Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





Den overordnede ungdomspolitiske målsætning er, at alle unge skal have mulighed for en indholdsrig ungdom, der kvalificerer til en selvstændig og perspektivrig tilværelse med aktiv deltagelse i samfundsudviklingen.

Under udarbejdelsen af ungdomspolitikken var tilbagemeldingerne fra unge, at de mest vedkommende elementer i ungdomspolitikken handler om det konkrete og det nære. Da kommunerne er tættest på de unge, tegner de også hovedparten af ungdomspolitikken i forhold til de unge. Derfor valgte regeringen at lægge vægt på en lokal realisering af de 10 ungdomspolitiske målsætninger. På den måde blev forsøg med ungdomskommuner en hjørnesten i ungdomspolitikken.

17 kommuner blev udvalgt til ungdomskommuner for perioden 1998-2000. Denne publikation beskæftiger sig med de mange forskellige projekter, der blev iværksat i forsøgskommunerne, og erfaringerne herfra. Evalueringen er gennemført i samarbejde mellem Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse (DEL) og Udviklingscenteret for folkeoplysning og voksenundervisning.

Foreløbige resultater fra og oplysninger om forsøgene er tidligere publiceret i "Evaluering af forsøg med ungdomskommuner Midtvejsrapport" (udarbejdet af projektchef Peder Kjøgx, DEL, og PhD-studerende Morten Smistrup, DEL). Denne kan hentes fra den website, der er oprettet i forbindelse med evalueringen: www.ungpolitik.dk.

Nærværende publikation er udarbejdet for Undervisningsministeriet af Udviklingscenteret for folkeoplysning og voksenundervisning. Undervisningsministeriet har finansieret udgivelsen. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i publikationen står for forfatternes egen regning.

Pernille Skou Brønner Andersen
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
Oktober 2001

 


Denne side indgår i publikationen "Ungdomskommuneforsøget" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top