejdet med rengøringsbranchens
overenskomster og lønstatistikker.
Dansk: Deltagerne skal udarbejde skriftlige spørgsmål til de
pågældende personer. Efter besøget skal der ske en såvel mundtlig som
skriftlig efterbearbejdelse: mundtligt referat af ressourcepersonernes
oplæg og en mindre rapport over virksomhedsbesøg. Oplevelserne og
indtrykkene herfra bearbejdes i plenum, og der sammenlignes med
hjemlandene.
Mål 2:
Fagligt: Deltagerne skal opnå indsigt i branchens
kvalifikationskrav, fagområder og jobfunktioner. Endvidere skal de
placere forskellige erhverv efter anseelse og tage stilling til,
hvorvidt det er nødvendigt med en uddannelse for at gøre rent.
Der vil bl.a. blive arbejdet med jobannoncer. Deltagerne afgør i
grupper, hvilke krav de selv ville stille til en rengøringsassistent.
Dernæst sammenholdes disse krav med jobannoncernes kvalifikationskrav
til en medarbejder.
Dansk: Der skal læses jobannoncer og fokuseres på de
kvalifikationer, som kræves inden for fagområdet, både ”bløde” og
”hårde”, f.eks. samarbejdsevner, fleksibilitet, selvstændighed og
stabilitet.
Mål 3:
Fagligt: Deltagerne skal opnå indsigt i forskellige typer
arbejdspladser, arbejdsorganisering, planlægningsmetoder, teknologisk
udvikling og arbejdspladskultur.
Der vil blive lagt særlig vægt på at give deltagerne indsigt i
rengøring på forskellige arbejdspladser:
- Hospitalsrengøring: Deltagerne skal være bekendt med de
specielle hygiejniske forhold på hospitaler, hvor personalegruppers
rolle i forhold til eventuel smittefare og smittespredning i og til
hospitalsmiljøet er meget stor, da éns eget medansvar for eventuel
dårlig hygiejne kan få store konsekvenser for patienterne og
medarbejderne selv.
- Dag- /døgninstitutioner: Deltagerne skal være bekendt med
de mangesidede aktiviteter, der kan være på dag- /døgninstitutioner,
herunder skoler og ældrecentre, som kan få konsekvenser for den
daglige planlægning af arbejdet, hvilket medfører omstillingsparathed
og fleksibilitet overfor arbejdsopgaver som opvask, madservering,
blomsterpasning, sengeredning, affaldshåndtering m.m. sideløbende med
rengøringsarbejdet.
- Hotelrengøring: Deltagerne skal være bekendt med de
faktorer, der er så typiske inden for en servicevirksomhed, hvor god
service (hvad er det?), kommunikation, kropssprog m.m. er højt
prioriteret, ligesom fleksibilitet over for andre personale-grupper er
nødvendig.
- Hjemmeservice: Deltagerne skal være bekendt med de
arbejdsopgaver og service-ydelser, som er typiske inden for
hjemmeservice, hvor hver ”arbejdsplads” er forskellig (forskellige
hjem – forskellige opgaver).
Deltagerne skal i grupper arbejde med små rengøringsopgaver, hvor de
skal vurdere, hvilke midler, redskaber og maskiner, der egner sig bedst
til opgaven. Forud for dette skal de have en grundig instruktion i brug
af materialer, midler, redskaber og maskiner. Der vil også indgå emner
som kommunikation, samarbejde og kvalitet.
Dansk: Der vil blive arbejdet med skriftlige og mundtlige
beskeder samt udfyldelse af skemaer.
Mål 4:
Fagligt: Deltagerne skal introduceres til branchens almindeligt
benyttede materialer, værktøj, maskiner, udstyr og arbejdsteknikker. De
skal have begyndende kendskab til særlige branche-specifikke
arbejdsopgaver og vilkår samt arbejdsmiljø og sikkerhed. Herudover skal
deltagerne have indsigt i forskellige rengøringsmidler og plejemidler
samt tekniske hjælpemidler rettet mod forskellige typer overflader og en
viden om hensigtsmæssige arbejdsstillinger.
Der vil blive taget udgangspunkt i den private rengøring: Hvorfor
gøre rent og hvor? Hvilke midler og redskaber benyttes? Hvad indeholder
rengøringsmidlerne? Hvad hedder de forskellige overflader, og hvad kan
de tåle? Ligeledes skal deltagerne præsenteres for forskellige
mopsystemer: mini, wet, flad med presser, flad med drypsystem og
mikrofiber.
Deltagerne skal også beskæftige sig med forskellige arbejdsteknikker:
Hvordan skal vi bruge kroppen, så den ikke nedslides? Der arbejdes med
begrebet service. Der skal også arbejdes med forskellige midlers
skadelige virkninger på miljøet: Hvad er miljøvenlig rengøring? Der skal
diskuteres miljøproblemer samt eget ansvar i forhold til dette.
Deltagerne skal undersøge de forskellige rengøringsmidlers indhold.
Dansk: Der arbejdes især med mundtlige og skriftlige
instruktioner til de relevante redskaber/maskiner. Deltagerne skal også
lære at læse en brugsanvisning. For at deltagerne skal kunne dosere
rengøringsmidlerne rigtigt og planlægge rengøringsarbejdet, arbejdes der
med regning og matematik: især mål og vægt men også geometri til
arbejdsplanlægning.
Mål 5:
Fagligt: Give deltagerne mulighed for at omsætte viden,
erfaringer, holdninger og handlinger i forhold til branchen fra deres
egen kultur til den danske kultur og tilbage igen for at øge deres
to-kulturelle kompetence. Dette mål vil indgå i ovennævnte mål 1- 4.
Hver fredag vil der finde en mundtlig og skriftlig evaluering af hele
ugen sted.
Er målene/delmålene nået i forhold til undervisningsplanen for forløbet?
Med hensyn til det overordnede formål med rengøringsdelen med dansk
er dette til en vis grad nået. Deltagerne har fået et bredt indblik i
dette fagområde, og mange er blevet langt mere afklarede. Rent faktisk
har 3 af deltagerne ved forløbets afslutning fået et rengøringsarbejde,
og en 4. deltager søger et. Hvorvidt målet med at øge deltagernes
dansk-kundskaber er nået kan være svært at afgøre, men i hvert fald har
de fået et større ordforråd, og efter min mening er der flere af dem,
der vil være i stand til at gennemføre kompetencegivende AMU-uddannelse.
Dette afklarende uddannelsesforløb har udstyret dem med et glimrende
fundament, som det ville være oplagt og absolut muligt at bygge videre
på.
Hvad de mere konkrete mål og delmål angår, er disse også næsten nået.
Vi nåede dog ikke rengøringsmaskinerne, og gennemgangen af hjemmeservice
blev overfladisk. I danskunder-visningen nåede vi ikke at skrive
beskeder. Dette mål overførte jeg derfor til køkkendelen, hvor det til
gengæld blev grundigt behandlet.
Hvad lykkedes i særlig grad og hvorfor?
Deltagerne har i deres evaluering af undervisningen i rengøring med
dansk selv givet udtryk, at de fik størst udbytte af følgende emner:
Rengøringsmidler og deres indhold, ph-værdi, navnene på og anvendelse af
småredskaber, sikkerhed, programkode, gulvrengøring og forskellige typer
snavs. Med hensyn til danskundervisningen mener de selv, at de har fået
mest ud af følgende: Grammatik, matematik, personlige egenskaber,
læsning og skrivning.
Efter min og rengøringsfaglærerens mening afhang deres udbytte meget
af deres motivation eller mangel på samme. De motiverede fik et stort
udbytte. Det, der lykkedes i særlig grad, var at få gjort dem
miljøbevidste, fordi de udviste en meget stor interesse herfor, og fordi
teorien var kædet sammen med en ekskursion til Arbejdsmiljørådet. De var
ligeledes meget interesserede i gennemgangen af rengøringsmidlerne og
deres anvendelse, fordi det var noget, der var meget konkret, og som de
kunne bruge i det daglige. Vi havde gjort meget ud af at tage på
ekskursioner, hvilket de også syntes var meget spændende med undtagelse
af ekskursionen til et hotel i København, hvor de oplevede, at en
stuepige blev behandlet meget dårligt af oldfruen.
I dansk oplevede jeg, at de var meget interesserede i at beskæftige
sig med egne og kammeraternes personlige egenskaber. De gik også højt op
i og blev rigtig gode til at læse og forstå jobannoncer.
Hvad lykkedes mindre godt og hvorfor?
I rengøringsdelen er det svært at pege på noget, som ikke gik godt.
Jeg vil dog sige, at gruppearbejde ikke havde deres store interesse. De
var yderst kortfattede, når der skulle skrives noget med undtagelse af
to deltagere, som derfor også var populære at have med i gruppen. De
skulle f.eks. skrive en lille ”rapport” efter hvert virksomhedsbesøg.
Det blev aldrig til mere end nogle få linjer, som jeg så mest brugte
grammatisk. Det gik meget bedre, når vi efterfølgende talte om
ekskursionen, og de blev gjort opmærksomme på alt det, de kunne have
skrevet i rapporten.
De var heller ikke gode til at lytte til hinanden. Når én talte,
opstod der tit småsnak i krogene, hvilket var meget irriterende, og det
lykkedes aldrig rigtig at få pillet det af dem.
Samarbejdet om undervisningen i Rengøring med dansk
Det eneste problem, der har været i samspillet om undervisningen
mellem dansklæreren og rengøringsfaglæreren, har været den manglende tid
til koordinering og planlægning af rengøringsundervisningen og dansk.
Som tidligere beskrevet havde rengøringsfaglæreren undervisning på et
andet hold lige op til uddannelsesforløbets start, og derfor var jeg
nødt til at opstille målene for undervisningen på egen hånd. Men i
betragtning af den manglende tid til samarbejdet fungerede samspillet
rigtig godt.
I danskundervisningen med faglærer-deltagelse kunne faglæreren uddybe
det faglige, når min viden ikke slog til. Jeg prøvede at gribe det, der
blev talt om i rengøring, og tage det op i dansk, når faglæreren var til
stede, og her var det rart at have Ulla til at supplere op, når jeg
underviste. Jeg var specielt i starten ikke så god til at integrere det
faglige i min undervisning, da jeg ikke var vant til at arbejde på den
måde, og fordi jeg nogle gange følte, at jeg manglede faglige tekster.
Ligeledes i fagundervisningen med dansklærer-deltagelse kunne jeg være
behjælpelig med det rent sproglige. Jeg var dog også glad for timerne
uden faglærer, hvor vi kunne koncentrere os om dansk, og faglæreren og
jeg var da også enige om, at det var dejligt at være alene med holdet et
stykke tid hver dag. Uheldigvis for faglæreren havde hun holdet den
sidste time på dagen: kl. 14-15. Det var lidt hårdt, fordi deltagerne
tit var trætte på det tidspunkt og plagede om at få tidligere fri.
Alt i alt var jeg meget glad for at arbejde sammen med
rengøringsfaglæreren. Vi havde ens temperament, og det var en klar
fordel, at ingen af os var mere dominerende end den anden. Det er
utrolig vigtigt, at det er en person, man fungerer godt sammen med, hvis
samarbejdet skal lykkes. Sammen formåede vi at skabe en god, tryg og
positiv atmosfære på holdet, hvilket også resulterede i, at deltagerne
blev meget åbne, hvilket de absolut ikke var i starten. Der skete en
forvandling med dem, som det var en fryd for os at observere!
III.5.2. Undervisning i Arbejdsmarkedsorientering,
edb og jobsøgning med dansk
Hvilke mål/delmål har der været for undervisningen i Arbejdsmarkedsorientering,
edb og jobsøgning med dansk?
Mål 1:
Fagligt: Deltagerne skal have begyndende viden om, hvordan
udviklingen på det danske arbejdsmarked former sig generelt og lokalt,
herunder begyndende kendskab til faglig organisering i forhold til
arbejdspladsen samt løn- og arbejdsforhold.
I forbindelse med emnet kvalifikationskrav arbejder deltagerne med
egne kvalifikationer. Der arbejdes også med den arbejdsmarkedspolitiske
lovgivning, herunder hvilke rettigheder og pligter ledige har.
Dansk: Deltagerne skal læse om fagforeninger,
overenskomstforhandlinger og tillidsre-præsentant, således at de
tilegner sig nogle dansksproglige færdigheder, der betyder, at de får
kendskab til nogle ord og begreber, der vil gøre det muligt for dem at
diskutere visse arbejdsmarkedsrelaterede emner. Arbejdsmarkedets håndbog
vil blive brugt som opslagsbog, således at de får et indblik i, hvad den
kan bruges til.
Endelig skal der arbejdes med personlige og faglige kvalifikationer.
Deltagerne skal tage stilling til deres egne og kammeraternes
kvalifikationer. I den forbindelse skal vi se på hvilke kvalifikationer,
der typisk kræves i en jobannonce.
Mål 2:
Fagligt: Deltagerne afprøver og vurderer egne evner, styrker og
udviklingsmuligheder i forhold til at samarbejde.
Der vil blive tilrettelagt undervisningsforløb, hvor organiseringen
af en gruppe omkring de faglige arbejdsopgaver bruges til at sætte fokus
på samarbejdsforhold og arbejdsorganisering, hvorved deltagernes evner
til samarbejde og problemløsning afprøves. Følgende spørgsmål vil blive
tematiseret: Roller, arbejdsdeling, konfliktløsning, kommunikation,
beslutningsprocesser i grupper m.v. Deltagerne skal også erfare, at ikke
alle i gruppen nødvendigvis behøver at være enige, men at man ved at
gøre brug af hinandens forskellige meninger og erfaringer kan løse en
opgave i fællesskab.
Dansk: Deltagerne vil få opgaver, der skal løses i grupper.
Efterfølgende skal arbejdsprocessen i grupperne diskuteres med henblik
på en synliggørelse af mekanismerne i et gruppearbejde.
Mål 3:
Fagligt: Deltagerne kan, efter introduktion til et eller flere
brugerprogrammer (tegning, regneark, ETB), anvende disse på et basalt
niveau som værktøj til løsning af opgaver inden for de relevante
brancher. Hovedvægten vil blive lagt på:
- tekstbehandling, og følgende basale kommandoer vil indgå i
undervisningen: indskrive tekst, rette og redigere, gemme og hente
data fra harddisk eller diskette, udskrive data på en printer, løse
enkle tekstbehandlingsopgaver. Ved arbejde med
- regneark vil følgende basale kommandoer indgå i
undervisningen: indskrive tekst og tal, rette og redigere tekst og
tal, gemme og hente data fra harddisk eller diskette, udskrive data på
printer, løse enkle regnearksopgaver. Ved arbejde med
- tegneprogram vil følgende basale kommandoer indgå i
undervisningen: starte og afslutte, rette og redigere tegninger, gemme
og hente tegninger fra netværk, harddisk eller diskette, udskrive
tegninger på printer.
Dansk: Deltagerne skal forfatte tekster, som de efterfølgende
kan skrive ind på computer, f.eks. en ansøgning, et CV og madopskrifter.
Mål 4:
Fagligt: Deltagerne skal kunne anvende relevante teknikker
til jobsøgning. De vil få kendskab til, hvordan man kan analysere
annoncer. De vil desuden få kendskab til, hvordan de kan bruge deres
personlige netværk, og hvordan man klarer en ansættelsessamtale gennem
afprøvning i rollespil.
Deltagerne undervises i, hvordan man anvender nogle af de
opslagsværker o.l., der er relevante i forhold til deres sproglige
forudsætninger: Telefonbøger, aviser og ugeaviser. Deltagerne søger
informationer i overensstemmelse med jobønsker og behov. Deltagerne
undervises i at kunne analysere jobannoncer: Hvad står der, og hvad står
der ikke? Hvilke forventninger ligger der bag de enkelte krav til
ansøgeren?
Med udgangspunkt i bl.a. eventuel erhvervserfaring, uddannelse og det
igangværende uddannelsesforløb skal der udarbejdes en oplistning af egne
kvalifikationer (jf. mål 1). Herefter skal deltagerne selv skrive en
ansøgning, ligesom de skal prøve at udfylde en virksomheds
ansøgningsskema. Deltagerne skal arbejde med at kortlægge eget netværk:
familie, venner, bekendte, tidligere kolleger etc. Endelig skal
ansættelsessamtalen trænes gennem rollespil, og der arbejdes med
personlig fremtræden, påklædning, præsentation, kropssprog og at have
øjenkontakt.
Dansk: Deltagerne skal læse jobannoncer og analysere dem. I
grupper skal de svare på diverse spørgsmål til disse annoncer. De skal
desuden skrive en ansøgning og et CV, og de skal ligeledes prøve at
udfylde en virksomheds ansøgningsskema. Endelig skal de i forbindelse
med træning af ansættelsessamtale arbejde med at præsentere sig selv.
Er målene/delmålene nået i forhold til undervisningsplanen for forløbet?
Som tidligere beskrevet har der været nogle problemer med at nå de
opstillede mål og delmål for arbejdsmarkedsorientering, edb og
Jobsøgning. Vi nåede ikke mål 2, og vi nåede heller ikke at træne
jobsamtale.
Hvad lykkedes i særlig grad og hvorfor?
Deltagerne selv har i evalueringen af forløbet givet udtryk for, at
de fik det største udbytte af arbejdet med følgende: Dataliste,
jobsøgning, fagforeninger, tillidsmand, opslag i
Arbejdsmarkeds-håndbogen og edb.
I dansk mente de, at de havde fået mest ud af at beskæftige sig med
følgende: Udfylde et ansøgningsskema, skrive en ansøgning, matematik,
grammatik, skrive et brev, skrive et CV, læse jobannoncer,
kvalifikationer.
Faglæreren og jeg mener, at det, der lykkedes i særlig grad, var EDB,
jobsøgning og arbejdet med kvalifikationer. Her udviste de en meget stor
interesse, og de følte, at de kunne magte opgaven. Der blev brugt meget
tid på EDB, og de nåede langt. Nogle af dem havde aldrig siddet foran en
computer før og var bange for det. Da forløbet sluttede, havde de alle
fået et afslappet forhold til det og havde fået indsigt i de muligheder,
der ligger i at arbejde med en computer (f.eks. jobsøgning på
internettet).
Hvad lykkedes mindre godt og hvorfor?
Arbejdsmarkedsorienteringsdelen lykkedes ikke særlig godt, da vi ikke
følte, vi nåede til bunds i det grundet tidsmangel.
Samarbejdet om undervisningen i Arbejdsmarkedsorientering, edb og
jobsøgning med dansk
To-lærerundervisningen har ikke fungeret specielt godt for denne del
af forløbet. Som tidligere beskrevet var der ingen faglærer de første
dage. Det var ikke rart for mig at skulle starte på forløbet uden at
vide, om der ville komme en faglærer eller ej. Jeg havde henvendt mig
til AMU nogle gange i dagene op til starten, men kunne ikke få noget at
vide. Først da jeg mødte op mandag morgen den første dag, fik jeg
endelig besked. Desuden var det meget utilfredsstillende, at der var
hele 3 edb-faglærere. De fik ikke noget rigtigt forhold til holdet, og
den ene af dem sagde selv, at han følte sig som ”vikar”. Det var også
forvirrende for deltagerne, og jeg blev ansvarlig for noget af
fagundervisningen, da vi ellers ville have haft store problemer med at
nå målene for undervisningen.
Til trods for at der ikke var noget samarbejde af betydning mellem
faglærerne og mig, fungerede undervisningen tilfredsstillende. Det var
bestemt en hjælp for mig, når faglære-ren var til stede og kunne støtte
mig. Ligeledes var det en klar fordel, at jeg var til stede i
fagundervisningen. Flere deltagere havde brug for meget hjælp med EDB,
hvilket havde været svært for faglæreren at klare alene. Desuden er det
rart med en dansklærer til at rette faglærernes stavefejl. Det synes
deltagerne er sjovt. Vi var dog også begge glade for de tidspunkter på
dagen, hvor vi havde holdet alene. Jeg syntes i hvert fald, at det var
en fordel, at jeg havde mulighed for at koncentrere mig om det
sproglige, når jeg var alene med holdet.
III.5.3. Undervisning i Køkken med dansk
Hvilke mål/delmål har der været for undervisningen i køkken med dansk?
Mål 1:
Fagligt: Deltagerne skal have indsigt i branchens
beskæftigelsesmuligheder og herudfra tage stilling til videre uddannelse
og/eller til, hvor det er realistisk at søge job.
For at deltagerne kan opnå indsigt i de meget forskellige jobtyper og
arbejdspladser inden for branchen, vil der blive lagt vægt på afholdelse
af ekskursioner.
Dansk: I forbindelse med ekskursionerne skal deltagerne udarbejde
skriftlige spørgsmål, som vil blive gennemgået i klassen, således at de
fremstår som sprogligt korrekte. Efter ekskursionen skal deltagerne i
grupper eller individuelt udarbejde en mindre rapport over
virksomhedsbesøget. Denne vil blive rettet af dansklæreren, og fejlene
vil blive gennemgået i plenum. Ligeledes i plenum vil der finde en
efterbearbejdelse af ekskursionen sted.
Mål 2:
Fagligt: Deltagerne skal opnå indsigt i branchens
kvalifikationskrav, fagområder og jobfunktioner.
For at anskueliggøre kvalifikationskravene inden for køkkenbranchen
for deltagerne skal der arbejdes med disse krav. I den forbindelse skal
der i klassen læses stillingsannoncer fra branchen, ligesom deltagerne
selv skal give et bud på, hvilke kvalifikationskrav en arbejdsgiver
kunne tænkes at stille til en kommende medarbejder. Endelig skal
deltagere med en stærkt religiøs baggrund overveje, om de er villige til
at arbejde med forskellige kødprodukter såsom svinekød og
ikke-halalslagtet oksekød, da disse produkter ikke kan undgås i et
køkkenarbejde i Danmark.
Dansk: Der skal læses jobannoncer, således at deltagerne
bliver fortrolige med disse og ikke mindst med de ord, udtryk og
grammatiske konstruktioner, der hyppigt anvendes i sådanne annoncer.
Mål 3:
Fagligt: Deltagerne skal opnå indsigt i forskellige typer
arbejdspladser, arbejdsorganisering og planlægningsmetoder.
Undervisningen i det praktiske arbejde i køkkenet skal give
deltagerne erfaringer med forskellige måder at organisere og lede
arbejdet på. Der skal også indgå produktions-forløb, hvor deltagerne
skal arbejde med forskellige faser som menusammensætning,
arbejdsplanlægning, opdækning, servering, afrydning, opvask og
rengøring. Dette kan ske ved, at deltagerne står for afholdelsen af en
eller flere receptioner på skolen, f.eks. for skolens lærere. Der skal
ligeledes arbejdes med materialeforbrug i forbindelse med madlavning og
prisfastsættelse af de færdige produkter. I den forbindelse skal
deltagerne introduceres for det centrale begreb ”dækningsgrad”.
Dansk: Der vil blive arbejdet med udfyldelse af diverse
skemaer og med at skrive præcise beskeder.
Mål 4:
Fagligt: Deltagerne skal introduceres til nogle af branchens
almindeligt benyttede materialer, værktøj, maskiner/udstyr og
arbejdsteknikker. Deltagerne skal også have begyndende kendskab til
særlige branchespecifikke arbejdsopgaver og vilkår samt arbejdsmiljø og
sikkerhed.
Deltagerne skal afprøve forskellige grundtilberedningsmetoder fra det
kolde og det varme køkken: Koge-, stege- og jævnemetoder, tilberedning
af smørrebrød og kolde anretninger m.v. Temaerne for madlavningen skal
hovedsagelig være dansk madkultur og mad fra deltagernes respektive
lande. I den forbindelse skal de selv udarbejde opskrifter, som skal
læses i fællesskab og afprøves i køkkenet. Der vil blive arbejdet med
servicebegrebet, og inden for serviceområdet skal deltagerne afprøve
typiske arbejdsfunktioner som serveringsformer og anretning.
Deltagerne skal desuden have et indblik i de krav, der stilles til
madvarernes næringsværdi, holdbarhed, kvalitet og pris, og de skal
beskæftige sig med varedeklarationer og økologisk fødevareproduktion.
Dansk: Der skal læses madopskrifter og varedeklarationer.
Deltagerne skal også skrive deres egne opskrifter. I den forbindelse
skal der arbejdes med mål og vægt samt forkortelser. Der skal desuden
arbejdes med instruktioner til relevante køkkenredskaber og -maskiner.
Endelig skal deltagerne via en ”køkkenordbog” stifte bekendtskab med
navnene på forskellige slags køkkenredskaber: glas, service, bestik,
kogegrej og husholdningsmaskiner samt hvad de bruges til.
Mål 5:
Fagligt: Der skal arbejdes med at øge deltagernes to-kulturelle
kompetence. I forbindelse med det to-kulturelle arbejde skal der
arbejdes med forskellige kulturers madvaner: Hvilken mad benytter
danskerne/deltagerne selv til bestemte højtider og situationer? Er der
tabubelagte/forbudte retter blandt deltagerne og hos danskerne? Dette
mål vil indgå i ovennævnte mål 1- 4.
Hver fredag vil der finde en mundtlig og skriftlig evaluering af hele
ugen sted.
Er målene/delmålene nået i forhold til undervisningsplanen for forløbet?
Målene og delmålene for køkkenforløbet blev så godt som nået. Dog
blev der ikke, som angivet i målbeskrivelsen, lagt vægt på ekskursioner.
Vi valgte i stedet at lægge vægten på køkkenpraktik og – teori, hvilket
vi absolut ikke fortrød. Vi nåede heller ikke at beskæftige os særlig
meget med varedeklarationer.
Hvad lykkedes i særlig grad og hvorfor?
Køkkenlæreren og jeg er absolut af den opfattelse, at alle fik et
udbytte af dette forløb, men at nogle helt klart fik mere ud af det end
andre. 3 af deltagerne blev så begejstrede for køkkenforløbet, at de
valgte at gå ind i uddannelsen. Deltagerne selv har i evalueringen i
slutningen af køkkenforløbet givet udtryk for, at de fik størst udbytte
af følgende: Hygiejne, køkkenredskaber og –maskiner, forskellige slags
kager og saucer, smørrebrød, og hvordan man anretter et bord.
I dansk mente deltagerne at have fået størst udbytte af følgende:
Dagbogsskrivning, skrive en besked, grammatik (især navneordenes former
og brugen af disse), udtale af vokaler og læse og skrive opskrifter.
Køkkenfaglæreren og jeg mener, at deltagerne fik mest ud af følgende:
Madlavning, køkkenhygiejne, køkkenrengøring, dagbog, opskrifter (både
danske og ”fremmede”), dansk smørrebrød, ordforråd relateret til køkken,
fagord og opskrifter omskrevet til billedsprog på tavlen og forståelse
af jobannoncer. Grunden til at disse ting lykkedes særlig godt var helt
klart deltagernes motivation og vores gode samarbejde. Vi brugte meget
tid på at skrive dagbog. Faktisk lykkedes det os at skrive dagbog for
hver undervisningsdag, selv om vi nogle gange måtte skrive for flere
dage ad gangen, hvis tiden havde været knap de foregående dage. Vi
startede med at tale om, hvad vi havde lavet den foregående dag,
hvorefter jeg sammenfattede det på tavlen, og deltagerne skrev af fra
tavlen. Deltagerne var meget glade for deres dagbog, og den gjorde det
også lettere for dem at evaluere hver fredag. Under rengøringsforløbet
skrev vi kun dagbog nogle få gange, fordi vi ikke fik tid til det.
Grunden hertil var, at vi arbejdede med dagbogsskrivningen på en helt
anden måde, idet deltagerne selv skulle lave sætningerne. Jeg skrev
efterfølgende deres sætninger på tavlen, som blev rettet i fællesskab.
Det var en meget god – men tidskrævende – øvelse, som bevirkede, at vi
kun af og til nåede at skrive dagbog.
Hvad lykkedes mindre godt og hvorfor?
Helt overordnet kan man sige, at det, der ikke lykkedes, var, at 3 af
deltagerne ikke fik mulighed for at starte på en efterfølgende
cafeteria- og kantineassistentuddannelse med dansk. Mere konkret i
forhold til de opstillede mål for undervisningen lykkedes et
virksomhedsbesøg i en kantine ikke godt, da det var meget uinspirerende.
Det skriftlige arbejde i tilknytning til dette besøg lykkedes heller
ikke. Denne gang var det ikke kun, fordi deltagerne generelt udtrykker
sig særdeles kortfattet skriftligt, men der var ganske enkelt ikke meget
at skrive om.
Samarbejdet om undervisningen i Køkken med dansk
Eftersom køkkenfaglæreren og jeg ikke fik fælles planlægningstid,
havde vi ikke mulighed for i fællesskab at tilrettelægge noget på
forhånd. Der blev derfor ikke indgået nogen aftaler. Jeg havde før
uddannelsesforløbet startede opstillet målene og delmålene for både den
faglige og den dansksproglige del, og dem fulgte vi i det store og hele.
Vi valgte at bruge meget tid i køkkenet, hvilket betød, at Mogens ofte
var på allerede fra kl. 9, hvilket gav ham flere undervisningstimer, end
han fik ”kredit” for. I det daglige betød det ikke så meget, at vi ikke
havde lavet en masse aftaler på forhånd. Til gengæld var lærernes
fleksibilitet en væsentlig faktor. Vi følte os ikke bundet af vores
skema, hvilket bevirkede, at der var mulighed for fordybelse i det emne,
vi nu beskæftigede os med, hvis interessen var der. Man kan sige, at vi
faktisk havde friere hænder, fordi vi ikke på forhånd havde aftalt en
masse procedurer om samarbejdet. Jeg kan kun sige, at køkkenfaglæreren
og jeg fik et fantastisk godt samarbejde, da først vi var kommet i gang
med undervisningen. Kemien mellem os var rigtig god. Hvis den ikke havde
været det, tror jeg ikke, samarbejdet var blevet nær så godt.
I danskundervisningen med faglærerdeltagelse kunne køkkenfaglæreren
uddybe og forklare det faglige, således at deltagerne fik et større
udbytte af undervisningen. Det var også en stor fordel for deltagerne,
at jeg var til stede, når de lavede mad. Jeg vidste nemlig præcis, hvad
der var foregået og kunne tage det op i danskundervisningen den følgende
dag. På samme måde var jeg til stor hjælp i fagundervisningen, hvor jeg
f.eks. kunne hjælpe deltagerne med at forstå de opskrifter, der skulle
anvendes, og rette de opskrifter, de lavede på egen hånd. Det var ikke
hver morgen, vi nåede danskundervisning uden faglærer, idet vi af og til
måtte starte med madlavningen, når deltagerne mødte om morgenen for at
kunne nå det hele, men ellers var både deltagerne og jeg glade for at
kunne koncentrere os om det danske, før faglæreren holdt sit indtog.
Samtlige deltagere udtalte i forbindelse med evalueringen af
køkkenforløbet, at det var en fordel med to lærere, men at det også var
godt at holde de to fag adskilt i løbet af dagen. F.eks. sagde (I)
følgende om danskundervisningen uden faglærerdeltagelse: ”Det skal være
sådan, fordi vi har to fag: dansk og køkken. Vi koncentrerer os kun om
dansk sprog. Det er kedeligt, hvis to fag hele tiden bliver blandet”.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel
11 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|