Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

9. Modelforslag til lokal undervisningsplan for erhvervsskoler





I det efterfølgende gives der forslag om indhold i en lokal undervisningsplan med følgende struktur:

1. Forside
2. Indholdsfortegnelse
3. Indledning
4. Skolen
5. Uddannelsen
6. Lærerroller og teamkompetencer
7. Undervisningen - modulisering og pædagogik
8. Bedømmelsesplan
9. Ressourcer og udstyr.

Der er ud for de enkelte punkter oplyst, om det forventes, at dokumentationen for de enkelte punkter bliver indeholdt i Elevplan (markeret med Elevplan).

Indledning

I indledningen præciseres følgende punkter:

  • Skolens navn og adresse
  • Afdeling, hvor grundforløb/hovedforløb/uddannelsen gennemføres; evt. særlig adresse
  • Dato, hvor undervisningsplanen er godkendt
  • Den aktutelle uddannelse/studieretning og grundforløb/hovedforløb
  • Skoleperiodens placering i uddannelsesforløbet
  • Ansvarlige(e) kontaktperson(er)
  • De personer, der har været medvirkende til udarbejdelse af undervisningsplanen
  • Definitioner på evt. specifikke faglige og/eller pædagogiske sprogbrug
  • Definitioner, der er relevante for at opnå den rette forståelse af undervisningsplanens indhold fx læringsaktiviteter, EMMA, helhedsorienteret undervisning, AFEL mv..
  • Læsevejledning, der uddyber og præciserer undervisningsplanens indhold og struktur
  • Henvisninger til bekendtgørelser, vejledninger og fagbilag, der ligger til grund for forløbets gennemførelse
  • Revisionen og overvejelser om kriterier for denne er det, der gør undervisningsplanen til det kvalitetsudviklende omdrejningspunkt
  • Ved ændringer af love og bekendtgørelser og vejledninger skal den lokale undervisningsplan revideres. Desuden bør planen justeres efter gennemført undervisning, jf. skolens kvalitetsprocedurer. Sidstnævnte med udgangspunkt i elevernes evaluering af undervisningens indhold og metode.

Skolen

Følgende punkter kan præciseres:

  • Samarbejde med andre skoler, hvor eventuelle samarbejdsaftaler for dele af uddannelsen fremgår. Hvilken skole, det drejer sig om. Hvilket omfang, og hvor det placeres i grund- og hovedforløb
  • Samarbejde med virksomheder om specifikke læringsaktiviteter i skoleperioden, hvor dette er hensigtsmæssigt i forhold til anvendelse af det for undervisningen nødvendige og tidssvarende udstyr
  • Pædagogiske og didaktiske overvejelser, som skolen lægger vægt på ift. udvikling af elevernes faglige og personlige kompetencer
  • Sammenhænge i forhold til skolens kvalitetsudvikling
  • Særlige forhold ifm. skolens fysiske rammer
  • Anvendelse af informationsteknologi
  • Strukturering af modulisering ift. tid og læringselementer Elevplan
  • Skolens påbygningstilbud både mht. faglig og studierettet påbygning - Elevplan
  • Delkompetencer - Elevplan
  • Skolens eller den enkelte afdelings valgtilbud - Elevplan
  • Skolens eksamensplan - jf. Bekendtgørelsen om eksamensordning på erhvervsskoler
  • Skolens eksamensreglement
  • Skolens fraværsregistrering og konsekvenser i forbindelse med forsømmelser
  • Skolens indkaldelsesprocedure ifm. nye skoleperioder
  • Skolens reglementer
  • Andre relevante regler og procedurer - merit/skiftekompetence.

Uddannelsen

  • Uddannelsens formål. Teksten kan hentes direkte fra uddannelsesbekendtgørelsen på Undervisningsministeriets website. via link i Elevplan. - Elevplan

Der henvises til relevante love, bekendtgørelser og vejledninger og evt. retningslinjer vedr.:

  • Svende-/fagprøve herunder evt. samarbejde med det lokale uddannelsesudvalg, henvisninger til censorvejledninger og valg af censorer ved eksamen eller svende-/fagprøve, rapportering og beregning af karakterer
  • Grundforløbsbevis, skolebevis og uddannelsesbevis
  • Skolevejledning - herunder behov for supplerende undervisning
  • Praktikerklæring
  • Forhold for elever i skolepraktik - herunder EMMA
  • Retningslinier ifm. supplerende undervisning
  • Regler for forlængelse af uddannelsen
  • Regler for sygeeksamen og omprøve
  • Skolens praksis ift. meddelelser og oplysninger til virksomheder og forældre.

Uddannelsens sammenhæng med andre uddannelser

Her gives en oversigt over de uddannelser, som har fælles grundforløb med den pågældende uddannelse. Herunder muligheder for:

  • Uddannelsesskift og evt. merit i forbindelse hermed
  • Afkortning af uddannelsestiden, og herunder evt. fritagelse for skoleperioder eller fag
  • Yderligere information ift. ovenstående, evt. kontaktperson.

Voksenerhvervsuddannelsesvejen

  • Flere uddannelser er delt op i en ungdoms- eller voksenuddannelsesvej, hvorfor det af den enkelte lokale undervisningsplan skal fremgå, hvem planen er gældende for. Der er mulighed for at lade ungdoms- og voksenuddannelsesvejen have hver sin særskilte undervisningsplan, som der så henvises til
  • Undervisningsplanen kan også gælde for begge uddannelsesveje, hvor der så henvises til retningslinier og procedurer, der er specielle for voksenuddannelsen.

Læringsaktiviteter og lektionsfordeling

Skematisk oversigt over de enkelte læringsaktiviteter og fordeling af disse i hele uddannelsen.

Lærerroller og teamkompetencer

Der bør overvejes forskellige roller ift. de valgte læringsaktiviteter og elevforudsætninger - og deraf følgende behov for differentiering, læreren som konsulent mv. - Elevplan

Ved sammensætning af teamene bør det sikres, at relevante faglige og personlige kompetencer er tilstede ift. Grundforløb og Hovedforløb. - Elevplan

Læringsaktiviteter

Indholdet i undervisningen kan beskrives ud fra følgende punkter:

  • Organisering af undervisningen, herunder modulisering, læringsaktiviteter, kursusfag og rækkefølgen af læringselementerne - Elevplan
  • Elevindflydelse på baggrund af elevernes egne valg - herunder indflydelse på struktur, indhold, arbejds- og undervisningsform - Elevplan
  • Evalueringsform - Elevplan
  • Progression inden for de enkelte læringsaktiviteter - Elevplan
  • Beskrivelse af de didaktiske overvejelser - Elevplan
  • Eventuelle gæsteundervisere, studieture og virksomhedsbesøg samt formål og indhold i forbindelse med disse - Elevplan
  • Samlæsning - Elevplan
  • Fordelingen af elevens arbejdsuge ift. tilstedeværelse på skolen og hjemmearbejde
  • Læringsaktiviteter og struktur for gennemførelse - Elevplan
  • Bedømmelsesplan
  • Ressourcer og udstyr. - Elevplan

Rokeringsplaner

  • Hvor det er relevant og nødvendigt, kan der udarbejdes rokeringsplaner for at allokere ressourcerne bedst muligt. Skolen kan udarbejde en skematisk oversigt over rokeringer mellem læringsaktiviter, f.eks. hvis der er mange elever, der skal dele de samme lokaler, udstyr, materialer mv. Det er essentielt, at eleverne har det fulde informationsniveau for forløbets rokeringer, da gennemførelsen af en læringsaktivitet kan afhænge af begrænsede ressourcer, hvilket igen kan have indflydelse på mål- og kvalifikationsopfyldelsen
  • Rokeringsplaner kan udarbejdes som en skematisk oversigt over rokering mellem læringsaktiviteterne
  • Rokeringsplanen kan være forskellig fra forløb til forløb. Er der tale om progression, der gør, at nogle læringselementer skal gennemføres i en bestemt rækkefølge, beskrives det her.


Denne side indgår i publikationen "Inspiration og ideer til udarbejdelse af lokale undervisningsplaner"
som kapitel 9 af 10 © Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top