
 |
 |
IV.3. Visitation
Hvem har foretaget visitationen?
Fra AMU: Datafaglærer Louis Rasmussen og uddannelsesleder
Philip Jensen
Fra sprogskole: Dansklærer Lene Ibsen og vejleder Vibeke
Simonsen, Sprogcenter Nordsjælland
Hvordan er der visiteret?
De fleste af dem, der var indkaldt til visitation kom fra forskellige
afdelinger på Sprog-center Nordsjælland og var således
allerede indplaceret på spor, niveau og trin. Vi skøn-nede
derfor, at en grundigere sproglig visitation ikke var nødvendig.
De personer, der ikke umiddelbart var kendt i sprogskolesystemet, blev
sprogligt visiteret af vejleder Vi-beke Simonsen fra Sprogcenteret,
da jeg ikke er kvalificeret til dette.
Datafaglæreren og jeg foretog en mere uformel visitation, hvor
vi dels fortalte om uddan-nelsesforløbet, dels spurgte til kvalifikationer,
skolegang i hjemland og i Danmark, frem-tidige job- og uddannelsesønsker,
motivation for at starte på dette uddannelsesforløb, m.m.
Det var ikke muligt endsige relevant at foretage en faglig visitation,
da ikke alle faglærere kunne være tilstede. Desuden lægger
uddannelsesforløbet op til, at man kan deltage uden forudgående
kendskab eller kvalifikationer.
Der blev også visiteret ud fra motivationsmæssige kriterier.
Både faglæreren og jeg lagde vægt på, at kommende
deltagere var motiverede for at starte på dette uddannelsesforløb
og havde en umiddelbar interesse for lager og/eller elektronik.
Det er ønskeligt, at faglærerne fra de to store værkstedsfag
er tilstede, så der er mulighed for at informere de evt. kommende
deltagere mere præcist om fagenes indhold. Især var det
svært for mig at uddybe, hvad lagerfaget indeholder, da jeg så
godt som intet kend-skab havde til faget på visitationstidspunktet.
Der var i alt indkaldt 18 personer til visitation. Én af dem
kom ikke, tre af dem befandt sig på et danskniveau, som lå
for langt under det aftalte, og to personer trak sig allerede under
visitationen: Den ene af mere private grunde og den anden, fordi han
selv mente, at dette uddannelsesforløb ville være alt for
svært for ham. Han ønskede at fortsætte i sprogskole.
Han havde tidligere været selvstændig, men måtte lukke
forretningen, da han ikke kunne forstå og overskue alt papirarbejdet
omkring den. Begge ville have været op-lagte deltagere på
holdet. Dette gjorde, at vi nu havde 12 personer tilbage, som endte
med at udgøre det hold, der skulle starte. Det var kun få
af disse, der opfyldte det oprindeligt tilsigtede danskniveau: Spor
2, trin 2 midt/slut og det blev besluttet, at der kunne optages deltagere
fra lavere niveauer.
Hvordan er der vejledt/introduceret til uddannelsesforløbet?
- Udsendelse af informationsfolder til sagsbehandlere og integrationsmedarbejdere
i kommunerne og vejledere på Sprogcenter Nordsjælland.
- Information om uddannelsesforløbet i de relevante klasser
på Sprogcenter Nordsjæl-land, Hillerød afdeling.
Som tidligere nævnt har AF henvist 2 forsikrede, og kommunernes
sagsbehandlere har henvist 16 af de i alt 18 personer, der var indkaldt
til visitation. Jeg havde kontakt med 3 af de kommunalt henviste på
Sprogcenter Nordsjælland, Hillerød afdeling, ved den information,
der fandt sted i klasserne. Én sagsbehandler henviste 6 personer
til visitation.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som
kapitel 16 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |