Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel

[ Undervisningsministeriets logo ] IV.3. Visitation

 

 

Hvem har foretaget visitationen?

Fra AMU: Datafaglærer Louis Rasmussen og uddannelsesleder Philip Jensen
Fra sprogskole: Dansklærer Lene Ibsen og vejleder Vibeke Simonsen, Sprogcenter Nordsjælland

 

Hvordan er der visiteret?

De fleste af dem, der var indkaldt til visitation kom fra forskellige afdelinger på Sprog-center Nordsjælland og var således allerede indplaceret på spor, niveau og trin. Vi skøn-nede derfor, at en grundigere sproglig visitation ikke var nødvendig. De personer, der ikke umiddelbart var kendt i sprogskolesystemet, blev sprogligt visiteret af vejleder Vi-beke Simonsen fra Sprogcenteret, da jeg ikke er kvalificeret til dette.

Datafaglæreren og jeg foretog en mere uformel visitation, hvor vi dels fortalte om uddan-nelsesforløbet, dels spurgte til kvalifikationer, skolegang i hjemland og i Danmark, frem-tidige job- og uddannelsesønsker, motivation for at starte på dette uddannelsesforløb, m.m. Det var ikke muligt endsige relevant at foretage en faglig visitation, da ikke alle faglærere kunne være tilstede. Desuden lægger uddannelsesforløbet op til, at man kan deltage uden forudgående kendskab eller kvalifikationer.
Der blev også visiteret ud fra motivationsmæssige kriterier. Både faglæreren og jeg lagde vægt på, at kommende deltagere var motiverede for at starte på dette uddannelsesforløb og havde en umiddelbar interesse for lager og/eller elektronik.

Det er ønskeligt, at faglærerne fra de to store værkstedsfag er tilstede, så der er mulighed for at informere de evt. kommende deltagere mere præcist om fagenes indhold. Især var det svært for mig at uddybe, hvad lagerfaget indeholder, da jeg så godt som intet kend-skab havde til faget på visitationstidspunktet.

Der var i alt indkaldt 18 personer til visitation. Én af dem kom ikke, tre af dem befandt sig på et danskniveau, som lå for langt under det aftalte, og to personer trak sig allerede under visitationen: Den ene af mere private grunde og den anden, fordi han selv mente, at dette uddannelsesforløb ville være alt for svært for ham. Han ønskede at fortsætte i sprogskole. Han havde tidligere været selvstændig, men måtte lukke forretningen, da han ikke kunne forstå og overskue alt papirarbejdet omkring den. Begge ville have været op-lagte deltagere på holdet. Dette gjorde, at vi nu havde 12 personer tilbage, som endte med at udgøre det hold, der skulle starte. Det var kun få af disse, der opfyldte det oprindeligt tilsigtede danskniveau: Spor 2, trin 2 midt/slut og det blev besluttet, at der kunne optages deltagere fra lavere niveauer.

 

Hvordan er der vejledt/introduceret til uddannelsesforløbet?

- Udsendelse af informationsfolder til sagsbehandlere og integrationsmedarbejdere i kommunerne og vejledere på Sprogcenter Nordsjælland.
- Information om uddannelsesforløbet i de relevante klasser på Sprogcenter Nordsjæl-land, Hillerød afdeling.

Som tidligere nævnt har AF henvist 2 forsikrede, og kommunernes sagsbehandlere har henvist 16 af de i alt 18 personer, der var indkaldt til visitation. Jeg havde kontakt med 3 af de kommunalt henviste på Sprogcenter Nordsjælland, Hillerød afdeling, ved den information, der fandt sted i klasserne. Én sagsbehandler henviste 6 personer til visitation.

 

Denne side indgår i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som kapitel 16 af 20
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top