 |
 |
IV.7. Konkluderende bemærkninger
Bemærkninger om uddannelsesforløbets struktur
Den daglige undervisning har hos os været delt op på den
måde, at dansklæreren havde holdet alene hver morgen, ca.
1½ time. Derefter kom faglæreren, og holdet havde "fag
på dansk". Om eftermiddagen havde faglæreren holdet
alene. Vi har ikke skelnet mellem "dansk med faglærer"
og "fagundervisning med dansk". Dette fordi vi gerne har villet
opnå en stor grad af sammenhæng mellem de to fag, og i dagen
som helhed. Deltagerne har været tilfredse med denne struktur,
og jeg har også været tilfreds med de 1½ times dansk
hver morgen, fordi det har givet ro til at koncentrere sig om mere danskfaglige
områder. Det har været en meget passende vægtning
af timerne, der må absolut ikke være færre timer med
de to lærere sammen.
Antallet af fag har også været passende. To lange moduler
er optimalt, så deltagerne stif-ter bekendtskab med to brancher,
hvor der er tid til at få et godt kendskab til hver bran-che.
Både lager og elektronik er meget velegnede fag, selvom der ikke
er nogen direkte overføringsværdi. De kræver ikke
særlige forkundskaber, og det er områder, hvor det stadig
er muligt at få arbejde uden en høj grad af specialisering.
Som tidligere nævnt er det en god idé at starte med lager,
da det ikke er et meget teoretisk eller teknisk fag. An-tallet af andre
fag har også været passende. EDB, samarbejde og kvalitetskendskab
er særdeles relevante fag, som giver deltagerne et stort udbytte.
Bemærkninger om de to praktikperioder
Hvis man skal udpege én ting, der er lykkedes i særlig
grad på dette uddannelsesforløb, må det absolut være,
at vi havde indlagt en praktikperiode efter hvert fagmodul. Der kan
ikke siges nok positivt om dette. Deltagernes udbytte af praktikkerne
har været meget stort! De har oplevet, at de har kunnet honorere
de krav, der er blevet stillet til dem på en dansk arbejdsplads,
og at vejen måske ikke er så lang, som de har troet. De
har fået et lille indblik i en dansk arbejdsplads og fået
konkretiseret, hvad de hver især skal arbejde videre på
for at blive ansat i en lager- eller elektronikvirksomhed. Flere af
deltagerne har fået så meget tro på sig selv, at de
tør kigge i avisen og søge et arbejde.
For mit eget vedkommende er det første gang, jeg underviser
på et uddannelsesforløb, hvor der er indlagt praktik. Jeg
var selv med til at beslutte det, men jeg var noget betæn-kelig
i starten af uddannelsesforløbet, fordi jeg ikke var sikker på,
om alle deltagere ville få en positiv oplevelse. Jeg var usikker
på, om de kunne klare sig med det dansk, de hver især kunne,
da jeg ingen fornemmelse havde af arbejdsgivernes krav, og hvordan de
i givet fald ville reagere, hvis en praktikant ikke kunne honorere deres
krav.
Alle praktiksteder på nær én har virkelig gjort
en stor og seriøs indsats for at give deres praktikant et realistisk
billede af det arbejde, der udføres i virksomheden. Samtidig
har de bestræbt sig på at give praktikanterne opgaver, de
har kunnet magte.
Jeg har stået for fremskaffelsen af de fleste praktikpladser,
og det viser sig at være en meget stor og meget langsommelig opgave.
Det er desværre gået ud over danskundervis-ningen i både
lager og elektronik, da jeg hurtigt fandt ud af, at hvis jeg skulle
have fat i de relevante personer, skulle det være om formiddagen,
altså i min undervisningstid. Jeg har talt meget med begge faglærere
om, hvordan man ellers kunne organisere søgningen af praktikpladserne,
men vi vender hele tiden tilbage til, at det må være dansklærer/faglærer,
der gør det, da de kender deltagerne. Det er nødvendigt
at tage den enkelte deltagers behov og kvalifikationer i betragtning,
når man skal finde praktikpladser, ellers kan han/hun måske
ikke indfri virksomhedens forventninger.
Det har været utroligt spændende og lærerigt for mig
at have kontakt til så mange virksomheder både telefonisk
og på mine praktikbesøg. Jeg har været meget imponeret
over det store arbejde, de har gjort.
Bemærkninger om dansk tests ved uddannelsesforløbets start
og i slutningen af forløbet
Jeg vil ikke udbrede mig så meget om emnet, da jeg fuldt ud kan
tilslutte mig og henvise til Inge Yüksekkaya Olsens beskrivelse
i hendes rapport fra forsøget i København. Det er en meget
præcis beskrivelse, der også dækker min oplevelse
med testene. For en ordens skyld, må jeg hellere sige, at jeg
aldrig fik testet mine deltagere mundtligt, da opgaven var uoverskuelig.
Resultatet af deltagernes test ligner også det, Inge beskriver:
generelt viser de en lille progression, men hos enkelte deltagere viser
der sig det modsatte billede i enkelte discipliner.
Bemærkninger om samarbejdet mellem dansklæreren og faglærerne
Som det allerede fremgår, har faglærerne og jeg haft et
rigtig godt samarbejde. Alle har været meget villige til at mødes
med mig, når det har været muligt. Også hvad angår
den-ne evalueringsrapport, har lager-, EDB- og elektronikfaglærerne
afset meget tid til at skrive rapporten sammen med mig. Også selvom
det nogle gange er foregået efter en undervisningsdag.
På længerevarende kurser for denne deltagergruppe er det
meget vigtigt at etablere en tolærerordning. Der må være
en høj grad af sammenhæng mellem fag- og danskunder-visningen
for at støtte deltagernes læringsproces. Denne deltagergruppe
kan drage stor fordel af en deduktiv og procesorienteret undervisning.
Lærerne må derfor planlægge forløbet sammen.
Bemærkninger om deltagernes udbytte af uddannelsesforløbet
Faglærerne og jeg mener, at deltagerne har fået et udbytte
af uddannelsesforløbet. De fleste deltagere har fået et
stort fagligt udbytte og en større sproglig selvtillid. Ligesom
på forsøgsforløbet i København er der også
på dette uddannelsesforløb en sammenhæng mellem motivation
og udbytte.
Deltagernes evaluering af uddannelsesforløbet:
- Vi har fået nye kvalifikationer inden for elektronik, lager,
kvalitet, EDB, samarbejde og dansk.
- Vi er blevet bedre til dansk, fordi vi skriver og snakker på
dansk og lærer mange nye fagord og mere grammatik.
- Vi har fået større kendskab til det danske arbejdsmarked
gennem praktikken, virk-somhedsbesøg og i de forskellige fag.
- Vi tror, at vi har en større chance for at få arbejde,
fordi vi har fået flere kvalifikatio-ner, er blevet bedre til
dansk og kender arbejdsmarkedet bedre og kender nogle virk-somheder.
- Det bedste ved uddannelsesforløbet var: Elektronik, dansk
og værkstedsfagene sam-men, praktikkerne, kvalitet og kontakt
med flere danskere.
- Det værste ved uddannelsesforløbet var: Lang transport
til Helsingør og Frederiks-sund, elektronikforløbet
var for kort, praktikkerne var for korte, lagerforløbet var
for langt.
- Praktikkerne er en god idé, fordi det giver større
chance for at få arbejde, giver kon-takt til arbejdskammeraterne,
vi lærer arbejdsrutiner, arbejdssystemer og principper, og nogle
er heldige at få arbejde efter uddannelsesforløbet.
Generelle anbefalinger til kommende forløb:
- Den daglige undervisningstid bør være som på
ordinære AMU-uddannelser, dvs. 37 lektioner pr. uge, og tolærerordningen
kan få mere tid.
- Hele uddannelsesforløbets længde kunne være 6
måneder, så de mindre fag som EDB, samarbejde og kvalitetskendskab
kunne strække sig over lidt længere tid.
- Praktikperioder bør indlægges efter hvert store fagmodul.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som
kapitel 20 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |