
 |
 |
IV.6. Det videre forløb for deltagerne
I løbet af uddannelsesforløbet har jeg haft 2 individuelle
samtaler med hver enkelt delta-ger for at afdække deres ønsker
om arbejde og/eller uddannelse i fremtiden. Dette er fo-regået
sammen med vejleder Vibeke Simonsen fra Sprogcenter Nordsjælland.
Den første samtale fandt sted i uge 3, da de lige havde afsluttet
deres lagerpraktik, og den anden samtale fandt sted i uge 12 lige efter
elektronikpraktikken og således den sidste uge i ud-dannelsesforløbet.
Jeg har efter hver samtale kontaktet deltagernes sagsbehandlere for
at informere dem om, hvordan praktikken er forløbet, og hvilke
tanker deltageren, vejlederen og jeg har gjort os om deres fremtidige
job- og uddannelsesønsker. Ved afslutningen af uddannelsesforløbet
laver jeg en skriftlig "overlevering" for hver enkelt deltager
til deres sagsbehandler, så de kan fortsætte, hvor jeg slipper
dem, på et ordentligt grundlag. Brevet indeholder en kort beskrivelse
af, hvordan deltageren har klaret uddannelsesforløbet, en kort
beskrivelse af deres 2 praktikforløb og evt. udtalelser derfra,
samt om der er lavet/kan laves nogle afta-ler om f.eks. job, individuel
jobtræning i én af praktikvirksomhederne, mere uddannelse
el.lign. Dette gøres selvfølgelig med samtykke fra hver
enkelt deltager.
Jeg mener, at det er meget vigtigt at etablere et samarbejde med deltagernes
sagsbehand-lere, så vi kan følge op på hinandens
arbejde. Ligeledes kan evt. urealistiske planer bear-bejdes og "aflives",
og der kan derpå laves nye planer. F.eks. hvis en deltager fortæller
mig, at han vil søge førtidspension, kan vi hurtigt få
afklaret med sagsbehandleren, om det er en realistisk mulighed, eller
om vi skal tænke i andre baner. Det er mit indtryk, at sagsbehandlerne
har været glade for mine tilbagemeldinger.
(A) har fra uddannelsesforløbets start (og før)
ønsket at få et truckcertifikat og arbejde inden for lagerbranchen.
Desværre har han ikke kørekort, så truckcertifikatet
ligger ikke lige om hjørnet. (A) havde en god lagerpraktik, hvor
han gjorde sig meget positivt be-mærket. På grundlag af
mine samtaler med produktionschefen på hans praktikvirksomhed
er der gode muligheder for, at han kunne få et ordinært
arbejde dér (måske med løntil-skud fra kommunen
i en periode), hvis han søgte. Den eneste forhindring er, at
han selv har en meget snæver opfattelse af, hvor langt væk
et evt. arbejde må ligge fra hjemmet. Han ønsker kort transporttid
mellem hjem og arbejde, og det har været meget svært at
få ham til at se sit kommende arbejdsliv i et større perspektiv:
at man kan starte med et job, som ikke opfylder alle éns forventninger
og så senere skifte job, når man har fået noget erfaring
inden for branchen.
(B)'s indsats på uddannelsesforløbet har svinget
meget. Han var absolut ikke interesseret i lager, der for ham var et
klart lavstatusområde. Til gengæld har han været meget
inte-resseret i elektronik, og det er helt tydeligt, at han har en chance
for at få arbejde i den branche. Tilbagemeldingen fra hans elektronikpraktik
var, at han arbejdede godt, men at det er nødvendigt at være
bedre til dansk, før han kan få et ordinært job.
Hans sagsbe-handler er nu i gang med at skaffe ham en individuel jobtræning
i praktikvirksomheden kombineret med sprogskole. Hun har også
tilmeldt ham et lodde- og montageuddannel-sesforløb på
AMU, som han starter på, hvis elektronikfaglæreren mener,
at han har en rimelig chance for at gennemføre det.
(D) er uddannet ingeniør og har været indstillet
på, at han i Danmark skulle finde et ufaglært arbejde. Begge
hans praktikker forløb meget fint, begge steder har udtalt sig
meget positivt om hans indsats. (D's) interesser går helt klart
i retning af elektronikbran-chen. Da han var i elektronikpraktik, var
ejeren af virksomheden så venlig at anbefale ham videre til en
bekendt, som "tilfældigvis" ejer en tæppefabrik,
præcis det område, (D) beskæftigede sig med i hjemlandet.
Vi har selvfølgelig store forhåbninger til denne kon-takt,
og (D) har aftalt møde med ejeren, men på nuværende
tidspunkt ved jeg ikke, om det har givet resultat. Hvis ikke, arbejdes
der videre med en plan, der hedder sprogskole kombineret med aktivering
i en privat elektronikvirksomhed.
(E) har klaret begge sine praktikker utrolig flot! Både
fagligt og socialt har det været let for hende at finde sig tilrette.
Begge praktikudtalelser bekræfter dette. (E) var meget tæt
på at få arbejde i den virksomhed, hvor hun var i elektronikpraktik,
men desværre havde de lige ansat en anden, som skulle starte 1.
april. Det var indehaveren ked af, for han mente, at (E) faktisk var
bedre. Hvis den anden stopper eller han får brug for flere ansat-te,
er der ingen tvivl om, at han ringer til hende. Planerne for (E) går
både på elektronik og lager, hun kan klare begge dele. Hun
har tidligere ønsket et truckcertifikat, men har heller ikke
noget kørekort. Truckcertifikatet ville øge hendes chancer
for at få arbejde i lagerbranchen, og jeg har talt med hendes
sagsbehandler om muligheden for at betale et kørekort, så
planerne på længere sigt kan lade sig gøre. Ellers
er det aftalt, at en individu-el jobtræning i en lager- eller
elektronikvirksomhed kombineret med danskundervisning er vejen frem.
E søger arbejde sideløbende med dette.
Tilføjelse: (E) er pr. 18. april 2001 blevet ansat i den elektronikvirksomhed,
hvor hun var i praktik.
(F) er 57 år, og det kan være meget svært
at se, hvor han ville have en reel chance for at gøre sig gældende,
når han både har alderen og sproget "imod" sig.
Han ville være en gevinst for enhver virksomhed, og han klarede
også sin elektronikpraktik meget fint, og fik en utrolig flot
udtalelse derfra. Hans sagsbehandler arbejder videre med en plan om
individuel jobtræning i en elektronikvirksomhed, der arbejder
med "store" emner, evt. hans praktiksted.
(G) har klaret begge praktikkerne meget flot og er kommet ud
med 2 gode oplevelser. Begge steder siger dog, at hendes dansk endnu
er for mangelfuldt til, at hun kan få et or-dinært job.
Hun var selv meget begejstret for elektronikpraktikken, og uheldigvis
er hun af den opfattelse, at intet mindre end et "rigtigt"
arbejde kan komme på tale nu. Jeg har formidlet en aktivering/individuel
jobtræning i den virksomhed, hvor hun var i lagerprak-tik. Lagerchefen
har et stort socialt engagement, og der er ingen tvivl om, at G ville
kun-ne bruge denne aktivering til at blive fagligt dygtigere og få
brugt og udviklet sit danske sprog. På lidt længere sigt
ville det være et springbræt til et ordinært arbejde,
enten i samme virksomhed eller et andet sted. Det har ikke været
muligt at få hende til at se, at dette er en god mulighed for
hende. Hun tror, at det drejer sig om kommunal aktivering og er også
overbevist om, at hendes danske er tilstrækkeligt til at kunne
få arbejde. Jeg har orienteret sagsbehandleren, som så går
videre i sagen.
(I) er en ung mand med masser af potentiale. Begge hans praktikker
forløb utroligt godt, og især i elektronikpraktikken har
de rost ham meget for at være hurtig, lave få fejl osv.
De er interesserede i at ansætte ham, når de får brug
for flere medarbejdere. Indtil da har han selv fundet arbejde på
"Bakken" i hele åbningssæsonen. Hvis han til den
tid ikke har fået arbejde i sit praktikfirma, arbejdes der videre
med hans ønske om truckcertifikat og alm. kørekort for
at forbedre hans chancer for arbejde inden for lagerbranchen samt en
individuel jobtræning i én af brancherne. Han mangler kun
kontakten til arbejdsmarkedet for at få job.
(J) har fået arbejde i den virksomhed, hvor hun var i
elektronikpraktik. Hun starter 1. april og virksomheden har aftalt med
sagsbehandleren, at hun starter med løntilskud i en periode for
derefter at blive ansat på almindelige vilkår.
(K) er 57 år og i hjemlandet var han selvstændig
forsikringsmand og bogholder. Han har ikke været interesseret
i dette uddannelsesforløb eller i at skifte spor, hvad erhverv
angår. Det er aftalt med hans sagsbehandler, at hun forsøger
at finde et kontor, hvor han kan komme i praktik/aktivering.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som
kapitel 19 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |