
 |
 |
III.7. Konkluderende bemærkninger
Bemærkninger om uddannelsesforløbets struktur
Den daglige undervisning var tilrettelagt på den måde, at
deltagerne startede med dansk uden faglærer om morgenen. Senere
på eftermiddagen deltog faglæreren i danskunder-visningen,
og over middag deltog dansklæreren i fagundervisningen. Dagen
sluttede med, at faglæreren underviste alene. Dette har der fra
alles side været stor tilfredshed med. Deltagerne selv har udtalt,
at det er en fordel at starte med dansk om morgenen, så de kan
koncentrere sig om danskindlæringen. Faglærerne og jeg deler
denne opfattelse. Køkken-faglæreren har prøvet en
anden model, hvor deltagerne sluttede dagen med dansk. Dette var absolut
ingen succes, da deltagerne på dette sene tidspunkt på dagen
ikke var motive-rede nok til at gå i gang med en egentlig danskindlæring.
Specielt den sidste time hver dag var deltagerne trætte og havde
lettere ved at klare en times fagundervisning. Derfor har vi været
tilfredse med dagskemaet.
Det har efter min mening været optimalt med antallet af fag i
løbet af uddannelsesforlø-bet. Der var to forholdsvis
lange forløb med rengøring og køkken, hvilket bevirkede,
at deltagerne fik et godt indblik i disse brancher. Det ville de ikke
have gjort, hvis der havde været flere fag. Det var desuden to
brancher, som interesserede de fleste, som deltog i forløbet,
og som til en vis grad kunne støtte hinanden indholdsmæssigt.
Deltagerne kunne gøre brug af den viden, de havde indhentet i
rengøringsforløbet, da de startede på køk-kenforløbet.
De havde lært meget om miljø, hvilket de kunne gøre
brug af, og køkkenet skulle gøres rent, hver gang de havde
lavet mad. Kombinationen og antallet af fag må derfor siges at
have været gode.
Med hensyn til Arbejdsmarkedsorientering, edb og jobsøgning
var det også et særdeles relevant modul at have med. Efter
min mening var det dog for lidt med en uge ad gangen. Det blev et meget
opsplittet modul. Deltagernes udbytte ville uden tvivl have været
stør-re, hvis de havde fået to uger ad gangen. Det blev
heller ikke bedre af, at der var tre for-skellige EDB-faglærere.
Disse lærere kom aldrig rigtig ind på livet af deltagerne,
og det blev dansklæreren der blev ene-ansvarlig for, at målsætningerne
for modulet blev nået. Det var selvfølgelig utilfredsstillende
for alle parter.
Bemærkninger om tests ved uddannelsesforløbets start
og i slutningen af forløbet
Dansklæreren for forløbet i Hillerød og jeg fandt
i samarbejde med Gitte Østergaard Ni-elsen fra Undervisningsministeriet
frem til nogle tests, som vi ville udsætte deltagerne for. Intentionen
var, at de skulle anvendes såvel i start- som i slutfasen af undervisnings-forløbet,
således at det ville være muligt at kortlægge den
enkelte deltagers progression.
Materialet er udvalgt, så det sprogligt passer til deltagere,
der befinder sig på Spor 2 Trin 2 Midt/Slut. Hovedparten (6) af
opgaverne er skriftlige opgaver. Udover de 6 skriftlige opgaver er der
en mundtlig opgave og en lytteforståelse.
Testmaterialet består af følgende 8 opgaver:
1. Skriftlige opgaver.
1.1. Instruktion: Læs og indret stuen
1.2. Skriv en besked
1.3. Læseforståelse: "Børnenes fremtid er det
vigtigste". Svar på 8 spørgsmål
1.4. Udfyld en blanket: "Indtegningsskema for arbejdssøgende"
1.5. Skriv et brev
1.6. Grafer og tabeller: "Vejrudsigten". Svar på 8 spørgsmål
2. Mundtlig opgave.
2.1. Tal om et ud af 3 billeder
2.1.1. Billedopgave 1: "Venner"
2.1.2. Billedopgave 2: "Arbejde"
2.1.3. Billedopgave 3: "Bolig"
3. Lytteforståelse
3.1. "Den første arbejdsdag" (Spor 2 Trin 2 Midt/Slut)
eller, hvis denne er for svær:
3.2. "Et godt tilbud" (Spor 2 Trin 1 Slut).
Jeg udsatte mine deltagere for samtlige disse tests, selv om jeg havde
lyst til at droppe det, da det var ekstremt tidskrævende. Det
var også svært at se den dybere mening med at starte uddannelsesforløbet
med så mange opgaver, og ikke mindst syntes deltagerne, at det
var hårdt. Den mundtlige test nåede jeg ikke de første
to uger. Der gik næsten en må-ned, før den var gennemført.
Jeg brugte en båndoptager, som det i øvrigt var meget svært
at få fat i på AMU.
Den næstsidste uge af uddannelsesforløbet blev deltagerne
præsenteret for de samme opgaver. På dette tidspunkt virkede
det aldeles formålsløst, da jeg kunne se, at opgaverne
ikke afspejlede det, der var foregået i undervisningen. Af samme
grund virker det forkert at skulle afgøre, hvorvidt der har været
en progression eller ej ud fra disse tests. Når jeg sammenligner
testresultaterne fra 1. og 2. omgang, tegner der sig overraskende nok
heller ikke noget klart billede af deltagernes progression. Hvis man
skal dømme ud fra testen, er alle deltagerne blevet bedre til
at skrive brev med undtagelse af (J). Desuden leverede samtlige deltagere
(igen med undtagelse af (J)) et bedre produkt 2. gang, da de skulle
udfylde en blanket og arbejde ud fra en instruktion. Derimod var to
deltagere rent faktisk blevet dårligere til at skrive en besked
2. gang, de fik testen.
Alt i alt siger testen ikke noget om, hvorvidt der er sket en dansksproglig
progression eller ej, hvilket ikke er særlig overraskende, når
man tænker på, at de på ingen måde af-spejler
indholdet af undervisningen. Jeg opgav at sammenligne de to mundtlige
tests, da jeg ikke mente, det tjente noget formål - ikke mindst
fordi den 1. mundtlige test ikke fandt sted ved uddannelsesforløbets
start men senere. Hvis man vælger at teste deltagerne på
denne måde, skal der være færre opgaver, og disse
skal afspejle indholdet af undervis-ningen. Faglærerne og jeg
er af den opfattelse, at der helt klart er sket en progression hos langt
de fleste deltagere. Deltagerne har fået et større ordforråd,
og de har fået en større sproglig selvtillid, som giver
sig udslag i, at de ikke længere er så bange for at sige
noget på dansk og kaste sig ud i nye ting, som de var i starten.
De har også lært noget gramma-tik, men de har dog svært
ved at tilpasse deres sprog derefter, selv om de kender reglerne.
Bemærkninger om deltagernes udbytte af forsøgsforløbet
Som beskrevet er der ingen tvivl om, at deltagerne har fået et
udbytte af undervisningen. De mest motiverede har ikke overraskende
fået det største udbytte, og det er også disse deltagere,
der gerne ville starte på cafeteria- og kantineassistent-uddannelse.
(J) burde på grund af det lave sproglige niveau ikke have været
med på holdet og ville uden tvivl have fået større
udbytte af en mere traditionel danskundervisning på et lavere
niveau, hvis han havde vist interesse herfor. Specielt har langt de
fleste deltagere fået et stort fagligt udbytte af undervisningen.
De har fået et meget bredt kendskab til køkken og rengøring,
og de har ikke mindst fået mulighed for at afprøve deres
egne færdigheder og interesser inden for disse brancher, hvilket
som tidligere beskrevet har bevirket, at så godt som alle deltagere
har valgt at beskæftige sig med enten rengøring eller køkken
i fremtiden. Der-med må man sige, at det overordnede formål
med uddannelsesforløbet - nemlig det afkla-rende sigte - er nået.
Med hensyn til de dansksproglige færdigheder er der ingen tvivl
om, at deltagerne har fået et større ordforråd end
før. De har desuden fået større tillid til deres
evne til at kom-munikere på dansk, hvor de i starten var meget
fåmælte og lukkede. Specielt i fagunder-visningen fik de
mulighed for at demonstrere, at de havde forstået indholdet af
undervis-ningen. Jeg synes derimod, det er svært at udtale sig
mere konkret om deltagernes sprog-lige progression. Ganske vist kan
man sige, at deres dansksproglige niveau blev målt i starten af
og ved afslutningen af uddannelsesforløbet, men som beskrevet
har de anvendte testopgaver ikke på nævneværdig vis
afspejlet indholdt af undervisningen, hvorfor de i mine øjne
ikke egner sig til at måle deltagernes dansksproglige progression.
Deltagerne selv har især fremhævet, at deres ordforråd
er blevet udvidet, hvilket der ikke hersker nogen tvivl om. De udtaler
alle, at de synes, de er blevet bedre til dansk - især til at
lytte, læse og forstå. I hvert fald udviste de glæde
ved at lære noget nyt, og da uddannelsesfor-løbet sluttede,
gav flere af dem udtryk for en ærgrelse over, at det ikke var
af længere varighed. Derfor er det selvfølgelig meget uheldigt,
at de deltagere, der ønskede det, ikke fik mulighed for at fortsætte
på en uddannelse. De havde absolut motivationen til at fort-sætte
med at lære.
Bemærkninger om samarbejdet mellem dansklæreren og faglærerne
Som beskrevet i denne rapport var der ikke noget samarbejde af betydning
mellem dansk-læreren og faglærerne før undervisningens
start. Jeg blev sammen med rengøringsfaglæ-reren kastet
ud i en visitation af interesserede deltagere, hvilket ingen af os havde
prøvet før. Jeg savnede nogle retningslinjer for, hvordan
man visiterer på AMU. Disse fik jeg først - i øvrigt
af rengøringsfaglæreren - under selve visitationen. Jeg
havde selv taget noget materiale med, bl.a. et spørgeskema. Det
viste sig, at både faglæreren og vejlederen også havde
et med, således at vi stod med tre forskellige. Det hele bar præg
af, at der ikke havde været nogen planlægning mellem de
involverede parter før undervisningsstart. Det var også
en klar ulempe, at det viste sig at være så svært
at finde kandidater til uddannel-sesforløbet. Vi stod med så
få personer, der skulle visiteres, at vi var nødt til at
acceptere nogle, som vi egentlig mest af alt havde lyst til at afvise
enten pga. et for lavt dansksprog-ligt niveau eller manglende motivation.
Holdet blev ikke helt så homogent, som vi kunne have ønsket,
og det var også en ulempe, at der var så få deltagere
på det hold, der blev etableret. Det var undertiden svært
at lave gruppearbejde, og hvis der var et par stykker, der var fraværende
en dag, var der så få tilbage på holdet, at det virkede
en smule use-riøst, hvilket nogle gange var hæmmende for
undervisningen.
Som sagt var det klart utilfredsstillende, at der ikke var nogen fælles
planlægning af un-dervisningen. Jeg prøvede på bedste
beskub at udarbejde nogle målsætninger for de tre fag og
hæfte noget dansk på. Resultatet ville uden tvivl have været
langt bedre, hvis jeg havde haft mulighed for at samarbejde med faglærerne
om disse målbeskrivelser. Jeg har ikke erfaringer med at undervise
på AMU, så det var en meget vanskelig opgave, jeg blev stillet
over for. Derfor oplevede jeg også starten som meget kaotisk og
havde mest af alt lyst til at springe fra. Det er nødvendigt,
at dansklæreren får mulighed for at planlægge undervisningen
sammen med faglærerne. I dette tilfælde havde faglærerne
undervisning på andre hold lige indtil starten af uddannelsesforløbet
og havde således ikke mulighed for at mødes med mig. Som
beskrevet fik vi dog etableret et fint samarbejde, da først un-dervisningen
var startet, men også her manglede vi fælles planlægningstid.
Vi brugte pauser, tiden før og efter undervisningen og telefonen,
når vi skulle planlægge undervis-ningen. Samarbejdet har
derfor ikke fungeret optimalt. Jeg har også savnet materiale fra
de forskellige fag til forberedelsen af min undervisning, specielt til
rengøringsmodulet og arbejdsmarkedsmodulet.
Når det er sagt, bliver jeg dog nødt til at slutte af
med at sige, at jeg har været utrolig glad for at undervise på
dette forløb. Jeg har ikke prøvet noget lignende før,
og den store skep-sis, jeg havde i starten, blev gjort til skamme så
godt som umiddelbart efter undervisnin-gens start. Uddannelsesforløbet
var meget spændende og en god måde for deltagerne at lære
dansk på. De befandt sig godt på forløbet, og der
blev meget hurtigt skabt en rigtig god og positiv stemning, hvilket
gjorde, at deltagerne følte sig trygge og godt tilpas og dermed
var mere modtagelige for indlæring. Jeg ville bestemt ikke have
noget imod at undervise et tilsvarende hold en anden gang og meget gerne
i fællesskab med de samme faglærere. Jeg vil slutte af med
vejleder Karin Søndergaards tanker ved afslutningen af forløbet,
som jeg helt og holdent kan tilslutte mig:
"Jeg oplever, at der under forløbet er sket den udvikling
som kun tid, kendskab og sam-arbejde kan give: De involverede taler
nu samme sprog og har fælles referenceramme (fælles billede
af virkeligheden). Det er her man kunne sige: nu skal vi starte et nyt
forløb for nu har vi fælles fodslaw".
Kommende forløb: Det ideelle er at lade det etablerede team
arbejde videre med nye for-løb. Det vil selvfølgelig være
svært, da der altid vil ske ændringer i medarbejderstaben.
Det kunne være en idé, at man skiftede én eller
2 ud med nye, således at man fik overle-vering af allerede opnåede
erfaringer."
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som
kapitel 13 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |