Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
[ Undervisningsministeriets logo ]

2. Begrebsafklaring





Undersøgelsens mål er at afdække forekomsten af indslusningsforløb for elever med en anden etnisk baggrund end dansk. Med indslusningsforløb menes et forløb, der henvender sig til en gruppe af mennesker, der ikke er født og opvokset i Danmark, og som ikke umiddelbart kan blive optaget på sosu eller pgu.

Betegnelserne for sådanne indslusningsforløb er lige så mangfoldige som udformningen af dem. De kaldes blandt andet forberedelseskursus, forkursus, forforløb, alternativt indgangsår, introduktionsår eller kvalificeringskursus. I forhold til den ordinære uddannelse, såvel pgu som sosu, placerer forløbene sig som et alternativt indgangsår. Indgangsåret er adgangsgivende til pgu eller sosu-hjælperuddannelsen og henvender sig til de elever, der kun har en 9. kl. afgangsprøve og ikke har erhvervserfaring. Efter et gennemført indslusningsforløb kan eleven, såfremt der er indgået en elevkontrakt, påbegynde hjælperuddannelsen eller pgu. På samme måde er et gennemført indslusningsforløb adgangsgivende til hjælperuddannelsen eller pgu, såfremt der er tegnet elevkontrakt.

Indgangsåret er en del af den ordinære uddannelse og er som sådan dækket af uddannelsens studieordning, hvorimod indslusningsforløbet kun tilbydes på visse skoler og ikke nødvendigvis udbydes løbende. For indslusningsforløbene gælder desuden, at finansieringen og organiseringen af det enkelte forløb ofte foregår i samarbejde med andre institutioner, f.eks. sprogskoler og arbejdsformidlingen (AF).

Baggrunden for forløbene er bl.a. ønsket om at uddanne personale til de fremtidige arbejdsopgaver, der ligger i den voksende gruppe af ældre med relativt begrænsede danskkundskaber. Andre opgaver ligger i de flerkulturelle børn og deres forældres forhold til daginstitutionerne. Samtidig er der et ønske om at integrere denne gruppe af potentielle arbejdstagere i det danske samfund og i højere grad gøre dem selvforsørgende. Derudover slår de små ungdomsårgange igennem og gør det relevant for skolerne at søge at tiltrække nye målgrupper. Forskellige faktorer spiller altså ind og har været baggrunden for det samarbejde, der ofte har involveret sosu-skolen, sprogskolen og kommunen og/eller amtet, og som har resulteret i forløbene.

Denne side indgår i publikationen "Indslusningsforløb for flerkulturelle elever på sosu og pgu" som kapitel 2 af 10
© Undervisningsministeriet 2001

 Forrige kapitel Forsiden  Næste kapitel
Til sidens top