Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

1. Indledning





Formålet med dette hæfte er at dokumentere, diskutere og perspektivere, hvordan erhvervsskolerne i valgfaget Faglig læsning og skrivning har arbejdet og fortsat kan arbejde med:

  • elevernes læsefærdigheder, læsemotivation og læsemønster
  • test og screening
  • information og vejledning af eleverne/målgruppen for en læse- og skrivefaglig indsats
  • en model for, hvordan Faglig læsning og skrivning (eller lignende aktiviteter) kan indplaceres i grundforløbet.

Udgangspunktet for forsøgs- og udviklingsarbejdet har været, at der i perioden 1995 - 2000 er arbejdet effektivt og målrettet med at styrke de læsesvage elevers færdigheder og deres holdninger til at gennemføre en erhvervsuddannelse. Det overordnede formål har samtidig været at mindske frafaldet ved at give disse elever redskaber til at begå sig i systemet. Det er væsentligt, at dette arbejde fortsættes og videreudvikles. Dette hæfte kan forhåbentlig give inspiration til, hvordan erhvervsuddannelserne fortsat kan yde en særlig indsats over for de såkaldt bogligt svage elever.

Hæftet indledes med et resume med væsentlige opmærksomhedspunkter. I kapitel 3 redegøres der for de hidtidige erfaringer på området med fokus på den gode praksis og på de elementer i valgfaget, der har generel relevans i forbindelse med erhvervsuddannelsesreformens implementering, herunder især den personlige rådgivning og arbejdet med læse- og studiestrategier. Der sættes i kapitlet særlig fokus på fagets målgruppe og de svage elever, der skal tages hensyn til også efter reformens implementering.

Kapitel 4 handler om de hidtidige erfaringer og indeholder en perspektivering i relation til erhvervsuddannelsesreformens intentioner på områderne læsefærdighed, læsemønster og læsemotivation, information og vejledning og endelig test og screening.

Hæftets sidste kapitel indeholder en opsamling, hvor der sættes fokus på de barrierer og muligheder, erhvervsuddannelsesreformen giver for organisering af faget Faglig læsning og skrivning, og på kontaktlærerordningens muligheder.

Denne side indgår i publikationen "Læsefærdigheder, læsevejledning og læseundervisning" som kapitel 1 af 6
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top