|
|
3. Hvorfor
praktik i udlandet?
Det danske samfund har brug for medarbejdere med international viden og kompetence.
Pasning og pleje af ældre vil i fremtiden være én af de største udfordringer og
opgaver i velfærdssamfundet. Samtidig vil social- og sundhedssektoren i stigende grad
komme til at afspejle den multikulturelle sammensætning af Danmarks befolkning.
Udlandspraktik har i denne sammenhæng vist sig at være et effektivt redskab til at
erhverve sig interkulturel kompetence, sprogfærdigheder og faglig perspektivering, ud
over at der finder en generel modningsproces sted, når man står på egne ben i fremmede
omgivelser.
Erfaringerne viser, at de elever, der har gennemført et praktikophold i udlandet, har
fået styrket deres kompetencer på flere områder:
De faglige kvalifikationer: Et praktikophold i et fremmed miljø udvikler en dybere
forståelse for de opgaver, man skal varetage inden for den grundlæggende sundheds- og
sygepleje, aktivering og omsorg for handicappede og syge mennesker i Danmark.
Ved at få indblik i andre måder at arbejde på - som ikke nødvendigvis er forkerte,
bare anderledes - kan man sætte vante arbejdsmetoder i perspektiv.
Tingene kan godt fungere på en anden måde, selv om jeg ikke synes, at
det skal være sådan. Det fungerer jo hos andre
Det fik mig til at reflektere. |
De personlige kvalifikationer: Praktik i udlandet udvikler de personlige
kvalifikationer, såsom åbenhed, parathed, tolerance, selvstændighed, tilpasningsevne,
fleksibilitet osv. Personlige barrierer vil blive overskredet i kontakten med mennesker
med en anden kulturel baggrund end ens egen.
Praktikopholdet var så opbyggende på alle måder. Det var positivt at
være der både fagligt og menneskeligt
Jeg var så entusiastisk, da jeg kom
hjem
Opholdet har motiveret mig til at komme endnu længere ind i mit fag. |
De sproglige og kulturelle færdigheder: De kommunikative færdigheder styrkes, både
i form af bedre sprogkundskaber og i form af en evne til at kunne begå sig i forhold til
andre kulturers normer og regler. Eleverne udvikler deres interkulturelle kompetence, idet
de får en større forståelse og bevidsthed om kulturelt betingede forskelle. Det er
noget, eleverne i høj grad kan bruge i deres daglige arbejde herhjemme.
Jeg har haft rigtig meget brug for mine internationale praktikerfaringer
i mit arbejde. Vi har utrolig mange muslimer, hvor jeg arbejder. Jeg tænker nu meget over
andre folkeslag og deres kultur, og jeg føler, at jeg har fået kulturel indsigt på en
ny måde
|
Flere skoler bruger bevidst muligheden for at sende elever i praktik i udlandet til at
tiltrække de unge. Sosuuddannelserne bliver derved profileret med nogle nye tilbud, som
vil kunne tiltrække flere og anderledes elever til skolen. Eleverne søger udfordringer,
der kan give dem en personlig oplevelse, udvikle dem personligt samt øge deres værd på
arbejdsmarkedet. De elever, der deltog i det konkrete projekt, oplevede en stor interesse
fra familie, venner og kolleger, og de anbefaler alle, at man i markedsføringen af
sosu-uddannelserne indtænker et praktikophold i udlandet.
International praktik er en god måde at få sosu-uddannelserne frem i
lyset på. Alle, jeg har mødt, synes, at det var en god idé, at jeg skulle afsted.
Udenlandsk praktik er en stærk måde at markedsføre uddannelserne på og fortælle
kommende studerende, at de kan rejse til udlandet og tage en del af uddannelsen der. |
Skolens ry som et spændende og dynamisk uddannelsessted tiltrækker også medarbejdere,
der har lyst til arbejde internationalt.
Derved bliver de internationale tilbud til eleverne også en attraktiv udfordring for
skolens personale. Dette gælder såvel de specifikke internationale aktiviteter som de
aktiviteter, der har med uddannelsesplanlægning at gøre. Et praktikophold i udlandet
skal passe ind i det øvrige uddannelsesforløb og må ikke være forlængende i forhold
til uddannelsens samlede varighed. Det indebærer, at skolen skal opstille generelle og
specifikke mål for udlandspraktikken, som det udenlandske praktiksted og eleven skal
være bekendt med.
Denne side indgår i
publikationen "Praktik i udlandet - for social- og sundhedselever"
som kapitel 3 af 11
© Undervisningsministeriet 2001 |
|