Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

8. Afrunding og perspektivering





Lærerne er nøglepersonerne i arbejdet med Elevplan. Lærernes engagement og viden om Elevplan er altafgørende for, om det bliver et funktionelt redskab for eleverne og for skolen.

Hensigten med dette hæfte er at give primært lærere og planlæggere, men også elever et godt grundlag for at arbejde med Elevplan. Bl.a. ved at give eksempler, råd og vink om, hvordan lærerne kan arbejde sammen om at udvikle og beskrive læringsaktiviteter, som kan understøtte elevens læring.

Elevplan giver lærerne og lederne en mulighed for at arbejde pædagogisk, didaktisk og organisatorisk med læring, tilrettelæggelse af læring, og med at gøre eleverne medansvarlige i processen. Lærerens kompetenceudvikling får således et løft via arbejdet med Elevplan. Arbejdet med Elevplan kan naturligvis ikke erstatte efteruddannelse, men via Elevplanarbejdet får lærerne muligheder, som ellers ikke er tilstede.

Ledelsens opgave er at tilvejebringe ressourcer og give optimale betingelser for såvel elever som lærere. Ledelsens opgave er også at lægge opgaver ud til lærerne. Decentralisering betyder også i praksis kompetenceudvikling via det daglige arbejde. Ledelsen skal i forhold til Elevplan skaffe teknisk udstyr, 'båndbredde' og back up i form af vedligeholdelse, kvalitetsudvikling, kvalitetssikring mv.

Gennem Elevplan har skolerne fået mulighed for - mere detaljeret end tidligere - at præsentere, hvad de kan tilbyde eleverne og virksomhederne. Dette stiller naturligvis også krav til skolerne om at præstere et acceptabelt produkt. På længere sigt kan Elevplan måske bidrage til det kvalitetsløft, som betyder, at erhvervsuddannelsesområdet som helhed får en højere status, større gennemslagskraft, og tilgang af de elever, som virksomheder, stat og kommune efterspørger.

 


Denne side indgår i publikationen "Elevplan" som kapitel 8 af 8
© Undervisningsministeriet 2002

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top