IV.5. Undervisningen
Overordnede mål for danskundervisningen
Følgende mål for danskundervisningen gælder for
alle de fag, der indgår i uddannelsesforløbet:
Mål A:
Dansk: At øge deltagernes muligheder for at anvende deres
funktionelle sprog omkring de nyerhvervede ord og udtryk inden for de
forskellige fag og at sætte dem ind i en større sproglig
sammenhæng.
Dette søges nået ved daglig/hyppig dagbogsskrivning -
skrivning på talens grund. Den første fase består
i at reflektere over den foregående dags oplevelser. I næste
fase formu-lerer deltagerne sig mundtligt og diskuterer indholdet med
de andre deltagere og lærerne. Derpå skrives deres mere
præcist formulerede forslag i en sammenhængende tekst på
tavlen med dansklæreren eller en deltager som "sekretær".
Når indholdet er færdigformuleret, går man ind i "rettefasen",
hvor deltagerne selv i videst muligt omfang retter teksten for sproglige
og grammatiske fejl. Undervejs diskuteres forskellige sproglige og gramma-tiske
løsninger. Derpå skriver hver enkelt deltager dagbogen
ind i sit hæfte og/eller på computeren. Efterfølgende
kan sproglige og grammatiske emner fra dagbogen behandles ved hjælp
af flere eksempler eller øvelser.
Det er vigtigt at understrege, at det er deltagernes eget sprog, der
skal komme til udtryk i dagbogen, ikke dansklærerens eller faglærerens.
Denne måde at skrive dagbog på, er en forenklet form for
processkrivning, og den største opgave for dansklæreren
består i ikke at blande sig (for meget!) i indholdet og især
i at få deltagerne til først at koncentrere sig om indholdet
og bagefter at koncentrere sig om formen. I dagbogsskrivningen er alle
de sproglige discipliner koblet sammen: At tale, lytte, forstå,
skrive og læse.
Mål B:
Dansk: At deltagerne kan forklare både mundtligt og skriftligt,
hvad de laver, hvordan et
stykke værktøj bruges og beskrive en arbejdsproces.
Dette gøres i grupper eller enkeltvis, mundtligt og/eller skriftligt.
Mål C:
Dansk: At styrke deltagernes evne til at forklare enkelte ord
og udtryk. Ved bl.a. at arbej-de med synonymer, antonymer og sammensatte
ord.
Mål D:
Dansk: At inddrage fagligt relevante tekster i undervisningen,
således at deltagerne øger deres viden om brancherne.
Der arbejdes med udarbejdelse af spørgsmål, svar, referater.
Mål E:
Dansk: For at bearbejde og forstå aktuelle politiske, kulturelle
og samfundsrelaterede emner, vil vi arbejde bredt med danske kultur-
og samfundsforhold, f.eks i form af Tv-avis, artikler og grafer.
IV.5.1. Undervisning i Lager med dansk
I samarbejdet om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af
lagermodulet deltog lagerfaglæ-rer Renée Just fra AMU-Center
Nordsjælland og dansklærer Lene Ibsen fra Sprogcenter Nordsjælland.
Formålet med uddannelsesforløbet og undervisningen er
at give flygtninge og indvandrere mulighed for at tilegne sig faglige,
almene og kulturelle kvalifikationer samt dansk-sproglige færdigheder,
der kan styrke deres muligheder for beskæftigelse og/eller uddannelse.
Uddanelsesforløbet skal medvirke til at skabe bedre betingelser
for integration på det danske arbejdsmarked/ uddannelsessystem.
Mål for undervisningen i lager med dansk
Mål 1.
Fagligt: Give deltagerne indsigt i områdets beskæftigelses-
og uddannelsesmuligheder lokalt og generelt.
Dette søges opnået ved virksomhedsbesøg, besøg
af gæstelærer(e) fra vikarbureau, AF og fagforening.
Danskfagligt: Der lægges her vægt på skriftlig udarbejdelse
af spørgsmål til de relevante personer og øvelser
i mundtlig fremstilling af spørgsmål, herunder udtale.
Mundtlig og skriftlig efterbearbejdelse i form af bl.a. referater af
gæstelæreres oplæg og mindre rap-porter over virksomhedsbesøg.
Mål 2:
Fagligt: Give deltagerne indsigt i områdets kvalifikationskrav,
fagområder og jobfunkti-oner.
Dette søges opnået ved gruppearbejde i forbindelse med
jobannoncer, besøg af lagerchef, afdækning af egne kvalifikationer
og evt. mangel på samme, cases, rollespil.
Danskfagligt: Her lægges vægt på betydningen af personlige
kvalifikationer, som f. eks. samarbejdsevne, fleksibilitet o.l.. Læse
jobannoncer med fokus på kvalifikationskrav.
Mål 3:
Fagligt: Give deltagerne begyndende indsigt i og erfaring med
forskellige typer arbejdspladser, arbejdsorganisering, planlægningsmetoder,
teknologisk udvikling og arbejds-pladskultur.
Dette søges opnået ved praktiske øvelser indenfor
lagerstyring (butikkerne), papirsgang, køb og salg, udfyldning
af papirer, lager layout opgave. Til belysning af ovenstående
vil også emner som kropssprog, kommunikation samarbejde og kvalitet
indgå.
Danskfagligt: Hovedvægten lægges på skriftlige
og mundtlige beskeder, beskeder i tele-fon og vigtigheden af en korrekt
kommunikation i denne forbindelse. Der arbejdes med regning og matematik
på dansk således at deltagerne opnår færdigheder
indenfor omregning af mål og vægt, areal, rumfang samt grundlæggende
geometri. Deltagerne gives mu-lighed for at stifte bekendtskab med ordforråd
og kommunikation indenfor disse specifikke regneområder. Deltagerne
arbejder med udfyldelse af relevante papirer og skemaer. Hvilket dansk
benyttes i skemaer/ fragtbreve samt branchespecifikke ord og vendinger.
Mål 4:
Fagligt: På et grundlæggende niveau introducere branchens
almindeligt benyttede værk-tøj, materialer, maskiner/udstyr
og arbejdsteknikker. Give deltagerne begyndende kend-skab til særlige
branchespecifikke arbejdsopgaver og vilkår samt arbejdsmiljø
og sikker-hed.
Dette søges opnået ved pakkeøvelser, betjening
af båndmaskiner, opmåling af trucks og introduktion af reol-
og trucktyper. Der gives en generel introduktion til emnet sikker-hed,
med speciel vægt på farligt gods.
Danskfagligt: Hovedvægten lægges på udarbejdelse
af skriftlige instruktioner til de relevante maskiner. Instruktionerne
laves i mindre grupper, som afprøver hinandens instruk-tioner
ved maskinerne, således at deltagerne selv erkender og retter
evt. fejl. I denne for-bindelse gennemgås og behandles den relevante
grammatik og sprogbrug, som knytter sig hertil. Som i Mål 3 introduceres
og arbejdes der med det regning og matematik, som er nødvendig
for forståelse og gennemførelse af de praktiske opgaver.
Mål 5:
Give deltagerne mulighed for at omsætte viden, erfaringer, holdninger
og handlinger i forhold til branchen fra egen kultur til dansk kultur,
for at øge den tokulturelle kompeten-ce. Give deltagerne mulighed
for at forholde sig til egne/andres kulturelle og holdnings-mæssige
barrierer og handle i forhold hertil.
Dette mål søges implementeret i alle de førnævnte
mål.
Evaluering
Hver uge evalueres mundtligt i grupper eller enkeltvis. Derefter udfyldes
et kort skema. Der kigges fremad på den kommende uge mht. forventninger,
ønsker osv. Ved afslutnin-gen af modulet evalueres grundigt ved
hjælp af ovenstående metoder fulgt af en fælles skriftlig
evaluering på tavlen. Dette gøres for at skærpe deltagernes
opmærksomhed på ansvar for egen læring, kvalifikationskrav
som f. eks. engagement, medbestemmelse, medindflydelse, at kunne give
udtryk for egen mening, at respektere andre meninger osv.
Didaktik
Med udgangspunkt i praktiske øvelser/forløb udledes teorien
løbende eller efterfølgende. I så stor udstrækning
som muligt af deltagerne selv. Enkelte øvelser nødvendiggør
indledende teoretiske oplæg. Disse søges gjort så
illustrativt som muligt. Undervisningen tilstræbes at gennemføres
med stor vægt på cases, rollespil, gruppearbejde med/uden
frem-læggelse, besøg af gæstelærere, virksomhedsbesøg,
hvor danskundervisningen er en integreret del af det faglige.
Er målene nået i forhold til uddannelsesplanen/undervisningsplanen?
Generelt set er målene nået.
- Vi fik ikke i tilstrækkeligt grad inddraget gæstelærere
fra branchen og Arbejdsformidlingen. Dels kunne de planlagte gæstelærere
ikke komme, dels blev det svært at afse tid, da undervisningen
kom i gang.
- En uheldig oplevelse med en foredragsholder fra en fagforening gjorde
os også noget tilbageholdende med at invitere andre gæstelærere.
Han skulle fortælle om fagforeningernes/A-kassernes arbejde
generelt, reglerne for indmeldelse, modtagelse af dag-penge, osv.
og give et kort historisk rids af fagforeningernes historie. Deltagerne
hav-de forinden læst og lavet opgaver om fagforeninger og havde
forberedt en lang række af spørgsmål til ham, som
de hver især havde ansvaret for at stille og referere. Lager-faglæreren
havde i samtalen med ham udtrykkeligt gjort ham opmærksom på
mål-gruppen og understreget, at deltagerne ikke var perfekte
til dansk, at vi gerne ville have ham i dialog med deltagerne, at
de havde forberedt spørgsmål til ham osv. Vi ventede
os meget af hans besøg. Han talte i 3 timer, kun afbrudt af
en kort pause, hvor vi gjorde ham opmærksom på, at deltagerne
"nok havde lidt vanskeligt ved at forstå ham", hvorefter
han fortsatte på samme måde. Deltagerne fik ikke stillet
deres spørgsmål, og havde kun forstået et minimum
af det han sagde.
- Vi valgte at lade gruppearbejde omkring jobannoncer, kvalifikationskrav
og kropssprog (Mål 2) udgå, for at skabe mere tid til
øvelserne i lagerstyring.
- Emner som arbejdsmiljø, farligt gods og teknologisk udvikling
blev ikke relevante, da deltagerne havde rigeligt at gøre med
forståelsen af det generelle grundlæggende lagerfag.
- Vi lagde ikke stor vægt på den to-kulturelle kompetence,
da de fleste deltagere ingen lagererfaring havde fra hjemlandet.
Mål for lagerpraktikken
Mål 1.
At den enkelte deltager får afprøvet sine nyerhvervede
kompetencer og oplever at kunne indgå i virksomhedens daglige
arbejde.
Mål 2.
At deltageren får indsigt i fagets kvalifikationskrav, fagområder
og jobfunktioner.
Mål 3.
Undervejs i lagerforløbet kan der opnås en afklaring hos
den enkelte deltager om hvor-vidt de ønsker beskæftigelse
inden for branchen i fremtiden. Lagerpraktikken skal med-virke til denne
afklaring.
Mål 4.
At få begyndende kendskab til dansk arbejdspladskultur.
Er målene nået i forhold til lagerpraktikken?
Alle mål er i høj grad blevet opfyldt. Alle 9 deltagere
indgik i virksomhedernes daglige arbejde. I et enkelt tilfælde
udviste virksomheden stor forståelse for deres praktikant, som
havde svært ved at overskue procedurerne på lageret og fandt
andre relevante opgaver til hende. Flytningen til andre opgaver skete,
uden at det blev oplevet som et nederlag.
Tre deltagere har udtrykt ønske om arbejde inden for lagerområdet,
og at de gerne vil have et truckcertifikat. To deltagere havde allerede
inden praktikken en vis modstand mod faget, som de klart opfattede som
et lavstatusfag. Det tilkendegav de desværre også i praktikken,
da de ikke forsøgte at falde ind i virksomhedens normer, regler
og arbejds-pladskultur. De sidste 4 deltagere har ikke noget særligt
ønske om arbejde inden for om-rådet, men havde en positiv
opfattelse af deres praktik.
Samarbejdet mellem dansklærer og lagerfaglærer
Tid til samarbejdet
Der var ikke afsat et bestemt antal timer til planlægningen af
lagerforløbet, vi brugte den tid, der var nødvendig, for
at udarbejde mål, undervisningsplan m.m. Den samlede plan-lægning
af hele lagermodulet tog ca. en hel arbejdsdag. Konferencetimerne -
planlagt til ca. 2 timer hver fredag, blev i højere grad brugt
i ugens løb til at justere undervisnings-planen til den aktuelle
situation.
Mål for samarbejdet
Vi opstillede ikke direkte mål for samarbejdet. Men for at tilgodese
deltagernes behov bedst muligt, aftalte vi, at danskundervisningen skulle
integreres i lagerfaget. Derfor skelnede vi ikke imellem "danskundervisning
med faglærer" og "lagerundervisning med dansklærer".
Vi aftalte også, at vi gerne måtte supplere hinanden i undervisningen.
Samarbejdets forløb og samarbejdet om planlægningen af
undervisningens indhold og udarbejdelse af undervisningsplanen - blev
målene nået?
Samarbejdet mellem lager- og dansklærer har været utroligt
givende og inspirerende. Samarbejdet forløb særdeles tilfredsstillende,
fordi aftalerne blev overholdt og accepteret i praksis.
Fordele/problemer i samspillet om undervisningen mellem dansklærer
og lagerlærer - tolærer undervisningen
En meget stor fordel har været, at vi sammen har planlagt hele
lagermodulet, for at danskundervisningen kunne tage udgangspunkt i lagerfaget.
I praksis skelnede vi ikke mellem dansk- og lagerundervisning. Begge
fag blev prioriteret lige højt og vi delte ikke undervisningen
op i "danskundervisning med faglærer tilstede" eller
"lagerundervisning med dansklærer tilstede". Når
begge lærere var der, havde deltagerne "lager på dansk".
Vi var enige om at justere i undervisningsplanen, når vi kunne
se, at deltagerne havde brug for mere tid til en opgave/øvelse
eller de havde brug for, at den blev grebet an på en anden måde.
Hver dag før dansklæreren gik, aftaltes hvad lagerlæreren
arbejdede videre med, og hvad dansklæreren skulle følge
op på næste dag. Derfor kom der både en god sammenhæng
i det faglige indhold og en god sammenhæng mellem lager og dansk.
Deltagernes evaluering af lagermodulet
Deltagerne giver i deres evaluering udtryk for, at de alle har været
glade for at arbejde med lager. De synes at de har lært meget,
både lager og dansk. De havde ikke problemer med at forstå
lærerne. De synes, at kombinationen mellem lagerundervisning og
dansk-undervisning er vigtig.
Lagerfaglæreren og jeg mener også at deltagerne har fået
et stort udbytte af undervisningen. Lagerfaglæreren giver udtryk
for at deltagerne har "bestået" det, der svarer til
et Grunduddannelsesforløb i lager. Nogle deltagere har dog tydeligt
sagt eller indirekte vist, at de betragtede lagerfaget som et lavstatusfag
og derfor ikke behøvede at deltage så me-get (både
fysisk og psykisk). De fleste deltagere har arbejdet seriøst
med opgaverne, også selvom de var klar over, at de ikke ville
søge arbejde inden for branchen i fremtiden.
Anbefalinger til kommende forløb
- Lager er et velegnet fag at introducere for denne deltagergruppe.
- Det er et meget bredt fag.
- Det er nemt at gå til og kræver ingen særlige
forkundskaber (f.eks. matematik, teknisk begavelse, håndværksmæssig
snilde).
- Deltageren oplever hurtigt succes med forskellige lagerfærdigheder.
- I danskundervisningen kan man arbejde med autentiske instruktioner,
skriftlige og mundtlige beskeder, kundebetjening, udfyldning af skemaer,
blanketter osv.
- Vi anbefaler, at et lagermodul ligger i starten af et forløb,
da teorien bag ikke er af teknisk karakter og kommer i små "doser".
- Faget er velegnet til kvinder, selvom det umiddelbart opfattes
som et mandefag.
- De enkelte firmaers opbygning af arbejdsgangene på lageret
kan være meget varierede og indeholde mange forskellige jobfunktioner.
Det gør, at branchen kan rumme forskellige mennesker med forskellige
færdigheder.
- Vi anbefaler også at lægge et virksomhedsbesøg
meget tidligt i forløbet, således at deltagerne hurtigt
kan danne sig et overordnet billede af, hvad et lager er. Et lager
som IKEA's i Tåstrup er meget velegnet, da det er enkelt opbygget
og man har ad-gang til "Tag-selv lageret", hvor deltagere
og lærere selv kan gå rundt, med tid til den nødvendige
fordybelse.
- Et tidligt virksomhedsbesøg er vigtig i sig selv, da det
både skaber en fælles referenceramme for lærere
og deltagere (især hvis deltagerne er uden erfaringer indenfor
branchen). Der bør ligge ét i starten og ét i
slutningen som et minimum, da det ved det sidste besøg bliver
tydeliggjort for deltagerne, hvad de har lært.
- Det er vigtigt, at virksomhedsbesøgene er med i undervisningsplanen
fra starten, da det kan være svært at afse tid, når
undervisningen først er i gang.
IV.5.2. Undervisning i Elektronik med dansk
I samarbejdet om tilrettelæggelsen og gennemførelsen af
elektronikmodulet deltog elektronikfaglærer Henny Larsen fra AMU-Center
Nordsjælland og dansklærer Lene Ibsen fra Sprogcenter Nordsjælland.
Mål for danskundervisningen
At øge deltagerens danskkundskaber med fokus på stimulering
af den aktive anvendelse af sproget, samt at styrke deltagerens almene
færdigheder og kvalifikationer i forhold til arbejdsmarkedets
krav, således at deltageren på baggrund af en grundlæggende
og bred information får større mulighed for at vælge
og udnytte eksisterende uddannelsestilbud.
Målene for danskundervisningen er nærmere beskrevet i begyndelsen
af afsnit 5.
Mål for elektronikundervisningen
I en periode på 4 uger at give deltageren et begyndende kendskab
til komponenter og værktøjer inden for elektronikindustrien
gennem enkle lodde - montageøvelser og et be-gyndende kendskab
til læsning af og arbejde efter arbejdsinstruktioner, tegninger
og styk-lister, samt en indføring i fagområdets terminologi,
således at deltageren får muligheder for at afprøve
evner og interesser.
Der arbejdes med følgende undervisningsområder og mål
i elektronik:
- Værktøjskendskab
- Tegningslæsning
- Komponentkendskab
- Ledninger
- Loddeteknik
- SMD
Mål 1: Værktøjskendskab
At give deltageren kendskab til navne og betegnelser på det udleverede
håndværktøj, samt give deltageren begyndende færdighed
i og grundlæggende viden om anvendelse og vedligeholdelse af værktøjerne.
Mål 2: Tegningsforståelse
At give deltageren indblik i og begyndende forståelse for tegningslæsning
og tegnings-mæssig afbildning samt praktisk erfaring gennem anvendelse
af enkle tegninger.
Mål 3: Komponentkendskab
At give deltageren begyndende kendskab til modstandes virkemåde/afkodning
ved hjælp af farvekode samt kendskab til de krav, der stilles
til monteringsformer.
Mål 4: Ledninger
At give deltageren kendskab til forskellige ledningstyper og deres anvendelse
samt kend-skab til kravene omkring afisolering.
Mål 5: Loddeteknik
At give deltageren kendskab til loddeudstyr, dets vedligeholdelse og
rengøring, samt at give deltageren en begyndende færdighed
i fremstilling af enkle printenheder efter ar-bejdsinstruktion/tegning
og stykliste samt kendskab til kvalitetskrav.
Mål 6: SMD
At give deltagerne begyndende færdigheder i lodning af SMD og
begyndende kendskab til de teknologiske forandringer, der sker inden
for elektronikindustrien.
Mål 7: Gennemførelse af en produktion
Ved selvstændig gruppesamarbejde planlægge og gennemføre
en produktion af SMD-print.
Mål 8:
At tilføre deltageren en hensigtsmæssig og nødvendig
holdning til kvalitet.
Er målene nået i forhold til uddannelsesplanen/undervisningsplanen?
Målene i forhold til undervisningsplanen er nået.
Mål for elektronikpraktikken
Mål 1:
At den enkelte deltager får afprøvet sine nyerhvervede
kvalifikationer og oplever at kun-ne indgå i virksomhedens daglige
arbejde.
Mål 2:
At deltageren får indsigt i fagets kvalifikationskrav, fagområder
og jobfunktioner.
Mål 3:
Undervejs i elektronikforløbet kan der opnås en afklaring
hos den enkelte deltager om hvorvidt de ønsker beskæftigelse
inden for branchen i fremtiden. Elektronikpraktikken skal medvirke til
denne afklaring.
Mål 4:
At få begyndende kendskab til dansk arbejdspladskultur.
Er målene nået i forhold til elektronikpraktikken?
Alle mål er i høj grad blevet opfyldt, dog var der en
enkelt deltager, som ikke kom i prak-tik i en elektronikvirksomhed.
Han nægtede at køre, hvad han mente var urimelig lang vej
fra hjemmet til praktikstedet. Jeg kontaktede således hans sagsbehandler,
som skaffede en plads til ham i den kommunale aktivering, så han
ikke endte med at få "ferie" i to uger. De andre 8 deltagere
indgik i virksomhedernes daglige arbejde, og alle på nær
én, klarede det meget flot ifølge de udtalelser, de har
fået, og de samtaler, jeg har haft med deltager-nes "kontaktpersoner".
I det ene tilfælde, som ikke gik så godt, var der tale om
både fag-lige og socio-kulturelle problemer. Deltageren var i
praktik i et meget lille firma, bestå-ende af en indehaver, en
ansat og en lærling. Deltageren er muslim og valgte at bede flere
gange om dagen i firmaets indgangsparti, hvor de andre ofte passerer
igennem. Indehave-ren havde i første omgang ikke kommenteret
det, og håbet at deltageren måske stoppede af sig selv.
Da dette ikke skete, forsøgte han at forklare ham, at som ansat
på en arbejds-plads, ville det nok ikke være velset at bede
i et "offentligt" rum. Deltageren tog det ilde op og lukkede
af for yderligere samtale. Indehaveren af firmaet var meget seriøs
og en-gageret i at give praktikanten en god og lærerig praktik,
og var på ingen måde "Ekstra-blads-forarget" over
episoderne, men følte at hans og de ansattes blufærdighedsgrænser
var blevet overskredet. Han ønskede at fortælle deltageren
noget om danske normer og uskrevne regler.
Hvad er lykkedes i særlig grad?
- Deltagerne har oplevet, at de har kunnet klare de krav, som deres
praktikvirksomheder har stillet til dem og de har fået anskueliggjort
deres behov for videre uddannelse med henblik på job.
- Deltagerne kan på et grundlæggende niveau anvende branchens
materialer, værktøj og arbejdsteknikker.
- Deltagerne har erfaret, at kvalitetskravene er høje inden
for elektronikbranchen.
- Deltagerne er blevet bekendt med branchens kvalifikationskrav.
- Deltagerne er blevet i stand til i højere grad at arbejde
selvstændigt ved hjælp af tegninger, styklister og instruktioner.
Hvad lykkedes i mindre grad?
- Vi fik ikke arrangeret virksomhedsbesøg, som vi ellers mener
er vigtige, for at skabe en begyndende forståelse af faget.
Vi havde travlt med den daglige undervisning og med at finde praktikpladser
til deltagerne.
- Derfor er det vigtigt, at virksomhedsbesøg planlægges
og aftales allerede før modulets start.
- Danskundervisningen blev en del reduceret dels pga. sygdom og dels
pga. andre opgaver omkring den enkelte deltager, f.eks. kontakt til
sagsbehandlere og fremskaffelse af praktikpladser (mere herom i afsnittet:
Konkluderende bemærkninger).
- Jeg har prioriteret en tæt kontakt til deltagernes sagsbehandlere,
at holde dem orienteret om deltagernes fremtidsplaner, således
at deres ønsker og hvad der i virkeligheden har kunnet lade
sig gøre, er blevet afstemt sammen med den enkeltes sagsbehandler.
Samarbejdet mellem dansklærer og elektronikfaglærer
Tid til samarbejdet
Der var ikke afsat et bestemt antal timer til planlægningen af
elektronikmodulet. Vi mød-tes to eftermiddage og planlagde det
overordnede indhold. Vi tog os ikke tid nok til sam-men at planlægge
undervisningens indhold i detaljer. Det var faglæreren, der havde
over-blik over det faglige, og danskundervisningen blev tilrettelagt
efter dette indhold. Der var ikke afsat tid til planlægning af
modulet i faglærerens undervisningsplan.
Mål for samarbejdet
Vi havde ikke opstillet mål for samarbejdet, men vi tilstræbte
en stor grad af sammen-hæng i undervisningen, og at danskundervisningen
var en integreret del heraf.
Samarbejdets forløb og samarbejdet om planlægningen af
undervisningens indhold og udarbejdelse af undervisningsplanen - blev
målene nået?
Samarbejdet mellem dansklærer og elektroniklærer forløb
godt og uden problemer. Når det viste sig at være nødvendigt,
justerede vi undervisningsplanen. Nogle emner (både sproglige
og faglige) viste sig at tage længere tid end først planlagt.
Fordele/problemer i samspillet om undervisningen mellem dansklærer
og elektroniklærer -tolærerundervisningen.
- Det er en meget stor fordel at være dansk- og faglærer
sammen. Det er vigtigt, at begge lærere har et vist indblik
i hinandens fagområder for at kunne planlægge sin egen
undervisning. På den måde kan vi også hurtigere
justere undervisningen i forhold til deltagernes behov.
- Tolærerordningen kræver, at begge lærere er indstillet
på et tæt samarbejde om tilrettelæggelse af undervisningen.
Dette kræver igen, at der afsættes tid til begge lærere
til at planlægge undervisningen sammen.
- Tolærerordningen kræver fra faglærerens side en
åbenhed for at undervisningen tilrettelægges på
en anden måde, end han/hun er vant til med plankurser.
Deltagernes evaluering af elektronikmodulet
Deltagerne gav udtryk for, at de syntes, at det var spændende
at arbejde med elektronik. De fleste syntes ikke, det var så svært,
men nogle synes, at det var svært at lodde rigtigt og at forstå
udregning af farvekoder på modstandene. Deltagerne syntes, at
elektronikfag-læreren var god til at forklare en ting på
forskellige måder. De nævnte også, at elektronik-forløbet
gerne måtte være længere, f. eks. 5 uger i stedet
for 4. De mente alle, at de havde lært meget, og det eneste negative,
de nævnte omkring faget, var, at de skulle "rejse" helt
til AMU-centret i Frederikssund, hvor faglokalerne ligger.
Anbefalinger til kommende forløb
Vi anbefaler at elektronikmodulet ligger til sidst i forløbet,
da det er et mere teknisk og teoretisk fag end lager. Der er en større
åbenhed hos deltagerne, fordi der er skabt en tryghed gennem forløbet,
som gør, at de i langt højere grad tør udtrykke
sig og spørge.
I et kommende forløb ville vi tilrettelægge undervisningen
på en måde, som i højere grad stiller krav til den
enkelte deltagers selvstændighed og ansvar for egen læring.
Dette kan bl.a. opnås ved, at holdet opretter en virksomhed, hvor
de selv i så stor udstrækning som muligt tilrettelægger
produktionen, sørger for at tilegne sig de nødvendige
færdigheder og uddelegerer opgaver til grupper eller enkeltpersoner,
som derpå formidler deres nye viden til hele holdet. Alt dette
selvfølgelig med tæt vejledning fra fag- og dansklærer.
Dette skulle gerne medvirke til, at give deltagerne et billede af, hvilke
kvalifikationer virksom-hederne kræver af kommende medarbejdere:
Personlige kvalifikationer som selvstændigt initiativ, fleksibilitet,
ansvarlighed og overblik over produktionsprocessen.
Der har som før nævnt været eksempler på ukendskab
til danske normer og uskrevne reg-ler, både på selve uddannelsesforløbet
og i praktikkerne. Nogle har vi behandlet i under-visningen, specielt
i praktikforberedelsen. Jeg mener, at det er et emne, som bør
vægtes mere og gribes an på en måde, hvor det ikke
er lærerne der står med løftede pegefingre og belærer
deltagerne om, "hvordan man opfører sig i Danmark".
IV.5.3. Undervisning i edb med dansk
I samarbejdet om at tilrettelægge uddannelsesforløbet
har deltaget dansklærer Lene Ibsen og datafaglærer Louis
Rasmussen.
Hvilke mål har der været for edb-undervisningen?
Deltagerne får afmystificeret brugen af computeren, samt bliver
i stand til ved hjælp af instruktionsmateriale at udføre
grundlæggende funktioner på en pc'er, herunder:
- starte og afslutte almindelige brugerprogrammer
- anvende et tekstbehandlingsprograms grundlæggende funktioner
- udskrive på en printer
- gemme og hente data på harddisk og diskette
- anvende internet til søgning efter generelle og fagrelaterede
informationer.
Da det må forventes, at deltagerne befinder sig på meget
forskellige niveauer med hensyn til viden om og erfaring med edb, vil
det ligeledes være et mål i sig selv, at den enkelte deltager
bliver løftet fra sit aktuelle niveau.
Er målene nået?
Generelt har alle deltagerne opfyldt de opstillede mål.
Hvad lykkedes i særlig grad?
- At deltagerne er blevet fortrolige med brugen af de grundlæggende
funktioner i tekstbehandlingsprogrammet og af Internettet.
- Deltagerne har arbejdet med stor iver og engagement, som de har
haft med over i de øvrige fagmoduler når der var mulighed
for at anvende EDB i disse.
Hvad lykkedes i mindre grad?
§ Deltagerne havde svært ved at følge det skriftlige
instruktionsmateriale, og som følge deraf var det nødvendigt
at øve meget og at få tingene gentaget mange gange.
Samarbejdet mellem dansklærer og datafaglærer
Mål for samarbejdet
Vi opstillede ikke direkte mål for samarbejdet. Men var enige
om at danskundervisningen skulle tage udgangspunkt i edb-undervisningen
og omvendt. Vi aftalte også, at vi ville supplere hinanden i undervisningen.
Tid til samarbejdet
Der var ikke afsat et bestemt antal timer til planlægningen.
Vi brugte ikke meget tid på en detaljeret planlægning af
modulet, da vi tidligere har undervist sammen i EDB på lignen-de
forløb og derfor kendte hinandens fag og måde at gribe
undervisningen an på.
Fordele/problemer i samspillet om undervisningen mellem dansklærer
og datalærer - tolærer undervisningen.
Vi synes, at tolærerordningen er altafgørende, når
man underviser denne deltagergruppe. For at to-lærersystemet kan
fungere optimalt, bør de to fag opfattes som ligeværdige.
Det er vigtigt, at deltagerne oplever en tæt sammenhæng
mellem de to fag i undervisningen, og at lærerne bidrager med
hver deres faglighed og kompetence.
IV.5.4. Undervisning i Jobsøgning, praktikforberedelse og -evaluering
I samarbejdet om at tilrettelægge denne del af uddannelsesforløbet
har deltaget dansklæ-rer Lene Ibsen og faglærer Louis Rasmussen.
Hvilke mål har der været for undervisningen i Jobsøgning,
praktikforberedelse?
Målene for jobsøgning og praktikforberedelse:
- skriftlig ansøgning
- personlig ressourceafdækning
- annonce analyse
- jobsamtale
- at deltagerne følte sig parat til at møde en arbejdsplads.
(I perioden brugte vi desuden en del tid på diverse dansktests).
Er målene nået?
Målene blev ikke nået idet vi tidligt vurderede, at hvis
deltagerne havde fået skrevet en korrekt formuleret og struktureret
ansøgning , ville den være et produkt af lærernes
for-måen. Den ville på ingen måde afspejle deltagerne,
og de ville ikke være i stand til at forsvare den mundtligt ved
en samtale.
Hvad lykkedes i særlig grad?
- Det er svært at sige, at noget lykkedes i særlig grad,
"i forhold til vores forventninger".
- Annonceanalysen blev nærmere en analyse af ord og begreber
brugt i jobannoncer. Dette gav deltagerne en bred forståelse
for, hvad der kræves af medarbejderne på en dansk arbejdsplads
ud over den faglige viden og erfaring.
- Jobsamtalen blev ikke trænet direkte, men med udgangspunkt
i konkrete praktiksamtaler i virksomhederne, blev der arbejdet med,
hvilke signaler man sender med sin op-førsel og påklædning,
og hvilke emner det er og ikke er "smart" at tage op under
en jobsamtale.
- Efter at have arbejdet med en bred vifte af jobsøgnings-
og arbejdspladselementer var alle deltagerne trygge ved at skulle
til praktiksamtale på virksomhederne inden praktikstarten.
Hvad lykkedes mindre godt?
- Det lykkedes ikke at lave en struktureret personlig ressourceafdækning.
For det første var det svært for deltagerne at se fidusen
i det, og for det andet havde de generelt meget lidt at kunne påføre
som ressourcer, der kunne være relevante i forhold til en jobfunktion.
Hvilke mål har der været for "evalueringen af praktikforløbet"
beliggende i uge 3.
- Forberedelse og fremlæggelse af erfaringer fra praktikforløbet
- Udarbejdelse af en skriftlig rapport vedrørende praktikforløbet.
Hvad lykkedes i særlig grad?
Deltagerne fik fremlagt deres erfaringer fra de forskellige arbejdspladser,
så alle fik for-talt om deres egen praktik. De fik således
også et indblik i deres meddeltageres erfaringer og forskellene
mellem praktikvirksomhederne.
Hvad lykkedes mindre godt?
Udarbejdelsen af rapporten blev mere et spørgsmål om at
få rapporten til at se pæn ud (altså arbejde med computerne)
end et spørgsmål om indholdet.
Samarbejdet mellem dansklærer og faglærer
Mål for samarbejdet
Vi opstillede ikke direkte mål for samarbejdet. Men var enige
om, at der ikke skulle være en adskillelse af undervisningen i
dansk, jobsøgning og praktikforberedelse/opfølgning. Vi
aftalte også, at vi ville supplere hinanden i undervisningen.
Tid til samarbejdet.
Der var ikke afsat et bestemt antal timer til planlægningen.
Vi brugte ikke meget tid på en detaljeret planlægning af
modulet før opstarten, men aftalte hvilke emner og temaer der
skulle arbejdes med. Vi planlagde og revurderede planerne løbende
ud fra de emner, vi havde aftalt, og hvad der poppede op undervejs.
IV.5.5. Undervisning i Samarbejde og kommunikation
I planlægning og gennemførelse af undervisningen deltog
kvalitetsfaglærer Mikkel Sleb-sager fra AMU-centret og dansklærer
Lene Ibsen fra Sprogcenteret.
Hvilke mål har der været for undervisningen i samarbejde?
Faglæreren og jeg havde ikke mulighed for at mødes og
planlægge sammen inden under-visningen skulle finde sted. Det
overordnede indhold blev drøftet i enkelte kaffe- og fro-kostpauser.
Faglæreren og jeg har tidligere undervist sammen i samarbejde
og kommuni-kation på tidligere forløb og har derfor et
godt kendskab til hinandens fag og undervisningsmetoder. Sigtet med
samarbejde og kommunikation var:
- At give deltagerne en begyndende indsigt i organisationsformerne
på det danske ar-bejdsmarked, også i et historisk perspektiv,
med fokus på selvstyrende grupper
- Skabe en begyndende forståelse for vigtigheden af at kunne samarbejde
med andre, at være en del af en helhed, og at kunne give sin mening
tilkende.
Hovedvægten ligger på samarbejdsøvelser og gruppearbejde,
som diskuteres og generaliseres.
Blev målene nået?
Et område som samarbejde og kommunikation er et svært og
abstrakt emne for deltager-ne at tage fat på. Især er det
svært for dem at generalisere ud fra en konkret samarbejds-øvelse
eller et gruppearbejde. Deltagerne fokuserer i højere grad på
resultatet: Er den stillede opgave "rigtigt" eller "forkert"
udført, hvor vi -lærerne, fokuserer på processen.
Det er nødvendigt for deltagerne med en vis tilvænning
og øvelse i at forstå "den danske måde"
at tænke på. Det gælder både konkret i undervisningen
og generelt, når vi taler om den enkeltes medansvar i selvstyrende
grupper. Dermed ikke sagt, at undervisning i samarbejde og kommunikation
ikke er relevant for deltagerne, snarere tværtimod. Man skal bare
gøre sig klart, at der er grænser for, hvor langt vi kan
nå i processen på 5 dage. Vi har startet eller bygget videre
på hver enkelt deltagers kendskab til samarbejde og kommunikation.
Deltagernes evaluering af Samarbejde og kommunikation
Alle deltagerne skriver i deres evalueringer, at deres kendskab til
samarbejde er blevet større, og at de er blevet bedre til at
samarbejde. Samtidig siger de fleste også, at det har været
"lidt svært" at arbejde med emnet og flere siger, at
det var "interessant". Flere nævner, at det var "lidt
svært" at forstå, hvad faglæreren sagde. En anden
ting, som nogle deltagere senere nævnte, var, at de havde følt
sig lidt "tilsidesat" af faglæreren, når de skulle
arbejde i grupper. Han gav dem et tidsrum at arbejde i, hvorefter de
skulle vende tilbage til klassen, og hvis de brugte kortere tid, gik
de og ventede på ham.
IV.5.6. Undervisning i kvalitetskendskab
- 3 dage
I planlægning og gennemførelse af undervisningen deltog
kvalitetsfaglærer Britta Dals-gaard fra AMU-centret og dansklærer
Lene Ibsen fra Sprogcenteret.
Hvilke mål har der været for undervisningen i kvalitetskendskab?
- Deltagerne får gennem gruppearbejde og praktiske øvelser
mulighed for en begyn-dende forståelse af begrebet kvalitet.
Blev målet nået?
Ligesom i samarbejde og kommunikation er området kvalitet et
meget uhåndgribeligt fag. Det stiller store krav til deltagernes
abstraktionsevne og til lærernes måde at gribe tingene an
på. Efter den første dag, var både faglæreren
og jeg næsten sikre på, at det havde været for stor
en mundfuld for deltagerne, og at de nu var mere i vildrede end afklarede.
Vi overvejede forskellige muligheder for at skifte retning i de næste
to dages undervisning. Da deltagerne skrev dagbog om morgenen den anden
dag, blev vores bange anelser hel-digvis gjort til skamme. De fik meget
fint formuleret, hvad de havde fået ud af undervis-ningen dagen
før, og de var meget motiverede for at gå videre med emnet.
Målet blev nået.
Hvordan har samarbejdet om planlægningen og gennemførelsen
af undervisningens indhold fungeret mellem kvalitetsfaglærer og
dansklærer?
To planlagte møder i ugen op til undervisningen måtte
desværre aflyses pga. sygdom. Vi havde dog holdt et indledende
møde, hvor faglæreren fik lidt at vide om holdet, og vi
aftalte de mere overordnede linier i vores samarbejde. Inden undervisningen
skulle find sted, fik jeg tilsendt faglærerens undervisningsplan,
og vi diskuterede den efterfølgende i telefonen. Samarbejdet
i undervisningen var rigtigt godt. Vi supplerede hinanden fint, og fik
løbende justeret undervisningsplanen, så den tog sit udgangspunkt
i deltagernes behov.
Deltagernes evaluering af Kvalitetskendskab
Alle deltagere syntes, at det var spændende at arbejde med emnet,
og at de havde fået et større kendskab til kvalitet. Alle
syntes, at det er et vigtigt emne at lære noget om og alle mente,
at 3 dage var alt for lidt tid. Der er ingen tvivl om, at deltagerne
var meget glade for de tre dage. Emnet krævede meget af dem, men
de fik også kvalificeret hjælp af faglæreren. Hendes
sprog var nemt at forstå, og jeg var imponeret over hendes evne
til at gennemskue en given situation og tilpasse undervisningen efter
det.
IV.5.7. "Praktikevaluering"
- Uddannelsesforløbets sidste uge
Det overordnede mål for uddannelsesforløbets sidste uge
var at få det afsluttet på en ordentlig måde. Dvs.
at alle deltagerne skulle vide, hvad de skulle lave efter uddannelses-forløbet.
Der skulle ske mange forskellige ting, så der kunne ikke opstilles
nogle sammenhængende mål for ugen. Vejleder Vibeke Simonsen
fra Sprogcenter Nordsjælland og jeg skulle have individuelle samtaler
med deltagerne om tirsdagen, og alle skulle være klar over planerne
for den nærmeste fremtid, så jeg havde travlt med at samle
alle løse ender. Deltagerne havde tidligere ønsket en
ekskursion til København, den blev lagt onsdag, fordi vi bl.a.
skulle i Folketinget og overvære "spørgsmål
til ministrene", og så skulle vi naturlig-vis holde afslutningsfest
om fredagen.
Ifølge den overordnede uddannelsesplan for forløbet,
var det datafaglærer Louis Rasmus-sen, der var sat på som
faglærer denne sidste uge. Han har været gennemgående
AMU-lærer i dette forløb, hvilket har været en stor
fordel, både for deltagerne og mig. Der har været færre
lærere at forholde sig til og at planlægge sammen med, og
han har lært deltagerne godt at kende. Desværre blev han
taget af vores plan og flyttet over til et andet uddannelsesforløb
(!) for at undervise i stedet. Det var meget uheldigt. Philip Jensen
tråd-te ind som faglærer i stedet. Som koordinator for forløbet
kender han lidt til deltagerne og det, de har arbejdet med.
Vi havde sammen overordnet aftalt, at Philip Jensen skulle tage sig
af udarbejdelse af kvalifikationsprofiler og rollespil over en ansættelsessamtale.
Dette var emner, vi tidlige-re havde haft på programmet (se afsnittet
om jobsøgning), men som enten ikke var blevet nået eller
ikke kunne gennemføres. Vores ekskursion til København
med besøg i Folketinget og Det kgl. Bibliotek, skulle også
efterbehandles. Vi nåede ikke alle vores planer. Bl.a. nåede
vi ikke rollespillene.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som
kapitel 18 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|