 |
 |
Bilag 1: Princip for opbygning af læringsaktivitet ud fra
didaktiske enheder (moduler)
Bilag 2: Princip for opbygning af tværfaglig læringsaktivitet.
Eksemplet tager udgangspunkt i den opfattelse, at UVM-fagene kan deles op i moduler,
som repræsenterer en større afgrænset og evaluerbar del af et enkelt fag. Eksempelvis
kan naturfag på F-niveau opdeles i tre moduler. Målene for faget er knyttet til tre
indholdsområder: 1) Atomer og molekyler, 2) energi og et 3) valgfrit forløb.
Modulerne er de læringselementer, som læringsaktiviteteten opbygges af.
Lærings- aktivitet: |
Læringselementer: |
Målpinde/delmålpinde |
Køretøjet på værksted |
1. Køretøjets kemi Køretøjets
kemi i forhold til miljø, sikkerhed, olieprodukter og korrosion |
UVM-fag: Naturfag, niveau FEleven kan i forhold til atomer og molekyler arbejde med begreber og metoder, udstyr
og kemikalier på en faglig og sikkerhedsmæssig korrekt måde.
Eleven kan i forhold til atomer og molekyler udarbejde rapportering i forbindelse med
gennemførelse af eksperimenter.
|
2. Køretøjets sikkerhed og vedligehold Eftersyn
og vedligeholdelse af køretøjer og kvalitet i arbejdet |
UVM-fag: Køretøjets opbygning og vedligehold samt
motorlære
- Eleven kan foretage et sikkerhedsmæssigt og vedligeholdelseseftersyn på et køretøj
før brug under anvendelse af reparationshåndbøger på dansk, fremmedsprog og andre
tilgængelige data, herunder myndighedernes forskrifter for motorkøretøjer og det
krævede mindsteudstyr. Det sikkerhedsmæssige eftersyn omfatter slør i styretøj, dæk,
bremser samt hydrauliske og pneumatiske systemer, tegngivning og funktion af lys og
lygter. Det vedligeholdelsesmæssige eftersyn omfatter forskellige benzin- og dieseldrevne
køretøjer.
- Eleven har gode holdninger til kvalitet og sikkerhed, herunder ansvarsbevidsthed i
opgaveløsningen i relation til de sikkerheds- og funktionsmæssige aspekter ved opgaverne
på køretøjerne.
|
3. Miljø i værkstedet Medarbejderens
daglige arbejdsbetingelser |
UVM-fag: Arbejdsmiljø
- Eleven opnår forståelse for - og kan bidrage til - bestræbelserne på at skabe det
bedst mulige arbejdsmiljø.
- Eleven bliver i stand til at forebygge arbejdsbetingede belastningslidelser og ulykker,
herunder at vælge hensigtsmæssige arbejdsstillinger ogbevægelser.
- Eleven opnår viden om det fysiske, kemisk-biologiske og psykosociale arbejdsmiljø.
|
4. Den teknologiske udvikling Den
teknologiske udvikling inden for branchenmuligheder og problemstillinger |
UVM-fag: Produktudvikling, produktion og service,
modul 3
- Eleven får indsigt i de økonomiske - og miljømæssige omkostninger, der er ved
fremstilling af en vare fra råvare til et færdigt produkt.
- Eleven kan arbejde med praktiske eksempler, der giver eleven mulighed for at redegøre
for de planlægningsmæssige, økonomiske og miljømæssige fordele og ulemper.
- Eleven kan redegøre for den industrielle teknologiske udvikling ved arbejdsopgaver
inden for uddannelsens område.
|
Eksemplet tager udgangspunkt i en traditionel opfattelse af tværfaglige forløb, hvor
målpinde/ delmålpinde udvælges i forhold til, hvordan de passer ind i den
organisatoriske helhed.
Lærings- aktivitet |
Læringselementer: |
Målpinde/delmålpinde |
Fjerkræ
og fisk |
1. Køkkenområdet Udvælg en
institutionstype. Planlæg, tilbered og anret retter fremstillet med udgangspunkt i
fjerkræ og fisk til den valgte institutionstype. |
UVM-fag: Produktionsteknik
- Eleven kan fremstille ernæringsrigtig sammensat kost i forhold til valgt
institutionstype.
- Eleven kan
.
UVM-fag: Varekendskab
- Eleven kan vurdere anvendte råvarer i forhold til kvalitet og opbevaring.
- Eleven kan
.
UVM-fag: Salg, gæste- og kundebetjening
- Eleven kan foretage distribution og anretning i forhold til valgt institutionstype.
- Eleven kan
.
|
2. Hotelområdet Planlægning,
tilberedning, anretning og servering af retter af fjerkræ og fisk til hotelområdet. |
UVM-fag: Produktionsteknik
- Eleven kan anvende grundtilberedningsmetoder til fremstilling af retter til valgt
restauranttype.
- Eleven kan
.
UVM-fag: Varekendskab
- Eleven kan udvælge og vurdere anvendte råvarer i forhold til oprindelse, opbevaring og
pris.
- Eleven kan
.
UVM-fag: Salg, gæste- og kundebetjening
- Eleven kan forberede gæstebetjening og servere de fremstillede retter på mindst to
former.
- Eleven kan kalkulere fremstillede retter og markedsføre disse.
- Eleven kan
.
|
3. Hygiejne i produktionen og hos
medarbejderen |
UVM-fag: Hygiejne
- Eleven kan redegøre for de fysiske og psykiske behov, som kroppen har, og den
personlige hygiejnes betydning for behovene.
- Eleven kan rutinemæssigt anvende metoder og forholdsregler i forbindelse med
opretholdelse af god produktionshygiejne i den relevante branche
|
Denne side indgår i
publikationen "Inspiration og ideer til udarbejdelse af lokale
undervisningsplaner"
som kapitel 10 af 10 © Undervisningsministeriet 2001
|
 |