 |
 |
I. Indledning
I.1. Baggrund
De to uddannelsesforløb, der blev afholdt som forsøg med
danskundervisning og værk-stedsundervisning i samspil, er resultatet af
et mangeårigt samarbejde mellem Under-visningsministeriet/sprogcentrene
og Arbejdsmarkedsstyrelsen/AMU-systemet.
Udgifter til udvikling, undervisning og drift blev dækket af
Arbejdsmarkedsstyrelsens satspuljemidler, mens afrapportering og
dansklærernes forberedelsestid blev finansieret af
Undervisningsministeriet.
Forsøgene har taget afsæt i de muligheder, der ligger i
Undervisningsministeriets regelsæt m.h.t. at udbyde en tematiseret
danskundervisning for voksne udlændinge i samspil med en fagligt rettet
undervisning, ligesom AMU-systemet i forbindelse med forsøgsvirksomheden
har udviklet uddannelsesbeskrivelser for forløb af denne type.
Oprindelig blev forløbene tænkt for ledige flygtninge og indvandrere i
aktivperioden, men målgruppen blev udvidet til også at omfatte ledige
kontanthjælpsmodtagere. Målgruppen var desuden personer med forholdsvis
begrænsede dansksproglige forudsætninger, dog svarende til sprogcentrenes
spor 2, trin 2. Dette er et lavere dansksprogligt niveau end det, der
forudsættes ved AMU-systemets øvrige særligt tilrettelagte
uddannelsesforløb for flygtninge og indvandrere, hvor forudsætningerne som
minimum svarer til sprogcentrenes Almenprøve 1-niveau. Endelig var det
afgørende, at personerne skønnedes at kunne drage nytte af kombinationen
sprog- og værkstedsundervisning, ligesom værkstedsfagene skulle være af
relevans og interesse for målgruppen.
Som forsøgsregioner blev København og Nordsjælland udvalgt, dels fordi
der er mange flygtninge og indvandrere i disse regioner, og dels fordi den
tætte beliggenhed mellem de to forsøgsinstitutioner kunne give mulighed
for et vist samarbejde regionerne imellem. De to uddannelsesforløb blev
derfor gennemført på AMU-Center København med dansk-lærer fra Sprogcentret
Kigkurren, og på AMU-Center Nordsjælland med dansklærer fra Sprogcenter
Nordsjælland.
Samtidig blev AF, kommuner, sprogcentre - og i København,
UndervisningsCentret for Indvandrere, UCI – kontaktet med henblik på
lokalt samarbejde om forsøgene og henvisning af deltagere.
En følgegruppe fulgte forsøgene gennem to møder før forsøgenes
afholdelse og et efter. Gruppen havde følgende sammensætning: Lene Ibsen,
Sprogcenter Nordsjælland, Lone Nielsen, AF Hillerød, Marika Norling,
Hillerød Kommune, Phillip Jensen, AMU-Center Nordsjælland, Inge Lund
Yüksekkaya Olsen, Sprogcentret Kigkurren, Carina Leunbach og Jonna
Schultz, AF Storkøbenhavn, Lena Ahrenst, UCI København, Karin Søndergård,
AMU-Center København, Jette Lou og Gitte Østergaard Nielsen,
Undervisningsministeriet, Dorthe Eltard og Helle Schjerup Hansen,
Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Derudover blev der undervejs afholdt et møde mellem
Undervisningsministeriet, Arbejdsmarkedsstyrelsen, lærere og planlæggere
på de to AMU-centre, hvor aktuelle for-hold omkring forsøgene blev
drøftet, ligesom undervisningen blev overværet på de to hold.
Begge forsøgsrapporter, som er skrevet af dansklærerne, og som er
afstemt med faglærere og øvrige samarbejdspartnere, bringes som de sidste
dele i denne fælles rapport.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel
1 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |