Forrige kapitel Forsiden  
[ Undervisningsministeriets logo ]

10. Bilag





Bilag 1: Princip for opbygning af læringsaktivitet ud fra didaktiske enheder (moduler)

Bilag 2: Princip for opbygning af tværfaglig læringsaktivitet.

 

Bilag 1: Princip for opbygning af læringsaktivitet ud fra didaktiske enheder (moduler)

Eksemplet tager udgangspunkt i den opfattelse, at UVM-fagene kan deles op i moduler, som repræsenterer en større afgrænset og evaluerbar del af et enkelt fag. Eksempelvis kan naturfag på F-niveau opdeles i tre moduler. Målene for faget er knyttet til tre indholdsområder: 1) Atomer og molekyler, 2) energi og et 3) valgfrit forløb.

Modulerne er de læringselementer, som læringsaktiviteteten opbygges af.

Lærings- aktivitet: Læringselementer: Målpinde/delmålpinde
Køretøjet på værksted 1. Køretøjets kemi

Køretøjets kemi i forhold til miljø, sikkerhed, olieprodukter og korrosion

UVM-fag: Naturfag, niveau F
  • Eleven kan i forhold til atomer og molekyler arbejde med begreber og metoder, udstyr og kemikalier på en faglig og sikkerhedsmæssig korrekt måde.
  • Eleven kan i forhold til atomer og molekyler udarbejde rapportering i forbindelse med gennemførelse af eksperimenter.
2. Køretøjets sikkerhed og vedligehold

Eftersyn og vedligeholdelse af køretøjer og kvalitet i arbejdet

UVM-fag: Køretøjets opbygning og vedligehold samt motorlære
  • Eleven kan foretage et sikkerhedsmæssigt og vedligeholdelseseftersyn på et køretøj før brug under anvendelse af reparationshåndbøger på dansk, fremmedsprog og andre tilgængelige data, herunder myndighedernes forskrifter for motorkøretøjer og det krævede mindsteudstyr. Det sikkerhedsmæssige eftersyn omfatter slør i styretøj, dæk, bremser samt hydrauliske og pneumatiske systemer, tegngivning og funktion af lys og lygter. Det vedligeholdelsesmæssige eftersyn omfatter forskellige benzin- og dieseldrevne køretøjer.
  • Eleven har gode holdninger til kvalitet og sikkerhed, herunder ansvarsbevidsthed i opgaveløsningen i relation til de sikkerheds- og funktionsmæssige aspekter ved opgaverne på køretøjerne.
3. Miljø i værkstedet

Medarbejderens daglige arbejdsbetingelser

UVM-fag: Arbejdsmiljø
  • Eleven opnår forståelse for - og kan bidrage til - bestræbelserne på at skabe det bedst mulige arbejdsmiljø.
  • Eleven bliver i stand til at forebygge arbejdsbetingede belastningslidelser og ulykker, herunder at vælge hensigtsmæssige arbejdsstillinger ogbevægelser.
  • Eleven opnår viden om det fysiske, kemisk-biologiske og psykosociale arbejdsmiljø.
4. Den teknologiske udvikling

Den teknologiske udvikling inden for branchenmuligheder og problemstillinger

UVM-fag: Produktudvikling, produktion og service, modul 3
  • Eleven får indsigt i de økonomiske - og miljømæssige omkostninger, der er ved fremstilling af en vare fra råvare til et færdigt produkt.
  • Eleven kan arbejde med praktiske eksempler, der giver eleven mulighed for at redegøre for de planlægningsmæssige, økonomiske og miljømæssige fordele og ulemper.
  • Eleven kan redegøre for den industrielle teknologiske udvikling ved arbejdsopgaver inden for uddannelsens område.


Bilag 2: Princip for opbygning af tværfaglig læringsaktivitet

Eksemplet tager udgangspunkt i en traditionel opfattelse af tværfaglige forløb, hvor målpinde/ delmålpinde udvælges i forhold til, hvordan de passer ind i den organisatoriske helhed.

Lærings- aktivitet Læringselementer: Målpinde/delmålpinde
Fjerkræ og fisk 1. Køkkenområdet

Udvælg en institutionstype. Planlæg, tilbered og anret retter fremstillet med udgangspunkt i fjerkræ og fisk til den valgte institutionstype.

UVM-fag: Produktionsteknik
  • Eleven kan fremstille ernæringsrigtig sammensat kost i forhold til valgt institutionstype.
  • Eleven kan……….

UVM-fag: Varekendskab

  • Eleven kan vurdere anvendte råvarer i forhold til kvalitet og opbevaring.
  • Eleven kan……….

UVM-fag: Salg, gæste- og kundebetjening

  • Eleven kan foretage distribution og anretning i forhold til valgt institutionstype.
  • Eleven kan……….
2. Hotelområdet

Planlægning, tilberedning, anretning og servering af retter af fjerkræ og fisk til hotelområdet.

UVM-fag: Produktionsteknik
  • Eleven kan anvende grundtilberedningsmetoder til fremstilling af retter til valgt restauranttype.
  • Eleven kan……….

UVM-fag: Varekendskab

  • Eleven kan udvælge og vurdere anvendte råvarer i forhold til oprindelse, opbevaring og pris.
  • Eleven kan……….

UVM-fag: Salg, gæste- og kundebetjening

  • Eleven kan forberede gæstebetjening og servere de fremstillede retter på mindst to former.
  • Eleven kan kalkulere fremstillede retter og markedsføre disse.
  • Eleven kan……….
3. Hygiejne i produktionen og hos medarbejderen UVM-fag: Hygiejne
  • Eleven kan redegøre for de fysiske og psykiske behov, som kroppen har, og den personlige hygiejnes betydning for behovene.
  • Eleven kan rutinemæssigt anvende metoder og forholdsregler i forbindelse med opretholdelse af god produktionshygiejne i den relevante branche


Denne side indgår i publikationen "Inspiration og ideer til udarbejdelse af lokale undervisningsplaner"
som kapitel 10 af 10 © Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  
Til sidens top