7.
Gennemførelse af praktikopholdet
Et af succeskriterierne for et godt praktikophold i udlandet er, at eleven tager af
sted med en god fornemmelse af, at der er trygge rammer om opholdet, både formelt og
personligt og hos det udenlandske praktiksted. Det er skolens ansvar at sikre dette. Rent
fagligt er det vigtigt, at formålet med opholdet er tydeligt aftalt mellem de
implicerede. En god måde at sikre dette på er ved at følge skolen i Københavns Amts
eksempel med opstilling af mål (bilag 2).
Det udenlandske praktiksted skal være sin rolle som modtager bevidst og sikre, at
eleven føler sig velkommen og socialt tilpas.
Praktikstedet bør tilrettelægge et introduktionsforløb, som omhandler introduktion
til arbejdspladsen, arbejdsopgaver, kolleger, normer og regler osv. Virksomheden bør
udpege en kontaktperson, som eleven kan holde sig til, og som er sit ansvar bevidst som
social og faglig kapacitet for den danske elev. Den sociale forpligtelse ligger i, at
eleven føler sig godt modtaget også i fritiden, hvor kontaktpersonen kan invitere eleven
hjem til sig, hjælpe ham/hende i gang med fritidsinteresser og lignende.
Rent fagligt sikres det optimale udbytte for begge parter ved, at der løbende følges
op på de ting, eleven beskæftiger sig med. Opgaverne kan justeres undervejs, så de
passer til elevens kvalifikationer og behov. Her bør den danske skole inddrages for at
sikre, at de danske mål nås. Sosu-skolen i Københavns Amt udarbejdede en beskrivelse om
uddannelsen på engelsk for at give den skotske arbejdsgiver en fornemmelse af niveau og
omfang (se bilag 3).
God praksis indebærer også, at elever og praktiksteder matches på et kvalificeret
grundlag. Skolen foretog matchningen efter besøget hos de udenlandske praktiksteder og
sikrede derved, at elev og arbejdsgiver passede sammen. Som det fremgår af erfaringerne
nedenfor, så fungerede de sociale sikringsforhold og de almindelige forsikringsforhold,
og dette er generelt medvirkende til, at praktikstedet har en positiv indstilling til
også en anden gang at modtage en dansk elev. Det er besparende i forhold til skolen, idet
genbrug af udenlandske praktiksteder kræver færre ressourcer end opdyrkning af nye.
Skolen sendte sine elever til Skotland og Sverige i henholdsvis to og tre uger.
Skotland
Eleverne, der skulle til Skotland, fik følgeskab af uddannelsesog erhvervsvejlederen,
som støttede dem det første døgn. Efter den første dag i praktikken blev der afholdt
et aftenmøde, hvor også den skotske kontaktperson deltog. Små praktiske problemer blev
løst, men ellers var eleverne på egen bane, skulle selv vise initiativ og ansvar for
egen læring.
Fordelene, ved at studievejlederen fulgte eleverne i de første par dage, var, at
skolen fik kendskab til praktikstedernes modtagelse af eleverne, til de krav, der blev
stillet til dem, samt til elevernes umiddelbare reaktioner. De fire skotske praktiksteder
havde grebet situationen meget forskelligt an. Nogle steder var den praktikansvarlige på
afdelingen ikke ordentligt informeret om mål og opgaver, og nogle steder fik eleverne
først at vide ved ankomst, hvilken afdeling de skulle være i. De nye kolleger vidste
dermed ikke, at de fik en udenlandsk kollega, men det tog de med ophøjet ro, hovedrysten
og humor. Andre steder var modtagelsen planlagt, og der var gjort et stort forarbejde for
at introducere eleven i afdelingen og på arbejdspladsen generelt.
Under opholdet blev en af eleverne syg. Der var god støtte fra kontaktpersonen, og
forsikringerne var i orden. Sygebesøget hos den lokale praktiserende læge gav anledning
til, at eleven og nogle medstuderende efterfølgende besøgte lægen, som fortalte dem om
sine erfaringer med den primærkommunale behandling og pleje i området.
Sverige
De elever, der var i praktik i Sverige, fik besøg i anden uge af praktikopholdet.
Skolen fik mulighed for at danne sig sit eget indtryk af praktikstederne og hjælpe
eleverne med at løse eventuelle problemer. Desuden blev kontakten til den svenske
samarbejdspartner plejet.
Generelt
Eleverne skulle udarbejde en kort evaluering af opholdet. Som støtte udarbejdede
skolen et kort evalueringsskema til eleverne (bilag 4) og bad dem om også at få
praktikstedet til at besvare et spørgeskema (bilag 5). Ikke alle blev returneret, men
generelt var tilbagemeldingen positiv fra eleverne og praktikstederne.
Denne side indgår i
publikationen "Praktik i udlandet - for social- og sundhedselever"
som kapitel 7 af 11
© Undervisningsministeriet 2001 |