Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel

[ Undervisningsministeriets logo ] IV.4. Generel planlægning af uddannelsesforløbet

 

 

Afsnittet "Planlægning af uddannelsesforløbet - Før forsøgsstart" er udarbejdet af uddan-nelsesleder Philip Jensen

Planlægning af uddannelsesforløbet - Før forsøgsstart
Hvem har deltaget i samarbejdet om at tilrettelægge uddannelsesforløbet?
I projektet deltog Sprogcenter Nordsjælland og AMU-Center Nordsjælland. Hillerød kommune deltog på de indledende møder, ved konsulent Marika Norling.

Målet for samarbejdet
Målet for samarbejdet var, via et fællesprojekt, sprogcenteret, AMU, kommunerne og AF i mellem, at styrke deltagerens uddannelses- og beskæftigelsesmuligheder.

Hvordan forløb samarbejdet?
Samarbejdet forløb som udgangspunkt godt. AF meldte hurtigt ud, at de så det svært at finde egnede deltagere. Hvorefter kontakten til AF ophørte.

Blev målene nået?
Målet blev nået. Deltagerne blev fundet og visiteret, og projektet kom i gang til tiden.

Andre bemærkninger vedr. samarbejdet
Med udgangspunkt i, at der skulle være rimelige jobmuligheder efterfølgende, valgte vi værkstedsfagene "elektronik" og "lager". Ligesom vi mente det fornuftigt, at deltagerne fik mulighed for at stifte bekendtskab med såvel en elektronikvirksomhed, som en lager-virksomhed, hvorfor der blev indlagt to gange fjorten dages praktik. Dette også for, at deltagerne kunne stifte bekendtskab med forskellige arbejdspladskulturer.

Eftersom Arbejdsformidlingen i Frederiksborg amt, som før nævnt, ikke kunne finde eg-nede deltagere, "ophørte" samarbejdet med AF, hvilket ikke har været tilfredsstillende. Holdet, der som udgangspunkt skulle have bestået af lige mange deltagere fra AF og kommunerne, kom til at bestå stort set kun af deltagere fra kommunerne. En enkelt AF deltager, der var visiteret via sin A-kasse, måtte - som det tidligere er nævnt - holde op, fordi AF og A-kassen ikke kunne blive enige om, hvem der havde forsørgelsen.

Samarbejde undervejs i uddannelsesforløbet
Undervejs i uddannelsesforløbet er det sproglæreren og de involverede faglærere, der har stået for tilrettelæggelsen. Der har været afsat den fornødne tid til tilrettelæggelse, såvel under forløbet, som når en ny faglærer skulle starte op.

Samarbejde efter uddannelsesforløbet
Det er tænkt, at de involverede faglærere, sproglærere samt projektlederen deltager i op-følgning og evaluering.

 

Anbefalinger til kommende uddannelsesforløb
  • Som det fremgår af ovenstående afsnit forløb samarbejdet omkring tilrettelæggelsen af forløbet godt, især mener jeg (Lene Ibsen) at det var meget givende og konstruk-tivt, at jobkonsulent Marika Norling fra Hillerød kommune deltog i hele planlæg-ningsfasen. Det er vigtigt at kunne trække på jobkonsulentens erfaringer og idéer i opstarten af lignende forløb.
  • Som det også nævnes ovenfor, kom uddannelsesforløbet i gang til den planlagte tid, men det anbefales, at informationsmateriale og opfølgning på dette udsendes i endnu bedre tid, end det var tilfældet her (det blev udsendt max. 1½ måned før uddannelses-forløbets start). Der er en lang reaktionstid både hos sagsbehandlere i kommunerne og vejledere på Sprogcenterets afdelinger. Der skal være tid til at finde og informere de relevante personer. AF i Hillerød giver udtryk for, at havde de haft kendskab til ud-dannelsesforløbet i starten af 2000, kunne tilbudet have været indarbejdet i hand-lingsplaner for 4-5 personer. En tidligere udsendelse af informationsmateriale, kunne formodentlig have bevirket, at flere var kommet til visitation. Vi havde således haft et bredere grundlag for at sammensætte holdet.

 

Denne side indgår i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel 17 af 20
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top