3. Anbefalinger til fremtidige forløb
På grundlag af rapportens analyse præsenteres her ti anbefalinger for det videre arbejde
med indslusningsforløb til sosu og pgu. Anbefalingerne bygger på skolernes erfaringer og
går dels på konkrete forhold i undervisningen og dels på rammerne og betingelserne for
indslusningsforløb.
Det anbefales:
- at undervisningsdelen af forløbene strækker sig over 30-35 uger.
- at der foretages en grundig indledende visitation, der bl.a. afdækker elevernes
danskniveau og motivation.
- at forløbene placeres på de skoler, hvor den ordinære uddannelse foregår.
- at en fast lærergruppe har ansvaret for undervisning mv. på det enkelte forløb.
- at forløbene introducerer forskellige undervisningsmetoder, f.eks. gruppearbejde.
- at forløbene omfatter praktik.
- at danskundervisningen og den erhvervsfaglige undervisning integreres.
- at eleverne garanteres en elevplads, hvis indslusningsforløbet er gennemført
tilfredsstillende.
- at der foretages en overordnet afklaring af elevernes reelle muligheder for at opnå
elevplads på pgu efter deltagelse i et indslusningsforløb.
- at der etableres et netværk for skoler med indslusningsforløb med henblik på
udveksling af erfaringer og udvikling af forløbene.
|
På trods af forskelle indslusningsforløbene imellem er målsætningen den samme,
nemlig at søge at få flere elever med en anden etnisk baggrund end dansk til at vælge
og gennemføre enten sosu eller pgu.
Ad 1. Varighed
På baggrund af undersøgelsen vurderes det, at indslusningsforløb, der har som mål at
give eleven et kendskab til områdets faglige begreber, forbedre elevens danskniveau og
desuden introducere eleven til forskellige undervisningsformer, bør strække sig over
30-35 uger eksklusiv praktik. Korte forløb på tre måneder eller derunder vil primært
kunne virke afklarende i forhold til elevens interesse for området og kun i mindre grad
forbedre elevens muligheder for at gennemføre det ordinære forløb. Strækker forløbene
sig, inklusiv praktik, over et helt år eller mere, kræver det en bevidst indsats fra
undervisernes side at opretholde elevernes motivation og dynamikken i undervisningen.
For en del elever har netop kursets længde afgørende betydning for ønsket om at
deltage, fordi de har behov for en overskuelig tidsramme.
Forløbets varighed må afpasses efter hvor meget, der sigtes på at forbedre
kursisternes dansksproglige formåen. Der er således forløb, der har haft som mål at
få eleverne med 8. klasses niveau i dansk op til 9. klasses afgangsprøve. En sådan
progression kræver naturligvis et længerevarende forløb.
Længden af kurset har desuden indflydelse på i hvilken grad, der på det
efterfølgende, ordinære forløb vil være behov for lektiehjælp, ekstra
sprogundervisning, ekstra studievejledning og lignende. Jo kortere et forløb er, jo
større et behov vil der være for ekstra tilbud under den ordinære uddannelse. Samtidig
er det skolernes erfaring, at succesen med ekstra tilbud er varierende. Men det øger
elevernes interesse, hvis de kender de lærere, der står for de supplerende aktiviteter.
Ad 2. Visitation
Der bør lægges vægt på en grundig visitation. Den skal klarlægge ansøgerens
sproglige kompetence og motivation, herunder ansøgernes indstilling til de forskellige
arbejdsområder, f.eks. personlig pleje. Derudover er det ønskeligt at få et indtryk af
baglandets støtte til kursusdeltagelsen, da støtte fra familien er af væsentlig
betydning for forløbets succes. Flere skoler har oplevet, at kursister måtte ophøre på
grund af familiære problemer.
Det er vigtigt at finde en balance i forhold til det sproglige niveau. Hvis kursisterne
på sigt skal klare sig i den ordinære uddannelse, er det nødvendigt at stille visse
krav til deres sproglige formåen. Samtidig skal kravene til niveauet ved starten ikke
være så højt, at det kommer til at udelukke egnede ansøgere. Det er lærernes
opfattelse, at den sproglige udvikling på et indslusningsforløb kan være ganske
betragtelig. Den sproglige vurdering behøver ikke være baseret på en formaliseret
prøve. Flere skoler opererer med interne prøver, hvilket dog kræver, at lærerne har
faglig indsigt i dansk som andetsprog og kendskab til hvilken sproglig udvikling, der kan
forventes hos den enkelte elev.
Ad 3. Placering
Forløbene bør have til huse på de skoler, hvor eleverne efterfølgende skal fortsætte
på det ordinære forløb. Derved opnås, at eleverne i højere grad føler sig som en del
af et uddannelsesforløb, hvilket bekræfter forløbets kompetencegivende karakter. Dette
vil forstærkes, af at tidligere deltagere fra indslusningsforløbet går på den
ordinære uddannelse. Endelig muliggør det, at eleverne under indslusningsforløbet
bliver fortrolige med skolen, lærerne, omgangsformen osv.
Ad 4. Fast lærergruppe
En fast lærergruppe tilknyttet holdene kan medvirke til, at de involverede lærere får
et indgående kendskab til den enkelte elev og derved kan tage udgangspunkt i den enkeltes
forudsætninger. Dette kræver, at holdene ikke er alt for store samtidig med, at det er
nødvendigt med en vis holdstørrelse for at opretholde en indre dynamik.
Erfaringsmæssigt er en holdstørrelse på cirka 15 elever passende.
Holdets størrelse og homogenitet har desuden betydning for behovet for
dobbeltlærerdækning, som flere skoler benytter sig af. Dobbeltlærertimer giver mulighed
for en målrettet indsats med mindre grupper af elever i forhold til f.eks.
danskundervisning.
Ad 5. Undervisningsmetoder
Det er vigtigt med en introduktion til forskellige undervisningsmetoder. Elevernes
kendskab til metoder og deres evne til at håndtere disse har stor betydning for det
videre forløb, hvor arbejdsformer som gruppe- og projektarbejde løbende benyttes.
Ad 6. Praktik
Det bør tilstræbes at inkludere praktik i indslusningsforløbene. Praktik medvirker til,
at eleven opnår en realistisk opfattelse af det kommende arbejdsområde samtidig med, at
den giver grundlag for en vurdering af den sproglig formåen i praksis. Flere skoler
fremhæver desuden den fordel, at praktikstederne får en mulighed for at opleve eleverne
i en arbejdssammenhæng og derved får et reelt grundlag for at vurdere de tokulturelle
elever som kommende medarbejdere.
Ad 7. Integreret danskundervisning
Erfaringsmæssigt kan det anbefales at koordinere eller integrere danskundervisning og den
erhvervsfaglige undervisning. Det støtter den sproglige indlæring, at den kobles til det
erhvervsfaglige og derved bliver mere konkret og direkte anvendelig.
Ad 8. Garanti for elevplads
Det vil være en fordel, at eleverne på indslusningsforløbene på forhånd er garanteret
en plads på den ordinære uddannelse, såfremt indslusningsforløbet gennemføres
tilfredsstillende. Derved undgås problemer, med at egnede og motiverede kursister ikke
får mulighed for at fortsætte på uddannelsen. Samtidig vil en pladsgaranti bekræfte
forløbets kompetencegivende karakter.
Ad 9. Elevpladser på pgu
Det bør afklares, om det er muligt at garantere det videre forløb for flere af
deltagerne på de kurser, der er rettet mod pgu. Der er betydeligt flere ansøgere til
pgu, end der er pladser, hvilket bevirker, at mange elever ikke opnår en elevkontrakt på
det ønskede område. Alternativt bør det i højere grad fremgå for ansøgerne til
indslusningskurserne, at der kun optages meget få elever på pgu.
Ad 10. Netværk
Den kontakt, der på nuværende tidspunkt er de forskellige skoler imellem, synes at være
ret tilfældig. Der mangler et netværk, hvor de lærere, der varetager undervisningen,
kan udveksle erfaringer. På trods af, at elevgrundlag, bevillinger og rammerne for kurset
varierer fra skole til skole, vil et sådan samarbejde give et forum for diskussion af
fælles problemer, udveksling af erfaringer og eventuelt et samarbejde om
undervisningsmateriale.
Økonomi
Den økonomiske ramme for de forskellige forløb varierer fra skole til skole dog med det
fællestræk, at økonomien sjældent er sikret på længere sigt. I forhold til
planlægning af forløbene og fastholdelse af erfarne medarbejdere vil det være
ønskeligt, at der arbejdes inden for en tidsramme, der omfatter flere på hinanden
følgende kursusforløb. Dette forudsætter, at økonomien ifm. forløbene stabiliseres.
En mere langsigtet finansieringsmodel kan desuden forhindre, at succesrige kurser med kort
varsel bliver nødt til at ophøre, fordi midlerne til driften ikke længere kan
fremskaffes.
Denne side indgår i
publikationen "Indslusningsforløb for flerkulturelle elever på sosu og pgu"
som kapitel 3 af 10
© Undervisningsministeriet 2001
|