
 |
 |
III.6. Deltagerne fremover
Efter uddannelsesforløbets afslutning har AF fulgt op på
samtlige deltagere, og de oplys-ninger, som jeg har fået af en
AF-sagsbehandler, har jeg efterfølgende tilføjet under
hver enkelt deltager. Jeg er enig med AF i, at der har manglet en fortløbende
kommunikation mellem dem og lærerne på forløbet.
Det er meget vigtigt, at der etableres et godt samar-bejde, hvilket
har manglet på dette forløb.
(A) gav fra begyndelsen udtryk for, at hun ønskede at
blive pædagogmedhjælper. Hun var hverken interesseret i
rengøring eller køkken. Hen imod slutningen af forløbet
fandt jeg et pædagogmedhjælper-uddannelse til hende af 3
ugers varighed, hvor der netop var en plads ledig. Desværre bakkede
hun ud, da hun ikke ville på uddannelse igen. Jeg har desuden
fået at vide af AF, at jeg ikke bare uden videre må anbefale
en uddannelse uden at tale med dem, da der først skal kigges
på ledighedsstatistikker o.l., så hun havde sand-synligvis
ikke fået lov til at starte på uddannelsen alligevel. Hun
sagde til mig, at hun i stedet ville på sprogskole, men det frarådede
jeg hende, da det ikke er det, hun har brug for. Det gik hun også
bort fra, og jeg fik det klare indtryk, at hun mest af alt var interesse-ret
i at gå hjemme og passe sine børn. Hendes sidste udmelding
var, at hun ville søge arbejde. AF har efterfølgende talt
med (A), og da hun ikke gav udtryk for nogle specielle ønsker,
har AF besluttet, at hun skal starte i jobtræning inden for cafeteria/kantine.
Forlø-bet starter 17.4. Jeg er helt enig med AF i, at man bare
må kaste hende ud i et eller andet, da hun som nævnt ikke
selv har fremsat nogen ønsker.
(B) var meget interesseret i køkkenforløbet og
ville gerne starte på cafeteria- og kantine-assistent-uddannelsen
med dansk, som skulle starte en uge før dette uddannelsesforløb
stoppede. AF støttede hende i dette, og hun fik lavet en handlingsplan
og blev optaget på uddannelsen. Desværre blev uddannelsen
ikke til noget grundet manglende tilmeldinger. Det var en stor skuffelse
for os, da to andre på holdet ligeledes havde aftalt med AF, at
de skulle starte på uddannelsen. Desuden fik vi meddelelsen så
kort tid før forsøgsforløbet sluttede, at vi ikke
kunne nå at finde noget alternativ. (B) og de to andre deltagere
ville aftale et nyt møde med AF, da de i stedet ønskede
at komme på cafeteria- og kantineassi-stent-uddannelsen uden dansk.
Hvis AF ikke ville give tilladelse til dette, ville (B) i stedet på
sprogskole. Hun havde fået brev om, at hun kunne starte med det
samme. Troede jeg. AF har efterfølgende oplyst mig om, at hun
ikke er startet på sprogskole men på Rødovre Daghøjskole,
og at det er noget, hun selv har fået ordnet. Faktisk kunne hun
have risikeret at miste sine dagpenge, sagde AF, så de måtte
gå ind og finansiere forløbet for at undgå dette.
(C) var den anden af de tre deltagere, som gerne ville starte
på køkkenassistent-uddannelsen med dansk. Ligesom (B) ville
hun tale med AF igen med henblik på at opnå tilladelse til
at starte på den ordinære uddannelse. Hvis dette ikke kunne
lade sig gøre, ville hun i stedet søge arbejde inden for
køkken eller rengøring. AF har meddelt mig, at hun skal
starte på et introduktionsforløb til cafeteria- og kantineassistentuddannelsen,
hvilket jeg er meget glad for.
(E) har fået arbejde som stuepige på et hotel i
København, hvilket hun er meget tilfreds med. Da uddannelsesforløbet
sluttede, var hun endnu ikke startet på sit nye arbejde.
(H) ville gerne være buschauffør og søgte
en række stillinger i løbet af uddannelsesforlø-bet.
Han fik desværre ikke noget og søgte så i stedet
en stilling som klargøringsmedar-bejder ved Combus i Valby. Han
fik stillingen og var meget glad for det. Han mente selv, at det havde
haft en positiv effekt, at han kunne henvise til dette uddannelsesforløb,
da han var blevet spurgt, om han havde beskæftiget sig med rengøring
før. Vi har anbefalet ham at lære dansk ved siden af, da
han mangler meget dansk.
(I) I lighed med deltager (B) og (C) ville hun starte på
cafeteria- og kantineassistentud-dannelsen med dansk. Det fik hun grønt
lys for af AF. Da hun så 4 dage før uddannelses-forløbet
sluttede talte med AF om at starte på den tilsvarende uddannelse
uden dansk, fik hun en negativ tilbagemelding fra dem. Det ville de
ikke give hende lov til, angiveligt fordi de ikke mente, at de sproglige
forudsætninger var til stede. Det var en stor skuffelse for hende,
da hun elsker at lave mad, og det var en fryd at se den entusiasme,
hun lagde for dagen ude i køkkenet. Hun var ikke forberedt på
et afslag, som hun blev skuffet og vred over og fandt helt uforståeligt.
Hun var selv ikke i tvivl om, at hun nok skulle klare uddannelsen. Køkkenfaglæreren
(og i øvrigt de andre faglærere og jeg) er heller ikke
i tvivl herom. Jeg har netop talt med hende i telefonen og har tilbudt
hende at skrive en anbefaling, hvis hun ville klage over AF's beslutning.
Jeg har også tilbudt at tale med den pågældende sagsbehandler,
men det er deltagerens ønske, at der ikke skal ske yderligere
i denne sag. Hun havde tidligere modtaget et meget positivt brev fra
en anden sagsbehand-ler i AF, hvori der stod, at hvis hun startede på
denne forsøgsuddannelse, ville hun få lov til at fortsætte
med en uddannelse, og derfor var hun slet ikke forberedt på et
afslag. Hun har besluttet at opgive drømmen om at blive cafeteria-
og kantineassistent. Hun vil i ste-det bede en veninde om at hjælpe
hende med et arbejde. Veninden er ejer af (vist nok 2) import-eksport-forretninger.
AF har fulgt op på denne sag. De understreger, at hun har fået
udleveret en ankevejled-ning, hvilket jeg retfærdigvis gerne vil
tilføje, men som sagt ønsker deltageren ikke, at vi skal
foretage os yderligere i denne sag.
(J) udviste ikke den store interesse for uddannelsesforløbet
og var fraværende næsten halvdelen af tiden. Han havde store
sproglige problemer og burde aldrig have været visi-teret til
forløbet. Jeg anbefalede ham at starte på sprogskole igen,
og jeg havde den opfat-telse, at det var vi enige om, indtil den sidste
uge, hvor han pludselig sagde, at han i ste-det ville søge arbejde.
Hans kone taler perfekt dansk, så han mener, at hun kan undervise
ham. Måske er det bedst sådan. Jeg ved, at han har gået
på sprogskole før, og han kom kun "en gang imellem".
AF oplyser, at han har fået et 20-timers arbejde.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som
kapitel 12 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |