 |  | Forord Fra efteråret 2000 til foråret 2001 blev der gennemført to forsøg med særligt tilrettelagte uddannelsesforløb for ledige flygtninge og indvandrere på to AMU-centre, hvori sprog-centrenes danskundervisning blev kombineret med AMU-centrenes faglige undervisning og undervisning i arbejdsmarkedsorientering og kulturforståelse. Nærværende publikation rummer evalueringsrapporterne fra de to forsøg samt indledningsvis Undervisnings-ministeriets og Arbejdsmarkedsstyrelsens opsummering og anbefalinger. Forsøgene er en udmøntning af punkt 25 under overskriften ”Styrket samspil mellem sprogcentre og AMU” i regeringens handlingsplan, ”Bedre integration – en samlet handlingsplan”, Regeringen, februar 2000 (side 163): ”Ifølge formålet i Lov 487 om undervisning i dansk som andetsprog for voksne udlændinge m.fl. tilstræbes det, at den enkelte kursist opnår dansksproglige og almene forudsætninger, som er nødvendige for fortsat uddannelse og almene kundskaber og færdigheder, som er relevante i forhold til arbejdslivet, og som styrker deltagernes aktive medvirken i det danske samfund. I relation til lovens overordnede formål er samspillet mellem danskundervisning og øvrig aktivering, herunder uddannelse, afgørende. Med henblik på at fremme den enkelte udlændings muligheder for at komme i beskæftigelse og/eller i uddannelse etableres der forsøg med særligt tilrettelagt undervisning for forsikrede i aktivering. Det er formålet med undervisningen at etablere et sammenhængende forløb bestående af danskundervisning, tilrettelagt i henhold til Lov 487 og AMU-værkstedsundervisning, som både kvalificerer alment dansksprogligt og i forhold til arbejdsmarkedet. Sprogcentrets danskundervisning gennemføres på AMU-centret i nær tilknytning til værkstedsundervisningen”. På baggrund af de positive erfaringer fra forsøgene er det Undervisningsministeriets og Arbejdsmarkedsstyrelsens håb, at sådanne uddannelsesforløb fremover vil indgå som en del af de muligheder, der tilbydes flygtninge og indvandrere, og dermed vil medvirke til deres integration på det danske arbejdsmarked. Forsøgene blev gennemført, mens AMU var placeret under Arbejdsmarkedsstyrelsen og sprogcentrene under Undervisningsministeriet, hvilket fremgår af rapporten. Den 27. november blev AMU overflyttet til Undervisningsministeriet og sprogcentrene blev over-flyttet til Integrationsministeriet. Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet har valgt ikke at ændre i den oprindelige tekst. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i evalueringerne af de to for-søg står for forfatternes egen regning. Rapporten er udgivet som internet-publikation på web-adressen: pub.uvm.dk/2002/flygtninge Undervisningsministeriet, september 2002 Denne side indgår i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som forord © Undervisningsministeriet 2002 |  |