Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

Forord





I perioden 1995 - 2000 har der på erhvervsskolerne været arbejdet målrettet og effektivt med forskellige initiativer for at styrke de læsesvage elevers færdigheder og deres holdninger til det at gennemføre en erhvervsuddannelse. Det overordnede formål har været at give disse elever redskaber til at begå sig i uddannelserne, så de ikke falder fra.

Blandt initiativerne har bl.a. været etablering af en læselæreruddannelse, som mange erhvervsskolelærere har gennemført, og etablering af et valgfag, Faglig læsning og skrivning. Undervisningsministeriet har udsendt en vejledning til valgfaget. Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse udviklede og gennemfører læselæreruddannelsen og medvirker til stadighed med opfølgning og erfaringsspredning på forskellig vis.

Det er væsentlig, at dette arbejde fortsætter og videreudvikles i de ændrede erhvervsuddannelser. Dette temahæfte indeholder således efter vores opfattelse god inspiration og forslag og ideer, som skolerne kan bruge i det videre arbejde med de læsesvage elever.

Hæftet henvender sig uddannelses- og erhvervsvejledere, kontaktlærere, uddannelsesplanlæggere og selvfølgelig læselærerne på erhvervsskolerne.

Hæftet er udarbejdet af medarbejdere fra Danmarks Erhvervs-pædagogiske Læreruddannelse, og indholdet bygger bl.a. på erfaringer og informationer fra samtaler og interview med ledere, læselærere og elever på flere erhvervsskoler.

Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde og udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte.

Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning.

Birte Sørensen
Undervisningsministeriet
Uddannelsesstyrelsen
Område for de erhvervsfaglige uddannelser
April 2001

Denne side indgår i publikationen "Læsefærdigheder, læsevejledning og læseundervisning" som forord
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel  Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top