Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Indledning og baggrund





I dette hæfte kortlægges de forskellige aspekter, der vedrører praktik i udlandet for elever i de grundlæggende social- og sundhedsuddannelser. Målgruppen er sosu-skoler, som enten er novicer og mangler inspiration og gode ideer til, hvordan man kommer i gang med praktik i udlandet, eller erfarne skoler, som savner redskaber til planlægningen og gennemførelsen af de udenlandske praktikophold. Beslutningstagere kan også drage nytte af hæftet, som bl.a. indeholder en beskrivelse af, hvad det indebærer for skolen at arbejde internationalt og kunne tilbyde et praktikophold i udlandet til eleverne.

Udgangspunktet for hæftet er de erfaringer, Social- og Sundhedsskolen i Københavns Amt har gjort sig i et konkret projekt om udlandspraktik for elever på social- og sundhedsassistentuddannelsen.

Første del giver en beskrivelse af de generelle overvejelser, man bør gøre sig som skole. Erfaringerne fra projektet er brugt som eksempler på god praksis.

Anden del udgøres mere specifikt af erfaringerne fra projektet, baseret på elevernes oplevelser fra praktikforløbet og skolens erfaringer med at gennemføre projektet.

En kort introduktion til det konkrete projekt

Projektet blev gennemført i 1998/1999 i regi af EU's Leonardo da Vinci program, og praktikopholdet på to-tre uger skulle ligge sidst i 3. praktikperiode. I projektet deltog 11 elever i alderen 23-56 år, og værtslandene var Skotland og Sverige.

Praktikken foregik inden for to områder: det frivillige primærkommunale område (plejehjem, plejehospital og hospice) og det socialpsykiatriske område.

Denne side indgår i publikationen "Praktik i udlandet - for social- og sundhedselever" som kapitel 2 af 11
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top