 |
 |
II. KONKLUSIONER OG ANBEFALINGER FRA DE TO
FORSØGSRAPPORTER
1. Samarbejde mellem AMU-Center Nordsjælland og Sprogcenter
Nordsjælland
Undervisningsforløbet strakte sig over perioden 16. oktober 2000 –
23. marts 2001.
Der var 12 deltagere på holdet, 10 henvist af kommunen, 2 deltagere
henvist af AF. Der var tale om et hold med forskellige nationaliteter, 9
mænd og 3 kvinder i aldersgruppen 24 – 57 år med spredt
uddannelsesbaggrund, dog havde de fleste 10-12 års skolegang fra
hjemlandet. Det dansksproglige niveau spredte sig fra spor 2, trin 1
midt til spor 2, trin 2 slut. De fleste var flygtninge uden erfaringer
fra det danske arbejdsmarked.
Der blev undervist i værkstedsfagene lager og elektronik samt i
fagene arbejdsmarkeds-orientering, edb og jobsøgning, herunder
samarbejde og kommunikation. Der var indlagt 14 dages praktik i hvert af
værkstedsfagene lager og elektronik. Forberedelsen til praktikken og den
efterfølgende evaluering indgik desuden i undervisningen.
Undervisningen, som foregik fra kl. 9 - 15, var struktureret således,
at deltagerne havde dansk med dansklæreren ca. 2 lektioner om
formiddagen, derefter 1 times undervisning i dansk + fag med dansklærer
og faglærer, 1 times undervisning i fag + dansk med faglærer og
dansklærer og om eftermiddagen havde faglæreren holdet alene i 1
lektion, dvs. der var dobbeltlærerdækning i ca. tre timer om dagen.
Problemer
- Svært at finde frem til deltagere med det ønskede sprogniveau på
grund af for kort tid til at forberede projektet.
- Dansklæreren måtte bruge undervisningstid til at fremskaffe
praktikpladser, som viste sig at være en langsommelig opgave.
- For kort tid til lærersamarbejde.
- Det var vanskeligt for deltagerne at følge det skriftlige
instruktionsmateriale til EDB.
- En deltager måtte holde op før tiden, fordi A-kassen og AF ikke
kunne blive enige om, hvem af dem, der skulle betale deltagerens
underhold. Deltageren var endnu ikke i aktivperioden.
Gode ting
- Strukturen i undervisningstilrettelæggelsen (dansktimer, fagtimer
og overlappende dansk/fag timer) var fin.
- Samarbejdet mellem dansklærer og faglærer var upåklageligt.
- Der var afsat tid til fælles planlægning af lagermodulet.
- Deltagerne havde stort udbytte af praktikopholdene. De oplevede,
at de kunne honorere de krav, der blev stillet på en dansk
arbejdsplads.
- Deltagerne blev i EDB-faget fortrolige med brugen af de
grundlæggende funktioner i tekstbehandlingsprogrammet og af
internettet.
- Antallet af fag var passende. To lange moduler var fint, så
deltagerne kunne stifte bekendtskab med to brancher, hvor der er tid
til at få et godt kendskab til hver branche.
- Et par af deltagerne blev efter forløbet ansat på den
arbejdsplads, hvor de havde været i praktik.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel
4 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |