
 |
 |
IV.2. Deltagere
Antal deltagere henvist af kommunen: 10 personer
Antal deltagere henvist af arbejdsformidlingen: 2 personer

Deltagernes alder, køn og nationalitet
Ved uddannelsesforløbets start var der 12 deltagere, hvoraf
3 var kvinder. Den alders-mæssige spredning på holdet var
stor, de var mellem 24 - 57 år.
Deltagernes nationalitet fordelte sig i 4 grupper: 3 deltagere fra
Somalia, 3 deltagere fra Afghanistan, 3 deltagere fra Kosovo/ex Jugoslavien
og 3 arabisktalende deltagere fra Libanon og Israel. Holdet var, som
det fremgår, meget blandet og vi havde ikke proble-mer med "sproglige
grupperinger". Dansk blev hurtigt fællessproget.
Deltagernes uddannelsesmæssige baggrund og dansksproglige niveau
Deltagernes uddannelsesmæssige baggrund var ligeledes meget spredt,
lige fra ingen sko-legang til tekstilingeniør, dog havde de fleste
deltagere 10-12 års skolegang. Det dansk-sproglige niveau spredte
sig fra spor 2, trin 1 midt til spor 2, trin 2 slut.
En deltager (H) havde et meget fint talesprog, men et næsten
ikke-eksisterende skriftligt sprog. Han har boet og arbejdet mange år
i Danmark og mente selv, at han var ordblind både på arabisk
og dansk, og jeg er tilbøjelig til at give ham ret. En anden
deltager (C), som også har boet og arbejdet i Danmark i mange
år, havde også et meget fint talesprog men et mere usikkert
skriftsprog, som snarere stammer fra en uvanthed med at skrive og læse.
En tredje deltager var "for nylig" blevet alfabetiseret, hvorfor
hendes danske endnu ikke var så automatiseret og flydende og hendes
ordforråd ikke så stort. Set i lyset heraf, var spredningen
på holdet meget stor, og jeg var bekymret over, hvordan jeg skulle
tilgo-dese alle deltagere, især deltageren med det meget svage
skriftsprog.
Hvem holdt op og hvorfor?
Som nævnt var der 12 deltagere fra starten af uddannelsesforløbet,
men 3 deltagere stop-pede inden juleferien. Den ene (H) stoppede, fordi
han dels havde et ønske om endelig at gøre noget alvorligt
ved sine skrive-/læseproblemer og havde fundet et uddannelsesforløb
for ordblinde i Helsinge i samråd med sin A-kasse. Den anden deltager
(C), som var hen-vist til uddannelsesforløbet via sin A-kasse,
måtte holde op fordi A-kassen (SiD) og AF i Hillerød ikke
kunne blive enige om, hvem af dem, der skulle betale hans underhold.
(C) havde været arbejdsløs i mindre end et år, da
han startede på uddannelsesforløbet og var således
ikke i "aktivperioden" endnu.
Det er beklageligt, at han var tvunget til at holde op på et
uddannelsesforløb, han var glad for, og som efter al sandsynlighed
havde givet ham gode muligheder for at komme i ar-bejde igen. Enten
i form af et kompetencegivende uddannelsesforløb i lager eller
elektro-nik, eller i form af et job, som følge af praktikkerne.
Han var særdeles velkvalificeret i kraft af sit store kendskab
til det danske arbejdsmarked og i kraft af sine personlige kvali-fikationer
generelt. Den tredje deltager (L) holdt op, fordi han ønskede
at starte som selv-stændig. At lige præcis disse tre deltagere
holdt op, gjorde, at holdet blev mere homogent. De resterende 9 deltagere
var alle henvist af kommunerne og var flygtninge uden erfarin-ger fra
det danske arbejdsmarked.
Denne side indgår
i publikationen "Kombineret danskundervisning og værkstedsundervisning
for flygtninge og indvandrere - evaluering af to forsøg" som
kapitel 15 af 20
© Undervisningsministeriet 2002
|
 |