 |
 |
I.2. Overordnede konklusioner
Samarbejde om forløbene
Et tæt institutionssamarbejde - mellem sprogcenter, AMU-center,
kommuner og AF - er væsentligt med henblik på at få
indkredset målgruppen. Desuden skal samarbejdet etableres i god
tid inden forløbenes gennemførelse. I øvrigt er det
afgørende, at der undervejs og inden forløbets afslutning
er et tæt samarbejde mellem den enkelte deltager, pågældendes
sagsbehandler og lærerne med henblik på udarbejdelse af videre
plan eller opstilling af nye mål.
Uddannelsernes sammensætning og struktur
Lærerne peger på, at de har været meget tilfredse
med uddannelsernes struktur og indhold, herunder de to forskellige og
forholdsvis lange faglige brancheforløb, suppleret med andre,
korterevarende fagområder, bl.a. arbejdsmarkedsorientering og
edb. Dog kunne edb-forløbene med fordel have været noget
længere.
To-lærersystemet har gjort det muligt at skabe en indholdsmæssig
sammenhæng mellem fag- og danskundervisningen. Lærerne vurderer,
at forudgående samarbejde om forløbet og tolærerordningen
er afgørende forudsætninger for, at sådanne forløb
bliver succes-fulde. Dansklærerne mener, at det er vigtigt, at
der også har været tid til at bearbejde værkstedsundervisningen
sprogligt i de 10 lektioner om ugen, hvor dansklæreren har haft
ansvaret for undervisningen alene.
Fagligt og dansksprogligt udbytte
Lærerne peger på, at langt de fleste deltagere har fået
et stort fagligt og dansksprogligt udbytte af undervisningen. De har
fået et bredt kendskab til de brancher, der indgik i forløbet
og har haft mulighed for at afprøve egne færdigheder og
interesser. De fleste har valgt efterfølgende at beskæftige
sig med et af de brancheområder, der indgik i undervisningen.
Deltagerne har fået en større sproglig selvtillid og et
større ordforråd. De er blevet bedre til at lytte, læse
og forstå og har fået større tillid til at kommunikere
på dansk.
Virksomhedsbesøg og praktikophold
Deltagerne har undervejs i forløbet haft mulighed for kontakt
til arbejdsmarkedet gennem virksomhedsbesøg og for det ene forløbs
vedkommende gennem praktikophold. Begge initiativer anbefales af lærerne.
Ikke mindst praktikopholdene fremhæves som meget udbytterige.
Praktikstederne har gjort en stor indsats for, at praktikanterne kunne
få et realistisk billede af virksomhedens arbejde og har givet
praktikanterne opgaver, som de kunne magte. Deltagerne har på
deres side oplevet, at de har kunnet honorere de krav, der er blevet
stillet til dem.
Arbejds- og uddannelsesplacering efter forløbet
Af de 16 deltagere, der gennemførte de to forløb, kom
5 i arbejde, 7 var på vej til - eller var kommet i gang med –
et jobtræningsforløb inden for et af de brancheområder,
der indgik i uddannelsen (heraf blev 3 anbefalet kombination med danskundervisning),
2 kom i fortsat uddannelse, 1 ville søge job uden for de aktuelle
brancher og for 1 person blev der søgt et jobtræningsforløb
på et kontor. At praktikken var en positiv del af forløbet
viser sig bl.a. i, at stort set alle praktikanterne fik mulighed for
ansættelse i praktik-virksomheden efter uddannelsesforløbet,
enten i job eller i jobtræning ofte med henblik på senere
ansættelse enten i samme virksomhed eller et andet sted.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel
2 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |