|
Forord
Blandt initiativerne har bl.a. været etablering af en læselæreruddannelse, som mange erhvervsskolelærere har gennemført, og etablering af et valgfag, Faglig læsning og skrivning. Undervisningsministeriet har udsendt en vejledning til valgfaget. Danmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse udviklede og gennemfører læselæreruddannelsen og medvirker til stadighed med opfølgning og erfaringsspredning på forskellig vis. Det er væsentlig, at dette arbejde fortsætter og videreudvikles i de ændrede erhvervsuddannelser. Dette temahæfte indeholder således efter vores opfattelse god inspiration og forslag og ideer, som skolerne kan bruge i det videre arbejde med de læsesvage elever. Hæftet henvender sig uddannelses- og erhvervsvejledere, kontaktlærere, uddannelsesplanlæggere og selvfølgelig læselærerne på erhvervsskolerne. Hæftet er udarbejdet af medarbejdere fra Danmarks Erhvervs-pædagogiske Læreruddannelse, og indholdet bygger bl.a. på erfaringer og informationer fra samtaler og interview med ledere, læselærere og elever på flere erhvervsskoler. Undervisningsministeriet har finansieret det bagvedliggende forsøgs- og udviklingsarbejde og udarbejdelsen og udgivelsen af dette temahæfte. Afslutningsvis skal bemærkes, at meninger og synspunkter i hæftet står for forfatternes egen regning. Birte Sørensen Denne side indgår i
publikationen "Læsefærdigheder, læsevejledning og læseundervisning"
som forord |
||
Til sidens top |